AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #1 Skrevet 19. mars 2012 Jeg lider av ulike psykiske sykdommer, og skulle begynne på et nytt medikament i dag... Det heter quetiapin... Da jeg gikk inn på felleskatalogen for å lese om dette, ser jeg at pillene som er avbildet der, er annerledes enn de pillene jeg har fått utdelt. Ifølge felleskatalogen skal det være avbildet en q på dem, eller påskriften serequel. Mine har riktig størrelse og form, men det står kun 120 på dem, og noen prikker som ser ut som blindeskrift på andre siden.... Er dette riktig? eller får jeg sukkerpiller? (Vet jeg høres paranoid ut, men håper sterkt på et seriøst svar.... Kan jo ikke spørre legen om dette, da det er ham som deler dem ut... Jeg kan heller ikke sjekke pakningen da jeg kun får utdelt pillene i dosett en gang i uken...) 1
Gjest Heyya Skrevet 19. mars 2012 #2 Skrevet 19. mars 2012 Det kan være at pillene du har fått har samme virkning som de du leste om, eller et nytt utseende. Spør for all del legen din hvis du er i tvil.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #4 Skrevet 19. mars 2012 Er du innlagt? Har det noen betydning? TS
Gjest Mildrid Skrevet 19. mars 2012 #5 Skrevet 19. mars 2012 Et synonympreparat sannsynligvis. En pille med akkurat samme virkestoff, men billigere 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #6 Skrevet 19. mars 2012 Ser der er tre forskjellige fabrikanter som produserer denne tabletten, og to forskjellig som produserer Seroquel. Det betyr at de kan se helt forskjellige ut, men ha samme virkestoff. Ikke bekymre deg for dette. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #7 Skrevet 19. mars 2012 Har det noen betydning? TS Jeg har opplevd under innleggelser at medisinene mine ser annerledes ut, selv om det er de korrekte medisinene. Det er mulig at de får medisiner i større kvanta (i alle fall medisiner som er mye brukt slik som Seroquel/Quetiapin er) enn det vi får på apoteket, og at de derfor kan ha et litt annerledes utseende. Jeg har kommentert det, og det har blitt dobbeltsjekket at jeg faktisk får rette medisiner. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #8 Skrevet 19. mars 2012 Et synonympreparat sannsynligvis. En pille med akkurat samme virkestoff, men billigere Quetiapin er synonympreparatet til Seroquel.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #9 Skrevet 19. mars 2012 Quetiapin er synonympreparatet til Seroquel. Men mine tabletter ser ikke ut som noen av disse to... Dessuten har jeg fått 2 hver dag som jeg skal ta hver kveld i en uke... Ifølge felleskatalogen skal dosen økes daglig... Jeg føler det er noe som ikke stemmer, men jeg har blant annet diagnosen paranoid, så jeg får ingen respons når jeg stiller spørsmål ved slike ting... Til deg som lurte.... Ja... jeg er innlagt TS
Gjest Mildrid Skrevet 19. mars 2012 #10 Skrevet 19. mars 2012 Quetiapin er synonympreparatet til Seroquel. Det stemmer, og den kan se slik ut feks: Min lenke
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #11 Skrevet 19. mars 2012 Men mine tabletter ser ikke ut som noen av disse to... Dessuten har jeg fått 2 hver dag som jeg skal ta hver kveld i en uke... Ifølge felleskatalogen skal dosen økes daglig... Jeg føler det er noe som ikke stemmer, men jeg har blant annet diagnosen paranoid, så jeg får ingen respons når jeg stiller spørsmål ved slike ting... Til deg som lurte.... Ja... jeg er innlagt TS Da er det nok bare medisiner fra en annen produsent. Du kan jo si i fra at du synes det er rart at den ikke ser ut slik som den skal, men når de legger opp medisiner i dosetten din er de veldig nøye på at det er korrekt, og det er minst to personer som sjekker det før medisinene blir gitt til pasientene. Hvordan dosen blir økt er nok veldig forskjellig fra person til person. Det spørs jo også hvorfor du får den, for dette er en medisin som blir brukt til litt forskjellige ting. Da jeg gikk på Seroquel diskuterte vi dosen jeg gikk på før jeg økte.
