Gå til innhold

skatt på minstesats AAP


sapfo

Anbefalte innlegg

Et spørsmål til dere som mottar minstesats AAP med ung ufør-tillegg.

Hvor mye har dere utbetalt pr 14. dag? Evt hvor mange prosent skatt trekker dere?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trekkes 36% skatt og får utbetalt ca 4808,- annen hver uke.

samme her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme her

såpass høyt skattetrekk ja...Regner med dere pleier å få tilbake litt på skatten da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har AAP (ikke ung ufør), har trekk etter tabell 7100 og får 4808 kroner hver 14. dag. Synes det er rart at dere som får ung ufør, som bare er ca 40 000 mer i året, trekker så mye skatt som 36%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heyya

Ja, får igjen en del. Trekker heller MASSE skatt, enn å få baksmell. Se på det som ekstra feriepenger, eller en ekstra form å spare penger på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Heyya

Ja, får igjen en del. Trekker heller MASSE skatt, enn å få baksmell. Se på det som ekstra feriepenger, eller en ekstra form å spare penger på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har minstesats AAP + ung ufør, og får utbetalt 5741 kr hver 14.dag. Trekker 37% skatt, og har fått igjen alt fra 1500 kr til 3500 kr. Ikke så voldsomt store summer, med andre ord. Kan dessverre ikke trekke noe mindre enn 37%, dersom jeg vil være sikker på å unngå baksmell :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har minstesats AAP + ung ufør, og får utbetalt 5741 kr hver 14.dag. Trekker 37% skatt, og har fått igjen alt fra 1500 kr til 3500 kr. Ikke så voldsomt store summer, med andre ord. Kan dessverre ikke trekke noe mindre enn 37%, dersom jeg vil være sikker på å unngå baksmell :tristbla:

Med de tallene der, stemmer det ikke at du har utbetalt minstesats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har minstesats AAP + ung ufør, og får utbetalt 5741 kr hver 14.dag. Trekker 37% skatt, og har fått igjen alt fra 1500 kr til 3500 kr. Ikke så voldsomt store summer, med andre ord. Kan dessverre ikke trekke noe mindre enn 37%, dersom jeg vil være sikker på å unngå baksmell :tristbla:

minstesatsen er jo 7430 kr brutto pr 14. dag. Kan ikke forstå at du kan sitte igjen med 5741 kr da etter et skattetrekk på 37 %....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de tallene der, stemmer det ikke at du har utbetalt minstesats.

minstesatsen er jo 7430 kr brutto pr 14. dag. Kan ikke forstå at du kan sitte igjen med 5741 kr da etter et skattetrekk på 37 %....?

Jeg har heller aldri fått det til å stemme, men jeg dobbeltsjekket alt sammen nå for å være helt sikker, og dette er faktisk tallene det opereres med. Brutto = 7430 (minstesats AAP + ung ufør). 5741 er hva jeg får utbetalt hver 14.dag. Skatteprosenten er satt til 37% som også er hva de anbefalte meg på ligningskontoret, for å unngå baksmell. Rart, men sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri fått det til å stemme, men jeg dobbeltsjekket alt sammen nå for å være helt sikker, og dette er faktisk tallene det opereres med. Brutto = 7430 (minstesats AAP + ung ufør). 5741 er hva jeg får utbetalt hver 14.dag. Skatteprosenten er satt til 37% som også er hva de anbefalte meg på ligningskontoret, for å unngå baksmell. Rart, men sant :)

Til og med med bare grunnleggende mattekunnskaper ser man at dette regnestykket ikke stemmer. Du betaler ca 22,7% skatt dersom tallene du oppgir er korrekte.

Dersom du hadde betalt 37% skatt og fått utbetalt 5741 kroner, hadde du hatt en brutto inntekt på ca 9112 kroner hver 14. dag. I og med at minstesats AAP+ung ufør er 2,44 G, så kan det ikke stemme.

Er du sikker på at du ikke har sett på feil del av skattekortet, og at du egentlig trekker skatt fra tabell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med med bare grunnleggende mattekunnskaper ser man at dette regnestykket ikke stemmer. Du betaler ca 22,7% skatt dersom tallene du oppgir er korrekte.

Dersom du hadde betalt 37% skatt og fått utbetalt 5741 kroner, hadde du hatt en brutto inntekt på ca 9112 kroner hver 14. dag. I og med at minstesats AAP+ung ufør er 2,44 G, så kan det ikke stemme.

Er du sikker på at du ikke har sett på feil del av skattekortet, og at du egentlig trekker skatt fra tabell?

Ja, helt sikker. Prosentregningen din er det ikke noe i veien med, og jeg har tidligere stusset over dette selv, men det er altså disse tallene som står der. Jeg ble frarådet tabelltrekk med tanke på sjanse for baksmell, og sa meg helt enig i at prosenttrekk var bedre.

Jeg slo meg vel egentlig til ro med at det var snakk om spesielle regler, og mer avansert matte enn jeg var vant til, som gjorde at tallene ikke så helt riktige ut. Men siden det tydeligvis ikke er tilfelle, lurer jeg på om jeg skal ta en telefon til nav i morgen for å finne ut hvorfor tallene ikke stemmer overens med hva jeg får utbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 6020 kr eller noe sånn utbetalt, og trekker 22% hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt sikker. Prosentregningen din er det ikke noe i veien med, og jeg har tidligere stusset over dette selv, men det er altså disse tallene som står der. Jeg ble frarådet tabelltrekk med tanke på sjanse for baksmell, og sa meg helt enig i at prosenttrekk var bedre.

Jeg slo meg vel egentlig til ro med at det var snakk om spesielle regler, og mer avansert matte enn jeg var vant til, som gjorde at tallene ikke så helt riktige ut. Men siden det tydeligvis ikke er tilfelle, lurer jeg på om jeg skal ta en telefon til nav i morgen for å finne ut hvorfor tallene ikke stemmer overens med hva jeg får utbetalt.

Da er det nok en feil i systemet et sted, ja.

Jeg sjekket tabelltrekkalkulatoren, og med den bruttoinntekten du oppgir, får du den nettoutbetalingen du har dersom du har tabelltrekk etter tabell 7100 (samme som jeg har på AAP uten ung ufør). Jeg går dermed utifra at de har satt deg på tabelltrekk i stedet for prosenttrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke se isolert på hva man har som dagsats/lønn når man ser på skatteprosenten. Skatteetaten ser på flere ting når de skriver ut skattekortene. De ser for eksempel på om du er gift eller ikke og hvor store renteutgifter du har.

Til eksempel:

En gift person uten huslån vil få høyere skatteprosent enn en singel person med stort huslån og lave renteutgifter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå blir jeg litt usikker her.. mottar selv minstesats på aap, og jeg skatter bare 19%....

Alle rundt meg reagerte med at det var så mye å skatte med så liten "inntekt", men er det egentlig lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er minstesatsen AAP uten ung ufør. Hva er minstesatsen på per dag? Noen som vet :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er minstesatsen AAP uten ung ufør. Hva er minstesatsen på per dag? Noen som vet :sjenert:

609 kroner per dag, altså 6090 kroner per utbetaling (som skjer hver 14. dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...