Bokalven Skrevet 20. juli 2004 #1081 Skrevet 20. juli 2004 Bursdager er hva du gjør dem til. Selv driver jeg å planlegger min egen bursdag, den er om litt over tre måneder.
Arkana Skrevet 20. juli 2004 Forfatter #1082 Skrevet 20. juli 2004 Sant det. Men jeg er ikke noe festmenneske, så det er uaktuelt. Så jeg og sambo drar på restaurant sammen og feirer i all stillhet, akkurat slik jeg ønsker det.
Arkana Skrevet 20. juli 2004 Forfatter #1083 Skrevet 20. juli 2004 Men, nå skal jeg legge meg. Tror ikke jeg rekker å lese mange sidene før jeg sovner i kveld gitt. God natt lunacia, og alle andre som leser dette.
Bokalven Skrevet 21. juli 2004 #1086 Skrevet 21. juli 2004 Skal strengt tatt ikke ha fest. Bare invitere noen gode venner på middag/lite selskap for å markere rundt tall.
Diaz Skrevet 21. juli 2004 #1087 Skrevet 21. juli 2004 God morgen, håper du får en solrik dag, med eller uten faktor
Arkana Skrevet 21. juli 2004 Forfatter #1089 Skrevet 21. juli 2004 God morgen' date=' håper du får en solrik dag, med eller uten faktor [/quote'] Håper du også får en flott dag! :-)
Arkana Skrevet 21. juli 2004 Forfatter #1090 Skrevet 21. juli 2004 (endret) Akkurat stått opp og straks vi har spist frokost skal vi ut og handle mat og hente PC'en min. Nydelig vær i dag også. Det var med nød og neppe jeg fikk sove så lenge som jeg gjorde, for svigers slamret med dørene, hostet og bar seg og klirret med glass osv osv. Men jeg var så utslitt at jeg bare sovnet med en gang igjen. *romle romle* Sulten...... Har veldig lyst på brød med egg og skinke. Endret 28. august 2005 av Arkana
Bokalven Skrevet 21. juli 2004 #1091 Skrevet 21. juli 2004 Jeg må være noe uten om det vanlige, jeg, for jeg synes det erkjempegøy å feire bursdager... Fikk ikke gjort det skikkelig i fjor (danset oppvisning i Trondheim), og det føltes litt rart. Nå som jeg fyller 30 vil jeg gjerne ha vennemiddag, familiemiddag og en dag hvor jeg samler en flokk og går ut. For et par år siden gorde jeg akkurat det, og da var vi over 30 stk!
Arkana Skrevet 21. juli 2004 Forfatter #1092 Skrevet 21. juli 2004 Det er jo bare bra hvis du liker det, men jeg har ikke sansen for store fester og vil heller bare være noen få. Jeg bor også langt unna familie, så noen familiefest er uaktuelt.
Arkana Skrevet 21. juli 2004 Forfatter #1093 Skrevet 21. juli 2004 (endret) Tomatpai med aubergine og chorizo (4-6 pers.) 175 g hvetemel 75 g smør 25 g revet parmesan en klype chilipulver 1 eggeplomme 500 g aubergine, i biter 1 stor finhakket løk 175 g chorizo i skiver 2 pressede hvitløksfedd 2 røde paprika, hakkede en boks hermetiske tomater 1 ss tomatpuré salt/pepper Legg auberginen i et dørslag, dryss på salt og la stå 30 minutter. Skyll under kaldt vann og la renne av på kjøkkenpapir. Fres løken myk i litt olje. Tilsett chorizo, hvitløk og paprika og stek videre 5 minutter. Tilsett aubregine, tomater og tomatpuré, smak til med salt og pepper. Kok opp og la småkoke under lokk 20 minutter. Smuldre mel og smør. Bland i parmesan og chili. Tilsett eggeplommen og 1-2 ss kaldt vann. Kjevle ut og skjør deigen til 2,5 cm brede strimler. Hell fyllet i en paiform. Pensle kanten med vann og lag en kant av deigstrimler. Fukt deigkanten og lag et tett vevet gitter over fyllet med resten av strimlene. Pensle med egg. Stek ved 200 grader i 35-40 minutter. Alternativt fyll kan være ratatouille. Gresskargryte med couscous (4-5 porsj.) 