Pusekatt Skrevet 21. januar 2004 #61 Del Skrevet 21. januar 2004 Vet ikke om den var til meg eller til alle, men hun sier ikke "liker ikke". Hun liker ikke pålegget som er på skiven. Hun får jo annet pålegg innimellom, men det blir så lite variasjon. Hun spiser f eks servelat på skiven. Og det er det eneste kjøttpålegget hun både godtar og liker. Brunos, hvitost, leverpostei, skinke, syltetøy.....det liker hun ikke. Hun har smakt på dem alle sammen. Det var ikke ment som noen kritikk av deg, Kittykat, bare en litt oppgitt kommentar - er nemlig i samme situasjon selv. Eldstejenta på 8 spiser kun Grilstad Jubelsalami av "sunt" pålegg. Gilde Salami er ikke det samme, så det spiser hun ikke. Derimot spiser hun gladelig alt av søtt pålegg; syltetøy i alle varianter og sjokoladepålegg. Er det "sunt" pålegg til frokost, spiser hun kun en skive. Får hun sjokoladepålegg spiser hun glatt fire-fem skiver. Nettopp fordi det er slik, rasjonerer vi sjokoladepålegget. Selv er jeg oppvokst under parolen "alt som serveres i huset her er godt", så jeg er ikke spesielt kresen når det gjelder mat. For all del, jeg foretrekker enkelte ting fremfor andre jeg også, men jeg er nærmest altspisende. Spiser dog ikke rødbetsuppe og pølser (hvis jeg kan slippe - blir dårlig i magen av det). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 21. januar 2004 #62 Del Skrevet 21. januar 2004 Det hadde vært interessant å sett hva som skjedde om man ikke introduserte Nugatti ol før barna var litt eldre. Om min 3-4åring ikke hadde likt NOE annet enn sjokoladepålegg ville jeg angret bittert på at pålegget hadde blitt introdusert i heimen. Jeg tror disse barna fint hadde likt ett og annet pålegg om de ikke visste hva sjokoladepålegg var. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 21. januar 2004 #63 Del Skrevet 21. januar 2004 Det hadde vært interessant å sett hva som skjedde om man ikke introduserte Nugatti ol før barna var litt eldre. Om min 3-4åring ikke hadde likt NOE annet enn sjokoladepålegg ville jeg angret bittert på at pålegget hadde blitt introdusert i heimen. Jeg tror disse barna fint hadde likt ett og annet pålegg om de ikke visste hva sjokoladepålegg var. Glitrende poeng! Selvfølgelig hadde de ikke sultet ihjel dersom sjokoladepålegg ikke eksisterte, og selvfølgelig vil de helst spise godteri hver eneste dag. Ved i det hele tatt å introdusere sjokolade ol. i påleggutvalget ber man om trøbbel! (jeg hadde faktisk ikke sett sjokopålegg før jeg begynte på skolen.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 21. januar 2004 #64 Del Skrevet 21. januar 2004 Det hadde vært interessant å sett hva som skjedde om man ikke introduserte Nugatti ol før barna var litt eldre. Om min 3-4åring ikke hadde likt NOE annet enn sjokoladepålegg ville jeg angret bittert på at pålegget hadde blitt introdusert i heimen. Jeg tror disse barna fint hadde likt ett og annet pålegg om de ikke visste hva sjokoladepålegg var. Du har et poeng der ja....Men det blir ikke så lett når foreldrene f eks ikke spiser så mye av det andre pålegget heller. Det er en del pålegg jeg ikke er så begeistret for, så da blir det spist heller lite. Barnefaren spiser nesten ikke brødmat, så han teller liksom ikke.... Men nå er nå jenta vår en gang sånn da, så det er ikke så mye vi kan gjøre med det nå. Vi har "mast" og vi har stresset en del med akkurat det der, men nå orker jeg ikke mer. Hun vil ikke spise det og det, ferdig sak liksom. Og hun har jo som sagt smakt på det, men det har vel ikke falt i smak der og da. Pusekatt Tok det ikke som kritikk. Forstår at det blir litt vel enkelt når barnet sier "ikke liker" til alt mulig. Og det uten å smake på det først. Her i huset så blir det alltid servert noe til middag som de begge liker, men jeg tror jenta vår begynner å bli litt matlei av enkelte slag. F eks hvis vi i en periode har pølse ofte, så blir hun lei det, osv osv. Jeg var altetende jeg når jeg var liten, men etterhvert som jeg vokste opp så fikk jeg avsmak på enkelte typer mat og middager og i dag blir ikke de spist her i huset. Litt kjipt da, men vil ikke tvinge meg eller barna til å spise mat som ikke faller i smak. Da kommer bare dårlige minner tilbake...... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 21. januar 2004 #65 Del Skrevet 21. januar 2004 selv-sensur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 21. januar 2004 #66 Del Skrevet 21. januar 2004 Prøver igjen: Du har et poeng der ja....Men det blir ikke så lett når foreldrene f eks ikke spiser så mye av det andre pålegget heller. Det er en del pålegg jeg ikke er så begeistret for, så da blir det spist heller lite. Hva skal man si... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 21. januar 2004 #67 Del Skrevet 21. januar 2004 Hva skal man si? Trenger man å si noe da? Alle har sin smak i pålegg og da. Mulig jeg virker dum i dine øyne akkurat der, men jeg spiste nesten bare nugatti på skiven når jeg bodde hjemme/så lenge jeg kan huske. Spiser jo andre pålegg og, men det er sjeldent fordi jeg liker de ikke så godt og dermed blir ikke de spist så ofte heller. Men våre barn ser ikke at jeg spiser nugatti på skiven i det hele tatt. Men vi har alltid nugatti i hus fordi det er det jeg spiser mest på skiven. Vi har som sagt introdusert andre pålegg til datteren vår, men det har ikke falt i smak. Hun har smakt på det, men vil ikke ha det. I en periode så fikk hun bare servelat på skiven til lunsjen i parken. Og hver eneste dag når hun kom hjem og vi skulle ta ut matboksen og flasken hennes, så hadde hun nesten ikke rørt maten. Tatt en bit og det var det. Og jeg tok også dette opp med helsestasjonen som sagt og de sa dette var helt normalt fram til 6 års alder. Så vi kan ikke gjøre noe annet enn å vente og se, for nå har vi stresset med det der i lange tider og jeg har gått rundt og bekymret meg for mye og trodd det verste.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 21. januar 2004 #68 Del Skrevet 21. januar 2004 kan vel ikke akkurat klandre jentungen når mamma lever på sjokoladepålegg selv? Mulig du syns jeg er frekk, men det er noe med liv og lære... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 21. januar 2004 #69 Del Skrevet 21. januar 2004 kan vel ikke akkurat klandre jentungen når mamma lever på sjokoladepålegg selv? Mulig du syns jeg er frekk' date=' men det er noe med liv og lære...[/quote'] Klandrer ikke henne for at hun bare vil ha sjokoladepålegg. Hun har som sagt aldri sett meg spise det på skiven, men vi introduserte det til henne tidlig. Vi har også introdusert andre pålegg, men de vil hun ikke ha. Hun har f eks sagt at hun vil ha leverpostei på skiven til frokost, så tar vi det på og når hun da skal spise det, så vil hun ikke ha det likevel fordi hun synes vel det ikke smaker noe godt. Og da vil hun heller ikke ha noe frokost. Sånn har det gått med flere typer pålegg. Vi kuttet som sagt ut nugatti for en periode, men da spiste hun nesten ingenting av mat. Nå spiser ikke hun sjokoladepålegg så ofte for dagen heller da, toppen et par skiver. Hun er like kresen hos andre og, så det er ikke bare hjemme hos oss. Ta f eks frukt, der er det bare banan og mandariner hun liker. Det andre vil hun ikke ha. Men hvis vi f eks gir henne frukt her hjemme, så vil hun ikke ha, mens hos andre så sluker hun det. Og som svigermor sa en gang: la jenta få det hun liker på skiven enn å "nekte" henne å spise det. Det er bedre at hun får sjokoladepålegg på skiven og får i seg noe, enn å ikke spise noe i det hele tatt. Og som jeg skrev tidligere så lot svigermor sambo spise skive med sjokoladepålegg. Det var bedre det enn at han ikke spiste noe i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lala Skrevet 21. januar 2004 Forfatter #70 Del Skrevet 21. januar 2004 Kittykat: Har du prøvd å servere brødskive med bare smør og ikke pålegg? Sambos seksåring er fryktlig sær og småspist, med han spiser litt ekstra om vi ikke tar på pålegg (han ber om det selv). Særlig godt er det visst om vi varmer brødet litt oppå brødristeren. Junior alltid fått velge pålegg fritt hos oss. Bare han spiser er vi fornøyde, for det er slett ingen selvfølge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 21. januar 2004 #71 Del Skrevet 21. januar 2004 Kittykat: Har du prøvd å servere brødskive med bare smør og ikke pålegg? Sambos seksåring er fryktlig sær og småspist, med han spiser litt ekstra om vi ikke tar på pålegg (han ber om det selv). Særlig godt er det visst om vi varmer brødet litt oppå brødristeren. Junior alltid fått velge pålegg fritt hos oss. Bare han spiser er vi fornøyde, for det er slett ingen selvfølge. Tror ikke jeg har prøvd det nei. Er jo verdt et forsøk, men det spørs jo om hun godtar det da. Jeg tror hun liker ristet skive med smør på. Men så er det jo alltids det at pappaen tar sukker på sin skive og da skal hun og ha..... Og hun har ikke glemt det, må du tro. Hun ber om sukker... Men det er jo verdt å prøve da. Er lenge siden vi har gjort det så det har gått helt i glemmeboken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 21. januar 2004 #72 Del Skrevet 21. januar 2004 Husker vi pleide å spise frukt på skiven da jeg var liten. Tynn skive av eple eller appelsin (med sukker på må jeg innrømme, men det kan jo alltids byttes ut med fruktose e.l.) Det er et søtt alternativ som også er litt sundt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 21. januar 2004 #73 Del Skrevet 21. januar 2004 Jeg har en venninne med en meget småspist gutt. I perioder har han spsit så lite at hun har måttet gi ham næringsdrikk (fra apoteket). I de periodene er hun sjeleglad for at han i dete hele tatt spiser, og vil han ha sjokoladepålegg, får han det. Skjønner henne godt, jeg.Det er tross alt bedre å spise en skive med sjokoladepålegg, enn ingenting. Når han har "gode" perioder og spiser mer normalt, blir søtmaten trappet tilsvarende ned. Poenget er at barn er forskjellige, og noen er veldig småspiste. I slike tilfeller må ofte foreldre ty til triks for at ungen skal få i seg mat. Om det innebærer noe ekstra godt som belønning, får så være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 22. januar 2004 #74 Del Skrevet 22. januar 2004 Og som svigermor sa en gang: la jenta få det hun liker på skiven enn å "nekte" henne å spise det. Det er bedre at hun får sjokoladepålegg på skiven og får i seg noe, enn å ikke spise noe i det hele tatt. Er det sånn at hun kun spiser sjokoladepålegg til middag også, eller er det andre ting hun liker? Kanskje en idé å servere henne gårsdagen middagsrester til frokost neste dag? ALT er bedre enn søte pålegg ala nugatti. Ikke på grunn av tenner eller fedme, men fordi unger i vekst er avhendig av næringsrik mat for å utvikle hjernen, skjelettet og muskulaturen normalt. Proteiner og sunne fettsyrer er faktisk alfa omega. Og frokosten er det viktigste måltidet av alle. Så da tror jeg heller jeg ville satset på kylling og ris til frokost enn brød med sjokopålegg, bare en tanke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 22. januar 2004 #75 Del Skrevet 22. januar 2004 ristet grovbrød med smør og skivet banan kanskje? Hun likte banan gjorde hun ikke? Vi koste oss med banan på skiva masse på stranda, og det ER skikkelig godt. Frukt til frokost er også bra, så da kan du kanskje slå to fluer i ett smekk? Innlegget er ment til Kittykat forresten. Og jeg er enig i at dersom hun spiser lite variert og lite av det sunne pålegget, så kan det være en ide med vitamintilskudd. Det finnes "barnevennlige" utgaver av såmangt innen dette, som smaker søtt og godt for barn som ikke vil ha ellers. Å spise restemiddag til frokost hadde stort sett blitt for voldsomt for meg, er ikke sulten på morgenen, har ikke vært det som barn heller og det var da bedre med en brødskive med nøtte/sunda/nugatti/syltetøy/brunost en ingenting. Frokosten er viktig for å få satt magen i gang på morgenen, og da duger en kriseløsning med søtpålegg dersom ikke annet virker. Samme med skolemat, spiste ikke så gjerne det heller jeg som liten. Var ikke sulten, og "glemte" gjerne å spise. Glemte det derimot ikke dersom det var nugatti eller annet søtt pålegg, så istedenfor å ikke spise før middag kl 16-17, så var det bedre med ett innslag av sukkerholdig pålegg. (eeelsket nøtte!! og har funnet tilbake til det nå som voksen igjen.) :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lala Skrevet 22. januar 2004 Forfatter #76 Del Skrevet 22. januar 2004 Hun er småspist og er kresen i matveien/liker ikke det meste i matveien. Pga dette så har jeg også valgt å gi henne multivitaminer sånn at hun får i seg de vitaminene hun trenger. Tok dette opp med helsestasjonen før jul og de sa at dette var helt normalt, så jeg håper jo selvfølgelig at dette går over. Ville bare fremheve at Kittykat ikke er helt grønn, som noen her kanskje innbiller seg. Dattern hennes FÅR vitaminer! Og hun har tatt dette opp med helsestasjonen. Ville tro at de vet hva de snakker om der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå