Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei Mylian! :klem:

Jepp, jeg har forandret tittelen, hadde lyst at den skulle hete bare Arkadia, men var redd folk ikke ville vite at det var min dagbok og at det var oppskrifter her. Så jeg tar det gradvis. :wink:

Dagen i dag har ikke vært så ille, alt i alt. Laget potetsalat til grillmiddagen og så dro vi til skimuseet i Holmenkollen. Er akkurat kommet tilbake, grillen holder på å varmes opp. I morgen blir det omvisning på slottet og vi skal spise middag ute etterpå siden omvisningen er såpass sent.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her var det mye gode oppskrifter.. Nå har jeg lyst på noe godt.. (kake) :sjarmor:

Skrevet

Hei lythande og dreamy! :vinke:

Skrevet (endret)

Kreolsk svin (4 pers.)

2 auberginer

grov havsalt

2 ss olivenolje

1 kg svinefilet, delt i 2 cm terninger

1 stor løk, i tynne skiver

2 knuste hvitløksfedd

en boks hermetiske, hakkede tomater (uten væsken)

1 finhakket grønn chili

½ ts salt

½ ts pepper

1,25 dl buljong

Skjær auberginene i 1 cm skiver. Legg på kjøkkenpapir og dryss på salt, legg kjøkkenpapir oppå. La stå 20 minutter og skyll dem under vann. Tørk og skjær i 1 cm terninger. Fres svinekjøttet brunt i olje og ta ut. Fres løk, hvitløk og aubergine 10 minutter. Tilsett kjøtt, tomater, chili, salt, pepper og buljong og la småkoke under lokk i 1 time, rør av og til. Server med ris og grønn salat.

Kreolsk bønnesuppe (6 pers.)

125 g hakket bacon

1 stor hakket løk

1 hakket rød paprika

5 hakkede selleristenger

en boks hakkede tomater

6 dl grønnsaksbuljong

2 laurbærblader

½ ts tabasco

1 ts salt

ca 1 kg hermetiserte bønner

hakket persille

Stek baconet sprøtt. Tilsett løk, paprika og selleri og stek det akkurat gyllent. Tilsett tomater, buljong, laurbærblad, tabasco og salt. Kok opp og la småkoke 10 minutter. Tilsett bønnene og la småkoke under lokk ca 30 minutter. Kast laurbærbladene. Server med et persilledryss.

Jambalaya

800 g kylling m/ben, 400 g kylling u/ben

100 g bacon

1 løk

3 fedd hvitløk

2 ss olivenolje

12-16 scampi

150 g langkornet ris

1 boks hermetiske tomater

½ liter hønsebuljong

½ g safran

2 røde chili

1 ts salt

½ ts timian

1 ss presset saft av lime

100 g kokt skinke

200 g grønne erter

100 g krydret pølse (f.eks chorizo)

Skjær bacon i terninger og stek i olje. Tilsett hakket løk, hvitløk og scampi og la steke noen minutter. Ta opp scampiene og hold dem varme. Tilsett kylling i biter og stek godt. Ha i ris og rør godt. Tilsett tomater, kraft, safran, hakket chili, salt, timian og limesaft. Kok opp og la trekke ved svak varme i 20-30 minutter. Tilsett skinke i biter, erter og pølseskiver. La trekke i 5-10 minutter. Tilsett scampi og la alt bli varmt. Server med godt brød og aïoli.

Endret av Arkana
Skrevet

Jeg er så frekk at jeg sniker inn et spørsmål til deg her jeg.. Er gravid og har fått beskjed om å spise lite salt. Har du noen gode oppskrifter på middagsretter med lite salt? Må begynne å lage det meste fra bunn av. Det er jo så mye salt i halv-fabrikater (mat på glass og i pose o.l.)