300 g chorizo 300 g renskåret svine- eller kalvekjøtt, i terninger 2 finhakkede løk 2 liter gresskarkjøtt i store terninger 4 dl hvitvin 5 ss grovhakket bladpersille 5 dl couscous 8 soltørkede tomater 1 dl hvitvin eller vann 1 nesten moden stor avocado i terninger 4 ss finhakket grønt fra vårløk, eller gressløk 2 ss god olivenolje 2 ss finhakket timian 2 ss finhakket oregano Varm 2 ss olivenolje i en panne og brun pølseskivene og kjøttet i ca 5 minutter. Overfør kjøttet til en tallerken og tilsett løk og gresskar i pannen. Fres i ca fem minutter under stadig omrøring. Ha deretter i vinen og la småkoke i noen minutter. Tilsett kjøtt og la retten trekke ved svak varme i 15 minutter til gresskaret begynner å moses. Ta av kokeplaten og varm opp igjen like før servering. Varm opp hvitvin eller vann og bløtlegg tomatene i den i minst 10 minutter. Ta dem opp og kryst ut overflødig væske. Kutt i små terninger. Like før servering lager du couscousen ved å følge instruksen på pakken (vanligvis går det ut på å koke opp vann tilsatt litt salt, tilsette couscous og la den stå og trekke noen minutter). Ha i tomatbiter, olivenolje, urter, avocadobiter og salt og pepper, og bland godt. Server med godt brød og gjerne en grønn salat. Flamenco egg (4 pers.) 6 ss olivenolje 2 tykke skiver loff, delt i terninger 500 g poteter, delt i små terninger 1 hakket løk 60 g grønne bønner, delt i ½ cm lengder 2 små squash, delt i to og så i skiver 1 hakket rød paprike 4 tomater, uten frø, delt i skiver 2 chorizo, i skiver chilipulver etter smak 4 egg salt hakket persille Stek brødterningene i 6 ss olje, til de er gylne og sprø. La renne av på kjøkkenpapir. Fres poetene i pannen, ca 15 minutter. Tilsett løk og fres 5 minutter, tilsett så bønner, squash, paprika og tomater. La småkoke 3-4 minutter, rør ofte. Rør inn chorizo og smak til med salt og chilipulver. Hell alt i en smurt ildfast form eller i fire ildfaste porsjonsformer. Lag et hull i midten av hver form, eller fire hull i den store formen og knekk et egg i hvert hull. Stek ved 190 grader i 10 minutter. Dryss brødterninger over og stek videre 2 minutter. Dryss hakket persille over før servering. Endret 27. august 2005 av Arkana
MarianneE Skrevet 21. juli 2004 #1097 Skrevet 21. juli 2004 Hvordan går det? Overlever du besøk av svigersene, uten at de driver deg fra vettet? Uff... fammiliebesøk er ikke lett bestandig, men ta dem med på mest mulig aktiviteter og slit dem ut! (og etter det har du og din sambo lidenskapelig sex, for det blir det vel heller ikke så mye av med sånn familiebesøk) Lykke til!
Arkana Skrevet 21. juli 2004 Forfatter #1098 Skrevet 21. juli 2004 Noe mat å få her? *snoker rundt* Alltid mat her.
Arkana Skrevet 21. juli 2004 Forfatter #1099 Skrevet 21. juli 2004 Hvordan går det? Overlever du besøk av svigersene, uten at de driver deg fra vettet? Uff... fammiliebesøk er ikke lett bestandig, men ta dem med på mest mulig aktiviteter og slit dem ut! Det går ikke så verst. Er litt sliten etter å måtte legge meg tidlig og stå opp enda tidligere, har ikke blitt så mye søvn. Er også fryktelig lei av å se Tour de France og NRK hele døgnet. Jeg må ta opp de programmene jeg selv ønsker å se. Synes til tider det er litt frekt, men de er jo gjester så jeg klarer bare ikke å si at "nå ønsker jeg å se på Akutten" eller hva det måtte være. (og etter det har du og din sambo lidenskapelig sex, for det blir det vel heller ikke så mye av med sånn familiebesøk) Lykke til! Det har blitt relativt lite (les: ingenting) av den slags så lenge de har vært her. Her høres alt, så det er umulig. Det er ikke noe problem når vi er hos dem, for det er ikke så lytt og det er et rom mellom vårt gjesterom og dere soverom, men her sover de jo rett utenfor soveromsdøra vår, så det går ikke. Men i morgen drar de.....
Salt Skrevet 21. juli 2004 #1100 Skrevet 21. juli 2004 For en fantastisk dagbok du har Arkana! Hadde nok blitt gedigen dersom jeg skulle gått i kosten hos deg en stund.... Ha en videre fantastisk sommer
Anbefalte innlegg