Gå til innhold

Pus tør ikke ut!

Anbefalte innlegg

Gjest lommerusk
Skrevet

Har ei lita puse på snart 1 år. Hun har vært innepus fra starten av, og er i tipptopp form. Vi bor i en i andre etg. og har en veranda så pus kan gå ut på. Men når det kommer til å gå HELT ut, som i ut utgansdøra, nekter hun. Vi har prøvt å tatt ho med ut og sittet sammen med ho en stund men da snuser hun bare på grusen åså snur hun og går rett opp igjen. Med andre ord; fort ut, fort inn! :frown:

Noen som har noe tips?

Vi bor i et nabolag med lite støy og biler og mange andre katter. Hun er så vill når hun er inne, så jeg tenkte hun burde få gå ut litt, og vi har prøvt mange ganger, men hun går bare rett inn igjen :frown:

Tips? :biggrin:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er igrunnen bare å fortsette og være med henne ut og gjøre det til noe positivt for henne. Ta med en godbit, leke litt med henne, "vise" henne spennende ting utenfor. Ikke presse henne på noen måte, men gjøre henne trygg på at hun kan gå inn igjen når hun vil.

Akkurat på denne tiden er det endel fertile katter ute (dessverre), og også de kastrerte skal "bli enige" om hver sine revir. Da blir det naturlig nok endel markering, og det kan oppleves utrygt for en slik liten kosejente.

Jeg tipper likevel nysgjerrigheten tar overhånd en dag når fuglene synger og det kribler i en puseskrott. :)

Og da ønskes du velkommen inn i klubben av bekymrede, neglebitende "pusemødre" som ikke har sett sin hjertens kjære på et døgn.. Spesielt når høstmørket faller på og jaktforholdene er ideelle, pleier det å være maange slike tråder å velge mellom. :fnise:

P.s Et godt tips er også å sette ytterdøra på en liten gløtt og late som ingenting, og før du vet ordet av det.. :lur: Katter liker nemlig å finne ut av ting selv, om du ikke allerede har merket det. :fnise:

Endret av Aurora M.
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg satte katten min midt på gressplenen om sommeren. Han krøp og jamret, men fant etterhvert ut at gresset ikke skulle drepe han. Også fant han ut at gresset hva litt gøy, men så ville han igjen. Var skeptisk en liten stund men en dag fant han ut at friluft var det beste han likte. Grus og asfalt var han ikke intressert i.

Gjest lommerusk
Skrevet

Det er igrunnen bare å fortsette og være med henne ut og gjøre det til noe positivt for henne. Ta med en godbit, leke litt med henne, "vise" henne spennende ting utenfor. Ikke presse henne på noen måte, men gjøre henne trygg på at hun kan gå inn igjen når hun vil.

Akkurat på denne tiden er det endel fertile katter ute (dessverre), og også de kastrerte skal "bli enige" om hver sine revir. Da blir det naturlig nok endel markering, og det kan oppleves utrygt for en slik liten kosejente.

Jeg tipper likevel nysgjerrigheten tar overhånd en dag når fuglene synger og det kribler i en puseskrott. :)

Og da ønskes du velkommen inn i klubben av bekymrede, neglebitende "pusemødre" som ikke har sett sin hjertens kjære på et døgn.. Spesielt når høstmørket faller på og jaktforholdene er ideelle, pleier det å være maange slike tråder å velge mellom. :fnise:

P.s Et godt tips er også å sette ytterdøra på en liten gløtt og late som ingenting, og før du vet ordet av det.. :lur: Katter liker nemlig å finne ut av ting selv, om du ikke allerede har merket det. :fnise:

Ja, sant! Gruer meg til den dagen hun plutselig finner ut at hun tar en "ferie" hjemmefra og bare fordufter noen dager! :sjokkert: Hehe..

Har prøvt med godbit og prøvt å kaste litt små-stein og slikt bortover veien for å få henne til å leke litt, men nei... Finnes tydligvis ikke gøy i det hele tatt :ler:

Døren har vi prøvt å ha oppe litt, men der går hun elegangt forbi. Tror ikke hun vil ut :ler: Får vell bare smøre meg med tolmodighet :lol:

Gjest lommerusk
Skrevet

Jeg satte katten min midt på gressplenen om sommeren. Han krøp og jamret, men fant etterhvert ut at gresset ikke skulle drepe han. Også fant han ut at gresset hva litt gøy, men så ville han igjen. Var skeptisk en liten stund men en dag fant han ut at friluft var det beste han likte. Grus og asfalt var han ikke intressert i.

Katten vår er superskeptisk til hele "utegreiene" :fnise:

Bare hun lukter at døren åpnes blir hun skeptisk.. Får vell bare prøve og prøve :jepp:

Skrevet

Melder meg inn i gjengen for å følge med om det kommer noen "nye" tips.

Selv om pus hoppet ned fra balkongen i går (som jeg skrev i et annet innlegg), så er han superskeptisk til alt som har med ut å gjøre. Jeg har en plan om å sitte ute i gangen for å få han til å vandre litt rundt til han finner ytterdøra.. og se om jeg kan friste han ut.

Forhåpentligvis uten at noen av naboene går ut i mellomtiden og han får panikk. Han hadde såvidt begynt å gå ut i gangen, inntil en nabo åpnet døra i det han var på vei ut i gangen.. og all fremgang gikk tilbake! En periode gjemte han seg med en gang han hørte at døren ble åpnet.

Man må nok ta det på deres premisser og i deres tempo :)

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Såkalt "frivillig tvang", utbæring og plassering midt i det store, skumle har som regl ikke den ønskede fremgang som resultat :fnise:

Sett (som alt sagt) døren på gløtt. Har du hus så ta gjene med eg kaffekoppen og sett deg på trappen, med døren litt sånn på passelig gløtt for en liten kropp.

Prøv å slappe av, drikk kaffen din, snakk gjerne med pus (selv om du ikke ser ham/henne så er vedkommende nok ikke langt unna).

En dag kommer en liten skrott ut bak ryggen din, og plutselig får du enten et hilse-dunk på armen eller på ryggen, og så er det en liten pus som tar sin første nysgjerrige skritt ute i friluft.

Da synes jeg det er lurt å holde seg ute, holde kontakt med pus, og så etter noen minutter riste på en boks med digg, eller lokke den lille inn :)

Og la døren stå åpen. Det viktigste som skal læres er at den døren er åpen (for meg). Den døren er veien ut, og veien inn igjen (akkurat nå).

Neste gang går det veldig mye lettere, og etter ikke så altfor langt tid så lurer du på hvorfor i huleste du var ivrig på å introdusere utelivet så fort.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Gjest lommerusk
Skrevet

Melder meg inn i gjengen for å følge med om det kommer noen "nye" tips.

Selv om pus hoppet ned fra balkongen i går (som jeg skrev i et annet innlegg), så er han superskeptisk til alt som har med ut å gjøre. Jeg har en plan om å sitte ute i gangen for å få han til å vandre litt rundt til han finner ytterdøra.. og se om jeg kan friste han ut.

Forhåpentligvis uten at noen av naboene går ut i mellomtiden og han får panikk. Han hadde såvidt begynt å gå ut i gangen, inntil en nabo åpnet døra i det han var på vei ut i gangen.. og all fremgang gikk tilbake! En periode gjemte han seg med en gang han hørte at døren ble åpnet.

Man må nok ta det på deres premisser og i deres tempo :)

Sant så sant.. Katten min gjør akkurat det samme! Så snart den har vært ute i et minutt eller to så kommer det gjerne noen folk eller lyder som gjør at pus springer rimelig kjapt opp igjen! :fnise:

Å følge deres tempo er nok viktig ja! :jepp:

Gjest lommerusk
Skrevet

Såkalt "frivillig tvang", utbæring og plassering midt i det store, skumle har som regl ikke den ønskede fremgang som resultat :fnise:

Sett (som alt sagt) døren på gløtt. Har du hus så ta gjene med eg kaffekoppen og sett deg på trappen, med døren litt sånn på passelig gløtt for en liten kropp.

Prøv å slappe av, drikk kaffen din, snakk gjerne med pus (selv om du ikke ser ham/henne så er vedkommende nok ikke langt unna).

En dag kommer en liten skrott ut bak ryggen din, og plutselig får du enten et hilse-dunk på armen eller på ryggen, og så er det en liten pus som tar sin første nysgjerrige skritt ute i friluft.

Da synes jeg det er lurt å holde seg ute, holde kontakt med pus, og så etter noen minutter riste på en boks med digg, eller lokke den lille inn :)

Og la døren stå åpen. Det viktigste som skal læres er at den døren er åpen (for meg). Den døren er veien ut, og veien inn igjen (akkurat nå).

Neste gang går det veldig mye lettere, og etter ikke så altfor langt tid så lurer du på hvorfor i huleste du var ivrig på å introdusere utelivet så fort.

Døren står alltid åpen når jeg prøver å få med pus ut.. Men så snart noen ukjente lyder kommer eller folk så løper pus opp igjen! Så står hun opp i gangen og mjauer som et udyr og vil inn igjen :fnise: Har nå prøvt flere dager på rad, men det går treigt ja :lur:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Det kommer til å gå bedre :)

Egentlig er det jo litt fint også at hun er svært skeptisk til nye, rare lyder og fremmede mennesker.

Og så er det veldig fint at hun forbinder "inne" med den absolutte trygghet for en liten, bekymret pus :)

Gjest lommerusk
Skrevet

Det kommer til å gå bedre :)

Egentlig er det jo litt fint også at hun er svært skeptisk til nye, rare lyder og fremmede mennesker.

Og så er det veldig fint at hun forbinder "inne" med den absolutte trygghet for en liten, bekymret pus :)

Sant det :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Flyttet på landet med en femårig innepus. Han var kjempespent på ut. Uuuuut. Men når vi hadde bodd her noen uker og slapp ham ut, da skulle han inn igjen. Og inn igjen. Har veranda på bakkeplan og slapp ham oftest ut verandadøra, og som regel snuste han rundt der, gikk neeesten ned på plenen og ellers satt på rekkverket og nøt sola. Og hele tiden inn igjen.

Det er flere år siden nå, og han tar seg noen turer i blant, men aldri langt. Mistenker at han alltid er et steinkast unna huset. Som regel skal han sjekke opp og stikke snuta inn hvert tiende minutt. Hadde det ikke vært for at jeg ikke vil ødelegge dørene i hus, så hadde jeg skaffet kattedør...

Skrevet

Vi har også en pus som ikke er s glad i å være ute. Han var oprinnelig en bykatt/leilighetskatt, så når vi flyttet til hus på landet ble det plutselig veldig mye plass for han. Han vil gjerne ut, men da bare for å sitte på trappa og lukte og få bittelitt vind i pelsen (får han vindkast på seg så piler han inn :fnise: ). Han holder seg som regel to- tre meter fra ytterveggen, men trives veldig godt med det. Den andre katten vi har kan gjerne ta seg et par lange turer og elsker å være ute, men kommer alltid hjem om kvelden og banker på ruta :fnise:

Skrevet

Vi har vært ute i gangen i dag i hele 20 minutter! :hoppe:

Gjest lommerusk
Skrevet

Vi har vært ute i gangen i dag i hele 20 minutter! :hoppe:

Ikke verst! :jepp:

Pusen vår gikk ikke bort til døra engang idag... :filer:

Skrevet (endret)

Ikke verst! :jepp:

Pusen vår gikk ikke bort til døra engang idag... :filer:

Jeg har som mål å ta han med ut litt senere i kveld. Han har holdt seg i toppdelen av trappa (fra oss og opp til loftet), men jeg skal se om jeg får lokket han nedover mot døra. Jeg må innrømme at han gikk ut for jeg satt midt i gangen med kylling :sjenert: men så gikk han og snuste litt rundt alene.

Og jeg fant ut at det er bra å komme inn igjen uten at det er noen skumle lyder. Vi kunne sikkert vært i gangen lenger, men kanskje det hjelper om ikke den forbindes med noe skremmende :jepp:

Endret av ninuska_
Gjest lommerusk
Skrevet

Jeg må innrømme at han gikk ut for jeg satt midt i gangen med kylling :sjenert:

Heheh! :fnise:

Gjest chiki
Skrevet

JEg har 2 jentepuser som blir 1 år rett før sommeren. De har vært innekatter hittil da vi har bodd i leilighet i "sentrum" med ytterdøra rett ut i veien. Kjøpte hus i desember, men de nekter å gå ut. Er livredde! Ene pusen datt ned fra verandaen da hun var mindre, så hun er litt reddere enn den andre.

Den ene liker å sitte litt i døråpningen, maks rett utenfor:p

Satser på det går bedre til våren/sommeren og vi kan la døren stå på gløtt mens vi er hjemme:)

Gjest lommerusk
Skrevet

JEg har 2 jentepuser som blir 1 år rett før sommeren. De har vært innekatter hittil da vi har bodd i leilighet i "sentrum" med ytterdøra rett ut i veien. Kjøpte hus i desember, men de nekter å gå ut. Er livredde! Ene pusen datt ned fra verandaen da hun var mindre, så hun er litt reddere enn den andre.

Den ene liker å sitte litt i døråpningen, maks rett utenfor:p

Satser på det går bedre til våren/sommeren og vi kan la døren stå på gløtt mens vi er hjemme:)

Jaa, håper det blir bedre til sommeren her også! Hehe, pusen vår ramla fra verandan den å her, men fremdeles står hun på samme plassen som pusa ramla ned fra :fnise:

Vi får satse på at det går seg til etter hvert :jepp:

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg skriver en oppdatering fra utendørs i hagen. Pus går fritt rundt, snuser og titter. Det er ankelhøyt med snø her, men det er varmt av sola, så jeg bar han ut til dørkanten. Han trippet rett ut. Hele veien alene til hagen fra døra! Jeg gikk og satt meg og ventet... og ventet. Til han tittet fram plutselig. Han går rolig rundt uten angstanfall enda. Vært her i ca et kvarter. Jeg sitter på en stein et stykke unna og observerer. Jeg fant ut at det å ha tillit til pus er viktig. Så jeg tok av selen og båndet. Litt redd matmor - men han holder seg i nærheten her. Tror selen ødela for han - at han følte seg ekstra redd for han var bundet. Jippi :hoppe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...