aline Skrevet 15. januar 2004 #21 Del Skrevet 15. januar 2004 Vi hadde både nugatti, nøtte, Banos, honning og syltetøy med sukker i som påleggs-muligheter når jeg var liten. Kan ikke huske at vi hadde noen restriksjoner på når vi kunne spise hva, men husker at jeg hovedsaklig spiste annet pålegg, og det selv om jeg er en sjokoman/søtoman!!! Men det hadde nok ikke vært særlig populært hos mamma dersom det var nugatti på all brødmat jeg spiste, men det forsto jeg sikkert. Dersom man nekter barna å spise sjokoladepålegg på maten til hverdags, så får man også la være å spise det på maten selv også, så lenge man spiser maten sin sammen med barnet!! Noe annet er bare rett ut stygt gjort!! :fy: Det blir som å sitte forran TVn om kvelden å si "ikke noe snop før på lørdag!" til unga, for så selv å stappe innpå med sjokolade og potetgull rett for øya på ungene!!! Ikke pent gjort!!! MÅ man spise snop i hverdagen, og barna ikke får lov, så får man klare å holde seg til barna har lagt seg i det minste!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti Skrevet 15. januar 2004 #22 Del Skrevet 15. januar 2004 Jenta mi, snart 9 år, får sjokoladepålegg på skolematen så og si hver dag, pluss at hun spiser gjerne det en gang til iløpet av dagen. Har ikke noe problem med det, ingen hull i tenner, eller at hun er tjukk. Hun spiser da og bare 4 forskjellige pålegg, leverpostei, syltetøy, salami og sjokoladepålegg, så det blir ikke så mye å velge mellom..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 15. januar 2004 #23 Del Skrevet 15. januar 2004 Tror jeg hadde så og si fri tilgang til både sjokomelk og nugatti, ha-på og lignende da jeg var liten. Jeg kan ikke huske at jeg var så veldig interessert, spiste det kanskje på en av tre skiver. (Vi spiste jo syltetøy og brunost også, og det er jo ikke noe særlig sunnere. ) Favoritten var imidlertid fersk leverpostei og makrell i tomat. Men de venninnene mine som hadde restreksjoner på alt (ikke ditt, ikke datt, bare i ferier, bare en frukt om dagen og alltid spørre først...), de tok totalt av hver gang de var hos oss! De hev innpå til den store gullmedaljen... Selv føler jeg at jeg fikk et mye mer naturlig forhold til mat enn det disse jentene hadde. De holdt seg kun unna dette når moren var til stede. Husker fremdeles når vi var tenåringer og gikk hjem fra skolen. Da var vi innom kiosken HVER dag, og venninnen min kjøpte seg en sjokolade som hun slukte (for at den skulle være borte innen hun kom hjem der moren kunne se henne). Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette, jeg er jo absolutt for å ikke gi usunne ting til barn, men jeg jeg husker jeg alltid ble så overrasket over hvor OPPHENGT disse venninnene var i denne søte maten. Bare fordi det var så strengt med når de fikk den. (Du som var så opptatt av alle de usunne fettstoffene i søtt påleg...er ikke Nugatti laget av nøtter da? Da er det i alle fall ikke BARE usunt fett i det.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 15. januar 2004 #24 Del Skrevet 15. januar 2004 Selv føler jeg at jeg fikk et mye mer naturlig forhold til mat enn det disse jentene hadde. De holdt seg kun unna dette når moren var til stede. Hjemme hos meg hadde vi det ikke pga at det er et veldig udrøyt pålegg og vi hadde dårlig råd. Var ikke noe mål for mine foreldre at jeg ikke skulle spise det for enhver pris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 15. januar 2004 #25 Del Skrevet 15. januar 2004 Hjemme hos meg hadde vi det ikke pga at det er et veldig udrøyt pålegg og vi hadde dårlig råd. Var ikke noe mål for mine foreldre at jeg ikke skulle spise det for enhver pris. Det er jo selvfølgelig en helt anen sak. Hva spiste dere da? Som var billig og drøyt? (Kommer bare på syltetøy i farten og ble litt nysgjerrig...