effy Skrevet 16. mars 2012 #21 Skrevet 16. mars 2012 81 modell her Jeg husker best: - Spaghetti - Seibiff og løk - Koteletter - Tomatsuppe - Pannekaker - Gryteretter - Mammas pizza - Risengrynsgrøt - Røkt kjøttpølse og potetmos - Fiskekaker - Kjøttboller i brun saus
Gjest mari kontrari Skrevet 16. mars 2012 #22 Skrevet 16. mars 2012 Siste del av åttitallet og på nittitallet: Vi spiste mye fiskekaker i brun saus, stekt servelatpølse med potetmos og "amerikansk blanding", karbonader i brun saus eller på brødskive, posesuppe med restegrønnsaker og sånne medisterfarseboller, tomatsuppe etterfulgt av pannekaker, kokte torskekoteletter eller laksekoteletter med potet og gulrot til, fiskepudding med stekt løk, lapskaus med pølse i, spaghetti med enten posetomatsaus eller stekt løk og pølsebiter, fiskegrateng. Søndagsmiddag var kjøttkaker, laks, torsk eller sommerkoteletter, evt. skinkestek med rød saus til. Lørdag var det alltid semulegrøt på dagtid, også kveldskos om kvelden. Dette var typisk loff med reker, gryterett eller hjemmelaget pizza med kjøttdeig. Etterhvert ble det utvidet til å også kunne innebære kyllingform med ris, lasagne (toro) eller hjemmebakt pitabrød med tacofyll. Wokretter med ris til ble populært i familien litt utpå nittitallet om jeg husker riktig, da ble det også mindre "pose- og pølse-mat". Bedre tid og ikke minst bedre råd da, tror jeg.
Gjest BamseB Skrevet 16. mars 2012 #23 Skrevet 16. mars 2012 Morsom tråd! De middagene vi hadde flest av på 80- og 90-tallet besto i all hovedsak av kjøttkaker eller elgstek
Rumle Skrevet 16. mars 2012 #24 Skrevet 16. mars 2012 (endret) Kjøttkaker med kålstuing, poteter og tyttebærsyltetøy var en slager! Av og til hadde vi kålruletter istedenfor. Lørdagspizza i langpanne, med tykk tomatsaus med kjøttdeig, løk, paprika og sopp fra boks, og ost på toppen! Husker jeg alltid spiste et kaldt stykke til frokost på søndagen også, det var fast rutine! Ertesuppe, betasuppe, blomkålsuppe og tomatsuppe hadde vi også en del. Raspeballer med vossakorv, kålrabistappe og salt kjøtt var det av og til på søndagene. Grillet kylling eller nakkekoteletter med ris og salat, Veldig ofte risgrøt til formiddagsmat på lørdagen! Ellers ble det laget mange fiskeretter, men det spiste jeg dessverre lite av. Kokt bayonneskinke og sosekjøtt var heller ingen favoritter akkurat! Alt var laget fra bunnen av her også Edit; og spagetti selvfølgelig! Tenk at jeg glemte det! Det var jo jeg som hadde ansvar for å lage spagettisausen helt fra jeg gikk på barneskolen! Endret 20. mars 2012 av Rumle
Dolce Skrevet 16. mars 2012 #25 Skrevet 16. mars 2012 70-tallet: - kokt torsk med smeltet smør og revne gulrøtter (hverdag) - fiskepudding på brød (og med ketsjup) (lettvint lørdagsmat) - hvalbiff med kålstuing (søndag) - svinesteik med surkål (søndag) - kjøttkaker med ertestuing (søndag) - spaghetti med kjøttdeig og saus av tomatpuré og ketschup (hverdag) - kjøttsuppe/betasuppe (hverdag) - fiskeboller i hvit saus med revne gulrøtter (hverdag) Lørdagskos (se også annen tråd her): - Ostesmørbrød med skinke og sennep - Gratinert blomkål - Arme riddere Festmat: - Rekecoctail - Cabaret (Aspik) Desserter: - Rødgrøt - Gele med vaniljesaus - Sjokoladepudding med vaniljesaus - Fruktcoctail med krem Noe av dette hadde jeg ikke spist igjen nå selv om det sto om livet... Men noe var jo godt, da.
