Arkana Skrevet 24. februar 2006 Forfatter #4141 Del Skrevet 24. februar 2006 Er det ikke verre en det? Så for meg DEN svære operasjonen for å lage kokosboller. ← Ja, det trodde jeg også, og var veldig skeptisk til at dette (som jo er helt vanlig marengs) skulle smake som kokosboller. Men det smaker faktisk akkurat det samme. Har en annen oppskrift uten eggehvite, hvor man skal piske sukkerlake sammen med smeltet gelatin. Lurer på om jeg skal prøve den en gang også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 25. februar 2006 #4142 Del Skrevet 25. februar 2006 *spor* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lythande Skrevet 25. februar 2006 #4143 Del Skrevet 25. februar 2006 Nå fikk jeg skikkelig lyst på kokosboller - uten kokosen utenpå da. Men det passer ikke inn i mitt matprogram for tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 25. februar 2006 Forfatter #4144 Del Skrevet 25. februar 2006 (endret) til Linn3c og Lythande. Vi har akkurat spist sen frokost, deilige nystekte rundstykker, bløtkokt egg, dansk salami, italiensk salat +++ Vi har sovet lenge, lest og slappet av i sengen, akkurat slik man skal gjøre i helgene. Pusen vår er så søt. Man vet bestandig når hun har gjort bommelom i kassen sin, selv når vi sitter i stuen og ikke ser hva hun bedriver med på badet. Det er fordi hun alltid kommer springende ut fra badet i full fart, raser forbi kjøkkenet og innover i stua og stanser foran verandadøren og ser forvirret rundt seg. Det er nemlig alltid når de mest illeluktende kablene hun rømmer fra, og de orker hun ikke grave over en gang, hun bare sprinter ut så fort de har landet. Og så driver hun også med det vi kaller protestbæsjing. Hun er svært nøye med at kattedoen er ren og fin, hvis vi av en eller annen grunn har glemt å rense den en kveld så gidder hun ikke dekke til noe som helst av det hun produserer helt til vi har renset den. Hun bare gjør seg fort ferdig og lar alt ligge udekket på toppen, som en straff. En katteeiers gleder. Endret 25. februar 2006 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 25. februar 2006 #4145 Del Skrevet 25. februar 2006 Vår pus er flink å grave, men ofte bommer han totalt. Så han en gang i det han holdt på å grave "over" gøyen. Han gravde og gravde og gravde. All sanden havnet i en fin haug bak til høyre for kabelen. Han stoppet og snuste. Gravde panisk i et halvt minutt til. Snuste. Gravde mere... snuste...og gav opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 26. februar 2006 Forfatter #4146 Del Skrevet 26. februar 2006 Vannbakkels 125 g smør 2,5 dl vann 125 g hvetemel 4 egg Kok opp vann og smør. Sikt i hvetemel og rør til en jevn grøt. La koke i 4-5 minutter. Rør godt hele tiden. Avkjøl litt. Rør inn ett og ett egg. Sett røren med skje på bakepapirkledt stekebrett. Stek midt i ovnen ved 180 grader i 25-30 minutter. Stekeovnsdøren må ikke åpnes de første 10-15 minuttene. Avkjøl på rist. Dette er fastelavnsboller for meg. Jeg har nettopp laget en stor porsjon av disse som skal spises med vaniljekrem og bringebærkrem som fyll til dessert i kveld etter lasagne, salat og nystekte baguetter. Solen skinner i dag, rett og slett nydelig vær. Hadde jeg ikke vært så lat skulle jeg ha gått en tur. Problemet med turer er at når man er lei, så må man gå heeeele veien tilbake. Det skulle vært en måte å vite hvor man var halvveis lei, så kunne man snu der og gå hjem igjen uten at det ble et ork. I kveld kommer broren min som vanlig, middag, dessert, Gilmore Girls, Mythbusters, Flyhavarikommisjonen, Carcasonne. Det blir koselig. Vi spilte Det Store Norske Spillet i går, mens vi så Death on the Nile. Jeg tapte, men bare såvidt. Slet lenge med å få en bok for spørsmål