Gå til innhold

Søvnproblemer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Greia er : Jeg får ikke sove. Jeg har prøvd alt som er av tips/kjerringråd og diverse. Jeg har prøvd å tvinge meg selv til å sove og i verste fall førte det til at jeg omsider sovna klokkå halv ti om morgenen av rein utmattelse. Dette har pågått i snart 6 mnd, ikke hver natt men 5 av 7 dager i uka de siste mndene og litt sjeldnere før det.

Jeg er så sliten. MEN, hva gjør man? Jeg tenker at hvis jeg går til lege så medfører det kun sovepiller eller? Jeg blir sur og grinete, har aldri sett trøttere ut og en liten knekk er alt som skal til for at jeg hylgriner. Jeg orker rett og slett ikke mer.

Noen som har erfaring med dette? Hva kan gjøres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du virkelig har prøvd alt av råd (legge deg til samme tid/rutiner, ingen trening/stress før leggetid, mørkt i rommet osv.) så syns jeg du bør gå til legen. Det kan være ulike grunner til at du ikke sover, viktig at man får undersøkt det.

Det er veldig bra at folk ikke bare tyr til piller med engang det oppstår slike problemer, men sovetabletter i en kort periode kan hjelpe deg å stabilisere søvnen. Søvn skal man ikke undervurdere. Det er utrolig viktig både fysisk og psykisk at man sover godt/nok.

De vanligste sovetbl. (ex Imovane og Stilnoct) tilhører kategorien benzodiazipiner og derfor må man passe på så man ikke utvikler avhengighet. Men å gå på slike for en kortere tidsperiode går fint. Jeg har også tatt slike piller og det har fungert fint for meg. Men snakk med legen din! Håper det ordner seg!

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk heller aldri sove før, men så prøvde jeg circadin. Og de er helt fantastiske! Er ikke alle de funker på, men funket som bare det på meg. Det er melatonin i dem, som gir deg naturlig søvn. Jeg sov ekstremt dårlig med de den første uken, men etter det funker de som bare det :)

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du virkelig har prøvd alt av råd (legge deg til samme tid/rutiner, ingen trening/stress før leggetid, mørkt i rommet osv.) så syns jeg du bør gå til legen. Det kan være ulike grunner til at du ikke sover, viktig at man får undersøkt det.

Det er veldig bra at folk ikke bare tyr til piller med engang det oppstår slike problemer, men sovetabletter i en kort periode kan hjelpe deg å stabilisere søvnen. Søvn skal man ikke undervurdere. Det er utrolig viktig både fysisk og psykisk at man sover godt/nok.

De vanligste sovetbl. (ex Imovane og Stilnoct) tilhører kategorien benzodiazipiner og derfor må man passe på så man ikke utvikler avhengighet. Men å gå på slike for en kortere tidsperiode går fint. Jeg har også tatt slike piller og det har fungert fint for meg. Men snakk med legen din! Håper det ordner seg!

Takk for svar! :)

Ja, jeg har virkelig gjort alt jeg kan for å få bukt med dette og nå er jeg passe sliten.

Noe som ikke kom frem av hovedinnlegget (fordi jeg glemte å skrive det) er at jeg ønsker ikke å ta sovepiller. Jeg er redd for effekten og blir veldig lett avhengig av ting. Da tenker jeg typ snus, røyk osv. (Har aldri vært borti noe dop tidligere, av noe slag, men frykten er der alikevel). Finnes det alternativ behandling for dette?

TS

Skrevet

Om du mener du har prøvd alt du kan på egenhånd synes jeg du burde gå til lege. Søvn er utrolig viktig, og jeg vet selv hvordan mangel på søvn, dårlig døgnrytme og lignende går utover deg selv og hverdagen. Har selv bestemt meg for å ta turen til legen og forhåpentligvis få hjelp, ettersom jeg sliter med å ha en ordentlig og gjevn døgnrytme. Jeg ser nok for meg at du vil få sovepiller, og kanskje ytterlig hjelp om det er noe annet som grunner det :)

Skrevet

Greia er : Jeg får ikke sove. Jeg har prøvd alt som er av tips/kjerringråd og diverse. Jeg har prøvd å tvinge meg selv til å sove og i verste fall førte det til at jeg omsider sovna klokkå halv ti om morgenen av rein utmattelse. Dette har pågått i snart 6 mnd, ikke hver natt men 5 av 7 dager i uka de siste mndene og litt sjeldnere før det.

