AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #1 Skrevet 16. mars 2012 Hei alle sammen! Jeg sliter mye med angst for tiden og går i behandling for det. Syns ikke jeg får behandling ofte nok, og nå setter jeg ned foten og bestemmer at JEG VIL BLI FRISK! Derfor har jeg tenkt å eksponere meg selv for ting jeg ikke liker. (Gruer meg, men det må til!). Jeg ønsker at dere kan komme med tips til meg om hvordan jeg kan utforme planen min! Noe av det desidert verste for meg er å gå inn i en kafe eller restaurant. Jeg får følelsen av å besvime når jeg står i døren, føles som alle kikker på meg, dømmer meg, tenker stygt om meg osv. Enda verre er det hvis jeg skal møte noen og jeg ikke ser dem ved første øyekast: Hvor sitter de? Ler de av meg? Kikker folk rart på meg fordi jeg går rundt og ikke finner dem jeg kjenner? Osv. Derfor tenkte jeg å ta en dag hvor jeg går inn og går en god runde på alle kafeer og restauranter i byen hvor jeg bor! Tenkte også å ta en dag i nabobyen som er større, og som har masse kafeer jeg aldri har vært på før. Da får jeg litt av alt: Kafeer jeg kjenner til (hvor det potensielt kan sitte kjentfolk - SKUMMELT) og kafeer jeg ikke kjenner til. Hva tror dere om planen? Jeg er litt usikker på om jeg bør ta med meg en venninne som kan gå inn først og sette seg, som jeg så skal gå inn og se etter, eller om jeg bare skal gå helt alene - ta et sveip og gå ut. Hva tror dere? Tenker nemlig litt på hva folk egentlig tror jeg driver med når jeg bare går inn og så ut igjen! Takk for alle tilbakemeldinger
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #2 Skrevet 16. mars 2012 Tenker at du er mye friskere enn du tillater deg selv å være. Kjør på og bli ferdig med det.
Haustlauv Skrevet 16. mars 2012 #3 Skrevet 16. mars 2012 (endret) - Endret 16. mars 2012 av Haustlauv
Moscato Skrevet 16. mars 2012 #4 Skrevet 16. mars 2012 Prøv å plassere deg sjølv på den andre sida, då. Kva hadde du tenkt om det var du som sat på kafeen og såg at nokon kom inn døra, kika seg rundt og gjekk ut att? Eg veit i alle fall at eg neppe hadde lagt merke til det, eingong. Når eg er på kafé sit eg jo og pratar med nokon, eller eg les avis/bok. Så, eg tenker at det er tre alternativ for dei som sit inne på kafeen og ser deg kome inn og gå ut att: 1. Dei er opptekne med sitt, og skravlar/et/les utan å oppdage at døra går opp i det heile. 2. Dei som kanskje sit og ventar på nokon ser nok at du kjem inn og kikar, men dei blir vel mest skuffa over at du ikkje var den treige venninna som er eit kvarter for seint ute. 3. Same som i alternativ 2, berre at dei som ser deg går ut ifrå at du syntest det var for mykje folk/favorittbordet ditt var oppteke/den du venta på ikkje var dukka opp endå. Dette er dei einaste naturlege reaksjonane eg kan kome på. Og VISS nokon skulle finne på å tenke "åh, herregud kor teit", kva då? Vedkomande kjem vel neppe til å sjå deg att, eller hugse deg til neste gong (med mindre du har knalloransje hanekam og hakekors på jakka, då). Ingen kjem springande etter deg for å fortelje kor dum du såg ut, og elles så må dei vel få tenke som dei vil. Den som tek mest skade av den negative tankegangen burde vere dei sjølve Når det er sagt blir eg sjølv dårleg av å gå på Ikea, kafé, enkelte butikkar og ein haug andre situasjonar. I fjor vår reiste eg til Paris heilt åleine, men eg turde aldri å gå på restaurant, så eg åt på rommet kvar dag. Likevel var turen ein diger siger, for herregud så mykje eg fekk sett, og eg klarte meg fint heilt åleine! 1
Gjest O___o Skrevet 16. mars 2012 #5 Skrevet 16. mars 2012 Oi! Jeg synes du skal ta det opp med psykologen din! Kognitiv terapi tror jeg vil være veien å gå. Si at du ønsker å gå 2 ganger i uka for en raskere progresjon. Lykke til <3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #6 Skrevet 16. mars 2012 Takk for svar Jeg får bare psykologtimer hver andre uke .....! Forstå det den som kan. De sier at ingen får oftere enn det! Selv om de skulle være på nippet til psykotiske. Dette er offentlig altså, har ikke råd til privat. Derfor jeg tenkte at jeg må ta sakene litt i egne hender, for 45 minutter gange to i måneder er jo null og niks egentlig. Men takk for betraktningene om hva folk tenker! Jeg sliter en del med å sette meg inn i hva som er "vanlig" at folk tenker, derfor jeg tenker at alle ser på meg også tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #7 Skrevet 16. mars 2012 Moscato: Kjempebra med paristuren!! Alle ting teller, mestringsfølelse er deilig!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå