Kelsey Skrevet 24. juli 2004 #1141 Skrevet 24. juli 2004 God helg til deg Arkana! Vet at du er fan av Nigella, har du bøkene hennes? Jeg har laget marengs som står i en av hennes kokebøker, og de blir såååå gode. Har lyst på de nå, men har ikke kokeboka med meg. Husker ikke hva den heter engang, men det er den tykke hvor hun skriver mye mellom oppskriftene. Har du den oppskriften hadde jeg blitt evig takknemlig
Arkana Skrevet 24. juli 2004 Forfatter #1142 Skrevet 24. juli 2004 Ja, gjør det. Håper alt er i orden.
Bokalven Skrevet 24. juli 2004 #1143 Skrevet 24. juli 2004 Jeg skal bake sjokoladekake... Venter på at min kjære skal komme igjen fra butikken, så skal jeg sette i gang.
Arkana Skrevet 24. juli 2004 Forfatter #1144 Skrevet 24. juli 2004 God helg til deg også lythande! :-) Kelsey: Eeeelsker Nigella ja. Har alle bøkene hennes. Den tykke er sikkert "How to eat", skal sprinte bort og finne oppskriften. :-) Ok, til 20 marengs trenger du 2 eggehviter og 120 gram sukker. Eggehvitene stivpiskes, så piskes halvparten av sukkeret inn. Resten vendes inn med en skje/slikkepott. Bruk sprøytepose eller skjeer og legg klatter på bakepapirkledt stekebrett. Stekes ved 140 grader i ca 40 minutter for små marengs, eller 70 minutter for store marengs. Når de er ferdige (de føles faste og du kan løfte en fra brettet for å se at bunnen er stekt), slå av ovnen men la marengsene stå i ovnen til de er kalde. Oppbevares i tett boks. Nam nam! Jeg husker at marengs var alltid Mammas bidrag til skoleavslutninger og slikt hvor foreldrene skulle ta med, og det var alltid de som forsvant først så hun bare skjønte at det kunne ikke bli noe annet enn marengs.
Arkana Skrevet 24. juli 2004 Forfatter #1145 Skrevet 24. juli 2004 Jeg skal bake sjokoladekake... Venter på at min kjære skal komme igjen fra butikken, så skal jeg sette i gang. God morgen lunacia! Sjokoladekake...... :wow: Jeg så på Delia Smith i går så jeg har blitt fristet til å bake potet, vårløk og fetaostbrød i dag. :-)
Arkana Skrevet 24. juli 2004 Forfatter #1146 Skrevet 24. juli 2004 (endret) Sol og varmt i dag. I dag skal jeg bli med sambo en rask tur på jobben. Han skulle bare kompilere noe. :klø: Så skal vi handle litt, må ha en batterilader, skal titte på ny mobiltelefon og så skal vi gjøre den vanlige ukeshandelen. Pusekatten har forelsket seg i pappeska som kabinettet kom i. Hun har sovet i den i hele natt og revet opp deler av bunnen. Hun elsker esker. I går da vi spiste taco hadde vi tatt tørkerullen ut i stua og den hadde blitt stående igjen på gulvet. Så da vi stod opp fant vi ut at katten har hatt det riktig moro i natt med å dra ut papiret og rive det i småbiter. Det har hendt et par ganger at badet er fullt av istykkerrevet dopapir også. Hun elsker papp og papir og sitter som et lite ekorn på gulvet med papiret mellom forpotene og rivet biter med munne. Etter å ha sett Delia Smith i går ble jeg fristet til å lage potet, vårløk og fetaostbrød i dag. Tror det skal bli godt. Endret 28. august 2005 av Arkana
-Fisken- Skrevet 24. juli 2004 #1147 Skrevet 24. juli 2004 Mjauen din høres skjønn ut Synes mye av maten Nigella er altfor feit, jeg :-? MEn masse godt, det er det Gleder meg til å spise taco i kveld! Nå gomler jeg på scones som jeg bakte i går
Arkana Skrevet 24. juli 2004 Forfatter #1148 Skrevet 24. juli 2004 Jeg synes ikke det er særlig mye av TV-kokk maten som er hverdagsmat, men det er godt likevel. Taco er nam, det hadde vi i går.
Arkana Skrevet 24. juli 2004 Forfatter #1149 Skrevet 24. juli 2004 (endret) Brød med sopp og løk (2 brød eller ca 35 rundstykker) 6,5 dl lunkent vann/melk 50 g gjær 2 ss olje 3 dl kesam 1 ts salt 1,5 dl lettkokte havregryn 1 finhakket løk ½ liter hakket champignon 6 dl sammalt hvete grov 6 dl sammalt rug grov 9 dl hvetemel Rør gjæren ut i væsken. Bland inn kesam, olje, salt og havregryn og la svelle 15 minutter. Fres løk og sopp noen minutter i tørr panne. Bland det grove melet og det meste av hvetemelet inn i deigen sammen med sopp/løk. La heve 30 minutter. Form deigen til 2 brød (i form) eller 35 rundstykker. La heve ca 45 minutter. Brødene stekes på nederste rille ved 200 grader i ca 40 minutter. Rundstykkene stekes på midterste rille ved 225 grader i ca 15 minutter. Brød med pecannøtter og fennikel 50 g fennikel 1 ss olivenolje revet skall av 1 appelsin ½ liter vann eller syrnet melk 25 g gjær 3 ss olje, ekstra 1 ts salt 100 g pecannøtter, evt valnøtter, grovhakkede 100 g sammalt hvete grov 700 g hvetemel sesamfrø og tørkede urter til dryssing Finhakk fennikel og surr den blank i olje sammen med appelsinskall. Varm væsken og rør ut gjæren. Tilsett olje, salt, nøtter og fennikel. Kna inn melet. La heve ca 30 minutter. Kna god. Kjevle ut til en liten smurt langpanne. Skjær ruter i deigen med en skarp kniv. Dryss over sesamfrø og urter. Etterhev til dobbel størrelse. Stek på nederste rille ved 240 grader i ca 30 minutter. Nydelig til salater. Brød med urter og ost (1 brød) 80 g meierismør 3 dl vann 50 g gjær 2 ts salt 1 egg 1 liter hvetemel 100 g revet ost 3 dl finhakkede urter (basilikum, dill, timian, orgenao) sammenvispet egg + revet ost til pensling Smelt smør og ha i væsken. Varm til 37 grader og rør ut gjæren. Rør i det tørre og elt deigen smidig. La heve ca 30 minutter. Elt deigen og kjevle til et rektangel. Dryss på urter og ost. Rull sammen fra begge langsider inn mot midten. Sett på en stekeplate og la etterheve i 20-30 minutter. Pensle med egg og dryss revet ost over. Stek ved 200 grader i ca 20 minutter, på nederste rille. Endret 27. august 2005 av Arkana
Bokalven Skrevet 24. juli 2004 #1150 Skrevet 24. juli 2004 Kelsey: Eeeelsker Nigella ja. Har alle bøkene hennes. http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_dorian_charm.gif' alt=':sjarmor:'> Den tykke er sikkert "How to eat"' date=' skal sprinte bort og finne oppskriften. :-) Hm, de fleste vennene mine som digger å lage met og jeg liker absolutt ikke Nigella...
Kelsey Skrevet 24. juli 2004 #1153 Skrevet 24. juli 2004 Tusen takk for oppskriften Arkana! :blomst_opp: Desverre fant jeg ut at vi ikke har noen visp :cry: Men jeg spurte vertsmora mi og hun sa at jeg kunne få penger og gå å kjøpe en ny. Så på mandag blir det kanskje marengs Ha en flott lørdagskveld!
Arkana Skrevet 24. juli 2004 Forfatter #1154 Skrevet 24. juli 2004 Kelsey: Så bra da, snill vertsmor du har. :-) Fisken: God lørdagskveld til deg også. :-)
iingvild Skrevet 24. juli 2004 #1155 Skrevet 24. juli 2004 hei! :D Ønsker deg en fin matrik og ikke minst SOL rik helg!
Arkana Skrevet 24. juli 2004 Forfatter #1156 Skrevet 24. juli 2004 hei! :D Ønsker deg en fin matrik og ikke minst SOL rik helg! Og det samme ønskes deg iingvild! :-)
Arkana Skrevet 24. juli 2004 Forfatter #1158 Skrevet 24. juli 2004 Jeg digger derimot Tina i "Mat". Det gjør jeg også. Liker egentlig de fleste TV-kokker, men ikke Trond Moi (høy på pæra) og ikke Jamie Oliver (litt av det samme, skjønt maten er ofte god). Liker spesielt godt Tina, Nigella og Gary Rhodes.
Gjest Ethereal Skrevet 24. juli 2004 #1159 Skrevet 24. juli 2004 Tina er av den typen som kunne fått meg til å revurdere min seksuelle legning Og den maten.... Men jeg liker Jamie også, jeg, da.
Arkana Skrevet 24. juli 2004 Forfatter #1160 Skrevet 24. juli 2004 Tina er av den typen som kunne fått meg til å revurdere min seksuelle legning Og den maten.... Hun er i allefall forfriskende, uhøytidelig og naturlig. Det liker jeg.
Anbefalte innlegg