AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #1 Skrevet 14. mars 2012 Vi har hund, men 6-åringen ønsker seg sitt "eget"* dyr og da tenker vi bla. på hamster.(Vanlig syrisk hamster). Fordelen er at de ikke lever mer enn et par år, og at de ikke løper så fort at de ikke kan håndteres. Lett å sette bort hos andre ei helg osv. Men siden jeg er helt ukjent med hamster lurer jeg på i hvilken grad de kan få et forhold til deg liksom. Har bare hatt kaniner før, og de ble jo akkurat som hunder. Men de lever lenge og ja, det hadde blitt som å få valp igjen. Så hvordan er det å ha hamster? Hva er potensialet i dem? Forutsatt at man bruker masse tid på å temme dem, lære dem trix og sånn. Og hva er best av hann og hunn. Begrunn! * Barnet skal selvfølgelig kun ta ansvar i den grad det har lyst. Hovedansvaret er vårt, og vi har faktisk lyst på smådyr selv også.
Gjest Bobler Skrevet 14. mars 2012 #2 Skrevet 14. mars 2012 Anbefaler egentlig ikke hamstere til små barn. De er nattdyr, blir ofte grinete hvis de blir vekket på dagen, de er lette å "ødelegge", og joda de er kjappe Marsvin og Kanin er mer egnet, men krever relativt større plass. Du har også rotter som er fantastiske dyr. Det finnes kaniner og marsvin hos dyrebeskyttelsen, som gjerne er noen år gamle. Kanskje det kan være aktuelt? Så får du en "ferdig" kanin, som ikke du har i 8år? (hvis det var det som var problemet..) Men hamster er absolutt koselig å ha, såfremt man vet å håndtere dem. I begynnelsen når jeg hadde hamster, var den helt jævlig og bare beit. Fordi jeg vekket den hundre ganger i løpet av en dag. Men etterhvert så skjønte jeg at den SOV hele dagen, og da holdt jeg meg til å kose med den sent på kvelden/på natten. Da ble den blid og glad. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #3 Skrevet 14. mars 2012 Ja, Bobler, du sier no der. Det er jo ikke særlig koselig å ha et dyr man aldri kan ha glede av fordi det sover hele dagen, og som blir grinete hvis det vekkes før. (vet at man aldri skal vekke hamstre). Går det an å manipulere døgnrytmen deres en smule? Ved å sette dem på et mørkt rom på formiddagen/ettermiddagen feks, så de står opp før? Og når står de vanligvis opp? Kanin er jeg litt sær på, så omplassering er nok ikke aktuelt. Men ikke dårlig tenkt. Men dessverre er det veldig vanskelig å gjøre voksne kaniner stuerene, og det må de være for jeg vil ikke ha kanin i bur. Takk for nyttig input!
mysticmoo Skrevet 14. mars 2012 #5 Skrevet 14. mars 2012 Jeg har 12 års efaring med rotter og anbefaler de! De blir vanvittig tamme, lette å håndtere, ypperlig for barn, biter ikke (med mindre det er noe veldig galt i topplokket deres) og er utrolig sosiale. Eneste negative er at du bør ha minst to ettersom de er flokkdyr. Det utgjør ingen problemer sosialt sett - de blir mer tamme og konkurrerer gjerne om oppmerksomhet. Vil si rotter er det beste smådyret for barn (med voksne i ryggen) uten tvil. Hamstere syns jeg personlig har lett for å bite og er veldig asosiale. Uansett hva du går for, vil jeg anbefale deg å kjøpe fra en seriøs oppdretter for å få et friskt og veldig tamt individ som er avlet etter helse og temperament. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #6 Skrevet 14. mars 2012 Njaaa, føler kanskje at rotter blir litt mye ansvar igjen. De krever jo en hel del. Har lest litt her inne om rotter i det siste, og ser at de trenger veldig stort bur som må vaskes et par ganger i uka. Men så gir de jo mye tilbake igjen, siden de er veldig sosiale og smarte. Hamsteroppdrettere vokser ikke akkurat på trær, så der tror jeg man må være heldig. samme gjelder rotter forresten. Ingen som tror hamster blir en suksess da?
