Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Arkana

Anbefalte innlegg

Da har vi vært på en lang shoppingtur. Vi har kjøpt god whisky til faren til sambo. På Toys'R'Us kjøpte vi Magnetix til nevøen til sambo. På Løiten Lys i Strømmen (mye kjøring i dag ja), kjøpte vi flotte kunstlys til kona til sambos storebror og en av mine venninner, og litt til oss selv også. Så etter andre julegaver også andre steder, men fant ingenting vi var fornøyd med.

Nå skal vi bare slappe av litt. Mamma kommer om en times tid og broren min også, og så lager vi taco til middag. Så blir det vel spilling utover kvelden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Travel dag for deg i dag, gitt!

Nå er det bare 10 minutter til con carnen er ferdig, og det lukter kjempenam i huset. :-D Så da blir det film, con carne og ris! :sikle:

Kos deg med mammaen din i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag sov vi til 13! Men det var godt. Så har vi vasket klær, vasket leiligheten, skiftet sengetøy og annet småtteri. Sambo er nå på trening og jeg skal straks i gang med å lage chili con carne til middag. :sikle:

I morgen blir det, etter intens eksamenslesing, middag ute og så kino (Harry Potter). Gleder meg. :-D

I morgen tidlig reiser Mamma til Frankrike. Hun blir bare litt over en uke, så har hun et par uker hjemme før hun reiser til Frankrike igjen og kommer tilbake rett før jul. Dette er første året hun må ta seg juletrehandel og slik alene. I fjor bodde jo broren min hjemme og kunne hjelpe til. Jeg regner med det går bra. Vi kommer ikke før 22, men dagen etter drar vi alle fire til byen og handler det som trengs. Det er bare et par ting det er greit å ha i hus i god tid, som juletre, kalkun og slikt.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den con carnen var veldig god, og mannen likte den også. :-D Han har spist opp restene i dag. Con carne på brødskiver med ost, og han ser fornøyd ut. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Con carne på brødskiver med ost, og han ser fornøyd ut. :ler:

Jeg har også pleid å lage ostesmørbrød (griller dem i ovnen da) av rester av chili con carne. Kjempegodt! Har også laget "snurrer" (som tacosnurrer) med chili con carne og revet ost i. Det ble også en suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:sikle: Nam! Mannen jeg er sammen med er som Rema 1000 i matveien. Det enkle er som oftest det beste. :ler: Det var nok litt derfor at con carnen falt i god jord. Han har nemlig store problemer med å takle fancy restaurantmat av typen "to asparges lagt i kryss med tre dråper saus rundt" til den nette sum av 180 kroner. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sikle: Nam! Mannen jeg er sammen med er som Rema 1000 i matveien. Det enkle er som oftest det beste. :ler: Det var nok litt derfor at con carnen falt i god jord. Han har nemlig store problemer med å takle fancy restaurantmat av typen "to asparges lagt i kryss med tre dråper saus rundt"  til den nette sum av 180 kroner. ;)

:ler: Er egentlig ganske enig med mannen din der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Er egentlig ganske enig med mannen din der.

Jeg også. ;) Han er veldig flink til å lage "et stort nummer" ut av det. Sånn som å diskutere det med servitørene som skal servere han når han er på middag i jobb/firmasammenheng. Sånn type: Hva er vitsen med å dandere maten så voldsomt? Det blir jo bare ødelagt allikevel. :ler: Godt at servitører og kollegaer le like mye av det som han selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag vært ganske effektiv. Har fått lest en del, og innimellom har jeg vasket og hengt opp 3 maskiner med klær. Nå holder jeg på å bake havreflarn som jeg så plutselig fikk veldig lyst på. Senere i kveld blir det middag ute (må ikke spise meg mett på havreflarn da... :sjenert:) og Harry Potter på kino. Håper den er bra.

Våknet til sne i morges. I grunnen ganske fint. Det har jo vært litt kaldere den siste tiden, så jeg ventet egentlig bare på dette.

:vinke: til lunacia og Popelka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berlinerkranser

1 hardkokt eggeplomme

1 rå eggeplomme

60 g sukker

125 g smør

175 g hvetemel

1 eggehvite

finhakkede mandler

perlesukker

Gni den kokte eggeplommen godt ut før den rå tilsettes. Tilsett sukker og visp til eggedosis. Tilsett smør vekselvis med mel. Dekk deigen og la stå i kjøleskap en time. Trill til lillefingertykke pølser som deles i ca 10 cm lange emner. Legg emnene sammen til kranser med spissene i kryss over hverandre. Pensle hver krans med sammenpisket eggehvite før de dyppes i hakkede mandler og perlesukker. Legg på stekebrett og stek ved 190 grader i 8 minutter. Avkjøl på rist.

Bordstabelbakkels

1 eggeplomme

½ ss kremfløte

60 g sukker

125 g hvetemel

125 g smør

2 eggehviter

120 g melis

150 g skåldede og malte mandler

Visp sammen eggeplomme, fløte og sukker. Tilsett mel og mykt smør vekselvis. Elt deigen godt og la stå kaldt en stund. Lag fyllet ved å vispe eggehvitene stive med melis og ha så i mandlene. Kjevle deigen til en tynn leiv, ca 2 mm tykk. Skjær ut kaker med en bakkelspore 2 x 12 cm. Legg en skje fyll langs midten av hver kake. Stek ved 175 grader i ca 10 minutter. Avkjøl litt på stekeplaten før de legges på rist.

Bringebærdrømmer

150 g smør

125 g sukker

1 egg

½ ts vaniljesukker

½ ts bakepulver

230 g hvetemel

bringebærsyltetøy

Smør og sukker røres hvitt. Halvpisk egget og rør inn. Vaniljesukker, bakepulver og hvetemel tilsettes - røres inn.

Lag en pølse av deigen og del opp i tynne skiver. Legg på ca en ts syltetøy.

Stekes ved 175-180 grader til de har fin farge- ca 10 min.

Brune pinner

150 g smør

200 g sukker

2 eggeplommer

1 ss lys sirup

½ ts kanel

1 ts vaniljesukker

1 ts natron

300 g hvetemel

perlesukker/hakkede mandler

Rør smør og sukker hvitt. Bland inn resten av ingrediensene. Elt deigen sammen og del i 6 emner. Trill pølser og legg på stekebrett. Trykk hver lengde til flate stenger. Pensle med egg og dryss på perlesukker og hakkede mandler. Stek midt i ovnen ved 175 grader i 10-12 minutter. Skjær opp stengene mens de ennå er varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havreflarn

150 g smør

6 dl havregryn

2 ss hvetemel

2 ts bakepulver

3 dl sukker

2 egg

Smelt smør og hell over havregrynene. La stå 30 minutter. Rør inn eggene. Bland hvetemel, bakepulver og sukker, rør det inn i havregrynblandingen. Legg teskjeer av blandingen på bakepapir. Ha god plass mellom, kakene flyter ut. Stek ved 180 grader i ca 10 minutter.

Hvite kakemenn

100 g smeltet smør

3 dl sukker

2 dl melk

1 ts hornsalt

1 liter hvetemel

Rør sammen alt, dekk med plast og la stå i kjøleskap over natten. Kjevle ut til ca ½ cm tykkelse. Trykk ut griser (eller andre ønskede former) og sett på stekebrett. Stek ved 175 grader i ca 7 minutter. De skal ikke bli gylne. Pynt med rosa glasur.

Ingefærkjeks

200 g sukker

125 g smør

1 dl kremfløte

1 dl sirup

2 ts sitronolje

2 ts natron

2 ts malt ingefær

500 g hvetemel

Rør sukker og smør hvitt. Bland inn resten av ingrediensene, bortsett fra melet som eltes inn litt etter litt til en passe deig. Rull deigen til pølser og skjær dem i biter som trilles til kuler. Kulene klemmes flate og stekes ved 175 grader i ca 10 minutter.

Lyse pepperkaker

5 dl sukker

1 ½ dl vann

¾ dl sirup

1 ts kanel

1 ts nellik

1 ts ingefær

250 g smør

1 ss natron

800 g hvetemel

Bland sukkeret, vann, sirup og krydder i en kjele og varm opp. Ta kjelen av platen og tilsett smør. Rør til det blir kaldt. Tilsett mel med natron. Arbeid deigen godt. Kjevle ut deigen og skjær ut figurer. Legg kakene på plate og stek ved 200 grader i 10-12 minutter.

Mørke pepperkaker

1 ½ dl smeltet smør

1 ½ dl mørk sirup

1 ½ dl brunt sukker

1 ½ dl sukker

1 ½ dl fløte

3 ts kanel

2 ts kardemomme

2 ts nellik

2 ts ingefær

1 ts natron

9-10 dl hvetemel

Ha sirup, sukker og fløte i en passende stor bolle. Tilsett smeltet smør og mel med natron. Arbeid deigen jevn og glatt. Dekk med folie og la deigen stå kjølig til neste dag. Kjevle ut deigen og trykk figurer. Legg på stekebrett og stek ved 180 grader i 6-8 minutter. Avkjøl på platen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirupsnipper

1 dl 20% fløte eller fløtemelk

250 g mørk sirup

125 g sukker

100 g smør

¼ ts finmalt pepper

½ ts ingefær

½ ts kanel

½ ts natron rørt ut i 1 ss melk

ca 500 g hvetemel

Ha fløte, sirup, sukker og smør i en kjele og kok opp under omrøring. Hell blandingen i en bolle og avkjøl før krydder og mel tilsettes. La stå kjølig en stund før den kjevles tynt ut og skjæres i snipper. Stek ved 200 grader på øverste rille.

Smørkranser

½ kg hvetemel

½ kg meierismør

7 ss kremfløte

1 ts hjortetakksalt

1 eggehvite

Bland mel, halvparten av smøret og fløten. Tilsett hjortetakksalt. Kjevle inn resten av smøret i deigen. Stikk ut ringer som legges på stekebrett og pensles med eggehvite. Dryss på perlesukker og stek på midterste rille ved 190 grader i ca 10 minutter

Sukkerkringler (38-40 stk)

100 g gjær

200 g smør

2 dl kremfløte + 2 dl melk

1 egg

1,5 dl sukker

1 krm salt

1 krm hornsalt

1¼ liter hvetemel

smeltet smør, perlesukker og vaniljesukker til pynt

Smelt smør og avkjøl litt før du blander inn fløte og melk. Tilsett gjær og rør til alt er oppløst. Bland sammen mel, sukker, salt og hornsalt i en bolle og hell i melkeblandingen. Visp sammen egg og tilsett. Elt deigen blank og smidig. La heve til dobbel størrelse. Del i like emner og trill til fingertykke pølser, form til kringler og legg på stekebrett. La etterheve ca 30 minutter. Stek ved 225 grader i ca 10 minutter. Når de er stekt dyppes de i smeltet smør og så i en blanding av perlesukker og vaniljesukker. Avkjøl på rist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fikk ånden over meg. Dette er jo mer førjulsbakst da, for alt blir spist opp lenge før jul. Tar ikke med meg kaker hjem til jul, men det er stort sett jeg som baker alle kakene hjemme til jul. Hele lille julaften er en gedigen bakedag, siden jeg stort sett alltid kommer dagen før. Prøver å teste ut et par nye oppskrifter for meg selv hvert år. Noen av dem er så gode at de har blitt fast innslag hjemme til jul.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...