Gå til innhold

Gir de meg placebo?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Takk for beroligende ord fra dere alle... Jeg får lov til å oppbevare dosetten min selv, så jeg får ikke utdelt nattmedisinen, men passer selv på å ta den... Jeg skal spørre dem i morgen, men er redd det bare gjør at de syntes paranoiaen min er blitt verre.. Det er søren ikke lett å være psykisk syk... når du først har fått en diagnose, er det ikke langt å gå til den neste...

ts

Hei :)

Jeg var AB kl 21:36, og jeg håper du tror på det jeg sier her. Jeg tror ikke du skal være redd for å spørre om dette. Selvsagt skal du føle deg trygg på medisinene du får. Det er ingenting sykelig med å ville vite hva piller man svelger er.

At en pasient oppbevarer dosetten selv har jeg aldri vært borti, men det er tydelig at du da har et fint tillitsforhold mellom deg selv og avdelingen. Dette er positivt!

Personalet er vant med spørsmål om medisiner. Det kan være spørsmål om virkemåte, hvorfor denne medisinen, hvorfor den skal taes, bivirkninger og sånne ting som det du lurer på. Det er ingen som kommer til å reagere negativt på at du lurer på utseende på tablettene dine.

Selvsagt, om du legger det frem som "jeg vet dere gir meg placebo!", så vil de bli skeptiske. Men om du spør på en saklig måte og ønsker en forklaring, er ikke dette noen vil reagere på.

I morgen spør du din kontakt, eller annen sykepleier som er på jobb, om du kan få snakke om medisinene dine. Da vil dere sannsynligvis, så snart sykepleier har tid, gå inn på et samtalerom der dere kan ta dette opp på en ordentlig måte.

Det er riktig som du indikerer, at mange innenfor psykiatrien har flere diagnoser. Dette er ikke for å stigmatisere eller rakke ned på pasientene, men et arbeidsverktøy for å vite hvordan man på best måte kan hjelpe og imøtekomme pasienten. Diagnoser er litt som knagger å henge ting på, men det er ingen som er "ute etter" å gi pasienter flest mulig diagnoser. Diagnoser kan også falle ifra etter en tid.

Kan også nevne at man helt sikker kunne stilt en eller annen diagnose på ethvert menneske om man hadde gått inn for det.

Som flere andre har nevnt tidligere, kan jeg si at:

• Det er ikke lov å gi placebo med mindre du vet at det kanskje er placebo
  • Alle dosetter som blir laget på sykehus eller instutusjoner i Norge er sjekket av minst to sykepleiere.

Jeg er overbevist om at du ikke får placebo, men for din egen del vil du nok få det bedre om du får en forklaring på saken. Til mer du grubler på det, til verre blir det. Jeg tror en sannsynlig forklaring er at du får et synonympreparat eller at den dosen du får ser annerledes ut enn den du har sett bilde av. Men dette kan bare de som jobber på avdelingen du er på svare på.

Det er egentlig ingen rasjonell grunn til å tro at medisinene er noe annet enn det du har blitt fortalt, men det sier seg selv at du skal få så god informasjon om de pillene du tar at du skal slippe å få slike tanker. Du trenger ikke grue deg for å spørre om dette.

Lykke til med oppklaringen!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i all vide verden skulle de gi deg placebo når du er paranoid og innlagt? Hele hensikten med at du er lagt inn er jo at du skal bli frisk, og da er det ikke i legens interesse å proppe deg med placebo-piller.

Anta at det du har fått faktisk er de riktige preparatene, og (nå får jeg sikkert kjeft) anta at det er paranoiaen din som spiller deg et puss og som får deg til å tro at det er placebo-piller du har fått. :)

Vil man ha placebo, kan man alltids slenge innom homeopaten.

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg som har formål å gjøre skade til vedommende, og noen innlegg er blitt endret eller fjernet som ledd i ryddingen.

mvh ninuska_, moderator

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...