Sugerøret Skrevet 14. mars 2012 #7 Skrevet 14. mars 2012 hamster er nattdyr og uegnet for barn i mine øyne. De kan ikke koses med på samme måte som en rotte,kanin osv.De er små og tåler ikke så mye. De kan bite og nevner at disse himla "trim-hjulene" bråker noe in i h***. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #8 Skrevet 14. mars 2012 SUKK. Ok, takker så masse for svar allihopa! Da dropper vi hamster tror jeg. Rotter eller kanin da...
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #9 Skrevet 14. mars 2012 Ja, Bobler, du sier no der. Det er jo ikke særlig koselig å ha et dyr man aldri kan ha glede av fordi det sover hele dagen, og som blir grinete hvis det vekkes før. (vet at man aldri skal vekke hamstre). Går det an å manipulere døgnrytmen deres en smule? Ved å sette dem på et mørkt rom på formiddagen/ettermiddagen feks, så de står opp før? Og når står de vanligvis opp? Kanin er jeg litt sær på, så omplassering er nok ikke aktuelt. Men ikke dårlig tenkt. Men dessverre er det veldig vanskelig å gjøre voksne kaniner stuerene, og det må de være for jeg vil ikke ha kanin i bur. Takk for nyttig input! man mør ikke tvine inn annen døgnrytme siden de fleste hamstre får lavere livskvalitet, blir mer aggresive og får betyelig lavere levealder. jeg har aldri opplevd en kastrert kanin har vært vanskelig å få stueren, egentlig har jeg ikke engang behøvd å gjør en innsats for å få de rene. ut med produksjonsutstyret og så hopper de opp i kassa av seg selv, men mulig det er noen vriene tilfeller der ute. siden rotter blir for stort annsvar vil jeg annbefale ørkenrotter. de MÅ holder minst 2 sammen men er nermest luktfrie. de er kjappe og ikke direkte kosete, men er så ekstremt nyskjerrige at man får stort utbytte selv av lite temming. de er knallgøye å se på og er de dyrene som ikke får mye dårligere livskvalitet om de får lite lekeoppmerksomhet en periode så lenge de har ordentlig stort og spennende bur. men de gnager som et uvær, så eneste type bur jeg annbefaler er stort akvarie på minimum 200 liter, (120liter kan gå om man leker med de hver dag, men jeg synes det er greiere når jeg ikke trenger få dårlig samvittighet når jeg ønsker litt "fri") hvor man lager lokk med netting slik at de får god ventilasjon og hindrer de i å stikke av. om man legger ned dette ikeaskapet kan man prøve seg på denne stilen, det er lettere enn man tror. selv om de ikke er kosete liker de å klatre på eieren go alle de jeg har hatt, selv de som ikke har vært tamme, har vært enkle å lokke til seg om de har stikke av. når man ikke har de uta av buret er de mer spennende enn en actionfilm å se på(akvarier er dørgene kjedelig i forhold), og man kan selv velge hvilken kontakt man ønsker med de. tror heller aldri jeg har vært borti dyr med så lite lukt og enkelt renhold.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #10 Skrevet 14. mars 2012 Hva med marsvin da? De er jo dødskule. Late og deigete 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #11 Skrevet 14. mars 2012 man mør ikke tvine inn annen døgnrytme siden de fleste hamstre får lavere livskvalitet, blir mer aggresive og får betyelig lavere levealder. jeg har aldri opplevd en kastrert kanin har vært vanskelig å få stueren, egentlig har jeg ikke engang behøvd å gjør en innsats for å få de rene. ut med produksjonsutstyret