AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #41 Skrevet 14. mars 2012 Ok, da har vi gått fra 1 hamster i begynnelsen av tråden til 7 hannrotter (for å høyne oddsene for koserotte). Nei da, holder med to i første omgang. Men utrolig kjekt å høre fra AB som hadde erfaring med både rotter og ørkenrotter. Nå skjønner jeg litt bedre hva kjønnsforskjellen hos rotter går på. Når det gjelder dette med ansvar så tenker vi at det er kjekt å velge et dyr som ikke lever mer enn et par år, siden vi allerede har hunder. Kanskje finner vi ut i løpet av de årene at hundene er nok for oss. Samtidig er vi skikkelig dyreelskere, og har nok av kjærlighet og oppmerksomhet å gi i hele dyrets levealder.Tror rotter er et godt valg egentlig. Mye innhold i en liten pakke der. Og jeg tror faktisk de er morsommere for et barn å ha med å gjøre enn en kanin for eksempel. De kan klatre på deg og holdes litt og sitte på skuldra, men tåler mer enn et hamster. Og samtidig kan de lære navnet sitt og kose litt, som en kanin. Og de kan lære å bruke do. Er vel egentlig ikke mer å tenke på. Sier tusen takk for hjelpa til alle sammen! koselig å kunne helpe! annbefaler deg å lese på ntf sine sider og inne på forumet dems, tror noen linket til de tidligere i tråden. 3
-hild Skrevet 16. mars 2012 #42 Skrevet 16. mars 2012 Vi har en hamsterjente som snart er 2 år gammel, og er igrunn fornøyd med hamster som husdyr. De er jo nattaktive, men denne tolererer kos på ettermiddag/kveld - og av og til får hun litt på morgenen også, hvis hun ikke har lagt seg. Hun får ikke løpe rundt i huset, vi har prøvd med sånn hamsterball, men det virker ikke som om hun liker den - så når hun skal løpe litt tar vi henne på f.eks badet, og lar henne vimse rundt en stund sammen med min datter. Der er det ingen ledninger hun kan gnage på, og ingen kroker og kriker hun kan gjemme seg for godt i. Min datter som nå er 8 har "hovedansvar" for hamsteren, og gir henne rent vann hver dag, passer på at det er nok mat i buret og stikker til henne en godbit i ny og ne. Skifting av strø osv får hun hjelp til, men den hamsteren er hennes. Buret står på rommet hennes, og det har ikke vært veldig forstyrrende - når hjulet knirker for mye kan det heldigvis smøres. I forhold til små barn og hamster så er det viktig å tenke på at dette er små, levende skapninger, og de skal ikke håndteres for hardt. Barn forstår sånt! Hamsteren er ikke utpreget sosial, men denne er fornøyd i hendene våre. Ingen biting (annet enn når hun absolutt ikke vil ha kos, evt når hun tror vi gir henne noe godt..). Det var litt jobb å "temme" henne, men absolutt verdt det- og jeg har gjerne hamster igjen når denne dør. Rart at man blir så glad i disse små skapningene. Nå ser jeg at dere har bestemt dere for rotter i stedet - men jeg tenkte likevel at jeg skulle "slå et slag" for hamster - vi er i hvertfall fornøyd med den som husdyr!
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #43 Skrevet 17. mars 2012 Vi har en hamsterjente som snart er 2 år gammel, og er igrunn fornøyd med hamster som husdyr. De er jo nattaktive, men denne tolererer kos på ettermiddag/kveld - og av og til får hun litt på morgenen også, hvis hun ikke har lagt seg. Hun får ikke løpe rundt i huset, vi har prøvd med sånn hamsterball, men det virker ikke som om hun liker den - så når hun skal løpe litt tar vi henne på f.eks badet, og lar henne vimse rundt en stund sammen med min datter. Der er det ingen ledninger hun kan gnage på, og ingen kroker og kriker hun kan gjemme seg for godt i. Min datter som nå er 8 har "hovedansvar" for hamsteren, og gir henne rent vann hver dag, passer på at det er nok mat i buret og stikker til henne en godbit i ny og ne. Skifting av strø osv får hun hjelp til, men den hamsteren er hennes. Buret står på rommet hennes, og det har ikke vært veldig forstyrrende - når hjulet knirker for mye kan det heldigvis smøres. I forhold til små barn og hamster så er det viktig å tenke på at dette er små, levende skapninger, og de skal ikke håndteres for hardt. Barn forstår sånt! Hamsteren er ikke utpreget sosial, men denne er fornøyd i hendene våre. Ingen biting (annet enn når hun absolutt ikke vil ha kos, evt når hun tror vi gir henne noe godt..). Det var litt jobb å "temme" henne, men absolutt verdt det- og jeg har gjerne hamster igjen når denne dør. Rart at man blir så glad i disse små skapningene. Nå ser jeg at dere har bestemt dere for rotter i stedet - men jeg tenkte likevel at jeg skulle "slå et slag" for hamster - vi er i hvertfall fornøyd med den som husdyr! Takk for svaret ditt! Var jeg egentlig ute etter å høre hvordan det var å ha hamster, men ble nedstemt før diskusjonen kom i gang. Andre som er ute etter hamster kan ha stor nytte av det du forteller.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #44 Skrevet 17. mars 2012 Ja, levealderen til rotter er ikke noe å skryte av dessverre. Høres bra ut Lykke til med valget - fortell gjerne hvordan det går Syns levealdern er litt grei jeg. Lettere å forutse hvor mye tid man har til dyrene 2-3 år frem i tid enn 8-10, og litt kynisk må man nesten være noen ganger. Samme dag som vi bestemte oss for rotter kom jeg over en annonse på drømmekullet, så det var "ment to be" tror jeg. De er leveringsklare i mai, og vi fikk reservere to gutter! ts 1
mysticmoo Skrevet 17. mars 2012 #45 Skrevet 17. mars 2012 Syns levealdern er litt grei jeg. Lettere å forutse hvor mye tid man har til dyrene 2-3 år frem i tid enn 8-10, og litt kynisk må man nesten være noen ganger. Samme dag som vi bestemte oss for rotter kom jeg over en annonse på drømmekullet, så det var "ment to be" tror jeg. De er leveringsklare i mai, og vi fikk reservere to gutter! ts Så bra! Gratulerer 2
Gandalff Skrevet 17. mars 2012 #46 Skrevet 17. mars 2012 Hadde en hamster som het Hamsleif, helt til han bestemte seg for å gjemme seg under kjøleskapet.... I tre måneder, han var ikke i like god form da jeg fant han igjen.
Mooria Skrevet 17. mars 2012 #47 Skrevet 17. mars 2012 Les linkene da.. Det skal være to. Helst en jente og en kastrert gutt. Da jeg kjøpte min kanin insisterte jeg på at jeg ville ha to stykker, men fikk beskjed om at jeg ikke kunne ha dem sammen og sannsynligvis måtte skille dem etter kort tid fordi de kom til å bli uvenner. Så jeg har bare en kanin, Den trives veldig godt og er utrolig glad i oss mennesker. Veldig tam og kosete. Kaniner er perfekte kjæledyr:) Min kanin elsker å kose, og ligger gjerne tett inntil meg i sofakroken i flere timer. Den er også helt stueren og har egen dokasse i buret som den bruker. Og så lukter den ikke, i motsetning til andre dyr som rotter (som er mindre renslige enn kaniner). Jeg har aldri kjent noen som helst vond lukt av kaninen min..ikke lager de lyder heller:) 1
Cuddlegirl Skrevet 17. mars 2012 #48 Skrevet 17. mars 2012 Samme dag som vi bestemte oss for rotter kom jeg over en annonse på drømmekullet, så det var "ment to be" tror jeg. De er leveringsklare i mai, og vi fikk reservere to gutter! Super smart at du valgte rotter :D Hadde rotter selv, og angrer ikke. Fantastiske dyr, og veldig kosete. Spiser for det meste alt, og kan klare seg en stund alene om de er 2
-hild Skrevet 19. mars 2012 #49 Skrevet 19. mars 2012 Takk for svaret ditt! Var jeg egentlig ute etter å høre hvordan det var å ha hamster, men ble nedstemt før diskusjonen kom i gang. Andre som er ute etter hamster kan ha stor nytte av det du forteller. jeg så jo at du ble nedstemt fort!! Og de rådene du har fått er helt sikkert gode, jeg har aldri prøvd meg på andre smådyr enn hamster. Men - jeg valgte å skrive likevel, nettopp for at andre som er ute etter hamster kan få se vår erfaring med disse små krabatene. Uansett hvilket dyr du velger til sønnen din, så blir det nok bra - og det ser ut som om dere er veldig klar over hvem som sansynligvis ender opp med hovedansvaret her, selv om det blir hans dyr! lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #50 Skrevet 19. mars 2012 Annbefaler ikke hamster. De er som flere har nevnt, nattdyr. De kan bite litt og DE LØPER FORT. Visst er de søte, men ikke et "barnedyr"... da vil jeg heller annbefale marsvin =)
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #51 Skrevet 19. mars 2012 her fortsetter diskusjonen ser jeg. jeg er den ab'n som hele diskusjonen har snakka om og annbefalt gutterotter(og ørkenrotter til jeg så at gutterotter passa bedre). selv liker jeg faktisk best hamster, men det er forde jeg er "nattdyr" selv, ikke liker kos og eneste buret jeg ikke får vondt i ryggen(tåler veldig lite) av å vaske fort hadde blitt gnagd i stykker av ørkenrotter. min erfaring er at om man får en hamster som er redd, biter og ikke liker å bli håndtert, må man ha bedre tolmodighet enn med rotter/ørkenrotter for å bedre situasjonen. Og selv om man nesten alltid kan trene bort biting(hvis hamsteren er frisk) er det ikke sikkert den vil like eller setter pris på mennesker likevel. man kan være heldig å få en engel av en koseklump eller sitte der med hamsteret fra helvete. / noen ganger kan man være heldig å få en hamster som er (litt)våken på dagtid av seg selv i tillegg til de korte turene til do/vann/mat. men da har man veldig flaks. en hamster har uansett aldri godt av å bli tvungen til å være oppe på dagtid. det er som å be om dårlig fysisk og mental helse. det går helt greit at man må våkne den når man skal vaske buret eller til dyrlegen, men der burde det stoppe. mitt nåværende hamster er en nydelig liten klump som kommer løpende mot nærmeste burdør nar han ser meg. han vet mor har vanskelig for å begrense godbiter når han stiller seg opp med store spørrende øyne. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå