Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja! For jeg begynner ferie på lørdag!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Åh, så utrolig deilig å kunne sove til 12 uten å bli vekket av svigers! Har hatt en utrolig god natts søvn, og føler meg superuthvilt. Nå har jeg satt på eggekokeren og skal bare skrive litt her før jeg spiser frokost. Sambo må en rask tur på jobb, en liten ting han glemte. Jeg skal støvsuge litt i mellomtiden, får besøk av en venninne i kveld. Hun er på boligjakt og fikk vite at hun får lån i går så det blir nok visninger de nærmeste ukene, og jeg skal være med. Jeg elsker å se hvordan folk bor! :ler:

Pashmina har nå produsert 50 ketchupflasker! :hoppe: Dagens spørsmål har vært nøyaktig det samme de siste to ukene. Mon tro om de er på ferie? :klø: Litt kjedelig, men i det minste er jeg sikret to ekstra tomater hver dag.

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Chili-lammekoteletter (4 pers.)

4 store lammekoteletter (ca 175 g hver)

2,5 dl rødvin

3 store knuste hvitløksfedd

½ hakket løk

1 finhakket liten chili

2 små skiver frisk ingefær, hakket

1 ss paprikapulver

1½ ts malt spisskummen

½ ts salt

pepper

revet skall av ½ lime

2 ss limesaft

limeskiver

2 vårløk, i skiver

hakket frisk koriander eller bladpersille

Dekk kotelettene med plastfolie og bank dem litt tynnere. Hell vinen i hurtigmikser sammen med hvitløk, løk, chili, ingefær, paprikapulver, spisskummen, salt, pepper og limeskall og saft. Kjør sammen. Hell et tynt lag av sausen i en form akkurat stor nok til at kotelettene kan ligge i ett lag. Hell resten av sausen over. Dekk med plastfolie og la stå kaldt minst 2 timer, helst 3-4 timer. Stek kotelettene 3-4 minutter på hver side. Hell av overflødig fett og tilsett resten av marinaden i pannen. La frese 3-4 minutter. Server lammekotelettene med saus, limeskiver, vårløk og hakket koriander. Gjerne sammen med stekte poteter, tortilla og salat.

Greske lammekoteletter (4 porsj.)

1 kg lammekoteletter (2-3 koteletter pr person)

½ ts salt

¼ ts pepper

½ ts oregano

100 g fetaost

1 dl revet ost

75 g smør

2 eggeplommer

1 ts paprikapulver

4 tomater

Brun kotelettene raskt i panne, 2-3 minutter på hver side. Legg dem over i en ildfast form og strø over salt og krydder. Gni fetaosten ut i smøret, rør inn en og en eggeplomme. Bland i revet ost og paprikapulver. Fordel ostekremen over kotelettene. Flå tomatene, del dem i to og legg ved siden av kotelettene. Gratiner i ovnen ved 250 grader i ca 5 minutter. Server med stekte/bakte poteter og salat.

Karibiske lammekoteletter (4 pers.)

3,1 dl appelsinjuice

2 ss knuste anisfrø

1 ts garam masala

1 finhakket rød chili

1 ss honning

½ ts salt

2 ss mørk rom

8 tykke lammekoteletter

Bland juice, anis, garam masala, chili, honning, salt og rom. Bland lammekjøttet i marinaden, dekk til og la stå i kjøleskap 1 time, snu en gang underveis. Stek ved 180-190 grader i 45 minutter, øs over sjyen med jevne mellomrom. Hell marinaden i en kjele og kok opp og la småputre til sausen er redusert til det halve.

Cubanske lammekoteletter (4 pers.)

4 ss finhakket bladpersille

1 ss paprikapulver

4 knuste hvitløksfedd

1 ts salt

3 ss olivenolje

8 lammekoteletter

2 røde løk, tynnskivede

2 grønne paprika, delt i 1 cm biter

1 gul paprika, delt i 1 cm biter

2 ss hvitvin

Kjør persille, paprikapulver, hvitløk, salt og 1 ss av oljen til en glatt blanding i hurtigmikser. Fordel over lammet, dekk til og la stå i kjøleskap 1 time. Fres løken myk i resten av oljen, fres så paprika 2 minutter. Tilsett vin, dekk til og la småkoke 20 minutter, rør av og til. Stek eller grill lammekotelettene. Server med dem paprika og løk, gjerne med søtpotetmos og en grønn salat.

Endret av Arkana
Skrevet

Æsj, hørte jeg noen nevne gresk? Æææææææææææsj! :spy:

Tror jeg har vært litt for lenge i HEllas :ler:

Ønsker deg en fin dag, Arkana :)

Skrevet
Æsj, hørte jeg noen nevne gresk? Æææææææææææsj! :spy:

Tror jeg har vært litt for lenge i HEllas :ler:

:ler::ler:

Ønsker deg også en fin dag. :)

Skrevet

Takk det samme.

Du vil ikke lage litt tradisjonell, NORSK mat til meg vel? :rosaengel:

Skrevet

Kjøttkaker med ertestuing, surkål, poteter og brun saus? :sikle:

Fårikål? :sikle:

Raspeballer? :sikle: Nei, forresten :kvalm:

Kokt torsk med gulrøtter, poteter og smør? :sikle:

Skrevet
Kjøttkaker med ertestuing, surkål, poteter og brun saus? :sikle:

Fårikål? :sikle:

:kvalm:

Gjest baby-E
Skrevet

Titter innom for å ønske deg god helg!

Nå skal jeg på grillfest.....(selv om jeg skal jobbe i morgen...men begynner ikke før klokka 15 da :wink: )

Det er alltid så kost å treffe venner når man kommer på ferie!

:kyss: fra baby-E

Skrevet
Hatt en fin dag? :)

Jepp, veldig avslappende. Har akkurat kjørt en venninne hjem. Hun har vært her og vi har kost oss, skravlet og spist taco, jordbær og sjokolade og drukket cola. Det var omtrent så vi rullet ut. :ler: Samboeren min har i mellomtiden satt sammen den nye maskinen min, kjempeherlig med en raskere maskin! :hoppe: Hva med deg da?

Skrevet

Deilig :)

DAgen min har vært super!

Har trent, vært en tur hos legen, vært sammen med sjæsjen min og en del venner, før jeg og sjæsjen bakte deilige scones og så på film.

Han gikk nettopp :)

Skrevet

Gratulerer med kjæreste. :hjerter:

Skrevet

Ikke hørt noe fra Mylian heller? :-(

Skrevet

Stikker innom for og ønske deg en herlig helg :)

Skrevet

Og en riktig god helg til deg også Betty! :-)

Skrevet
Ikke hørt noe fra Mylian heller? :-(

Nei :-(

Ringer henne i morgen, begynner å bli veldig bekymret her.

Skrevet

God helg - fra en fornøyd konsertgjenger. :sjarmor:

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...