og så hopper de opp i kassa av seg selv, men mulig det er noen vriene tilfeller der ute. siden rotter blir for stort annsvar vil jeg annbefale ørkenrotter. de MÅ holder minst 2 sammen men er nermest luktfrie. de er kjappe og ikke direkte kosete, men er så ekstremt nyskjerrige at man får stort utbytte selv av lite temming. de er knallgøye å se på og er de dyrene som ikke får mye dårligere livskvalitet om de får lite lekeoppmerksomhet en periode så lenge de har ordentlig stort og spennende bur. men de gnager som et uvær, så eneste type bur jeg annbefaler er stort akvarie på minimum 200 liter, (120liter kan gå om man leker med de hver dag, men jeg synes det er greiere når jeg ikke trenger få dårlig samvittighet når jeg ønsker litt "fri") hvor man lager lokk med netting slik at de får god ventilasjon og hindrer de i å stikke av. om man legger ned dette ikeaskapet kan man prøve seg på denne stilen, det er lettere enn man tror. selv om de ikke er kosete liker de å klatre på eieren go alle de jeg har hatt, selv de som ikke har vært tamme, har vært enkle å lokke til seg om de har stikke av. når man ikke har de uta av buret er de mer spennende enn en actionfilm å se på(akvarier er dørgene kjedelig i forhold), og man kan selv velge hvilken kontakt man ønsker med de. tror heller aldri jeg har vært borti dyr med så lite lukt og enkelt renhold. glemte å legge ved ørkenrottelinken, om du trykker på ørkenråtte til venstre får du også opp mye anna info også
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #12 Skrevet 14. mars 2012 Tusen hjertelig takk for alle nye tips! Ørkenrotter har jeg ikke tenkt på en gang. Skal absolutt undersøkes nærmere! Men er ikke de også kveld/nattaktive? Trodde alle ørkendyr var det pga. varmen i ørkenen på dagtid...(?) Mener du at de er ok kjæledyr for barn altså? Ser liksom på dem som så lynkjappe og skjøre... Marsvin er ganske store og må jo være to. Og kan ikke pottetrenes som kaniner kan, og lever lenge. Så ville heller hatt kanin enn marsvin. Har kastrert voksne kaniner og fortsatt ikke fått dem stuerene. Men dem jeg har trent fra de var små har jeg ikke måttet kastrere for at de skal holde seg til dokasse. Så jeg tør ikke satse på at det fungerer å kastrere en voksen kanin tror jeg. Kjempeglad for all hjelp her!
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #13 Skrevet 14. mars 2012 Tusen hjertelig takk for alle nye tips! Ørkenrotter har jeg ikke tenkt på en gang. Skal absolutt undersøkes nærmere! Men er ikke de også kveld/nattaktive? Trodde alle ørkendyr var det pga. varmen i ørkenen på dagtid...(?) Mener du at de er ok kjæledyr for barn altså? Ser liksom på dem som så lynkjappe og skjøre... Marsvin er ganske store og må jo være to. Og kan ikke pottetrenes som kaniner kan, og lever lenge. Så ville heller hatt kanin enn marsvin. Har kastrert voksne kaniner og fortsatt ikke fått dem stuerene. Men dem jeg har trent fra de var små har jeg ikke måttet kastrere for at de skal holde seg til dokasse. Så jeg tør ikke satse på at det fungerer å kastrere en voksen kanin tror jeg. Kjempeglad for all hjelp her! Eh.. Men et marsvin har du jo i et stort bur og så kan dere lukke opp og lufte de som det passer. Evt lage små gjerder for de kan jo ikke klatre. Og de lever jo heller ikke like lenge som en kanin, en kanin kan fort bli 10-12 år gamle.
Sugerøret Skrevet 14. mars 2012 #14 Skrevet 14. mars 2012 Hva med marsvin da? De er jo dødskule. Late og deigete uhm marsvin er ikke late! Mitt hårete troll løp rundt hver dag.(uten for buret) og vil ikke kalle marsvin late.Du kan lage hinderløyper osv .Kjempeartig .De trenger et større bur enn du får i vanlige dyrbutikker.Og de bør komme ut av buret minst en gang om dagen,for å løpe rundt.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #15 Skrevet 14. mars 2012 Eh.. Men et marsvin har du jo i et stort bur og så kan dere lukke opp og lufte de som det passer. Evt lage små gjerder for de kan jo ikke klatre. Og de lever jo heller ikke like lenge som en kanin, en kanin kan fort bli 10-12 år gamle. Tja, marsvin blir jo gjerne rundt 6 år, opptil 10 har jeg sett. Tipper kaniner flest blir 1-2 år eldre enn marsvin blir. Marsvin er store og må være to, og blir ikke renslige. Mens kaniner trenger du ikke ha i bur hvis du lærer dem å gå på dokasse (og kaninsikrer huset), så derfor ville jeg hatt kanin heller enn marsvin hvis du skjønner. Men er også veldig svak for marsvin altså, og de virker lette å ha siden de ikke kan hopper over gjerder høyere enn 30 cm. Men vi ser etter et (eller to) dyr som ikke lever så alt for lenge, 2-3 år, og er greit å håndtere for et barn. Rotter står øverst på lista for øyeblikket...
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #16 Skrevet 14. mars 2012 Tusen hjertelig takk for alle nye tips! Ørkenrotter har jeg ikke tenkt på en gang. Skal absolutt undersøkes nærmere! Men er ikke de også kveld/nattaktive? Trodde alle ørkendyr var det pga. varmen i ørkenen på dagtid...(?) Mener du at de er ok kjæledyr for barn altså? Ser liksom på dem som så lynkjappe og skjøre... Marsvin er ganske store og må jo være to. Og kan ikke pottetrenes som kaniner kan, og lever lenge. Så ville heller hatt kanin enn marsvin. Har kastrert voksne kaniner og fortsatt ikke fått dem stuerene. Men dem jeg har trent fra de var små har jeg ikke måttet kastrere for at de skal holde seg til dokasse. Så jeg tør ikke satse på at det fungerer å kastrere en voksen kanin tror jeg. Kjempeglad for all hjelp her! ørkenrotter har "døgnrytme" på 2-3timer. to timer våken, to timer søvn, to timer våken osv. de er lynkjappe ja, og ikke kosete. de er humor, moro og sprell, men om det er nødvendig med et kjæledyr er de nok ikke det rette. du kan få mye kroppskontakt av ørkenrotter, men de er ikke akkurat stillesittende. alle kjæledyr er derimot mye større annsvar, når de trenger kos burde de også få det.
elwira Skrevet 14. mars 2012 #17 Skrevet 14. mars 2012 Jeg har marsvin og kaniner og rotter og anbefaler de alle sammen fordi de er utrolig koselige og søte dyr. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #18 Skrevet 14. mars 2012 Tja, marsvin blir jo gjerne rundt 6 år, opptil 10 har jeg sett. Tipper kaniner flest blir 1-2 år eldre enn marsvin blir. Marsvin er store og må være to, og blir ikke renslige. Mens kaniner trenger du ikke ha i bur hvis du lærer dem å gå på dokasse (og kaninsikrer huset), så derfor ville jeg hatt kanin heller enn marsvin hvis du skjønner. Men er også veldig svak for marsvin altså, og de virker lette å ha siden de ikke kan hopper over gjerder høyere enn 30 cm. Men vi ser etter et (eller to) dyr som ikke lever så alt for lenge, 2-3 år, og er greit å håndtere for et barn. Rotter står øverst på lista for øyeblikket... Kaniner skal også være to. De bør helst være kjærester fra de er små. Min lenke Min lenke Men kaniner er jo herlige dyr! Hva med sånn degus da? Har ikke peiling på deguser annet enn at de må være to og ikke ser like ekle ut som rotter.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #19 Skrevet 14. mars 2012 Kaniner skal også være to. De bør helst være kjærester fra de er små. Min lenke Min lenke Men kaniner er jo herlige dyr! Hva med sånn degus da? Har ikke peiling på deguser annet enn at de må være to og ikke ser like ekle ut som rotter. Kaniner skal ikke være to! De kan fungere sammen med andre ja, men en av dem vil alltid være underdog og det vil bli mobbing i det skjulte. Det er mye bedre å ha kaniner alene, akkurat som syriske hamstre som også er kolonidyr og ikke flokkdyr. Deguser lever like lenge som marsvin, og må være to og ha stoort bur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå