Gå til innhold

Hvor mye får jeg i lån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tjener 500 000 i året, brutto, og har 250 000 kr på sparekonto.

Hvor mye får jeg i lån, da? Er det mulig å få et lån på 3 mill?

Jeg er en enslig dame uten barn som er en sikker betaler, og har ingen anmerkninger eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får nok låne opp til 2,5 mill, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok låne opp til 2,5 mill, vil jeg tro.

Har det noe å si at jeg er ferdig med barn? Har barn som har flyttet ut av redet?

Ønsker å kjøpe meg en bolig i Oslo, og fant en bolig til 3,250 mill på drømmestedet ... Derfor jeg lurer på om det er en sjanse for at jeg får låne 3 mill om jeg er en sikker betaler og godt voksen dame som bor alene. Eller må jeg spare mer ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe å si at jeg er ferdig med barn? Har barn som har flyttet ut av redet?

Ønsker å kjøpe meg en bolig i Oslo, og fant en bolig til 3,250 mill på drømmestedet ... Derfor jeg lurer på om det er en sjanse for at jeg får låne 3 mill om jeg er en sikker betaler og godt voksen dame som bor alene. Eller må jeg spare mer ...

Jeg ville tatt en tur til banken og hørt, de kan si mer konkret siden de har oversikt over hele din økonomi. Blir veldig vanskelig å svare sikkert over nett dessverre :/ Men jeg kjenner flere sikre betalere som har fått lån av samme størrelse og med lignende inntekt/EK, så det er ikke umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et lån på 3 mill må du ut med 20 000 i måneden dersom renta stiger til 7 prosent - selv med hele 30 års nedbetalingstid. Er du virkelig klar for det, selv om banken skulle innvilge et slikt lån - noe jeg ikke tror de gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et lån på 3 mill må du ut med 20 000 i måneden dersom renta stiger til 7 prosent - selv med hele 30 års nedbetalingstid. Er du virkelig klar for det, selv om banken skulle innvilge et slikt lån - noe jeg ikke tror de gjør?

Ja, det vil jeg klare, men er det mulig at renten vil stige mer enn 7%? Jeg er ikke så dyr i drift, og jeg er flink til å sette av penger hver mnd. Så jeg vil ha en god backup om jeg skulle trenge det.

Disse 250 000 har jeg spart opp over 1,5 år. Så jeg vil fortsette å spare fremover til jeg får lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med 500 0000 vil du ha utbetalt 28-30000 etter skattelette pga. lån/renter. Til en leilighet er det faste utgifter utenom lån... vil tro i gjennomsnitt 4000 i tillegg skal du ha telefon/mat og klær, spare til utfortsette utgifter, en ferie en gang i blant. Det er galskap å låne 3mill på den inntekten du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du må ha minst 15% egenkapital med mindre du har sikkerhet i annen bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 350 000 i egenkapital og fikk lån på 2 300 000, selv om vi tjener nokså greit + at vi er to og du er en.

Ta en tur til banken og snakk ned de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

I følge denne kalkulatoren kan du ikke låne mer enn 1,640 mill. Selv om ganske mange reagerer på at kalkulatoren er streng, og har fått låne mer enn hva den indikerer, vil jeg tro at ditt ønske om å låne nesten dobbelt så mye er i overkant.

Hva man har i egenkapital er ikke det viktigste for hvor mye man får i boliglån. Egenkapitalen trengs for å dekke egenkapitalbehovet på 15%. Det er hva man har i inntekt som sier noe om hvor stort lån man kan betjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe å si at jeg er ferdig med barn? Har barn som har flyttet ut av redet?

Ønsker å kjøpe meg en bolig i Oslo, og fant en bolig til 3,250 mill på drømmestedet ... Derfor jeg lurer på om det er en sjanse for at jeg får låne 3 mill om jeg er en sikker betaler og godt voksen dame som bor alene. Eller må jeg spare mer ...

Husk at du må ha minst 15% egenkapital med mindre du har sikkerhet i annen bolig.

Siden ts skriver at hun er en godt voksen dame (antar da at hun er over 34 år) vil hun ikke få boliglån ung (ekstra gode betingelser for de som er under 34 år). Hun må dermed gjøre regning med å stille med mer enn 15 % egenkapital (sannsynligvis 20-25 % + dekke omkostninger ved boligkjøpet). Et lån på 3 mill er nok helt urealistisk både ut fra inntekt og egenkapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...