Gjest O___o Skrevet 19. mars 2012 #12 Skrevet 19. mars 2012 Jeg lider av ulike psykiske sykdommer, og skulle begynne på et nytt medikament i dag... Det heter quetiapin... Da jeg gikk inn på felleskatalogen for å lese om dette, ser jeg at pillene som er avbildet der, er annerledes enn de pillene jeg har fått utdelt. Ifølge felleskatalogen skal det være avbildet en q på dem, eller påskriften serequel. Mine har riktig størrelse og form, men det står kun 120 på dem, og noen prikker som ser ut som blindeskrift på andre siden.... Er dette riktig? eller får jeg sukkerpiller? (Vet jeg høres paranoid ut, men håper sterkt på et seriøst svar.... Kan jo ikke spørre legen om dette, da det er ham som deler dem ut... Jeg kan heller ikke sjekke pakningen da jeg kun får utdelt pillene i dosett en gang i uken...) Nei, du har nok ikke fått Placebo. Ved testing av Placebo i Norge blir pasienten og legen informert og samtykket til muligheten for at medikamentet er placebo, men ingen av dem får vite om medikamentet er placebo eller ekte. (Ofte produseres det medikamenter som er rene kopier av andre. Kopiene er ofte mye billigere, men har den samme effekten. Farge, utseende, design og størrelse vil jo da kunne avvike fra det ordinære. ) 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #13 Skrevet 19. mars 2012 Det stemmer, og den kan se slik ut feks: Min lenke Men min ser ikke slik ut.. Den er hvit, liten, rund med tallene 120 på ene siden, og noen prikker som ser ut som blindeskrift på andre siden.... TS
SmallTalk Skrevet 19. mars 2012 #14 Skrevet 19. mars 2012 Men mine tabletter ser ikke ut som noen av disse to... Dessuten har jeg fått 2 hver dag som jeg skal ta hver kveld i en uke... Ifølge felleskatalogen skal dosen økes daglig... Jeg føler det er noe som ikke stemmer, men jeg har blant annet diagnosen paranoid, så jeg får ingen respons når jeg stiller spørsmål ved slike ting... Til deg som lurte.... Ja... jeg er innlagt TS Hvorfor i all vide verden skulle de gi deg placebo når du er paranoid og innlagt? Hele hensikten med at du er lagt inn er jo at du skal bli frisk, og da er det ikke i legens interesse å proppe deg med placebo-piller. Anta at det du har fått faktisk er de riktige preparatene, og (nå får jeg sikkert kjeft) anta at det er paranoiaen din som spiller deg et puss og som får deg til å tro at det er placebo-piller du har fått. 4
Gjest Tirkes Skrevet 19. mars 2012 #15 Skrevet 19. mars 2012 Jeg tror ikke de har lov til å gi deg placebo uten å gjøre deg obs på at det KAN være placebo. Jeg vet ikke hvordan det er når du er innlagt, vet tvangsinnlagt eller umyndig. Men som myndig og voksen, så har man rett på å få full informasjon om egen helse, og det er faktisk ikke lov å gi placebo uten at du VET at det er risiko for at preparatet du får er placebo (Eks med hjernehinnebetennelse-vaksine som de gav endel russekull på starten og midten av 90-tallet. De som sa ja, visste at det var 50/50-sjanse for placebo og 50/50 for faktiske vaksinen.) Så sjansen er liten for at de kødder med hodet ditt, og tror nok heller det er et lignende preparat med samme virkestof (litt som paracet og pinex). 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #16 Skrevet 19. mars 2012 Det er nok ikke placebo. Men kan være synonympreparat, eller at du får to stk 25 mg istedet for én 50 mg. Spør sykepleier, så skal du se du får et ordentlig svar!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #17 Skrevet 19. mars 2012 Hvorfor i all vide verden skulle de gi deg placebo når du er paranoid og innlagt? Hele hensikten med at du er lagt inn er jo at du skal bli frisk, og da er det ikke i legens interesse å proppe deg med placebo-piller. Anta at det du har fått faktisk er de riktige preparatene, og (nå får jeg sikkert kjeft) anta at det er paranoiaen din som spiller deg et puss og som får deg til å tro at det er placebo-piller du har fått. Jeg har i hvert fall ikke tenkt å kjefte Da antar jeg at det bare er paranoiaen som slår til igjen, og prøver å slå meg til to med at de ikke prøver å lure meg... Takk for at du roer meg ned med litt fornuft... fornuft eksisterer nemlig ikke hos meg TS
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #18 Skrevet 19. mars 2012 (endret) Som pasient kan du når som helst også få forklart hvilke medisiner du får, hvilken pille som er hva, osv. Personalet på avdelingen har ikke myndighet å endre doseringer, men dette kan snarest taes opp med lege. At tablettene ikke ser ut slik som på bildet kan skyldes mye, som allerede nevnt i tråden. Synonympreparat, ulik dose osv. Om du skal ha nattmedisin (som ofte pleier være nå i ti-tiden?), spør du om forklaring da. Du kan få dette på enerom bak lukket dør, så ingen av de andre pasientene trenger få vite hva du lurer på. Det finnes nok en god forklaring på dette, og jeg håper du får tatt opp dette på en ordentlig måte så du får et svar på dette. For det er veldig dumt at du skal gå rundt å bekymre deg for dette når det helt sikkert er en veldig naturlig forklaring på saken. Endret 20. mars 2012 av ninuska_ 7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #19 Skrevet 19. mars 2012 (endret) TS, håper det går bra med deg. Snakk med personalet, så forklarer de det du lurer på. til deg Endret 20. mars 2012 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #20 Skrevet 19. mars 2012 TS, håper det går bra med deg. Ikke bry deg om hva AB skrev; h*n er et kjøtthue som prøver å tulle med hodet ditt og ha det morsomt på andres bekostning. Drit i hva h*n skriver, og snakk med personalet, så forklarer de det du lurer på. til deg Takk for beroligende ord fra dere alle... Jeg får lov til å oppbevare dosetten min selv, så jeg får ikke utdelt nattmedisinen, men passer selv på å ta den... Jeg skal spørre dem i morgen, men er redd det bare gjør at de syntes paranoiaen min er blitt verre.. Det er søren ikke lett å være psykisk syk... når du først har fått en diagnose, er det ikke langt å gå til den neste... ts 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå