Gå til innhold

Sjokoladepålegg

Lala

Anbefalte innlegg

Gjest Kajsa-krabat

Jenta vår på to har tilgang på "søtpålegg" så mye hun vil, av typene nugatti, hapå, gomme osv. av alle brødskivene hun spiser i uka er det max 2% av de der hun velger søtpålegg. Hun velger heller leverpostei, kaviar, skinke ol. Men dette er jo veldig individuelt, noen barn spiser jo bare søtpålegg! Men for vår del har dette fungert fint, søtpålegg har aldri være noe ulovlig og dermed kanskje det ikke er blitt så "spennende". Men jeg ser heller ikke hvorfor barna ikke skulle få spise nugatti??? Jeg selv spiser nugatti og syntes det er godt i blandt. Nei, vi har heller satset på strengere rutine med tannpuss. Dessuten er nugatti så usunt da? Sukker er greit, men det er jo nøtter og. Enn alle barn som har spist svolværpostei?? Nå er det kommet advarsel på pakken om at barn og gravide burde ikke spise det.... Men å nekte barna å spise søtpålegg og selv sitte å gomle iseg....den syntes jeg blir for drøy! Men jeg har jo selvfølgelig forståelse for at noen nekter barna å spise søtpålegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fortalte (litt skyldbetynget) at junior fikk en del (hver dag) Nugatti, fordi han nekter å spise noe annet hjemme (men han spiser alt mulig hos dagmammen....)

Hun mente Nugatti var like greit som syltetøy.

Så vi lar ham få det, og regner med at etter hvert får han smaken på andre ting også.

Jeg vokste opp på Nugatti, og det blei jammen folk av meg også!

syns det er litt små-morsomt når folk skriver det siste der.... er det noen som har påstått at det ikke blir folk av de som spiser nugatti? litt tåpellig argument, men jeg skjønner jo hva dere mener med det, men allikevel...

jeg kommer IKKE til å ha nugatti eller sjokoladepålegg i hus, ei heller syltetøy. her går det i sunne matvaner, med lørdagsgodt på lørdagen når hun blir større (2-3 år kanskje, og ikke mye). vil heller venne henne til å spise sunne matvarer som smaker godt. å gi et barn brødskive med sjokoladepålegg, er jo akkurat det samme som å gi barnet ei skive med en sjokoladeplate på. nøyaktig det samme. da ville jeg kanskje gjort det på lørdagen, dersom hun absolutt ville ha det, men ikke i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Hei, alle sammen.

Vi har ikke sjokoladepålegg eller frokostblanding i huset.

Er ikke vant til det hjemmeifra noen av oss.

Yougurt spises både av barn og voksne, men det begrenses til ett beger pr. dag.

For mye sukker er ikke bra hverken for tennene eller kroppen ellers.

Er det slik at det som står på bordet ikke faller i smak til middag eller frokost får man gå sulten.

Her er det kun matvareallergi som er gyldig grunn for særbehandling i matveien.

I helgen ( lørdag) spiser vi godteri på kvelden til det tyter ut ørene på oss!

klemmer fra La Guapa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Er det slik at det som står på bordet ikke faller i smak til middag eller frokost får man gå sulten.

mener du det seriøst? :o at dersom ungene ikke liker maten som blir servert så må de gå sultne???? verste jeg har hørt. min mann ble tvunget til å spise ting han ikke likte i barndommen, fordi han ellers måtte gå sulten. det som skjedde var at han i ettertid har utviklet sterke aversjoner mot disse matvarene. jeg hadde aldri klart å latt ungen min gå sulten. men klart, det er unger som heller vil ha sjokolade enn mat, og da er det annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt tankegangen. Ingen vil vel ha bortskjemte eller sære barn.

Likevel, tenk på hvordan vi som er voksne har det da: Vi får selv bestemme hva vi skal spise, og det er ingen som tvinger oss til å spise noe vi ikke liker.

Hvis jeg slett ikke har lyst på fiskegrateng til middag, ja da blir det noe annet den dagen.

Det er ville vært ganske fustrerende om jeg ikke hadde noen som helst innvirkning på hva jeg måtte finne meg i å putte i munnen for å ikke gå sulten...

En av de absolutt største fordelene med å bli voksen har vært at det nå er JEG som bestemmer hva som skal på bordet, og jeg jeg får noe jeg har lyst på til middag stort sett hver eneste dag. For meg har det veldig mye å si for trivsel og matglede.