Jeg er så sliten. MEN, hva gjør man? Jeg tenker at hvis jeg går til lege så medfører det kun sovepiller eller? Jeg blir sur og grinete, har aldri sett trøttere ut og en liten knekk er alt som skal til for at jeg hylgriner. Jeg orker rett og slett ikke mer.

Noen som har erfaring med dette? Hva kan gjøres?

Hvilkene kjerringråd og tipps er det du har prøvd?

Og når står du opp?

Har du jobb eller andre ting som du må opp til?

1.Det beste tippset jeg kan gi, som offte leger gir også... etter du har lagt deg og ikke får sove etter en times tid, så ikke ligg og tenk: nå får jeg 4 timers søvn, nå får jeg bare to osv, stå heller opp, og gjør noe kjedelig, ikke gå på datan, eller drikk te eller kaffe!, helst bare vann isåfall, og bare ha på et svakt lys, så prøver du igjenn.

2.sett på kl uten og utsett den, selv om du ikke skall noe, start dagen med og gjøre noe, sånn at når kvelden kommer så er du litt sliten, enten om det er aktiviteter eller andre ting. dette må du gjøre over lengere periode. føre det virker. Har du prøvd dagslyspære foresten?

Det kan også hende du har vitamin mangel?

AnonymBruker
Skrevet

du kan jo prøve valerina natt eller valerina forte, står blandt vitaminer på apoteket.

sover du ikke i det hele tatt?

jeg har fått bedre søvn etter jeg har begynt med to våkenetter i uka, men kan ikke tenke det bør annbefales for andre... :sjenert:

Skrevet

Dersom du kvier deg for å bruke benzo (hvilket er forstårlig og fornuftig:) kan du ev bruke antihistaminer som Vallergan eller Atarax. Så vidt jeg vet brukes disse primært i behandling av psykiske lidelser som bl.a. angst, men de har også søvndyssende effekt og er ikke avhengighetsskapende på samme måte som benzo er (dog, over tid er det vel en viss fare for avhengighet her og...men da er det virkelig snakk om lang tid) Jeg vet at man også kan få disse for søvnvansker (selv om de ikke har psykiske lidelser.)

Skrevet (endret)

Glemte å skrive at problemet med disse er at man kan føler seg litt "hangover" dagen etter :( Dette gjelder ikke alle, men det forekommer ganske hyppig, tror jeg.

Endret av EmiraFrost
AnonymBruker
Skrevet

Hvilkene kjerringråd og tipps er det du har prøvd?

Og når står du opp?

Har du jobb eller andre ting som du må opp til?

1.Det beste tippset jeg kan gi, som offte leger gir også... etter du har lagt deg og ikke får sove etter en times tid, så ikke ligg og tenk: nå får jeg 4 timers søvn, nå får jeg bare to osv, stå heller opp, og gjør noe kjedelig, ikke gå på datan, eller drikk te eller kaffe!, helst bare vann isåfall, og bare ha på et svakt lys, så prøver du igjenn.

2.sett på kl uten og utsett den, selv om du ikke skall noe, start dagen med og gjøre noe, sånn at når kvelden kommer så er du litt sliten, enten om det er aktiviteter eller andre ting. dette må du gjøre over lengere periode. føre det virker. Har du prøvd dagslyspære foresten?

Det kan også hende du har vitamin mangel?

Har prøvd litt forskjellig, legger meg som regel å prøver å sove i en times tid. Funker ikke dette leser jeg i litt svakt lys, så prøver jeg igjen. og igjen. Har prøvd alt fra varm melk til å stå opp tidlig for å trene intenst på dagtid slik at jeg skal bli trøtt om kvelden. Jeg har prøvd en form for "meditasjon" av anbefaling fra en venninne som har opplevd lignende men det fungerer ikke for meg.

Jeg studerer, så står opp rundt halv 8 hver dag da jeg begynner 9. Som regel gjør jeg alltid det, men når jeg har vært våken natten gjennom hender det at jeg sover over fordi jeg rett og slett er så utmatta.