om Norge. Tror jeg fikk 10 spørsmål etter hverandre som bare handlet om Aust-Agder. Men, jeg klarte det til slutt, og fikk tatt igjen samboeren min, selv om han til slutt vant med en bok. Så spilte han WoW, mens jeg lå og leste ut en bok. Tror ikke vi la oss før nærmere 4, og likevel var samboeren min lys våken kl 11. Men jeg sov videre til 13, mens han lå og leste ved siden av meg og pusekatten sov i fotenden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 26. februar 2006 Forfatter #4147 Del Skrevet 26. februar 2006 Vår pus er flink å grave, men ofte bommer han totalt. Så han en gang i det han holdt på å grave "over" gøyen. Han gravde og gravde og gravde. All sanden havnet i en fin haug bak til høyre for kabelen. Han stoppet og snuste. Gravde panisk i et halvt minutt til. Snuste. Gravde mere... snuste...og gav opp. ← Puser er så rare, og søte, og vidunderlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -eline- Skrevet 26. februar 2006 #4148 Del Skrevet 26. februar 2006 Høres ut som om du har hatt en herrrlig helg Gleder meg til jeg og kan ha slike helger med min kjære, forhåpentligvis ikke så lenge til Pusen deres høres kjempeskjønn ut da! ...jeg vil også ha puuuuus! ...men desverre så er jeg superallergisk *sukk* Ha en flott søndagskveld da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 26. februar 2006 #4149 Del Skrevet 26. februar 2006 Takk for hilsen i dagboka mi Håper du har hatt en fin helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 26. februar 2006 #4150 Del Skrevet 26. februar 2006 Å! Det spillet er gøy, ble en smule hekta på det i jula! Jeg også slet med den samme kategorien som deg, men jeg tok et sånn kort der du kan stjele bøker fra andre, så jeg fotfulgte Pappa rundt på brettet, han er nemlig en kløpper i geografi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 26. februar 2006 Forfatter #4151 Del Skrevet 26. februar 2006 Jeg også slet med den samme kategorien som deg, men jeg tok et sånn kort der du kan stjele bøker fra andre, så jeg fotfulgte Pappa rundt på brettet, han er nemlig en kløpper i geografi! ← Vi syntes det var så kjipt å bli frastjålet hardt ervervede bøker så vi har fjernet den kategorien. (Dessuten blir samboeren min så sur hvis han taper, og jeg var som oftest mye flinkere enn ham til å stjele bøkene.....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 27. februar 2006 #4152 Del Skrevet 27. februar 2006 Lenge siden jeg har vært innom nå, men endelig fikk jeg tid til å ta en titt. Ser ut som du har det bra, og helga di høres rett og slett misunnelsesverdig ut. Kanskje vi får tid til litt sånn neste helg. *krysser fingre* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 27. februar 2006 #4153 Del Skrevet 27. februar 2006 Vi brukte ikke de kortene vi heller i starten. Men når vi spiller i tre, fire, fem timer og det er laaangt ut på natt, så må drastiske tiltak settes i verks for at en skal kunne kåre en vinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 28. februar 2006 #4154 Del Skrevet 28. februar 2006 Det Store Norske Spillet hoeres morsomt ut! Et spill jeg garantert hadde slaatt min kjaere i! Haaper du har en fin dag i dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 28. februar 2006 #4155 Del Skrevet 28. februar 2006 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -eline- Skrevet 28. februar 2006 #4156 Del Skrevet 28. februar 2006 Spill er kjempemorsomt! Det store norske spillet har jeg ikke forsøkt, men har titta litt på det på nett nå og lagt det til i lista-over-spill-som-må-kjøpes-inn Popelka: er vel kanskje ikke så rart det da Ha en flott dag Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 28. februar 2006 Forfatter #4157 Del