Gå til innhold

Sett nå at....


Spiralis

Anbefalte innlegg

Sett nå at en kjekk mann går inn på Elkjøp og skal kjøpe stekeovn.. Han vil ha med kjeramisk topp og ikke for dyr... Men selgerdamen prøver å overtale han at det er "sååå mye bedre med den litt dyrere modellen!

Den kjekke mannen holder på sitt, hun taster inn modell, pris og gir lappen til den kjekke mannen som går i kassen, leverer lappen og betaler for den billigere modellen. Han får henteseddelen og kjører til utleveringen på baksiden og tar med stekeovnen hjem....

:) Når den han kommer hjem og pakker ut stekeovnen så har han fått den dyrere modellen!! :briller:

Denne kjekke mannen er ikke infisert av moral og slikt, men.... Kan Elkjøp ringe senere å si "Du fikk feil, få den tilbake, du skal ha en billigere modell"

Offisielt har den kjekke mannen IKKE sjekket samtlige tekninske spesifikasjoner og produsentens nettsider for å forsikre seg om at han faktisk har fått den dyrere modellen :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S

Rent hypotetisk sett ville jeg ikke kunne kalt denne mannen kjekk dersom han ikke ringte og fortalte butikken hva som hadde skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elkjøp kan sikkert ringe og "angre", men ...

Jeg skal prøve å forklare uten at jeg har lest lovteksten, bare fra husken etter juridiske utsagn jeg har hørt (Forbrukerrådet mener jeg).

Det er Elkjøp som her vet hva de driver med og ikke kunden. Det vil derfor hvile et større ansvar på Elkjøp enn på kunden for at riktig produkt blir utlevert. Om ansvaret bare ligger på Elkjøp, vet jeg ikke. Kan være en idé å ringe Forbrukerrådet å spørre ...

Dersom Elkjøp skulle ringe, så skal ikke kunden behøve å gjøre noe i alle fall. De får komme og hente den dyrere modellen og levere den kunden egentlig skulle hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget mulig jeg ikke hadde fortalt om denne glippen.... Så får heller Elkjøp ringe om de skulle finne ut av det. Har selv handlet på Elkjøp flere ganger, og de er KONSEKVENT innstilt på å få deg til å kjøpe dyrere modeller. Jævlig irriterende.

Akkurat som at mine venner ikke informerte Ikea om at de fikk levert 2 sofaer isteden for den ene de hadde bestilt. Det stod på leveringsseddelen at begge var betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Sånn mellom deg og meg; Er den kjekke mannen deg, eller? :wink:

Hadde jeg vært den kjekke mannen, ville jeg beholdt ovnen og ikke sagt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv handlet på Elkjøp flere ganger' date=' og de er KONSEKVENT innstilt på å få deg til å kjøpe dyrere modeller. Jævlig irriterende.[/quote']

Og forklaringen er genial enkel: selgerne får 0 provisjon for de billige modellene (og de som de har "kampanjepris" på), mens de får mer provisjon desto dyrere produkt kunden kjøper.

Så når de skal selge stadig dyrere og bedre produkter er ikke det fordi produktene faktisk er bedre, men fordi de selv får mer penger på neste lønnsslipp! Tenk på det neste gang du skal handle!

Og bare for å ha sagt det i samme slengen. Elkjøp og liknende butikker har nå diverse kampanjer/salg, men de kaller det ikke salg. Forbrukerombudet (som har med reklame å gjøre, ikke Forbrukerrådet som er noe helt annet) har sagt at disse butikkene må forholde seg til sine kampanjer som om det er salg. Loven stiller krav til salg, nemlig. Ved å kalle det noe annet, tror butikkjedene at de kan unngå loven. Det er feil!

Og til poenget: de selger liksom ting billigere på "kaboom" og sånt, som ikke er satt ned mer enn 5 kr fra normalpris! Tenk på det neste gang du fyker på "kaboom"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var den kjekke mannen, ville jeg nok ikke sagt fra, men tatt ovnen i bruk.

Hvis Elkjøp ringte og ville bytte tilbake ovnen, vel, så fikk de da bare komme og hente den og levere den jeg (mannen) egentlig skulle ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Kaller det ikke salg? :klø: hva kaller de det da?

De bruker alt annet en ordet salg. Kaller det "elleville dager", "kanon-start", og sånt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller det ikke salg? :klø: hva kaller de det da?

De er ganske fantasifulle! Ta en titt på brosjyrene, og du vil ikke finne ordet salg (i hvert fall ikke hos elektrokjedene). Elkjøp kaller det "Kaboooom!", hos Spaceworld er det "nyttårsparty" etc. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette hadde skjedd i virkeligheten :wink:, så kunne den kjekke unge mannen ha tatt det helt med ro. Feilutleveringen vil sannsynligvis ikke bli oppdaget før ved neste varetelling og da er det uansett for sent. Selv om Elkjøp skulle finne ut av at lagerbeholdningen er feil og konkludere med at det må ha skjedd en feilutlevering før neste varetelling, vil de ikke kunne vite til hvilken kunde feilutleveringen har skjedd. Rent hypotetisk kan det hende at jeg kjenner Elkjøps lagersystemer og rutiner... Det kan også hende at Elkjøp har kalkulert med muligheten for at slike feil kan oppstå og at ingen personlig vil bli skadelidende for feilen...

Selv er jeg så storsinnet at jeg lar en del feil passere uten å kommentere dem :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den kjekke mannen skal såklart beholde denne komfyren, er da ikke hans feil at Elkjøp gjør feil!?!?

---

En liten digresjon ang. ivrige Elkjøp-selgere:

Jeg skulle kjøpe ett lite kjøleskap med liten fryser til hybelen min, og hadde sett ett fint ett til en grei pris i en brosjyre. Jeg og mannen dro til Elkjøp for å kjøpe dette, og traff som vanlig en "superhyggelig" selger. Han prøvde fra første stund å overtale meg/oss til å kjøpe et kjøleskap som var litt større, og ikke så alt for mye dyrere fordi det også var på "salg". Etter mye om og men endte jeg opp med å bestemme meg for dette som var litt større/dyrere og selgeren gikk avgårde til lageret for å finne det. UPS! Så hadde de vist ikke flere på lager av det gitt..

Selgeren hadde brukt mye tid på å overtale oss, og det stod ett skap i butikken som så helt og fint ut. Men neida, det kunne de jo ikke selge fordi det var utstillignen dems. Og de kom ikke til å få inn flere til den prisen han hadde reklamert med, for det var jo en kampanje av noe slag..

Da ble mannen min sint!

Til slutt fikk vi utstillingsskapet, selv om de aldri brukte å gjøre det....

Er det bare vi som syntes det var dårlig av ham å "prakke på oss" ett skap uten engang å vite om de hadde det på lager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Jeg hadde absolutt beholdt ovnen. Kanskje de var tomme på lager for den andre med lagerarbeiderene fikk det for seg at de skulle gjøre deg en tjeneste?

Apropos det med selgere på elkjøp... var litt morsomt når jeg kjøpte leilighet og skulle ha meg litt forskjellige greier. Har en kamerat som på den tiden jobbet på elkjøp så vi dro dit med han. Fikk tak i en selger og det ble bekreftet at vi var der sammen med kameraten min.

For første gang opplevde jeg en ærlig selger! Det var helt sinnsykt.. "Den ovnen der ser fin ut men bruker 5 min på å få varme plater.." "den fryseren der koster 1000,- mer og bruker litt mindre strøm.. i løpet av 20 år har du kanskje tjent inn de 1000,- mer du betaler.." "Det kjøleskapet er litt dyrere enn hva du hadde tenkt deg, men vi kan gi deg bedre vennepris på det dyrere som faktisk er bedre fordi vi har større provisjon på det" osv..

Det var morsomt det ;).

Fikk til sammen ca 5500,- i rabbat fordi jeg dro til vinterbro og kjøpte med kameraten min.. og fikk skikkelige saker innen budsjettet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keep it!

Liten sansynlighet for at noe som helst skjer.

Det var ikke denne kjekke manne sin skyld at han fikk feil komfyr.

Og skulle butikken finne ut av det og ønske å bytte tilbake, blir jo det bare masse jobb for dem.

Ikke kan de kreve at han betaler mellomlegget, og ikke kan de kreve at han kommer tilbake med den.

Skla de gjøre noe som helst må de komme til ham med en ny (riktig) komfyr og ta med den gamle som nå er brukt, og redusert i verdi... og den får de neppe solgt videre uten å tape mer enn de tjener....

Jeg opplevde det samme en gang med et kjøleskap som ble levert hjem til meg. Hørte aldri noe mer fra El-kjøp om det. Og nå har jeg flyttet og kjøleskapet solgt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare understreke at det IKKE PÅ NOEN MÅTE er aktuelt for den kjekke mannen å kontakte Elkjøp eller levere varen frivillig. 8)

Jeg har hørt han stå ved stekeovnen og hviske "min, min egen, min kostelige" :hoho:

Det jeg egentlig lurte på var om de har noen juridisk rett til å kreve den tilbake og praksis for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...