Jeg har ikke prøvd daglyspære nei. Eller hørt om det. Så det kan jeg jo sjekke ut. Takk! :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips om legemiddel! :)

Eneste jeg er skeptisk til er at jeg er redd for å måtte gå på det resten av livet. Det må vel være en grunn til at en normal frisk 20-åring plutselig ikke får sove over så lang tid? Så jeg kvier meg litt for å bare "kaste piller på problemet", hvis du forstår?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips om legemiddel! :)

Eneste jeg er skeptisk til er at jeg er redd for å måtte gå på det resten av livet. Det må vel være en grunn til at en normal frisk 20-åring plutselig ikke får sove over så lang tid? Så jeg kvier meg litt for å bare "kaste piller på problemet", hvis du forstår?

TS

jeg forstår deg veldig godt! det er en veldig bra innstilling, ofte klarer kroppen regulere det selv med tid og kjerringråd. men å gå lenge uten søvn kan være farlig, både fysisk og psykisk, så om du trenger medisiner fra legen er ikke det det værste som kunne hende. ofte er det bare en liten periode så er kroppen på rett kjør igjenn.

• Liker 2
Skrevet

Har prøvd litt forskjellig, legger meg som regel å prøver å sove i en times tid. Funker ikke dette leser jeg i litt svakt lys, så prøver jeg igjen. og igjen. Har prøvd alt fra varm melk til å stå opp tidlig for å trene intenst på dagtid slik at jeg skal bli trøtt om kvelden. Jeg har prøvd en form for "meditasjon" av anbefaling fra en venninne som har opplevd lignende men det fungerer ikke for meg.

Jeg studerer, så står opp rundt halv 8 hver dag da jeg begynner 9. Som regel gjør jeg alltid det, men når jeg har vært våken natten gjennom hender det at jeg sover over fordi jeg rett og slett er så utmatta.

Jeg har ikke prøvd daglyspære nei. Eller hørt om det. Så det kan jeg jo sjekke ut. Takk! :)

Bare hyggelig =) dem lyslampene eller pærene er ganske dyre, men du kan jo høre med dem i butikken =)i danmark er dem billige.

Husk at en seng skall kun brukes til og ha sex i, eller sove i... greit og ligge og lese i den også, men kroppen må ikke se

på sengen som et sted og vere, om du ikke får sove...

På fridagene dine, det første du gjør når du står opp, gå en til etter du har stelt deg, i frissk lufft, den må ikke vere lang =) Håper du får sove =)

AnonymBruker
Skrevet

Dagslyslampe kan du sikkert få lånt fra psykiatritjenesten i kommunen, de har ofte slike til utlån.

Anbefaler deg å ta kontakt med lege, kanskje kan du få henvisning til et søvnsenter? Medisiner er forresten ingen god utvei, noen har sikkert hjelp av dem, men jeg har opplevd at mine problemer har blitt MYE verre etter at jeg har prøvd medisiner :( Men så klart, det kan jo fungere for andre likevel.

Skrevet (endret)

Jeg sliter veldig med søvn selv pga diverse plager, og jeg tar to Vallergan før jeg legger meg. Det er vel egentlig allergitabletter som gjør deg trøtt. Jeg har tatt de i noen år nå sammen med en Circadin. Men Circadinen sluttet jeg på for noen måneder siden. Bare for å se, og jeg fortsatte å sove på samme måte som jeg hadde gjort når jeg tok den, så det var ikke noe avhengighet. Det er derfor jeg tar Vallergan og tok Circadin fordi det er ikke som sovepiller som gjør deg veldig avhengig og gir deg abstinenser når du slutter. Det som jeg kanskje kan si med avhengighet er at hvis man tar de og det hjelper så kan man jo få en slags "jeg må ta de ellers får jeg ikke sove" - panikk. Derfor tør man kanskje ikke å la være. Men jeg ville snakket med legen om dette. Lykke til ihvertfall :)

Endret av Snuppeluppen
AnonymBruker
Skrevet

Circadin, som er melatonin (kroppens eget søvnhormon), fungerer ikke med mindre man har ubalanse i melatoninproduksjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Kom deg til legen. Langvarige søvnproblemer kan gi deg seriøse depresjoner. Jeg vil anbefale å begynne med melatonin som er et helt naturlig hormon kroppen produserer. Prøv det før begynner på noe heavy pille opplegg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Jeg er i en litt spesiell situasjon, siden jeg bor i England nå, men jeg skal gå til legen her, rekner med at "behandlingen" er noenlunde lik? Satser på det iallefall.

TS

Skrevet

Støtter råd om å bestille time hos legen. Har du prøvd urtete eller uttrekk? Det finnes mange gode urteblandinger å få kjøpt. Min erfaring er at jo mer sitronmelisse, jo bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...