Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Arkana

Anbefalte innlegg

Jeg skulle ut og kaste søppel i dag, og sannelig har ikke gangen blitt omgjort til en stall i løpet av natten. Jeg teller ikke mindre enn fire julebukker og en julegris utenfor diverse dører, den ene større enn den andre (konkurranse kanskje?). Jaja, vi har den største kransen på døra i allefall.  :ler:

:vinke: og søndags :klem: til lunacia, Ciara og lythande.

:ler: Dere får slå til med en skikkelig krybbedekorasjon i år, med Jesusbarn og det hele ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:ler: Dere får slå til med en skikkelig krybbedekorasjon i år, med Jesusbarn og det hele ;)

Søren, der kom naboen med en større krans enn oss. :sur::ler:

Tror vi får slå til med julekrybbe som du sier. Det burde ta pusten fra de fleste. ;)

I fjor så jeg noen som hadde pakket døra inn i julegavepapir og med tykt gavebånd og festet på en diger pakkelapp hvor det stod "God jul fra familien X". Litt overdådig, men må innrømme jeg syntes det var litt stilig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irsk julekake

250 g grovhakkede dadler

200 g grovhakkede svisker

250 g grovhakkede rosiner

150 g korinter

125 g lyse rosiner

1 stort grovrevet eple

3,75 dl irsk whiskey

275 g brunt sukker

185 g smør

3 vispede egg

50 g malte hasselnøtter

225 g hvetemel

1 ts revet muskat

½ ts malt ingefær

½ ts malt nellik

½ ts natron

Bland frukt og en kopp av whiskyen, dekk med plast og la stå i romtemperatur over natten. Bland resten av whiskyen og ½ kopp av sukkeret i en kasserolle og kok opp. Ta av varmen og avkjøl 20 minutter. Visp smør og resten av sukkeret raskt sammen. Visp inn eggene, ett om gangen. Rør smørblandingen inn i fruktblandingen. Tilsett hasselnøtter, sikt inn det tørre og rør inn ½ kopp av sirupen. Smør og kle en dyp 20 cm springform med bakepapir. Lag en 5 cm krage over kanten. Fordel røren i formen og stek ved 120 grader i ca 3 timer. Pensle kaken med oppvarmet sirup. Dekk med folie og avkjøl i formen. Server varm med vaniljesaus som dessert, eller kald som kake.

Juleølkake

2 dl lys sirup

½ dl smeltet smør

2 egg

6 dl hvetemel

2 dl juleøl

¼ ts hver av muskat, allehånde og malt nellik

½ ts kanel

½ ts salt

2,5 dl rosiner

1,5 dl hakkede valnøttkjerner

1 ½ ts bakepulver

Bland sirup og smør. Pisk inn egg, ett om gangen. Bland krydder i melet og tilsett bakepulver, nøtter og rosiner. Ha ølet i eggeblandingen og rør inn melet, litt etter litt. Hell i en godt smurt brødform og stekes lavt i ovnen ved 180-200 grader i ca 50 minutter.

Panettone Piacenza - Italiensk julekake (2 stk)

1 ss tørrgjær

1,5 dl lunken melk

500 g hvetemel

2 ts salt

1 egg

4 eggeplommer

75 g sukker

finrevet skall av 1 sitron og ½ appelsin

175 g smør

125 g rosiner

50 g apsikat eller sukat

Løs opp gjær i litt av den lunkne melken. Dekk til og la stå varmt ca 10 minutter. Rør inn 125 g mel og resten av melken. Dekk til og la heve ½ time. Sikt resten av melet med salt over blandingen. Visp sammen egg + eggeplommer, sukker og revet skall. Bland alt til en smidig deig. Elt inn mykt smør. Dekk til og la heve 2-4 time. Elt inn hakkede frukter. Ha deigen i 2 smurte brødformer og skjær et kryss i toppen med skarp kniv. Stek ved 200 grader i 15 minutter. Skru ned til 180 grader og stek videre 30-40 minutter. La avkjøle i formene og legg på rist for å bli helt kalde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det deilig med juleferie?

Ja, det er helt fantastisk. :hoppe: Og særlig etter en så stor eksamen føler jeg meg 20 kg lettere. Deilig å sove lenge med god samvittighet, i går bakte jeg boller og vannbakkels. Jeg slenger i sofaen mens jeg ser teite serier på TV og løser sudoku. Pakker julegaver og pynter litt (men ikke så mye siden vi ikke feirer jul her), og jeg kan spille Sims2 så mye jeg vil. Vet ikke helt når vi begynner igjen i januar, det kommer an på praksisstedet, men vi begynner tidligst 15. januar, så vi har laaaang ferie. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*sukk* Den som fortsatt var student!

Ja, det er deilig å være student i feriene. ;)

I eksamenstiden derimot misunner jeg min hardt arbeidende samboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er deilig å være student i feriene.  ;)

I eksamenstiden derimot misunner jeg min hardt arbeidende samboer.

Ja, eksamenstid er pyton. Men ser man hele semesteret i ett har studentene det egentlig ganske bra, ofte med store friheter til å disponere sin egen tid, lange ferier og jobbing innenfor et fagfelt som (forhåpentligvis) interesserer. Jeg skal bli student når jeg blir pensjonist :ler:. Nyt det så lenge du kan, jeg garanterer at du vil savne studietida når den er over :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Tenkte jeg ville legge igjen en liten hilsen til kg's store matorakel :)

Litt morsomt: Før jeg begynte å bruke kg, søkte jeg ofte etter oppskrifter på internett. Stadig dukket dagboka di opp, så jeg har den faktisk lagret på favoritter - siden det er så mange bra oppskrifter :ler: Kompliment værsågod :blomst:

Har prøvd opptil flere - og flere skal det bli!!

Kos deg med juleferie da!!

Endret av Nivea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eksamenstid er pyton. Men ser man hele semesteret i ett har studentene det egentlig ganske bra, ofte med store friheter til å disponere sin egen tid, lange ferier og jobbing innenfor et fagfelt som (forhåpentligvis) interesserer. Jeg skal bli student når jeg blir pensjonist :ler:. Nyt det så lenge du kan, jeg garanterer at du vil savne studietida når den er over :).

Hei Arkana og Fakse! :)

Ikke fullt så moro når man jobber i studieferiene.... :sur: Jeg har aldri hatt så lite ferie som etter jeg ble student. Så nå gleder jeg meg til jobb der jeg har fem ukers ferie i året! Men kan gjerne innrømme at jeg nok sover en stund om morgenene ;) Og vil uansett savne studietiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søren, der kom naboen med en større krans enn oss.  :sur:  :ler:

Tror vi får slå til med julekrybbe som du sier. Det burde ta pusten fra de fleste.  ;)

I fjor så jeg noen som hadde pakket døra inn i julegavepapir og med tykt gavebånd og festet på en diger pakkelapp hvor det stod "God jul fra familien X". Litt overdådig, men må innrømme jeg syntes det var litt stilig også.

Herleg!

Skikkeleg god gammaldags kamp om å ha mest julete hus! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva pleier du/dere å spise på julaften da?

På julaften har vi grøt til sen lunsj og koldtbord sent på kvelden etter at gavene er åpnet. Ingen typisk stor julemiddag med andre ord. 1. juledag derimot spiser vi kalkun med masse deilig tilbehør. :sikle:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi får slå til med julekrybbe som du sier. Det burde ta pusten fra de fleste.  ;)

Fra spørk til revolver her... Hadde jeg bodd i blokk el. l. og plutselig oppdaget en julekrybbe i gangen der jeg bodde hadde jeg nok fått åndenød. Helt greit at folk har det inne hos seg, altså, men utenfor døra mi vil jeg helst ikke påpresses religiøst budskap. Sånn sett er kranser o. l. mye kosligere, for de er mer oprinnelige og hedenske og dermed mer nøytrale. I hvert fall føler jeg det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg er helt enig med deg lunacia (var bare en spøk hele greia da).

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre i dag. Har bare hatt ferie noen dager og allerede begynner all fritiden å bli litt overveldende. Kanskje jeg tar en tur til byen og kjøper julegave til samboeren min, og jeg må dessuten klippe håret mitt. Vi får se.

Legger ut Mammas kjempegode pepperkakeoppskrift (som har vært etterlyst). :sikle:

Pepperkaker

300 g romtemperert smør

5 dl sukker

1 dl sirup

1 ss ingefær

2 ss kanel

2 ts nellik

2 ts kardemomme

1 ss natron

2 dl vann

ca. 1,5 l (900 g) hvetemel

Rør smøret smidig med sukker og sirup. Bland inn krydderne, natron, vanet og til slutt halvparten av melet. Arbeid inn resten av melet på kjøkkenbenken og la deigen hvile kjølig over natten. (Når deigen står godt tildekket og kjølig, kan den stå lenge før man behøver å bake den ut).

Trykk eller skjær ut figurene. Legg på stekebrett og stek kakene ved 200 grader til de blir sprø og får en fin farge. Avkjøl på rist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bakt brune punner (eller colastenger som noen kaller det). De ble utrolig gode, og jeg er faktisk en smule kvalm her jeg sitter, for jeg gaflet innpå med ganske mange på en gang. :rodme::forvirret:

Samboeren min er på trening. Siste innspurt før gradering. I forrige uke hadde treneren sagt at han ikke ville si noe generelt om standarden og at de som lurte på om de burde gradere seg eller ikke (altså om de var gode nok) kunne spørre ham privat. Samboeren min har følt seg usikker hele det siste halvåret, så han spurte og treneren sa han absolutt burde gradere seg, så det lover godt. Da satser vi på to svarte striper på det røde beltet nå til helgen. Bare en gradering til før svart belte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min er på trening. Siste innspurt før gradering. I forrige uke hadde treneren sagt at han ikke ville si noe generelt om standarden og at de som lurte på om de burde gradere seg eller ikke (altså om de var gode nok) kunne spørre ham privat. Samboeren min har følt seg usikker hele det siste halvåret, så han spurte og treneren sa han absolutt burde gradere seg, så det lover godt. Da satser vi på to svarte striper på det røde beltet nå til helgen. Bare en gradering til før svart belte.  :)

Oi! Lykke til til Arkanamannen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...