Skrevet 28. februar 2006 til Fakse, Sniglå, Popelka, søndagsengel? og -eline- Synes ikke det er så verst at jeg vinner minst halvparten av gangene vi spiller, samboeren min er tross alt 9 år eldre enn meg og han er rasende flink i det meste. Jeg er skikkelig dårlig på historie og sport, men gjør opp for det med kunnskaper andre steder. Han er nok en del mer konkurranseorientert enn meg, men jeg tror jeg har klart å dempe det litt med årene, han har etterhvert begynt å innse at selve spillingen er det som er gøy. Selvsagt liker jeg jo å vinne også da, men har heldigvis ikke behov for å surmule straks jeg skjønner at det går dit høna sparker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 1. mars 2006 Forfatter #4158 Del Skrevet 1. mars 2006 Nå har akkurat brukt en hel time på å vaske kjøleskapet! Det tok sin tid, men det gjør det vel når alskens hyller og bokser skal tas ut, vaskes, tørkes og settes inn igjen. Fant et par ting som kunne kastes også, to glass med kirsebær- og solbærsyltetøy som gikk ut på dato i fjor. De så ikke mugne ut eller noe sånt, men når de var 3/4 fulle og hadde gått ut på dato er vel ikke sjansen stor for at de skal spises. Ingen av oss spiser særlig syltetøy. Jeg får av og til dilla på ristet loff med god marmelade, men ellers brukes syltetøy kun til baking og matlaging, så disse må ha vært impulskjøp en eller annen gang. Og så var det en flaske Heinz ketchup som var gått ut på dato. Den ble kjøpt i fjor, til ungene som var her, vi spiser aldri ketchup så restene ble bare stående. Men, på de 5 dagene de var her hadde de spist 80% av innholdet da (og samboeren min har spist litt på pølser siden da), så det var ikke så mye som måtte kastes. Og så var det et glass med pesto som var helt uåpnet og som jeg ikke engang husker at jeg har kjøpt, jeg liker ikke engang pesto. :klø: Men, jeg fikk reorganisert litt, og alt ser mye bedre ut. *fornøyd* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 1. mars 2006 Forfatter #4159 Del Skrevet 1. mars 2006 Krydret vintergryte (6 pers.) 1 liten aubergine skåret i terninger 220 g tørkede kikerter 2 skivede løk 2 knuste hvitløksfedd 2 ss revet ingefær 1 ss malt spisskummen 2 ts paprikapulver ¼ ts safrantråder 1½ ts chilipulver 1,5 liter grønnsaksbuljong 2 gulrøtter i tynne skiver 2 turnips i terninger 3 squash skåret i skiver 300 g gresskar skåret i terninger 2 hakkede tomater hakket bladpersille Legg kikertene i bløt over natten. Fres løken myk i litt olje. Tilsett hvitløk, ingefær og krydder. Tilsett kikertene og buljong, kok opp og la småkoke under lokk ca 40 minutter. Rør av og til. Tilsett gulrøtter og turnips og kok 15 minutter. Tilsett resten av grønnsakene og la kok 15 minutter til. Rør inn persille og server med ris. Saftig vinterkake 300 g smør 3 dl sukker 5 egg 1 dl eplesaft/juice/nektar ½ dl revet eple ½ dl hakkede valnøtter 1 ts bakepulver ca 6 dl hvetemel hvitvin til dynking evt eplesaft/juice/nektar Rør smør og sukker lett og luftig. Visp inn eggene, ett om gangen. Tilsett revet eple og juice. Sikt sammen bakepulver og mel, bland inn nøttene og rør alt godt sammen. Ha røren i en godt smurt springform. Stek på nederste rille ved 175 grader i ca 50 minutter. Avkjøl på rist. Stikk noen hull i kaken med en pinne og hell hvitvin i hvert hull. La kaken bli kaldt og server med et raust melisdryss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -eline- Skrevet 3. mars 2006 #4160 Del Skrevet 3. mars 2006 Begge delene hørtes veeeeldig godt ut! Lurer på om jeg skal låne oppskriftene litt i helga når min kjære kommer... det er litt morsommere å lage ordentlig mat nå han er her nemlig Ha en flott helg da Arkana! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg