Arkana Skrevet 14. juli 2004 Forfatter #941 Skrevet 14. juli 2004 Sove lenge er digg' date=' men det gjør jeg aldri når jeg er forkjøla.[/quote'] Huff, er du forkjøla? :trøste:
Bokalven Skrevet 14. juli 2004 #942 Skrevet 14. juli 2004 Ja, men etter masse c-vitaminer og min egenbryggede urtete er jeg mye bedre. Litt mer av min forkjølelsesurtete og noen fler c-vitaminer i etermiddag kommer nok til å gjøre susen.
Arkana Skrevet 14. juli 2004 Forfatter #943 Skrevet 14. juli 2004 (endret) Bakt flyndre med champignonfyll (3-4 pers.) 4 store flyndrefileter 225 g champignon, finhakket 25 g smør 1 liten finhakket løk revet muskat 1 ss finhakket persille 1,5 dl tørr hvitvin eller cider 2 ss hvetemel 1,5 dl melk sitronsaft 1 ss fløte salt/pepper Fres løken gyllen i halvparten av smøret, tilsett champignon og stek til væsken har fordampet, tar ca 20 minutter. Ta av varmen, smak til med salt, pepper og muskat og bland alt unntatt 2 ss med persille. Del fiskefiletene i 2 på langs og fordel champignonfyllet på hver. Rull sammen fra hodet til halen og legg tett sammen i en ildfast form. Hell vin over og legg et smurt stykke bakepapir oppå, Stek ved 180 grader i 20 minutter. Smelt resten av smøret, rør inn mel og la steke 2 minutter. Når fisken er ferdig flyttes den over på et serveringsfat, væsken i bunnen av formen spes i smør/mel-blandingen, sammen med melk. Kok opp og tilsett resten av champignonblandingen. Smak til med salt, pepper, litt sitronsaft og rør inn fløten. Smørflyndre med hasselnøttsmør (4 pers.) 200 g feltsalat 8 skiver bacon 600 g smørflyndrefilet 4 ss eplesidereddik 2 ss hvitvin 1 ss sennep 1 ss flytende honning 4 ss olivenolje 2 ss nøtteolje salt/pepper ½ bunt persille 40 g smør 80 g hasselnøttkjerner 3 ss hvitvin Rens, vask og tørk salaten. Bland eddik, 2 ss hvitvin, sennep, honning, oliven- og nøtteolje godt sammen og smak til med salt og pepper. Skjær bacon i tynne strimler på langs og legg i kald panne. Varm opp og stek i 3-4 minutter til de er sprø, la renne av på kjøkkenpapir. Stek filetene i baconfettet i 3-4 minutter på hver side. Ta ut av pannen. Hakk persille og hasselnøttkjerner og fres i smør i stekepannen. Tilsett 3 ss hvitvin og kok opp på nytt. Krydre med salt og pepper. Bland salat og vinaigrette og legg på tallerken. Legg på fiskefiletene og hell litt nøttesmør oppå. Legg bacon på toppen og server straks. Urteoverbakt helleflyndre m/urtesaus og grillede grønnsaker (4 pers.) 600-700 g helleflyndre, delt i fire biter 100 g smør 50 g loff (uten skorper) 100 g ferske urter (dill, persille, oregano, basilikum) 1 hvitløksbåt salt/pepper 1 ss sitronsaft 2 dl fløte 2 dl hvitvin 2 dl fiskekraft friske urter gulrøtter, asparges, brokkoli eller andre grønnsaker Bland smør, loff og urter sammen i en hurtigmikser. Legg i plastfolie i kjøleskap. Salt fisken og stek forsiktig i litt smør, 1 minutt på hver side. Når fisken skal serveres skjæres noen skiver av urteovernakingen og legges oppå fisken. Bakes i ovn ved 150 grader i 10 minutter. Bland sammen fløte, vin og fiskekraft og la småkoke 10 minutter. Rør inn hakkede urter til slutt. Server med grillede grønnsaker. Endret 27. august 2005 av Arkana
Arkana Skrevet 14. juli 2004 Forfatter #944 Skrevet 14. juli 2004 Ja' date=' men etter masse c-vitaminer og min egenbryggede urtete er jeg mye bedre. Litt mer av min forkjølelsesurtete og noen fler c-vitaminer i etermiddag kommer nok til å gjøre susen.[/quote'] Ja, når jeg er forkjølet knasker jeg C-vitaminer som drops. Og så spiser jeg masse rå hvitløk, det tar knekken på det meste.
Arkana Skrevet 14. juli 2004 Forfatter #945 Skrevet 14. juli 2004 I dag har lillebroren min bursdag, han blir 23 år. Så hipp hurra for ham! Det er i tillegg, og vi er jo franske. Snart er det min tur. Foreldrene våre planla oss veldig nøye. Jeg skulle faktisk blitt født rundt samme dag som lillebroren min, men jeg kom to uker på overtid da. Men ellers må jeg si de fikk full klaff! :-)
Lythande Skrevet 14. juli 2004 #947 Skrevet 14. juli 2004 I dag har lillebroren min bursdag, han blir 23 år. Så hipp hurra for ham! Det er i tillegg, og vi er jo franske. Snart er det min tur. Foreldrene våre planla oss veldig nøye. Jeg skulle faktisk blitt født rundt samme dag som lillebroren min, men jeg kom to uker på overtid da. Men ellers må jeg si de fikk full klaff! :-) Gratulerer med lillebroren din. Sånn var det med meg og min lillesøster også. Hun skulle bli født dagen før meg, men kom en uke for tidlig. Mamma og pappa planla oss 4 barna veldig godt, vi er født i et tidsrom på 4 uker.
Arkana Skrevet 14. juli 2004 Forfatter #948 Skrevet 14. juli 2004 Jeg må le litt når jeg tenker på foreldrene mine som kanskje satt der og tenkte "hmmm, vi vil ha barn i midten av juli, så da må vi ha sex....... neste torsdag kl 14". På den tiden vi ble født fantes det ikke Pappa-permisjon, det var en av grunnene til at de ville ha barn midt på sommeren, slik at det falt sammen med sommerferien så Pappa kunne være hjemme den første tiden. Men det er herlig å ha bursdag på sommeren da. :-)
Arkana Skrevet 14. juli 2004 Forfatter #949 Skrevet 14. juli 2004 Jeg og samboeren min vant begge andre plassen i Color Lines konkurranse forrige uke. Det var egentlig bare førsteplassen jeg ville ha da, tur til Kiel. Men vi vant tur til Hirtshals og den er ubrukelig. Jeg synes bare det er stress, særlig det at man må forlate lugaren over 3 timer før ankomst i Oslo. Så alle reisende stimler ut og man må sitte i gangen i flere timer fordi det ikke er nok sitteplasser ellers. Det kaller jeg ikke en koselig tur. Attpåtil må premien brukes innen 15. august! :o Riktignok har vi begge ferie helt til da, men nei takk. Jaja, skal være glad jeg vant noe i det minste, men vinnerflaks har jeg egentlig en del av utrolig nok.
MarianneE Skrevet 14. juli 2004 #950 Skrevet 14. juli 2004 15. august Gratulerer med premien, dere får gi den bort til noen, eller undersøke om dere kan utsette reisa. Viste ikke dere var franske, men GRATULERER så mye med dagen! Håper du ellers får en strålende dag! :klem2:
Arkana Skrevet 14. juli 2004 Forfatter #951 Skrevet 14. juli 2004 Jepp, Mamma er fransk og Pappa er norsk, så vi har begge statsborgerskap. Får se om vi kan få gitt bort premien.
Elze Skrevet 14. juli 2004 #952 Skrevet 14. juli 2004 Jeg og samboeren min vant begge andre plassen i Color Lines konkurranse forrige uke. Det var egentlig bare førsteplassen jeg ville ha da' date= tur til Kiel. Men vi vant tur til Hirtshals og den er ubrukelig. Jeg synes bare det er stress, særlig det at man må forlate lugaren over 3 timer før ankomst i Oslo. Så alle reisende stimler ut og man må sitte i gangen i flere timer fordi det ikke er nok sitteplasser ellers. Det kaller jeg ikke en koselig tur. Attpåtil må premien brukes innen 15. august! :o Riktignok har vi begge ferie helt til da, men nei takk. Jaja, skal være glad jeg vant noe i det minste, men vinnerflaks har jeg egentlig en del av utrolig nok. He-he, jeg vant også tur til Hirtshals. Prøver å prakke den på noen venner. Har ikke lyst til å bruke masse penger på danskebåten bare fordi det liksom er gratis. Ikke har jeg ferie før 18 august heller. Jeg har heller ikke vinnerflaks - tror alle fikk den turen i trøstepremie, jeg! De tjener jo penger på at folk drikker masse ombord og handler tax-free, ikke på billettene.
Arkana Skrevet 14. juli 2004 Forfatter #953 Skrevet 14. juli 2004 Jepp, selve turen koster bare et par hundrelapper, og de fleste legger igjen atskillig mer på båten! Fikk tur til Kiel i bursdagsgave fra jobben for to år siden, det var fint. Føltes mer som en ferie det enn tur til Danmark.
Gjest 1111 Skrevet 14. juli 2004 #954 Skrevet 14. juli 2004 Syns det er veldig koselig å dra til Hirtshals jeg :D Er så greit, for vi bor bare ti minutter unna danskebåten Hatt en fin dag?
Arkana Skrevet 14. juli 2004 Forfatter #955 Skrevet 14. juli 2004 Hei Mylian! Har hatt en fin dag jeg ja. Nå står middagen og putrer, kjenner jeg er sulten for det er lenge siden frokost. Hva med deg da?
Gjest 1111 Skrevet 14. juli 2004 #956 Skrevet 14. juli 2004 Har jobbet i dag, deilig å tjene penger. da går det mye lettere å rydde datarom, plotte inn masse telefonnumre og oversette lange dokumenter :D Skal snart spise fisk fra grillen
Arkana Skrevet 14. juli 2004 Forfatter #957 Skrevet 14. juli 2004 Og ikke minst er det godt å tjene litt penger. Jobber du hver dag, full dag? Grillmat har jeg også lyst på, men siden jeg spiser alene hele denne uka så orker jeg ikke grille alene. Skal ha spaghetti med kjøttboller i tomatsaus og masse revet ost på i dag. Og hvitløksbaguetter til. Så kommer vel samboeren min ramlende inn rundt 21 og blir glad når han får maten servert.
Gjest 1111 Skrevet 14. juli 2004 #958 Skrevet 14. juli 2004 Din middag høres utrolig god ut er så glad i hvitløksbaguetter... og spagetthi og kjøttboller så klart :D Jeg jobber full dag ja, fra 9 til 3 (sommertid). men i dag ble dagen kortere fordi hun ikke hadde mer arbeid til meg. derimot så har jeg fått nesa innenfor kommunen nå, og da begynner det allerede å balle på seg med flere jobber
Arkana Skrevet 14. juli 2004 Forfatter #959 Skrevet 14. juli 2004 Det høres bra ut, fint å ha en fot innenfor. :-)
Gjest 1111 Skrevet 14. juli 2004 #960 Skrevet 14. juli 2004 Jepp. er vanskelig for oss som ikke er myndige å få jobb :-?
Fremhevede innlegg