Gå til innhold

Sauens hjørne


sauen87

Anbefalte innlegg

Hm, lenge siden jeg har skrevet noe her nå.

Siden sist har jeg IGJEN lagt fra meg The Stand - herregud, for et bokprosjekt - må utsettes til sommeren.

Holder istedenfor på med to bøker akkurat nå:

MEG - A novel of deep terror av Steve Alten

og

Eat, Pray, Love av Elizabeth Gilbert.

Førstnevnte bok handler om en forsker som etter en ubåt-tur for noen år siden er overbevist om at det befinner seg en enorm hai på havbunnen. Ingen tror på ham, men når han blir bedt om å bistå en venn med en ubåttur for å sjekke noe andre greier forandrer plutselig situasjonen seg...

Eat, Pray, Love handler om Elizabeth. Elizabeth Gilberts liv er tilsynelatende perfekt. Hun er trettito år gammel, hun har en flott mann, et vakkert hjem, en spennende jobb, og nå prøver de å få barn. Men i stedet for å føle seg lykkelig og tilfreds, føler hun angst, sorg og forvirring. Hun vil ikke være gift, hun vil ikke ha noe barn. Hun vil være fri, hun vil finne meningen med livet. Men det som venter er en opprivende skilsmisse, en knusende depresjon og nok et mislykket kjærlighetsforhold før Elizabeth vet hva hun må gjøre. Hun kvitter seg med alle sine eiendeler, sier opp jobben, forlater sine kjære og legger ut på en ettårs reise - helt alene. I denne boken forteller hun om sitt reiseeventyr. Hun starter med et opphold i Italia hvor hun lærer seg å nyte, snakke italiensk og hvor hun legger på seg de hyggeligste 11 kilo i sitt liv. I India lærer hun å finne sinnsro ved hjelp av en innfødt guru og en overraskende klok mann fra Texas. Til slutt ender hun opp i Indonesia hvor en eldgammel medisinmann lærer henne å finne balansen i livet. Og helt uventet, og når hun minst venter det, møter hun kjærligheten.

Liker egentlig begge bøkene - den første er litt hjernedød underholdning, den andre en fin bok om å finne seg sjæl. Jeg trenger noe enkelt nå - jeg er midt oppi eksamensperioden og bruker bøker til å koble av på kvelden. Har endel bokprosjekter for sommeren da, og som alltid er listen over prioriterte bøker igjen endret.

Har enda ikke fått lest "50 shades of grey"-serien, men den skal leses i sommer. Det samme skal bøkene om Senor Peregrino og La Peregrina av Cecilia Samartin. Satser på en bra lesesommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:goodbye:

Eat, Pray, Love er jeg halvveis i også, eller dvs. da jeg la den fra meg i fjor :sjenert: Likte den ganske godt da, spesielt delen fra Italia :rodmer: kanskje jeg får ta den opp igjen og lese slutten snart :)

Lykke til med eksamenlesing og eksamen! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare sett filmen, jeg. Eat, Pray, Love altså. Og syntes den var skikkelig :natti: . :sjenert: Hvordan er boken i forhold til filmen - dersom du har sett den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg syns absolutt boka er bedre enn filmen. Leser den hovedsakelig fordi jeg har fått stor interesse for Italia i det siste... Boka er vel ikke noe mesterverk, men en koselig liten tankevekker og god underholdning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan :goodbye:

Hvis du liker å lese om Italia, kan jeg veldig varmt anbefale Extra Virgin av Annie Hawes. Jeg elsker bøkene hennes, fantastiske beskrivelser og lun humor! :rodmer:

NB! Må nesten gjøre oppmerksom på at det er stor fare for å få en intens lyst til å selge alt du eier og flytte til en liten italiensk landsby om du leser den! :opplyser: ;)

Om de faller i smak, kan du følge opp med Ripe for the picking og Journey to the South :)

Ha en fin helg! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

God 17.mai, Sauen!!! :kghjerte: :kghjerte: :kghjerte:

Takk for det! God overstått 17. mai til deg også :)

Har ikke skrevet her på en stund...

Boka MEG avbrøt jeg da den ble litt kjedelig etterhvert... Har lest ferdig Eat, pray, love. Vet ikke helt hva jeg skal begynne på nå. Burde vel kanskje lese noe fornuftig, poetisk og hjernevrengende, men har egentlig mest lyst å lese mer hjernedød underholdning, etter en så lang eksamensperiode. Det frister å lese bøkene i serien om "The sisterhood of the travelling pants" selv om jeg vel strengt tatt er litt for gammel for den.

Har også lyst å lese Senor Peregrino og La Peregrina av Cecilia Samartin:

post-33157-0-69491700-1338322252_thumb.j

Det er virkelig ikke enkelt å bestemme seg, altså! Jeg vet ihvertfall at jeg har lyst å lese noe om reiser til fremmede land - Italia, Spania og India er interessant! Så hvis noen har noen gode tips til bøker om reise, er jeg svært interessert! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her var det lenge siden jeg hadde vært inne!

Har lest ferdig boka Fifty shades of Grey av E.L. James, boka som har ligget på førsteplass på New york times bestseller list i hele 20 uker! Bok nr 2 og 3 i serien ( Fifty shades darker og fifty shades freed) ligger på andre- og tredjeplass på listen, så jeg måtte jo nesten få sjekket ut hva dette oppstyret var for noe.

Jeg kan ikke akkurat si at boka var noe stort litterært verk, men jeg forstår hvorfor mange vil lese bøkene. Det er sjelden det kommer ut gode erotiske romaner, som ikke er fylt av klisjeer og som ikke gjør en litt småkvalm.

Historien om Mr. Grey og Miss Steele er annerledes, og forteller en historie om på kanten-seksualitet. I tillegg ser jeg et potensiale for karakterene, og er spent på hvordan den harde, tøffe og følelsesavskjærte Mr Grey vil utvikle seg gjennom serien. Jeg skal absolutt lese bok 2 og 3, rett og slett fordi jeg er spent på hvordan det går med dem.

I tillegg har jeg begynt å se litt på en ny forfatter - James Rollins. Rollins skriver bøker i Dan Brown-sjangeren - thrillere som spinner rundt gåter, historie, arkeologi, mysterier og skatter. Jeg elsker skattejaktbøker, og tror dette kan være noe for meg. Jeg er fremdeles usikker på om jeg skal begynne på Sigmaserien hans (som er en serie på hittil 8 bøker), eller begynne på en enkeltstående roman - nærmere bestemt Amazonia. Jeg har lest litt i begge, men ikke klart å bestemme meg for noe. Er litt skeptisk til å begynne på en serie fordi jeg vet at jeg bare lese ut hele serien om jeg først begynner, men så har jeg også hørt at de skal være bra. Noen her som kan anbefale noe av James Rollins?

Helt til slutt vil jeg anbefale en nettside for de bokinteresserte, og spesielt for dem som leser på engelsk: Goodreads. Dette er en enormt stor nettside for bøker, der man kan lage lister over egne leste bøker og bøker man ønsker å lese, diskutere litteratur med andre, lese bokanmeldelser, finne bøker som passer for deg osv. Mange forfattere har også profil på siden, og legger ut info om kommende utgivelser osv. Det finnes også en lignende nettside på norsk - Bokelskere. Også denne kan anbefales varmt for bokelskere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei og hopp, lenge siden sist nå!

Leser som nevnt Amazonia av James Rollins - har ikke klart å gjøre meg ferdig med denne enda... Har lest ca 50% av boka, og liker den godt. Dessverre er jeg ikke inne i en leseperiode nå, fordi jeg ikke klarer å finne noe jeg virkelig vil lese. Kanskje jeg skal begynne å lese noe jeg allerede har lest før?

Har lovet meg selv at jeg skulle vente minst 10 år før jeg leste Harry Potter-bøkene igjen siden de er så utrolig bra, men det frister litt å lese dem altså...

Ellers styrer jeg på med skole, mye å gjøre for tiden og jeg vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal få tid til alt. Og her sitter jeg på KG og drikker te istedenfor å lese om organisasjonslæring og regne på kapitalverdimodellen og gjøre andre fryktelig kjedelige, men VELDIG nødvendige ting :P

Har lyst å dele en sang med dere - har fått øynene opp for Queen igjen og denne sangen har gått på repeat her i noen uker nå. Herregud for en vakker sang, og for en fantastisk mann! Freddie Mercury var virkelig en av de store!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei og hopp :-)

Her går nu dagan med skolearbeid, unger, jobbing og styr.

Begynner å bli passelig lei av å være student nå, og føler meg klar for å være ferdig med bacheloren til våren igjen! Da er det bare å satse på at jeg får meg en jobb, slik at også jeg endelig kan bli ordentlig voksen!

Har oppdaget noe grufullt de siste dagene - jeg har nemlig noen hybelboere jeg ikke visste om! Jeg støvsuget under senga (for første gang på altfor lenge), og der fant jeg hele tre eksemplarer av den skumle billen Brun pelsbille. Sauen fikk jo selvsagt panikk :sjokkert: og gikk igang med storrengjøring. Dersom disse eksemplarene hadde kompiser i veggene har de forhåpentligvis flyttet ut etter skrekklydene fra støvsugeren (og meg). De kan gjerne ta med seg sølvkreene som lever under dørkarmen på doen også, liker ikke dem heller. Hvis noen har tips tar jeg gjerne imot!

Har også oppdaget en flott nettside som heter FLYLADY. Dette er en nettside for alle oss som ikke er så flinke på husarbeidet. Nettsiden forteller deg hva du skal gjøre for å få et ryddig hjem, og det taes selvfølgelig med små babyskritt. Hver uke jobber man ekstra med en spesiell "zone", for eksempel kjøkkenet eller badet. Så får man lister over det man skal gjøre og daglige utfordringer. Me like :-) Og så er det selvfølgelig helt gratis!

I dag skinner sola for en gangs skyld over Bergen by, så i dag tror jeg at vi må komme oss ut og lufte oss litt. Må jo nyte det som er igjen av høsten før vinteren melder sin ankomst!

Ha en strålende dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...