Gjest Doh Skrevet 16. mars 2012 #26 Skrevet 16. mars 2012 (endret) Født i 86 Fylt paprika(æsj....) Tomatsuppe Pannekaker Taco på fredager Kjøttkaker Koteletter Egg og bacon, og så dyppa vi brødet i baconfettet Indisk lammegryte med hjemmelagd nan-brød(bestevenninna mi var indisk) hjemmelagd pizza Spaghetti med kjøttdeig(hjemmelagd pizzasaus som egentlig bare var meste tomater, har mareritt om det fortsatt) Kokte kjøttpølser Entrecot med bakt potet og hviløkssmør Laks med agurksalat No annen fisk med revne gulrøtter Grandiosa stekt i stekepanne på hytta når foreldrene mine hadde fisk(hadde ikke ovn.....) Det er det jeg husker sånn på sparket. Edit: glemte risotto(ris, kjøttdeig og ketchup) Endret 16. mars 2012 av Doh
Dolce Skrevet 16. mars 2012 #27 Skrevet 16. mars 2012 Grandiosa stekt i stekepanne på hytta når foreldrene mine hadde fisk(hadde ikke ovn.....) Wow Grandiosa i stekepanne? Minner meg om da jeg varmet opp pølser i kaffetrakteren på min første hybel
Gjest Doh Skrevet 16. mars 2012 #28 Skrevet 16. mars 2012 Wow Grandiosa i stekepanne? Minner meg om da jeg varmet opp pølser i kaffetrakteren på min første hybel Den ble alltid litt *kremt* svidd(les kullsvart) i bånn......
Sulosi Skrevet 16. mars 2012 #29 Skrevet 16. mars 2012 Paprikagryte, fortsatt en av mine favoritter Slutten av 70 tallet. - den hjemmelagde pizzaen. Likte nemlig ikke gul ost og krangla meg til brunost i stede...ble med den ene gangen... Ellers, grusomme seige kjøttkaker. Tvangsforing på sykehuset,- måtte spise til de kunne se minst halvparten av bildene på asjetten. Får fortsatt brekninger av å spise kjøttkaker.... 1
lolrita Skrevet 16. mars 2012 #30 Skrevet 16. mars 2012 (endret) Vokste opp på 90 tallet. Pita med kjøttdeig, ost, salat og rømme var typisk lørdagsmat. Uten tacokrydder, salsa og guacamole selvsagt. Mye gryteretter, lammefrikassè, "amerikansk gryte", pølsepita, mousaka og lasange. Hadde vi indisk mat var det kun en saus som var aktuell (husker ikke hva den heter nå, oransje i fargen og smaker tikka massala men het noe annet). Edit: kylling tandoori! Mye orginal grandiosa med piffi og ketchup, mormor la tykt lag med ekstra ost. Tomatsuppe med makaroni og egg, makaroni med ost og piffi. Ostesmørbrød med ost og piffi. De kresne kidsa spiste kneppet potet med salt og kethcup hvis de ikke likte middagen. Take away var kinamat eller Dolly. Happy Meal var hamburger eller cheeseburger. Skulle vi ha kake var det sjokoladekake eller krydderkake. Endret 16. mars 2012 av lolrita
sequin Skrevet 16. mars 2012 #31 Skrevet 16. mars 2012 Wok og taco, husker deres "inntog" da jeg gikk på barneskolen altså rundt århundreskiftet
Gjest Survival Skrevet 16. mars 2012 #32 Skrevet 16. mars 2012 90-tallet: Spaghetti og kjøttdeig Pizza på fredag/lørdager Gryterett Stekt fisk med poteter Kjøttkaker Tomatsuppe Grønnsakssuppe og pannekaker Elgstek Lammelår Kokt laks Kokt torsk/sei
lunem Skrevet 16. mars 2012 #33 Skrevet 16. mars 2012 90-tallet - Potetball - Kjøttkaker i brun saus - Plukkfisk (som en hvit lapskaus bare med fisk og hvit saus) - Kokt laks med hjemmelaget agurksalat, poteter, smeltet smør og råkost - Fiskeboller i hvit saus - Karbonader på skive med stekt løk - Hjemmelaget pizza på lørdager iblant - Stekt torsk med hvit saus og poteter - Kokt makrell - Rekesmørbrød - Koteletter (typisk søndagsmiddag) - Pølse og hjemmelaget potetstappe (fredagsmat) - Lammelår - Brennsnut - Sosakjøtt - Lapskaus - Fiskekaker i brun saus - Middagspølser i brun saus
frøkna Skrevet 16. mars 2012 #34 Skrevet 16. mars 2012 90- tallet fiskeboller i hvit saus joikaboller kokt fisk med smeltet smør grøt - hver lørdag! liker ingen av rettene jeg ble overfora på som barn :/
Perelandra Skrevet 17. mars 2012 #35 Skrevet 17. mars 2012 Barndom på 70- og 80-tallet -Fiskeboller i hvit saus -Kjøttkaker -Fiskekaker -Skipperkaker, dette var en type fiskekaker i brun saus på boks. -Stekt flesk -Risgrøt -Pannekaker -Potetstappe og middagspølse -Kokt torsk -Ertesuppe -Tomatsuppe -Kjøttsuppe med melboller -Elgsuppe -Kompe -Stekt torskerogn -Lungemos -Hvis det skulle være fin middag kunne det være svinesteik eller elgsteik. Pizzaen ble introdusert i familien da mine to eldre søsken lærte å lage det på skolekjøkkenet. Det skjedde ca. 77-78.
Crizpo Skrevet 19. mars 2012 #36 Skrevet 19. mars 2012 90-tallet - Seibiff med løk og kokte poteter - Fiskekaker - Rognekaker - Lørdagskylling - Lapskaus - Hjemmelaget pizza - Fleskepannekaker - Gryteretter fra Toro
Gjest just words Skrevet 19. mars 2012 #37 Skrevet 19. mars 2012 Vokste opp på 80-90 tallet… De første minnene mine om mat var at vi slaktet grisene på gården og lagde blodpudding blant annet… yuck.. Min bestemor lagde semulegrynsgrøt, (har ikke smakt det siden) Min far lagde hønsesuppe baser på mine fjørkledde venner i hagen, spiste og syntes det var kjempe godt helt til jeg fant ut at det var hønsene i hagen med sjel, navn og personlighet. Ellers husker vi hadde: fleskesaus, kjøttkaker, lapskaus, tomat suppe og blomkål suppe, makaroni og ost, pølse i brun saus. Fiskepinnene til Findus og den fæle boksen med Spaghetti à la Capri var yndlings maten ( uff var på fjelltur for ikke så lenge siden og hadde en slik en i sekken, da jeg spiste den boksen med ”spagetti” tenkte jeg ”barn er ikke så smarte de”) Min far elsket sild med kålrabistappe og da måtte barna spise, kjenner enda de små beina stikke i halsen… Spiste og mye makrell, torsk og annen fisk som vi hadde fisket. Mamma hadde en torsdagsklubb som hun var med i, når det var hennes tur til å ha besøk var det alltid orientalsk gryte eller jeger gryte som sto på menyen.. Hjort, hare og rype stod på menyen fra tid til annen..
FruN Skrevet 19. mars 2012 #38 Skrevet 19. mars 2012 84-modell som husker best Neslesuppe Pannekaker Kjøttkaker Spagetti Pitabrød med kjøttdeig og salat Lasagne Hjemmelagd pizza Lungemos Kaningryte (ikke at det skjedde ofte, men har klart minne av det. Og ja, det smaker godt) Tomatsuppe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå