Gå til innhold

Holder kroppen på vann?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hørt at man kan se om kroppen holder på vann ved å se om du får merker etter bukser/bh-stropper osv. Jeg har nå sokkemerker 9 timer etter at jeg tok av meg sokkene... Digre, røde "innsøkk" i leggen. Jeg føler hele kroppen er øm og vannfylt. Jeg drikker masse vann, rundt 3 liter hver dag.

Stemmer det at f.eks. sokkemerker kan tyde på at krppen holder på vann? Hva kan jeg gjøre for å unngå dette? Er aktiv, trener 4 dager i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rastl0s

Vet ikke med merkene, men ja selvfølgelig holder kroppen på vann! 60 % av kroppen består jo av det...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ehm.. Jeg skjønner det. Var kanskje en dårlig overskrift, men om du leser teksten så skjønner du at jeg sikter til min egen kropp.

Hva er greia med at folk skal pirke på småfeil hele tiden?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Du får presisere overskriften da vet du, så kan du slutte å syte fordi du får svar.

Pirket ikke på noe som helst. Ga konkret svar på overskriften, men sa jeg ikke kunne si noe om merkene. Er vel mer du som er pirkete.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du svarte ikke på spørsmålet en gang, du sa du ikke visste. Så... da ... ser.. jeg... ikke....helt.... poenget... med .... å... svare....

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Btw så er kroppen bestemt form entall, og står fint uten personlig pronomen ("kroppen" kan vise til den generelle kroppen eller "kroppen min") så jeg har ikke gjort noen grammatisk eller syntaktisk feil her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, kroppen holder på vann. Hvor mye vann den binder avhenger av flere faktorer, men den viktigste er hvor mye salt du får i deg. Mye salt binder mye vann.

Du skal være glad kroppen din holder på vann, ellers så ville du dødd rimelig kjapt. Om den holder på litt vel mye vann så er det et godt tips å spise litt mindre salt. De fleste nordmenn får i seg for mye salt. Hvor mye salt du trenger avhenger av hva du gjør; om du har en vanlig hverdag der du knapt svetter så trenger du bare 1-2 gram salt, om du trener i en treningssal og svetter mye så trenger du en del mer salt.

Hvis du svetter mye og drikker rent vann så vil blodet før eller seinere få for lite salt. Dette er en tilstand som fort kan være dødelig, det er flere kjente tilfeller av folk som har dødd av å drikke for mye reint vann, f. eks. på 90-tallet da raveparty-bølgen kom. Kjenner du en begynnende hodepine etter å ha svettet mye og drukket mye vann kan det være fare på ferde, da gjelder det å få i seg en del salt og kanskje til og med ringe 113.

EDIT: Om du får i deg passelig mye salt og likevel har tydelig vannansamlinger i kroppen kan det være et tegn på dårlig nyrefunksjon. Da kan det kanskje være på sin plass å få tatt en blodprøve der du sjekker kreatinin og albumin.

Endret av Lance
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har dårlig nyrefunksjon, ja.. :-/ Er vel på tide med ny kontroll! Har aldri tenkt over at dette kan være grunnen. Skal stikke innom legen i morgen. Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann har ingen annen funksjon enn å slukke tørsten og å bidra til at vi ikke tørker ut.Så hvorfor noen tyller i seg litervis, bare for å sitte på do å la det renne ut igjen, har jeg aldri skjønt.

Det kroppen trenger av vann får vi igjennom mat, kaffe,te,juice eller hva det måtte være.

Min lenke

Endret av OPIgirl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OPIgirl: De aller fleste andre drikker enn rent vann inneholder jo enten kunstige søtningsmidler eller kalorier (eks. fruktsukker, hvitt sukker, kaffein etc.). Kaffe og te har også noe vanndrivende effekt, derfor får man ikke "i seg" like mye vann av en kopp kaffe som en like stor kopp med vann (på et veldig pirkete nivå).

De aller fleste drikker for lite. Føler man seg småsulten kan det også være at man faktisk trenger væske uten å innse det, for kroppen sender signaler til hjernen om at nå mååå den har væske, og vil til og med forsøke å spise for å få i seg den væsken den trenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OPIgirl: De aller fleste andre drikker enn rent vann inneholder jo enten kunstige søtningsmidler eller kalorier (eks. fruktsukker, hvitt sukker, kaffein etc.). Kaffe og te har også noe vanndrivende effekt, derfor får man ikke "i seg" like mye vann av en kopp kaffe som en like stor kopp med vann (på et veldig pirkete nivå).

De aller fleste drikker for lite. Føler man seg småsulten kan det også være at man faktisk trenger væske uten å innse det, for kroppen sender signaler til hjernen om at nå mååå den har væske, og vil til og med forsøke å spise for å få i seg den væsken den trenger.

Eh, javel? Men uansett er det ikke nødvendig å tylle i seg flere liter vann om dagen. Og de fleste kjenner vel forskjell på sult og tørste?jeg gjør ihvertfall det.

Og det mest vanndrivende er jo vann. Hvis jeg drikker mye vann, gjør jeg ikke annet enn å måtte på do i ett kjør. Så jeg lurer på, om kroppen virkelig tar opp vann. Det er mange myter ute å går med hensyn til høyt vanninntak.

Endret av OPIgirl
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Dessuten avhenger dette også av aktivitetsnivå. 2 L hadde vært for lite for meg i og med at jeg på enkelte hockeytreninger svetter ut en GOD del.

3-4 L kan være lurt å holde seg på uansett. Avhenger av hvor stor kroppen er selvfølgelig.

Skal også sies at ved siden av salt så trekker muskler til seg mye vann om man får i seg mye kreatin.

Endret av Rastl0s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eh, javel? Men uansett er det ikke nødvendig å tylle i seg flere liter vann om dagen. Og de fleste kjenner vel forskjell på sult og tørste?jeg gjør ihvertfall det.

Og det mest vanndrivende er jo vann. Hvis jeg drikker mye vann, gjør jeg ikke annet enn å måtte på do i ett kjør. Så jeg lurer på, om kroppen virkelig tar opp vann. Det er mange myter ute å går med hensyn til høyt vanninntak.

Man skal "aldri" være tørst! Om du er tørst så drikker du alt for lite!

Desuten så er det mye drit og avfallsstoffer man skyller ut at kroppen sammen med vannet, så mye (nok) vann er veldig bra! Men man må passe på å få i seg nok salt da salt følger ut med vannet...

Desuten så vil tilstrekkelig med vann føre til en god blodgjennomstrømning i årene :)

Hvis man har gul-oransje urin drikker har man som regel for lite.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jo det er nødvendig med flere liter væske om dagen! Og det at man tisser veldig ofte stabiliserer seg ofte greit :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare tull å drikke flere liter med vann om dagen.

Drikk nå du er tørst, til du blir utørst.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er nødvendig med flere liter væske om dagen! Og det at man tisser veldig ofte stabiliserer seg ofte greit :)

Begrunnelsen for at man skal drikke "flere liter væske om dagen", er udokumentert, og kan, som Lance er inne på, medføre livfare.

Argumenter som at man "skyller ut mye drit og avfallsstoffer", er jo en god grunn for å ikke tørste seg ihjel, men ved normal livsførsel får man i seg mer enn nok til å kunne klare å skylle ut avfallsstoffer. Eller tror du beduiner dør av forgiftning?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvis man har gul-oransje urin drikker har man som regel for lite.

Urinen skal være gul.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urinen skal være gul.

Urin vil nok alltid innholde avfallsstoffer, om ikke nyrene er skutt. Det at urinen er helt blank tyder på at urinen er veldig uttynnet, og at nyrene jobber som ville helvete for å skille ut overskuddsvæske fra blodet. Men dette er visst veldig sunt, har jeg hørt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull å drikke flere liter med vann om dagen.

Drikk nå du er tørst, til du blir utørst.

Er enig med deg iden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man har blitt tørst skulle man ha drukket for lenge siden...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...