Gå til innhold

Søvnproblemer

Fremhevede innlegg

Gjest vegglampe
Skrevet

Jeg anbefaler legen!

Jeg har gått på vallergan, atarax og truxal for søvn. Jeg er ikke den som tyr lettest til sovepiller, hvertfall ikke benzo. Jeg får hangover av vallergan i pilleform, men flytene går kjempe bra. Men truxal i riktig dose gir meg fantastisk søvn.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet seriøst med å sove for noen år siden, og fikk innsovningstabletter (imovane og en generisk variant) for en kort periode. Legen skrev først ut bare 5 tabletter eller noe, i neste omgang skrev hun ut 10, men var heldigvis veldig restriktiv. Det funker bra for å få tatt seg inn når man er helt ute å kjøre søvnmessig - jeg var så trøtt at kroppen bare gira seg opp og ikke fikk sove, etter flere døgn uten søvn. Fikk hjelp av psykolog til å ta tak i dette, men det kan være greit å ta med seg at de aller fleste rådene er lett tilgjengelig på nettet :) Det de skriver om søvn i tabloidavisene er akkurat de samme rådene psykologen ga meg, bare at det var litt lettere å følge det opp fordi vi snakket om det hver uke...

Tips:

Avspenningsøvelser, noen kan gjøres før du legger deg, andre i senga.

Sett av litt tid til bekymringer: Ta et kvarter omtrent hvor du setter deg og skriver ned ting du tenker mye på, skal huske eller bare bekymrer deg for uten grunn. Så trenger du ikke ta dem med deg i senga eller tankene hele tiden.

Stå opp om du ikke får sove, ikke ha på sterkt lys når du står opp om natta, ikke sitt ved pc-en rett før du skal legge deg. Legg deg igjen når du blir trøtt. Det viktigste her er vel egentlig at senga bare skal forbindes med hvile og det å være trøtt, ikke andre aktiviteter eller irritasjon over at du ikke får sove.

Aksepter at du ikke er en normalsover - selv med terapi og alt sånt er det sannsynlig at du ikke vil sovne straks du legger hodet på puta. Det er også greit å være trøtt en og annen dag på grunn av for lite søvn - du blir forhåpentligvis desto trøttere neste kveld og sovner raskt noen kvelder i uka.

Meditasjon/mindfulness hjelper en del. Vil tro det i hvert fall hjelper om du plages av tankekjør om kvelden.

----

Ellers er det nok lurt å få avklart om du lider av insomni eller forsinket døgnfasesyndrom. I sistnevnte tilfelle kan det hjelpe med melatonin (circadin) og lysbehandling, mens forslagene ovenfor kanskje ikke har så stor effekt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...