Gå til innhold

Å gifte seg med prest, men ikke i kirken?

Aelwyn

Anbefalte innlegg

Har tenkt litt på det med å gifte seg kristent, men å ha vielsen ute en plass, f.eks på en strand, ikke langt unna byen her... Hva er deres tanker rundt noe slikt? :) (Om det blir dårlig vær så er slike store partytelt løsningen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noe problem lovmessig sett, du må bare finne en prest som er villig til å gjøre det.

Lyyyyykke til.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet om noen som fikk med presten på å skulle vie dem på en flåte. like før vielsen havnet presten på sykehus. dersom vielsen hadde vært i en kirke ville vikarpresten kommet og tatt seg av den, men vikarpresten ville ikke vie dem på en flåte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men klart, kjenner du en prest er det jo bare å spørre.....

Eller du kan ringe en eller annen kirkelig organisasjon og høre om fex Bondevik, Eidsvåg, Bjørnøy eller en annen kjendisprest stiller opp... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Oslo bispedømme er det i hvert fall vanskelig, og sikkert mange andre steder også. Dette utartet seg for noen år siden, så alle skulle gifte seg på fjelltopper/i fallskjerm/under vann osv. Til slutt sa biskopen stopp.

Så nå er det bare noen få utvalgte steder, f.eks. klosterruinene på Hovedøya og Maridalen. Prestene har rett og slett ikke tid til å fly frem og tilbake! Men du kan jo ringe Einar Gelius i Vålerenga, så kan han sikkert vie dere i en telefonkiosk :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på presten, og er sikkert lettere hvis du kjenner noen. Ellers har de fleste kommuner/steder noen prester som er lette å overtale og noen som er "vanskelige".

Hvor bor du, Lurifuxa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan jo ringe Einar Gelius i Vålerenga' date=' så kan han sikkert vie dere i en telefonkiosk :wink: .[/quote']

-men da får du ikke vielse på en vanlig lørdag,

for det har han ikke tid til! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan jo ringe Einar Gelius i Vålerenga' date=' så kan han sikkert vie dere i en telefonkiosk :wink: .[/quote'] :hoho:

- og tipser dere han om at Se og Hør kommer, er dere garantert en prest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå 1. mai 2004 får Den norske kyrkja ny vigselsliturgi. Det blir opna for kulturinnslag og symbolhandlingar, og det er mogleg å erstatte ei salme med ”høveleg vokal- eller instrumentalmusikk”. Men framleis skal brur og brudgom svare ja på at dei vil elska og æra kvarandre til dess døden skil dei.

Den nye "Ordning for vigsel" blei vedteke av Kyrkjemøtet fredag. Nyordninga vil i sterkare grad gjere bryllaupet til ei feststund som kvart enkelt par kan vere med på å forme. No kan bror til brura lese dikt og onkel til brudgommen delta med solosong – med full støtte frå alterboka.

Men føresengene for liturgien set ein stoppar for vigsel på all verdas oppfinnsame stader. Føresegnene seier: "Handlinga skjer i kyrkja eller ein annan gudstenestestad som etter avgjerd av biskopen kan brukast til vigsel."

Dette er hentet fra kirken.no, under "kirkemøtet 2003".

Egentlig har dette vært strengt lenge, nå blir det tydeligvis enda strengere.

Hvis en prest går i mot det som står i alterboken, bryter vedkommende norsk lov, så jeg tror ikke du skal gjøre regning med at det blir mulig å få dette til.

Da må du kjenne en skikkelig opprørsk prest som er villig til å gå i mot direkte instruks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjihi- litt sigen nå etter å ha vært alene på jobb i hele dag, og vært oppe siden 0530 med illskrikende sønn...men overskriften var så morsom, for jeg syns det var så rart at noen skulle gifte seg med (en) prest, som igjen ikke ville gifte seg i kirken... :hoho::hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aner ikke, men det er helt uproblematisk å bli viet der. (Tror det er noe med at Kirkeruinene er "vigslet grunn"). I tilfelle dårlig vær må man imidlertid være forbredt på at vielsen flyttes til Nes Kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var i hvert fall det jeg lærte i kirkerett på studiet.

Tvert imot oppfordrer i hvert fall Stålsett til å eksperimentere med liturgien og finne nye uttrykksformer. Før måtte man søke biskopen om lov til slike forandringer, nå er det flyttet til prosten. Det er altså løst betraktelig opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før måtte man søke biskopen om lov til slike forandringer, nå er det flyttet til prosten. Det er altså løst betraktelig opp.

Da bøyer jeg meg i støvet og innser at det er for lenge siden jeg var innom temaet kirkerett sist.

Når ble dette forandret da? (De var da vitterlig slik i år 2000? :klø: )

Ja, ja, ingen ting er bedre enn at det alle gjør likevel, blir litt mer lovlig...

(Ellers kan jeg ikke helt skjønne at Stålsett oppfordrer så veldig til eksperimentering. Han har jo nektet folk å gjøre det samme med vielsesliturgien som han selv gjorde når kronprinsparet giftet seg?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formelt sett skal man fremdeles si fra før man gjør noe annerledes, og man kan få nei. Jeg giftet meg i 2001, og da gjorde vi akkurat som kronprinsparet, satte ekteskapsinngåelsen til slutt i vielsen. Så vidt jeg vet er det greit å sjonglere litt med de forskjellige liturgiske delene, men ikke legge til nye ting sånn uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått beskjed om at vigselsliturgien i utgangspunktet er uforanderlig.

Det vi har lov til å sjonglere med er rekkefølge på leddene (inntil ny ordning er kommet).Det har biskopene gitt dispensasjon for. Når den nye kommer er det ikke mulighet til sjonglering. Da skal den vedtatte ordningen brukes.

Lampeskjerm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...