Middagen blir mer enn en "plikt" som ingen setter pris på. (Det hører selvfølgelig med til historien at ingen er spesielt glad i å lage mat i den familien jeg er oppvokst, og det har nok avspeilet seg aller mest i hverdagsmiddagene... :lol: Jeg er veldig glad for at jeg selv liker å lage mat, det blir mer kreativ og velsmakende mat da.)

Spiser dere selv noe dere ikke liker like ofte som barna må gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens! Prøv å være mer avslappa i forhold til mat. Ikke lag noen big deal av at ungen velger Nugatti fremfor annet pålegg. Det går over. Men lager du masse ståk rundt det kan du banne på at ungen bare vil spise Nugatti! Da blir det en kamp. Grensesetting og mat hører ikke sammen synes nå jeg. Så sant det ikke er medisinske grunner til det. Det er desverre så mange barn i dag som har forskjellige typer spise problemer og mye av det skyldes at foreldre er stresset på hva de spiser og ikke spiser. Fyll heller bordet med mange alternativer og ha en rolig atmosfære ved bordet. Spis felles måltider så ofte som mulig. Ikke la mat bli et pes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mener du det seriøst? :o at dersom ungene ikke liker maten som blir servert så må de gå sultne???? verste jeg har hørt. min mann ble tvunget til å spise ting han ikke likte i barndommen, fordi han ellers måtte gå sulten. det som skjedde var at han i ettertid har utviklet sterke aversjoner mot disse matvarene. jeg hadde aldri klart å latt ungen min gå sulten. men klart, det er unger som heller vil ha sjokolade enn mat, og da er det annerledes.

Må legge til at vi ikke er sære i matveien og setter mest pris på andre ting enn lever og rogn!

Vi har sånn mat som både barn og voksne liker.

Gryteretter, pølseretter, spagetti, pizza, fiskekaker og sånt som er barnevennlig!Salater og grønnsaker står på bordet, men er valgfritt!

Skal vi ha pasta med blåmuggost serverer vi selvfølgelig ikke det som eneste alternativ!Da tar vi det som en kveldskos , mannen min og jeg.

Men da tar jeg det også som en selvfølge at barna spiser det andre som står der!

Vi er ikke middags-nazister men vil ikke la barna ta fullstendig styring over eget matinntak (de vet jo ikke hva som er best for dem)

Med "normal" frokostmat som brunost, hvitost, leverpostei osv. på bordet forventes det at barna finner noe å ha på brødskiva!

At unger ikke "liker" annet enn sjokopålegg og sulter ihjæl om mamma og pappa ikke gir etter for kravene er det trist å høre at noen faktisk tror.

Igjen må man ta høyde for barn med spesielle spiseforstyrrelser som kan forklares rent fysisk.

Barna får forsyne seg selv i vårt hus og vet at det de har lagt på tallerkenen skal spises opp.

Er det en voksen som har lagt på tvinger vi dem ikke til å spise opp alt.

De skal ikke få et vanskelig forhold til mat.

Vet at barn som tvinges til å spise store posjoner kan få det vanskelig senere i livet.

Håper dette var oppklarende!

Klem fra Nazi-Guapa :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

...

Hadde mamma kun tatt hensyn til sunne matvaner totalt uavhengig av om vi likte det eller ikke, så hadde det blitt unger uten middag/frokost innimellom!

Vi likte f.eks ikke lungemos eller lever, og hadde det blitt servert, så hadde ihvertfall jeg heller gått sulten, som barn! Det samme med paprika, rømmegrøt og andre slike grøter.

Er skrekkelig glad for at jeg ikke ble tvunget til å spise noe jeg ikke likt som barn jeg! Mamma syntes heldigvis det var viktig at vi ikke gikk sultne. :wink:

Mamma laget til og med pannekaker med sukker og blåbærsyltetøy på til middag opptil flere ganger!! :o noe som var min favoritt. :lol: Bestiller det gjerne enda, når jeg skal hjem til mamma på besøk. :lol:

Tror det å gi barna muligheten til selv å velge, gir minst like sunne vaner som å nekte dem ting! Det gjør dem også mer ansvartbevisste innbiller jeg meg. Men klart man skal ha grenser! ikke sjokoladepålegg og pannekaker hver dag, men iblandt.

Skal ikke si at det blir mennesker av oss også, for det er klart det blir det. Men vi kan faktisk ende opp sunne, friske og helsebevisste. Med tenner og kropp i god tilstand. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mamma kun tatt hensyn til sunne matvaner totalt uavhengig av om vi likte det eller ikke, så hadde det blitt unger uten middag/frokost innimellom!

Vi likte f.eks ikke lungemos eller lever, og hadde det blitt servert, så hadde ihvertfall jeg heller gått sulten, som barn! Det samme med paprika, rømmegrøt og andre slike grøter.

Er skrekkelig glad for at jeg ikke ble tvunget til å spise noe jeg ikke likt som barn jeg! Mamma syntes heldigvis det var viktig at vi ikke gikk sultne. :wink:

Mamma laget til og med pannekaker med sukker og blåbærsyltetøy på til middag opptil flere ganger!! :o noe som var min favoritt. :lol: Bestiller det gjerne enda, når jeg skal hjem til mamma på besøk. :lol:

Tror det å gi barna muligheten til selv å velge, gir minst like sunne vaner som å nekte dem ting! Det gjør dem også mer ansvartbevisste innbiller jeg meg. Men klart man skal ha grenser! ikke sjokoladepålegg og pannekaker hver dag, men iblandt.

Skal ikke si at det blir mennesker av oss også, for det er klart det blir det. Men vi kan faktisk ende opp sunne, friske og helsebevisste. Med tenner og kropp i god tilstand. :wink:

Enig med Aline jeg.

Moren vår maste veldig på at vi måtte spise det som ble servert da vi var små, uansett om vi likte det eller ikke. Vi fikk IKKE særbehandling vi heller. Men når det gjelder brødskiver fikk vi alltid velge. Det gikk med en boks Nugatti i uka da alle tre bodde hjemme.

Søstern min (som ikke lar barna sine spise Nugatti), sluttet å like fisk da hun var rundt 10 år. Da var jeg fire år. Jeg husker at mamma mente at det bare var tull fra søstern min sin side og tvang henne til å smake. Grunnen til at jeg husker dette så godt var at søstern min gjorde som moren vår sa og tok et par biter. Lengre enn det kom hun ikke før hun kastet opp ut over hele middagsbordet! Jeg var fornøyd siden jeg slapp å spise resten av fisken jeg også (var aldri glad i det som barn). Mamma har aldri tvunget noen til å spise noe de sier de ikke liker etter denne gangen.

Ungene til søstern min liker ikke fisk så godt de heller, men hvis man kaller det for rødspette, kolje eller noe annet smaker det kjempe godt! :lol: :blunke:

Vet det er litt på kanten av temaet her, men måtte bare fortelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladepålegg er dessert-pålegg. Først minst en skive med annet pålegg så en skive med sjokoladepålegg, ikke mer enn en skive pr måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladepålegg er dessert-pålegg. Først minst en skive med annet pålegg så en skive med sjokoladepålegg, ikke mer enn en skive pr måltid.

Det er jeg enig i! :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Aline fra Guapa:

Nå forklarte jeg nettopp at vi aldri har mat som lungemos eller lever til middag i innlegget over da!

Er det virkelig noen som spiser lungemos i dag????

Vi har pannekaker med blåbærsyltetøy og bacon ofte, vi.

Og pølseform med potetstappe og andre deiligheter som alle barn liker.

Men kom ikke her og si til meg at du vil ha pannekaker istedenfor pølse fordi at du ikke liker pølse når du spiser det ellers!

Unger sier ofte at de ikke liker bare for å få noe annet.

Jeg synes det er tragisk å høre unger som sier( på trøndersk høres det sånn ut:)

"Æ LIKE ITJ SÅNN Æ..." når de kommer i selskap.

Vår jente har lært seg å smake på alt.Faller det ikke i smak legger hun det til side på tallerkenen.

Blir hun budt noe hun absolutt ikke har sansen for sier hun :"Æ e ikke så glad i Brekkbønner æ, mormor."

Høres mye bedre ut!

Ingen som tvinges til å spise lungemos her i huset.

Men det er heller ingen som får diktere hva som skal stå på menyen til en hver tid.Og da spesiellt ikke en på 7 år!!!

Urimelig...I DONT THINK SO!

La Guapa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje ikke så mange som spiser lungemos og lever idag La Gaupa, men jeg snakket om da jeg var liten, og da SKULLE man ha det som en del av kosten!

Vi lærte også å smake på ting, men om man da ikke liker det, så fikk vi noe annet.

Og hvorfor er pannekaker med syltetøy til middag (som har en god menge sukker og brukes som dessert eller kaffekos i mange land) bedre en èn brødskive med sjokoladepålegg til frokost?

Vi er uenige om dette, slik er det bare.

Vi fikk være med på å velge menyen hjemme hos oss, og jeg har erfaring med at det er en god måte å samarbeide på mellom voksen og barn, og vi har heller aldri sagt når vi er på besøk at "jeg liker ikke detta jeg" eller at vi ikke ville spise det.

Å lære høflighet kan man gjøre selv om man er med på å skape matmenyen i hjemmet. Og det er ikke snakk om diktering, det er snakk om samarbeid!! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig. Alt med måte. Mine barn er veldig glad i Nugatti, men får det ikke daglig. Vi har regler som kun i ferier og på hytta.

Cruella

Og hvor er det jeg er uenig med deg? Et daglig kosthold har ingenting med helgekos å gjøre! Er ikke det innlysende?

Men ærlig talt. En del her proklamerer med at ungene deres spiser 3-4 skiver med sjokoladepålegg hver dag. "og er hverken feit eller har hull i tennene..." osv. Ja ja, dem om det. Heldigvis har man bare ansvar for egne barn, så kan alle gjøre som de vil... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La flaca skrev:

Men ærlig talt. En del her proklamerer med at ungene deres spiser 3-4 skiver med sjokoladepålegg hver dag. "og er hverken feit eller har hull i tennene..." osv. Ja ja, dem om det. Heldigvis har man bare ansvar for egne barn, så kan alle gjøre som de vil... :roll:

Har en datter på 4 år som er veldig kresen i matveien. Hun liker nesten ingenting av forskjellig pålegg.

Her går det mest i sjokoladepålegg ( jeg spiser det ofte selv ) og da får hun heller det på enn å gå sulten.

Det nytter ikke for oss å mase på henne om at hun må spise det og det, for det ender bare opp med at hun nekter ( vi har holdt på sånn flere ganger, men nå vil jeg ikke "presse" henne mer ). Og, nei hun spiser ikke det selv når hun er sulten. Hun har smakt på det meste av pålegg og det har rett og slett ikke falt i smak.

Så jeg godtar heller at hun spiser 3-4 skiver med sjokoladepålegg for dagen enn å ikke spise noenting i det hele tatt ( ja, vi har vært ute for det og ).

Da får hun ihvertfall i seg mat, selv om det ikke er verdens sunneste pålegg. Man må ikke være A4 når det gjelder absolutt alt.

Og jeg sier som de andre, hun har så langt aldri hatt hull i tennene sine og hun er ikke tykk heller.

Hun er småspist og er kresen i matveien/liker ikke det meste i matveien.

Pga dette så har jeg også valgt å gi henne multivitaminer sånn at hun får i seg de vitaminene hun trenger.

Tok dette opp med helsestasjonen før jul og de sa at dette var helt normalt, så jeg håper jo selvfølgelig at dette går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir for enkelt jeg, når barnet kan si "liker ikke" til alt mulig annet "normalt"/sunt pålegg, for så å få sjokoladepålegg eller syltetøy eller hva som helst.

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hadde vi lever eller lignende til middag da jeg var liten (og det hadde vi av og til men ikke til stadighet), hadde jeg valget mellom å spise det eller la være

tror ikke jeg tok noe større skade av det ;)

om man spiser litt mindre til ett måltid fordi man ikke synes maten er så god, får man heller spise mer til kveldsmat..

er man skikkelig sulten så spiser mann litt poteter eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I huset vårt finnes det både Nugatti og Sjokade. Min mann er oppvokst på Sjokade og spiser det hver dag(at han orker :ler: )

Prøver å variere pålegget til barna, sjokolade pålegg blir mest benyttet når barna er syke og matlysten liten.

Mener man ikke skal være hysterisk på sjokolade pålegg, tror ikke det er noe særlig sunnere å spise brunost.

Viktig å variere og pusse tenna godt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere i dag valgte yngste jenta i huset makrell i tomat på maten, etter 3 dager med bare nugatti. Men jeg stresser henne heller ikke. Så slutt å stress!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir for enkelt jeg, når barnet kan si "liker ikke" til alt mulig annet "normalt"/sunt pålegg, for så å få sjokoladepålegg eller syltetøy eller hva som helst.

:o

Vet ikke om den var til meg eller til alle, men hun sier ikke "liker ikke". Hun liker ikke pålegget som er på skiven.

Hun får jo annet pålegg innimellom, men det blir så lite variasjon.

Hun spiser f eks servelat på skiven. Og det er det eneste kjøttpålegget hun både godtar og liker.

Brunos, hvitost, leverpostei, skinke, syltetøy.....det liker hun ikke. Hun har smakt på dem alle sammen.

Derfor så blir det her i huset vanskelig å kutte ut sjokoladepålegg. Det prøvde vi en gang og resultatet var at hun nesten ikke spiste noe, fordi hun liker ikke det meste innen pålegg.

Barnefaren var like kresen som barn og svigermor gjorde nå det samme med han. Hun lot han få spise det han likte på skiven ganske enkelt fordi det var mye han ikke likte innen pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...