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehu Skrevet 15. januar 2004 #26 Del Skrevet 15. januar 2004 Kunne ikke falt meg inn å servere sjokoladepålegg til unger. Men så spiser jeg det selvfølgelig heller ikke selv! Unger trenger næringsrik mat for å utnytte potensialet sitt maksimalt, og ha skikkelig omløp i hodet. Sjokoladepålegg består bare av raske karbohydrater(som man får rask opptur av med påfølgende trøtthet) og mettet fett (hjernen trenger flerumettede fettsyrer). Ikke bra! Er man glad i ungene sine gir man dem et sunt kosthold! Barn kan faktisk ha et sunt kosthold selv om de får Nugatti av og til ! Fanatisme er ille i enhver form ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 15. januar 2004 #27 Del Skrevet 15. januar 2004 Det er jo selvfølgelig en helt anen sak. Hva spiste dere da? Som var billig og drøyt? (Kommer bare på syltetøy i farten og ble litt nysgjerrig...) Hjemmelaget jordbærsyltetøy Ost Leverpostei (pga innmat er sunt) Majones og agurk Salami Dette var ting som hele familien kunne spise og med et visst næringsinnhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 15. januar 2004 #28 Del Skrevet 15. januar 2004 Hjemmelaget jordbærsyltetøy Ost Leverpostei (pga innmat er sunt) Majones og agurk Salami Nam, nam, nå ble Elle Melle sulten... *rusler og lager middag* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lala Skrevet 15. januar 2004 Forfatter #29 Del Skrevet 15. januar 2004 Jeg er absolutt for at barn skal ha sunn mat. Og jeg ville aldri smurt en skive til en to-åring med Nugatti til hverdags, jeg heller også latt være å spise det selv om barnet hadde spurt om å også få det. Men jeg mener kanskje at min søster er litt urimelig. Tro meg, de barna spiser sunt nok. Hjemme hos min søster er alt lagd fra bunnen av (til og med brødet hver dag). Hun skylder på at hun ikke liker noe annet på skiva, men det vet jeg at hun gjør! Barna vokser jo opp og tror at Nugatti er kun for jenter! Hmm.. Syns hun tar noen snarveier som kan bli til problemer senere. Syns ikke det er riktig. Men bør kanskje ikke legge meg opp i sånt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 15. januar 2004 #30 Del Skrevet 15. januar 2004 Hmm.. Syns hun tar noen snarveier som kan bli til problemer senere. Syns ikke det er riktig. Men bør kanskje ikke legge meg opp i sånt? Selv om du (og flere med deg) syns Nugatti-rutinen til søster er merkelig, syns jeg ikke du skal legge deg opp i det. En detalj som dette tross alt er, bør være en del av barneoppdragelse som foreldre får råde over selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tantemor Skrevet 15. januar 2004 #31 Del Skrevet 15. januar 2004 Min sønn på ti år liker ikke sjokoladepålegg han!! Han vil helst ha leverpostei eller hvitost.. Men hvis han hadde likt det, hadde jeg nok ville begrenset det litt. (Men bare litt :kgsmil: ). Det jeg ikke forstår er hvorfor flere av dere velger å flytte alt usunt til helgene?! Det blir da bare panikkspising av det! Jeg synes det er bedre å fordele det jevnt utover hele uka slik at de ikke får DET kicket i helgene. :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 15. januar 2004 #32 Del Skrevet 15. januar 2004 Kunne ikke falt meg inn å servere sjokoladepålegg til unger. Men så spiser jeg det selvfølgelig heller ikke selv! Unger trenger næringsrik mat for å utnytte potensialet sitt maksimalt, og ha skikkelig omløp i hodet. Sjokoladepålegg består bare av raske karbohydrater(som man får rask opptur av med påfølgende trøtthet) og mettet fett (hjernen trenger flerumettede fettsyrer). Ikke bra! Er man glad i ungene sine gir man dem et sunt kosthold! Så lenge barnet mitt spiser mat så gidder jeg ikke å bekymre meg om det er pølse eller nugatti på skiva. Min datter er skikkelig dårlig til å spise, klarer sjelden frokosten, så jeg gir henne nugatti med glede!! Har ingen ting med om jeg er glad i henne eller ikke. Det er noe av de dummeste jeg har hørt fra din kant LaFlaket! Hvilken planet kommer du ifra?! Stakkars ungen din som aldri skal få godter, for det er jo ikke sunt, og gir du det da til ungen din så er du ikke glad i h*n!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 15. januar 2004 #33 Del Skrevet 15. januar 2004 Er man glad i ungene sine gir man dem et sunt kosthold! Alt med måte la Flaca, hysteri er ikke sunt. Sunne matvaner er bra men en skive med ost/pølse og en skive med Nugatti er ikke dårlige matvaner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 15. januar 2004 #34 Del Skrevet 15. januar 2004 Fikk aldri nugatti eller sjokoladepålegg på skiven da jeg var liten. Og skulle jeg og broren min ha syltetøy/marmelade på skive, måtte vi spise noe som ikke var søtt først. Søte kornblandinger var forbeholdt helgene. Jeg synes foreldre gjør seg en bjørnetjeneste ved å gi ungene sine sukkerholdige produkter fordi "det er det eneste de spiser". Fyrer jo bare opp under problemene det. Barn som har dårlig matlyst, har dårlig matlyst, rett og slett. Uff, jeg kommer til å bli en matfundamentalist når jeg blir eldre. Unger (og voksne) som bare kan spise to-tre matretter er det kjedeligste jeg vet om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 15. januar 2004 #35 Del Skrevet 15. januar 2004 Vi spiste MASSER av syltetøy i barndommen, vi hadde vel nesten ALLTID det på bordet. Men, mamma laget det selv da altså, så det var ikke såååå masse sukker i det. Hun laget gele også (men der er jo maaasse sukker...) og vi spiste masse av dette. Hverken jeg eller min bror hadde hull i barndommen, undervektige er vi begge to. Ingen av oss lider av å "ikke ha fått utnyttet vårt potensiale". Vi fikk ikke fri tilgang på snop og brus, og hadde et ganske fornuftig kosthold trur jeg. Vi var vanlige, normale unger, med et vanlig kosthold. Jeg synes kanskje ikke unger skal drikke sjokomelk hver dag, slik jeg gjør nå, så derfor håper jeg å lære meg å drikke noe annet, LIKE noe annet, slik at jeg slipper den problemstillingen. Men... om vinteren hadde vi jo kakao med oss på skolen hver dag (jeg hadde hjemmeværende mamma, som hadde tid til å koke kakao før vi gikk på skolen) og vi ble aldri nektet å spise et bestemt pålegg så vidt jeg kan huske. Det ble kanskje regulert litt vedhva som ble kjøpt inn da vi var små, men ettersom vi ble eldre hadde vi jo medbestemmelsesrett når det gjaldt handlelista. Den hand på kjøleskapsdøra, og alle hadde tilgang til å føre på det vi mente skulle handless (selvsagt innen rimelighetens grenser) Funket greit for oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 15. januar 2004 #36 Del Skrevet 15. januar 2004 Har ikke barn selv, men tillater meg likevel å si at jeg tror at barn ikke har vondt av å spise litt Nugatti. Man trenger vel ikke gi dem lass på lass vel ? De voksne har likevel rett til å fordele slik at barnet ikke spiser for mye av det ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2004 #37 Del Skrevet 15. januar 2004 Alt med måte la Flaca, hysteri er ikke sunt. Sunne matvaner er bra men en skive med ost/pølse og en skive med Nugatti er ikke dårlige matvaner. Enig. Alt med måte. Mine barn er veldig glad i Nugatti, men får det ikke daglig. Vi har regler som kun i ferier og på hytta. Cruella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ida- Skrevet 15. januar 2004 #38 Del Skrevet 15. januar 2004 Jeg har alltid fått det pålegget jeg vill ha hjemme, men er mest glad i gulost jeg. Min kjære sønn får det han vil han også men leverpostei eller makrell er hans favoritter for øyeblikket og det er jo bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nicoline Skrevet 15. januar 2004 #39 Del Skrevet 15. januar 2004 Vi fikk aldri Nugatti eller sjokoladepålegg hjemme i min oppvekst. Mine unger har fått Nugatti i sommerferien - jeg har aldri noensinne hatt Nugatti el. på skolematen til ungene ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrållan - ikke innlogget Skrevet 16. januar 2004 #40 Del Skrevet 16. januar 2004 Synes dette høres litt hysterisk ut jeg... Ser for meg en småstressa mor som løper etter poden med nugattiboksen og påpeker at dette smaker søtt og godt men det får du ikke altså, du kan kanskje få en skive i sommerferien! Dersom barnet fikk velge helt av seg selv av det som stod på bordet (ikke ved kun en anledning, men fast, hver dag), ville det da ha valgt sjokoladepålegg hver gang? Valgt bort all annen mat for å spise nugatti hver dag. året rundt? Da må jo det barnet ha en helt enorm søthunger... :o Jeg er vant til at det alltid har vært noe søt-pålegg hjemme, mest fordi det hadde lang holdbarhet og greit å ha i skapet liksom. Ikke ofte det ble spist, gikk mest i 'vanlig' pålegg som ost, makrell i tomat, leverpostei, div kjøttpålegg - skinke, salami,servelat osv... Egg hadde vi til søndagsfrokosten, fordi ingen gadd å koke egg/lage eggerøre ellers i uka... En gang i blant fikk man den 'fysinga' da, og det gjør jeg enda - ferskt brød med nugatti og iskald melk. Men like gjerne varmt brød med brunost. Eller brød med leverpostei og masse, masse agurk. Jeg har ikke barn enda, men når den dag kommer ønsker jeg selvfølgelig ikke å fore opp ungen på usunt fett og sukker - men vil heller ikke lage alt for mye regler og dillerier. Jeg tror det bare skaper unødvendig fokus på noe som går helt av seg selv bare man 'kuulern' litt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå