Gå til innhold

Student som vil ha bil lån.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er student som går siste året på vgs nå. skal begynne på høyskole til høsten og bilen min er i veldig dårlig stand, istedetfor og kjøpe et nytt vrak til 20k så vil jeg ha en bil til ca 40 tusen.

Min økonomiske situasjon er slik:

har med lån og stipend ca 4 tusen i mnd.

har en deltidsjobb der jeg tjener ca 4-5 tusen i mnd, spørs hvor mye jeg jobber.

har også en liten ekstrajobb i tilegg men der tjener jeg bare ca 500 kr i mnd bare.

hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

glemte forresten at jeg ikke har noen utgifter annet enn bil. bor hjemme gratis osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke mye tro på, nei.

Og når ble det en menneskerettighet å ha bil som skoleelev/student?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje ikke du vil få lån når du har den inntekten som du har, med mindre foreldrene dine har anledning til å ta opp et lån for deg - og du betaler tilbake til de. :)

Og til AB - Ingen som har sagt at det er en menneskerett å ha bil, men det er jo en veldig grei ting å ha da!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke mye tro på, nei.

Og når ble det en menneskerettighet å ha bil som skoleelev/student?

Han sa da vitterlig ikke at det var en menneskerett heller?

Til TS, jeg tror du må ha en kausjonist for å få lån. Ellers, med 8500 i inntekt i mnd så tar det jo ikke lang tid å betale ned på det, så kan jo hende du måter noen snille mennesker i banken. Jeg fikk lån på tynt grunnlag i en lignende situasjon (selv om dette var før finanskrisa), så du kan jo forsøke=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er skoleelev.

Uansett, her er min glitrende idé:

Du jobber hele sommeren, to måneder fulltid. Så får du stort stipend i august. Tada, ny bil til studiene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Far kjøpte en camry til 5k og har brukt ytterligere 5k på den, og har nettopp gått gjennom eu kontroll uten en eneste feil. 5 året han har den.

Kanskje du bare trenger hjelp til å finne en god billig bil? Lån får du neppe, men jobbe ræva av deg en sommer som nevnt vil jo funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke få billån med pant i bilen til en så billig/gammel bil. Så da blir det evt. forbrukslån og det er aldri å anbefale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke få billån med pant i bilen til en så billig/gammel bil. Så da blir det evt. forbrukslån og det er aldri å anbefale.

Hos Santander får du lån med pant i bil, så lenge bilen er max 13 år gammel når lånet er innfridd. De gir også billån på eldre biler, så lenge inntekten din er god nok til å betjene lånet.

Anbefaler deg å legge opp 10-20% egenkapital i forhold til prisklassen du ser etter, og så kontakte Santander for å søke. Dersom forrige ligning viser mindre inntekt enn du har nå, bør du også forberede dokumentasjon på nåværende inntekt.

Min erfaring er at så små billån får du hevet etter deg, siden de innebærer liten risiko, og er en god måte å rekruttere fremtidige kunder på. Så lenge du vet at du kan betjene lånet er det ingenting å tape på å søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Santander anbefales ikke. De har den verste renta på markedet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der i 9 tiden og jeg fikk lånet på 40 tusen. så ha ha.

hvorfor spørte jeg dere uansett....

og ja det hadde vært en glitrende ide og jobbe hele sommern, og det skal jeg! men er ikke så lett når bilen uttafor er knapt kjørbar!

takk for "tips" !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har da aldri sagt at jeg ikke tror du får lån, en hver idiot i dette landet får lån. Jeg sa bare at du ikke burde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Santander anbefales ikke. De har den verste renta på markedet

De anbefales ikke pga renta heller, men fordi de gir lån til alle. Selvsagt tar de inn penger for denne risikoen et sted.

Uansett har renta mindre betydning, dersom man tar så små billån, over noen få år. Man får også lavere rente med litt egenkapital, pant i bil og kaskoforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der i 9 tiden og jeg fikk lånet på 40 tusen. så ha ha.

hvorfor spørte jeg dere uansett....

og ja det hadde vært en glitrende ide og jobbe hele sommern, og det skal jeg! men er ikke så lett når bilen uttafor er knapt kjørbar!

takk for "tips" !

Alle kan få forbrukslån, og de idiotene som faktisk tar i mot dette er de som ofte endre opp som deltaker i luksusfelle.

Og det at du sier "ha ha", viser vel til modenheten din... det er jo ingen her som bryr seg om du kjører økonomien din til helvete - så haha, lykke til i fremtiden med det økonomiske.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS, hvor mye må du betale i mnd? Hvor lang løpetid har lånet?

Det som er saken med å ta opp billån med pant i bilen på så billige biler er at man gjerne må ha kaskoforsikring, og det er dyrt når man er ung (dyrt uansett) ;) Så med din inntekt, så vil vel nesten hele inntekten gå til bil? Forsikring, veiavgift, drivstoff og vedlikeholdet som garantert kommer.

Derfor vil det i 100 av 100 tilfeller lønne seg (lønner seg vel aldri å ta opp lån men..) å bruke sparepenger til å kjøpe en så billig bil - vi brukte sparepenger til å kjøpe en Toyota Avensis 2000 modell til 50.000, slipper unna med 500 kr i forsikring hver mnd, og har en bil som går som en klokke med lite reparasjonsbehov hittil. Banken ga også stjerne i margen når vi skulle ta opp vårt første boliglån.

Håper det ordner seg med bilkjøp og lån - men å være ovenpå for at du fikk lån trenger du ikke, vær heller ovenpå når du har betalt ned lånet ;) Lån kan hvem som helst få.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...