AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #1 Skrevet 16. mars 2012 Hva var typiske middagsretter som du spiste i din barndom? Og hvilket tiår var det?
Gjest "gjest" Skrevet 16. mars 2012 #3 Skrevet 16. mars 2012 (endret) Kålruletter og "spagetti rimelig". På 80-tallet. Endret 16. mars 2012 av "gjest"
OhSerendipity Skrevet 16. mars 2012 #4 Skrevet 16. mars 2012 Av en eller annen merkelig grunn likte jeg Spaghetti à la Capri (den fæle på boks) bedre enn noe annet, uansett hvor god middag vi hadde hjemme. Men pannekaker og pizza var jo alltids en slager da man var barn. Jeg er glad for at jeg har vokst opp med en mamma som elsker å lage mat! 1
Anglofil Skrevet 16. mars 2012 #5 Skrevet 16. mars 2012 (endret) Født i 1986, så mest på 90-tallet vil jeg si. Spiste mye av: * Kjøttkaker i brun saus med poteter, erter og tyttebærsyltetøy * Medisterkaker i brun saus, erter og tyttebærsyltetøy * Terteskjell med fiskepudding, reker og erter * Fløyelsgrøt * Pannekaker med enten sukker eller blåbær på. Hos farmor fikk jeg alltid fleskepannekaker med tomatsuppe til forrett. * Spaghetti med kjøttsaus, og det måtte være erter oppi * Kyllingvinger med loff ved siden av eller ris med kikkoman(helgemat) * Pitabrød med løvbiff * Pitabrød med pytt i panne * Pizza (en sjelden gang) * Lasagne * Spaghetti carbonara * Laks-, sei- eller torskefilét med kokte poteter, smeltet smør med gressløk i og kokte gulerøtter * Kineisk (en sjelden gang bestilte vi kinesisk mat og det var stor stas!) * Lapskaus (verdens beste!) Jeg smakte ikke taco før jeg besøkte en i klassen mot slutten av barneskolen. På ungdomsskolen var da vi begynte å spise taco hjemme. Edit: glemte verdens beste hjemmelagede lapskaus. Mvh Yvonne Endret 16. mars 2012 av Yvonne
AloeVera Skrevet 16. mars 2012 #7 Skrevet 16. mars 2012 90-tallet. Vi dro ofte til oldemor og fikk servert risengrynsgrøt med rømmegrøt på toppen. Selvsagt hjemmelagd <3 Savn! I hybelen min blir det fjordland grøt toppet med fjordland rømmegrøt. Ikke helt det samme!
Purple Basil Skrevet 16. mars 2012 #8 Skrevet 16. mars 2012 Vokste opp på 90-tallet og rettene jeg husker vi spiste mye av er: spaghetti med kjøttsaus, lasagne, fiskesuppe, stekt kylling med ris og bernaise, lever, tomatsuppe, kjøttkaker, pitabrød med div. fyll.. Og så spiste vi en del fisk, blæ!
Gjest bellabulla Skrevet 16. mars 2012 #10 Skrevet 16. mars 2012 (endret) hmm, husker ikke så mye, men dette var på 90-tallet og det gikk ofte i: *taco *fiskepinner *ovnsbakt seifilet med stekt løk *kveite med div tilbehør *mammas awesome pizza *pastasalat *mye rødt kjøtt av typen filet *sodd! *pannekaker *risengrynsgrøt med skjenning og spekemat husker jeg elsket en spesiell rett da, men ikke takler den idag: BLODPUDDING!! Spiser folk det fortsatt? Husker også klubb og duppe, herrejesus... Endret 16. mars 2012 av bellabulla
Silkepiken Skrevet 16. mars 2012 #11 Skrevet 16. mars 2012 Var barn på 90- tallet. Dette er vel det vi spiste ganske fullstendig oppsummert: - ”Spaghetti i form”. Kokt spaghetti, frosne grønnsaker, kjøttdeig og ketsjup gratinert med ost på toppen. - Kjøttdeig og ris , min yndlingsrett! - Pølser og spaghetti - Karbonader og ris, med litt soyasaus for de vågale - Fiskekaker, makaroni og brun saus - Seibiff med løk - Pølse og potetstappe - Grillet kylling og ris, av og til hadde vi "lørdagskylling" i helgene - Favorittpizza med hauger av ekstra ost på toppen - Ostesmørbrød med pølser - Kjøtt og suppe - En sjelden gang pannekaker - Pølser og pommes frittes - Bollefrikkase - Risengrynsgrøt hos mormor hver lørdag - Koteletter, surkål og frosne grønnsaker eller fårikål var som regel søndagsmiddag - Biff stroganoff på 17. mai for eksempel - Fylt loff med rømme, majones, purre og skinke på boks. Dette fikk vi unger rester av etter at mor hadde hatt forening. Andre ganger fikk vi også loff med kjøttkaker på og kokte erter, blomkål og gulrøtter til. - Hos farmor fikk vi kjøttkaker eller seig steik, og hos mormor fikk vi komle,tørrfisk eller lammefrikkase. - Grillmat var pølser til barna. Til de voksne var det hambuger og flintsteik og salat med kinakål og mais + og den fantastiske selskapsdressingen. Det meste av hverdagsmaten var som regel servert uten grønnsaker og med ketsjup som saus. Det ble brukt mye, mye poseprodukter. Etter hvert begynte vi å spise litt mer gryteretter, moussaka, lasange. Vi begynte å spise salat da tacoen og nachosen gjorde sitt inntog. ”Reint” kjøtt og fisk ble ganske sjelden brukt, det ble sett på som dyrt. Er glad jeg har utvidet mathorisonten litt! :-)
altsoja Skrevet 16. mars 2012 #13 Skrevet 16. mars 2012 Arme riddere Eggidosis i glass.(prøvde det igjen for et par dager siden.var jo bare kvalmt) Dravle hos bestemor fleskepannekaker med bacon,blåbærsyltetøy og makaroni hjemmelaget pizza med kjøttsaus og annanas.
champi Skrevet 16. mars 2012 #14 Skrevet 16. mars 2012 (endret) Den deilige medisterpølse i hvit løksaus og potet, fortsatt en favoritt! Ble mye eggedosis ja.. og hjemmelaget milkshake! Pizza med middagspølse på, og ostesmørbrød til kveldsmat, helst med et kjempeglass oboy (alltid med deilig h-melk..) Løvbiff med pommes frites og masse bernaisesaus mmmmm.. Risengryns melkevelling med rosiner. Ertesuppe i kjempekjele vi kunne ha flere dager på rad.. Og nybakt, varmt brød med smør. Husker rømme med litt syltetøy også var en påleggsfavoritt.. Rød salami fra danmark var supereksklusivt og nyyydelig, det samme med de deilige sjokolade-skivene til å legge på brødskiva! Sukk, det var tider det, før vi visste hva ekstra kilo og 'matbevisst' var for noe! 80-90tallet. Festlig tråd forresten:) Endret 16. mars 2012 av champi
Giacomo_P Skrevet 16. mars 2012 #15 Skrevet 16. mars 2012 (endret) Jeg blev flesket opp på 70-tallet. En nokså vanlig menu i min familie indeholdt noe slikt: Hvalbiff med stekt løk og poteter Seipanetter Seibiff med løk Spaghetti med kjøttdeig og tomatsaus Lapskaus Kjøttpudding eller karbonader med brun saus Tomatsuppe med makaroni Ostesmørbrød med skinke og ananas var trendy. Til dessert fikk vi gjerne en halv grapefrukt med sukker på. Jeg husker at pizza var eksotisk (!) På 80-tallet kom kinakålen. Det var et stort skridt tilbake for menneskeheden. Ellers var det gjerne trauste grønnsaker, gjerne salatblader blandet med revet gulrod og reddiker, på gode dager med lidt citronsaft over, som var tilbehør til middagene. Og alltid mengder med grønne erter. Selv om maden kanskje ikke var det mest spennende, blev alt lavet fra bunden av, og halvfabrikata blev ansett som dyrt og dumt. Akkurat dét savner jeg. Folk kan jo ikke lave mad lenger. Endret 16. mars 2012 av Giacomo_P 3
altsoja Skrevet 16. mars 2012 #16 Skrevet 16. mars 2012 glemte jo kokt tørrfisk med gullerøtter og kvit saus og kokte poteter. som dagen etter på ble plukkfisk(potetstappe med tørrfisk) og smeltet smør og kokte grønsaker.
Suzy Skrevet 16. mars 2012 #17 Skrevet 16. mars 2012 (endret) Barndom og ungdom på 70 og 80-tallet: Seibiff med løk Spekesild med poteter, rømme og rødbeter Pannekaker Klubb og duppe Gryter av ulike slag Grillet kylling Kokte pølser (når pappa skulle lage maten) Hjemmebakt pizza på lørdag Risengrynsgrøt Ferskt kjøtt og suppe Risk Kokt torsk med smør og potet Vaffel Stekt flesk Kjøttkaker Fleskepannekake... ..og sikkert mye mer. Endret 16. mars 2012 av Suzy
Bjørn82 Skrevet 16. mars 2012 #18 Skrevet 16. mars 2012 Oi det er ganske mange retter jeg husker ifra barndommen og oppveksten. - Plukkfisk er en av dem - Stekt tørrfisk er også en av dem - Hjemmelagde kjøttkaker - Hjemmelagde fiskekaker - Hjemmelaget lasagne - Kjøttsuppen.. (Spesielt min mormors kjøttsuppe.) - Hønsefrikkase - Klippfisk - Raspeball/kumle - Fleskepannekakene - Elgsteken - Reinskav - Stekt steinbitfile - Lammelåret Husker mange flere.... Men mine favoritter var kjøttsuppen til mormor, mammas kjøttkaker og pappas raspeballer.
Giacomo_P Skrevet 16. mars 2012 #19 Skrevet 16. mars 2012 ....og jeg glemte de evindelige fiskekakene og fiskepuddingen. Servert kun med stekesjy, poteter og kokte gulrøtter og erter....
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #20 Skrevet 16. mars 2012 Oppvokst på 80 og 90-tallet. Men har alltid hatt et trøblete forhold til mat, så husker nesten ingenting, hehe. MEN jeg husker at lørdag var fløyelsgrøtdag og at det var stor stas
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå