Gå til innhold

Hamster

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kaniner skal ikke være to! De kan fungere sammen med andre ja, men en av dem vil alltid være underdog og det vil bli mobbing i det skjulte. Det er mye bedre å ha kaniner alene, akkurat som syriske hamstre som også er kolonidyr og ikke flokkdyr.

Deguser lever like lenge som marsvin, og må være to og ha stoort bur.

Les linkene da.. Det skal være to. Helst en jente og en kastrert gutt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville gått for to hannrotter om dere vil ha kjæledyr men hvis det er greit at dyrene er mer underholdene enn kosete vil jeg anbefale ørkenrotter. :) Du kan lese mer om de her og trykk på ''Ørkenrotter'' til venstre for å lese enda mer: http://www.hamsterforening.no/info_dyr/gerbil/om.shtml

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Les linkene da.. Det skal være to. Helst en jente og en kastrert gutt.

Det står ikke at de skal være to, det står at de kan være to.

Har vært mye inne på kanin.org og hatt kanin i mange år. Også flere sammen. Og min erfaring er at kaniner har det best som eneste kanin i huset. Med mindre begge er kastrerte og har stoooor plass å boltre seg på. Men til og med da blir det ofte konflikter.

De er særdeles territorielle, særlig hukaniner, og i det fri har de sine egne territorier. De deler ikke hus med noen! De bor bare i samme område fordi det er en fordel ifht å oppdage rovdyr. Det gjør at kaniner presses til å bo sammen fyker i tottene på hverandre ganske ofte, og påfører hverandre subtilt stress som ikke nødvendigvis er så lett å oppdage.

Mitt råd er å kjøpe én kanin, kastrere den (pga kreftfare og innbilte svangerskap hos huer), og lære den å gå på dokasse. Da kan den få like mye frihet som en innekatt, og behøver aldri å sitte i buret og føle seg ensom. Flere kaniner sammen vil markere mye mer rundt i huset både med avføring og urin, fordi de konkurrerer om territoriet. Det blir mye mer griseri og dyrene blir mer stressa.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville gått for to hannrotter om dere vil ha kjæledyr men hvis det er greit at dyrene er mer underholdene enn kosete vil jeg anbefale ørkenrotter. :) Du kan lese mer om de her og trykk på ''Ørkenrotter'' til venstre for å lese enda mer: http://www.hamsterforening.no/info_dyr/gerbil/om.shtml

Hei! Er hannrotter veldig grisete, sånn som hannkaniner? Tenker særlig på urinmarkering, og evne til å lære bæsje i et dohjørne i buret. Greier de å lære det?

Har hørt om "frittgående" rotter, og har så lyst på det. Altså rotter som har åpen burdør hele dagen og bæsjer og tisser i buret. (skjønner jo at det vil bli noen dråper urin her og der da) Men det er kanskje bare mulig med jenter?

ts :)

Skrevet

Husk at TS har hund da, viktig at hunden er greit mot kaniner om den skal få like mye frihet som en innekatt. :P

Om kaninen ikke får gå fritt anbefaler jeg på det sterkeste to kaniner, de er sosiale dyr og vil ikke trives alene i et rom og som flere har nevnt så er ikke kaniner dyr som burde settes i bur. Har aldri før hørt om territorielle kaniner som markerer når de er kastrerte..

Om dere bestemmer dere for kaniner anbefaler jeg Den store kaninboka av Marit Emilie Buseth og kanin.org (og forumet der)

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er hannrotter veldig grisete, sånn som hannkaniner? Tenker særlig på urinmarkering, og evne til å lære bæsje i et dohjørne i buret. Greier de å lære det?

Har hørt om "frittgående" rotter, og har så lyst på det. Altså rotter som har åpen burdør hele dagen og bæsjer og tisser i buret. (skjønner jo at det vil bli noen dråper urin her og der da) Men det er kanskje bare mulig med jenter?

mine erfaringer med hannrotter er at selv de kastrerte tisser på hverandre der de sover, men eller er de rensslige og går enten tilbake til buret for å tømme blæra eller i "ute"doen om den er nærmere. men pga at alle mine hanner har tisset på hverandre lukter de likevel litt...

Skrevet

Tjaa, har nå hatt 2 hannkaniner som hoppet fritt rundt og bare brukte dokassen sin til å gå på do i og ikke markerte en eneste gang etter at de var kastrerte.. :P

Min oppfatning er at det varierer VELDIG hvor renslige rotter er, noen går i en hjørnedo i buret, andre går like gjerne på sofaen. :fnise: Hunnrotter er mer renslige enn hannrotter har jeg hørt. Kanskje omplasseringsrotter som du VET at er renslige kunne vært noe?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt både hamster (dverghamster), kanin og marsvin. Hamster var veldig enkelt fordi de er små, tar liten plass og er renslige. Jeg hadde to (ikke samtidig), og det var helt klart gøyere med den som var kosete. Jeg hadde en som var kjempeaktiv, han sprang rundt i hjulet sitt hele natta og ville ikke ha kos.

Kanin var mye styr, de bet og var agressive (men det regner jeg ikke med at er normalt), og helt umulige å kose med.

Min favoritt er helt klart marsvin. De er utrolig søte, de prater hele tiden, glade i kos, biter ikke. Ulempene er at de ikke er renslige, og at de er veldig sky i starten (kanskje mindre om man kjøper fra oppdretter, mine er fra dyrebutikk). Marsvin skal aldri bo alene, så man må ha minst to.

Håper dere finner et dyr som passer for dere!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt både hamster (dverghamster), kanin og marsvin. Hamster var veldig enkelt fordi de er små, tar liten plass og er renslige. Jeg hadde to (ikke samtidig), og det var helt klart gøyere med den som var kosete. Jeg hadde en som var kjempeaktiv, han sprang rundt i hjulet sitt hele natta og ville ikke ha kos.

Kanin var mye styr, de bet og var agressive (men det regner jeg ikke med at er normalt), og helt umulige å kose med.

Min favoritt er helt klart marsvin. De er utrolig søte, de prater hele tiden, glade i kos, biter ikke. Ulempene er at de ikke er renslige, og at de er veldig sky i starten (kanskje mindre om man kjøper fra oppdretter, mine er fra dyrebutikk). Marsvin skal aldri bo alene, så man må ha minst to.

er ikke så uvanlig at ukastrerte hokaniner er hissige....

• Liker 3
Skrevet

Mine er 'frittgående' og har digert bur kun som sove og do-sted med mindre jeg må stenge de inne for et eller annet. Det hender det ligger en bæsj eller to i et hjørne på gulvet, men har aldri sett tisseflekker. De har også en do i ett av hjørnene på rommet.

For å være ærlig har jentene vært mer grisete enn guttene hos meg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen her;

Når det gjelder hundene er de veldig greie og rolige, vant med smådyr. Så jeg bekymrer meg ikke for dem. (Men må ha lilledyret/-ene i bur når vi ikke er til stede ja).

Høres ut som rotter er det mest aktuelle egentlig. Renslige rotter...

Må vi ha jenterotter da? :(

Vil ha kosete rotter, og innbiller meg at det er guttene som er kosete?

Når det gjelder kaniner så sverger jeg til jenter. Selv om de kan være litt lunefulle rundt brunsten er de mest ekte, trivelige og kosete. Forutsatt at de er helt tamme selvfølgelig. Har hatt to hanner, og de var absolutt ikke særlig kosete i forhold til hunnene, bortsett fra når de ville parre seg. Og de tisset rundt over alt, de virket rett og slett litt "enkle" i hodene sine.

Hva tenker dere om jenterotter? Hvordan er de?

Og dette med tissinga til hannene - tisser de PÅ hverandre? Betyr det at de kommer til å tisse på OSS også?

AnonymBruker
Skrevet

Var den kosete hamstern også en gutt? Det er akkurat det, vanskelig å vite hva man får. Men vi vil selvfølgelig gjerne ha et lite dyr som syns bittelitt kos er ok.

Hadde ikke marsvin vært så lite renslige og kunne være alene hadde det blitt marsvin tror jeg.

Ikke lett dette, men takk for rådene! :)

AnonymBruker
Skrevet

For å være ærlig har jentene vært mer grisete enn guttene hos meg.

Hurra, da leste jeg feil! :fnise: Kanskje ingen grunn til å velge jenter da, ut ifra at de skal være renslige ihvertfall? :)

Skrevet

Hurra, da leste jeg feil! :fnise: Kanskje ingen grunn til å velge jenter da, ut ifra at de skal være renslige ihvertfall? :)

Det er nok individuelt, men generelt har mine jenter vært litt mer grisete enn guttene. For tiden har jeg kun 7 meget renslige og godluktende hanner. :)

Rotter markerer, det gjelder både hanner og hunner. Dvs at de legger igjen en dråpe urin her og der. Aldri sett på det som noe problem.

Når det gjelder bæsj er det fint med doer i buret. Om de ikke tar cluet med engang, er det bare å legge den tørre rottebæsjen over i doen - så skjønner de fleste greia etterhvert. Rotter generelt er renslige dyr og liker ikke å gjøre fra seg overalt og ligge i det etterpå, så de er rimelig greie å 'do-trene'.

Hanner er mye mer kosete og har gjerne tid til litt kos. Hunner er høyt og lavt, veldig aktive og lite kosete, så dere får velge hva dere vil foretrekke. Begge kjønn lukter om burvasken er dårlig. Mange mener hanner lukter mye verre enn hunner, men det har jeg ikke merket gjennom 12 år. Derimot syns jeg hannene lukter godt (altså når de er rene og bur osv er rent). :rodmer: Begge kjønn blir like tamme og like håndterbare for barn, men som sagt hanner kan være litt latere og lettere å kose med.

Jeg har også hunder, men de har ikke tilgang til 'rotterommet' og er aldri rundt rottene når jeg ikke er tilstede. Heller ikke i to sekunder.

Igjen, kjøp rotter fra oppdretter! (og mer enn en!)

Dere får så veldig mye igjen for det, mtp helse og temperament. De blir håndtert fra dag 1 og er vant til å bli løftet, koset og klemt på.

Ingenting er bedre enn ferske, tamme, uredde 5 ukers rotteunger. :rodmer:

Send meg gjerne PM eller bruk NTF forumet (http://www.tamrotter.com/forum/index.php) for å finne en god oppdretter.

Lykke til :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen her;

Når det gjelder hundene er de veldig greie og rolige, vant med smådyr. Så jeg bekymrer meg ikke for dem. (Men må ha lilledyret/-ene i bur når vi ikke er til stede ja).

Høres ut som rotter er det mest aktuelle egentlig. Renslige rotter...

Må vi ha jenterotter da? :(

Vil ha kosete rotter, og innbiller meg at det er guttene som er kosete?

Når det gjelder kaniner så sverger jeg til jenter. Selv om de kan være litt lunefulle rundt brunsten er de mest ekte, trivelige og kosete. Forutsatt at de er helt tamme selvfølgelig. Har hatt to hanner, og de var absolutt ikke særlig kosete i forhold til hunnene, bortsett fra når de ville parre seg. Og de tisset rundt over alt, de virket rett og slett litt "enkle" i hodene sine.

Hva tenker dere om jenterotter? Hvordan er de?

Og dette med tissinga til hannene - tisser de PÅ hverandre? Betyr det at de kommer til å tisse på OSS også?

om kosinga er viktig så hadde jeg uten tvil gått for hannrotter. jeg har aldri hatt ei jente som har hatt tolmodighet til kos. jeg liker ikke kosing for kosingens skyld så for meg var det ypperlig, men jenterotter og ørkenrotter er det ikke så veldig stor forskjell på, bare mindre jobb og annsvar med ørkenrotter.

med 2 eller tre gutterotter er sannsynligheten for at du får minimum èn lat kosegris veldig stor. når kos er viktig tror jeg man lettere tåler litt mer lukt og arbeid siden man får en så "dyp kontakt at kjærlighet gjør blind". men rotter er mentalt og sosialt et ansvar nesten like stort som å ha hund. en rotte som elsker eieren sin har det ikke godt hvis/når eieren ikke lenger har like mye tid som før.

ut fra de første postene dine hørtes det for meg ut som du ikke ønsket så mye ansvar, derfor tenkete jeg ørkenrotte passet best i begynnelsen.

• Liker 3
Skrevet (endret)

I løpet av alle årene som rotteeier har jeg aldri blitt tisset på, og aldri opplevd at rottene har blitt tisset på, derimot har de markert både på meg og hverandre. Det er bare snakk om en liten dråpe og ikke en stri strøm. :fnise:

Her forekommer bare markering om de klatrer over hverandre (som de sjelden gjør) eller går over f.eks hånda mi. Har aldri hatt noe problem med dette.

red: glemte 'aldri'

Endret av mysticmoo
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt 50 rotter gjennom årene, de fleste jenter.

Av 17 gutter har 14 vært veldig kosete og dorske, og 4 av de har vært av ekstremtypen som løfter opp hånda di med nesa for å bli klødd, ligger på ryggen i fanget og koser og legger seg langflat når du begynner å kose på de. De er virkelig hjerteknusere.

Typisk kosete hanner er å slikke fingerene dine mens du klør de.

Vanvittig søtt.

Kan også nevne, siden anonym nevnte dette med at de er krevende og litt 'hunde-like', at samtidlige av mine rotter gjennom årene har kunne sine navn. :takke: Lettlærte og morsomme dyr som knytter seg ekstremt mye til eier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var den kosete hamstern også en gutt? Det er akkurat det, vanskelig å vite hva man får. Men vi vil selvfølgelig gjerne ha et lite dyr som syns bittelitt kos er ok.

Hadde ikke marsvin vært så lite renslige og kunne være alene hadde det blitt marsvin tror jeg.

Ikke lett dette, men takk for rådene! :)

Ja, begge hamsterene jeg hadde var gutter. Både kaninene og marsvina er jenter.

Jeg ser helt klart ulempen med at de er lite renslige, i alle fall om de skal springe mye løst. For meg er det ikke et problem, da jeg ikke har de løst på gulvet, de er enten i buret eller i en "luftegård".

AnonymBruker
Skrevet

Ok, da har vi gått fra 1 hamster i begynnelsen av tråden til 7 hannrotter (for å høyne oddsene for koserotte). Nei da, holder med to i første omgang. ;)

Men utrolig kjekt å høre fra AB som hadde erfaring med både rotter og ørkenrotter. Nå skjønner jeg litt bedre hva kjønnsforskjellen hos rotter går på.

Når det gjelder dette med ansvar så tenker vi at det er kjekt å velge et dyr som ikke lever mer enn et par år, siden vi allerede har hunder. Kanskje finner vi ut i løpet av de årene at hundene er nok for oss. Samtidig er vi skikkelig dyreelskere, og har nok av kjærlighet og oppmerksomhet å gi i hele dyrets levealder.

Tror rotter er et godt valg egentlig. Mye innhold i en liten pakke der. Og jeg tror faktisk de er morsommere for et barn å ha med å gjøre enn en kanin for eksempel. De kan klatre på deg og holdes litt og sitte på skuldra, men tåler mer enn et hamster. Og samtidig kan de lære navnet sitt og kose litt, som en kanin. Og de kan lære å bruke do. Er vel egentlig ikke mer å tenke på. :)

Sier tusen takk for hjelpa til alle sammen!

• Liker 2
Skrevet

Ja, levealderen til rotter er ikke noe å skryte av dessverre.

Høres bra ut :) Lykke til med valget - fortell gjerne hvordan det går :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...