Håper jeg ikke maser for mye på deg nå.. :oops:

Skrevet
Hei lythande og dreamy! :vinke:

Men meg sier du ikke hei til, nei... *furte*

Skrevet

Huff, jeg hadde visst glemt deg. :-(

Hei, og klem til deg da. :klem: :-)

Hatt en fin dag? Vi er akkurat tilbake fra byen. Var på omvisning på slottet som var veldig fint og spiste pepperbiff ute på Egon og så is på Mövenpick på veien hjem. :sikle:

Skrevet

Bare innom for å legge igjen ønsker om at du må få en god tirsdagskveld!

klem fra lilja

Skrevet

Ønsker deg også en fin tirsdagskveld Fredslilja! :-)

Skrevet

Har hatt en fin dag. :) Hatt nammenammat. Marinerte kylling som jeg grillet på grillen, bakt potet, grillet maiskolbe, salat og en saus jeg laget... :sikle:

Skrevet

Mmmmm, den middagen hørtes veldig god ut. Satt faktisk å lurte på hva vi skulle lage i morgen, så kanskje jeg "stjeler" menyen din. Får se hva vi lar oss friste av på butikken i morgen.

Den ene bursdagsgaven min har kommet, skal hentes på posten i morgen. Samboeren min har kjøpt ny maskin til meg Pentium 4 2,8 GHz +++, skal bli godt med litt mer futt, den jeg har nå er bare 500 MHz.

Skrevet
Har du bursdag?

Har bursdag neste torsdag. :-)

Skrevet
Heidiho! :D

Tjohei, og velkommen tilbake! :hoppe:

Skrevet

Aha, så, litt over en uke til, da.

Skrevet (endret)

Pashmina er forresten oppe i 48 flasker og 224 g! :hoppe: Snart 50 flasker. Det kan vel ikke være så lenge før hele greia er over egentlig.

Svigers reiser igjen på torsdag. Synes faktisk det har gått ganske greit. Vel, det har vært ganske kjedelig å bare se på NRK og jeg har pløyd meg gjennom to kryssordblad samtidig. Og jeg er dødssliten etter å ha sovet bare 7-8 timer de siste nettene, alltid oppe mellom 8 og 9. Men, det har vært litt koselig også å sitte samlet i stua og skravle og stappe i seg sjokolade og nøtter (åh, de kaloriene.... :roll:).

Heisen stod i går og i morges, og vi bor i syvende etasje. Det har med andre ord blitt en del trim i dag og i går var vi jo i tårnet på skimuseet, det er en del bratte trapper der også. Kan faktisk kjenne det i leggene mine. Men heisen var i gang igjen da vi kom fra byen i ettermiddag, det er bra.

Ingen spesielle planer i morgen annet enn at jeg og sambo skal spasere til posten og hente PC'en min og samtidig handle noe godt til middag i morgen. Neste søndag reiser vi på ferie. Må få truffet en venninne før vi drar, hun kommer vel hit og spiser middag en gang. Hun er på boligjakt for tiden og jeg har tilbudt meg å være med på visninger og evt pusse opp litt hvis det trengs. Skulle vært på første visning i dag, men da var vi jo ute og spiste middag så hun måtte gå alene. Det er ikke så greit å være enslig og på boligjakt i Oslo, og med et studielån på 250 000 blir det ikke så mye i boliglån til tross for at hun tjener over gjennomsnittet. Jeg var jo veldig heldig. Samboeren min tjente godt, var gjeldsfri og hadde 300 000 i egenkapital fra salg av den forrige leiligheten da vi skulle kjøpe her i Oslo. Det er godt å være to. :) Men nå er det vel snart sengetid. En bok roper på meg, og jeg er ganske trøtt. Og nå hører jeg at svigerfar snorker i stua, så han har vel sovnet i sofaen og det tyder på at det er på tide å skysse ham i seng. :ler:

Endret av Arkana
Skrevet
Aha' date=' så, litt over en uke til, da.[/quote']

Jepp, men jeg får gaven min i morgen, siden den allerede har kommet. :-) Koselig med gaver, men ellers er vel ikke bursdager helt hva de en gang var.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...