Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hatt en fin kveld?

Hvilken film endte dere opp med? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hatt en fin kveld?

Hvilken film endte dere opp med? :)

Ja, en veldig fin og rolig kveld. Vi glemte helt å leie film når vi var ute og orket ikke dra tilbake, så det fikk heller være.

Skrevet (endret)

I dag er en litt trist dag. Pappa ville fylt 61 år i dag. :cry: Det er så urettferdig. Han skulle førtidspensjonere seg neste år. Han gledet seg til å flytte til Frankrike med Mamma. Alle planene de hadde. Og på tirsdag flytter broren min hit til Oslo. Bare 5 minutter fra meg, og jeg synes det er så flott. Men jeg klarer ikke å la være å tenke på Mamma som blir igjen der oppe, helt alene (bortsett fra katten da). Det var nok ikke slik hun hadde forestilt seg at det ville bli, tiden etter at ungene har forlatt redet. Noen ganger er det godt vi ikke vet hva som venter oss.

Endret av Arkana
Gjest lillelou
Skrevet

Side du har en litt trist og tung dag i dag,tenkte eg(som er innom dagboka di og snik etter gode oppskrifa titt og stadig...nam,nam...:)at eg sku legge igjen en liten trøsteklem tel deg. :klem: .Har og med en boks Haagen Dasz-is(cookies`n cream)hvis du vil ha....

Skrevet
Side du har en litt trist og tung dag i dag' date='tenkte eg(som er innom dagboka di og snik etter gode oppskrifa titt og stadig...nam,nam...:)at eg sku legge igjen en liten trøsteklem tel deg. :klem: .Har og med en boks Haagen Dasz-is(cookies`n cream)hvis du vil ha....[/quote']

Tuuusen takk. :klem: Og Cookies and cream er den beste iskremen som finnes. :sikle:

Skrevet (endret)

I dag skal vi ha dette til middag. :sikle:

Pasta Bolognese (4 pers.)

400 g mørbrad, finhakket

50-100 g hakket bacon

1 finhakket løk

2-4 hakkede hvitløksfedd

2 laurbærblader

10 pepperkorn

1 finhakkede selleristenger

100 g hakket champignon

3-4 dl rødvin

1 dl buljong

1 boks hakkede tomater

1 hakket tomat

400-500 g spaghetti

Finhakk kjøttet med den skarpeste kniven du har. Det er umulig å få det helt jevnt, noe blir fint som kjøttdeig, noe blir merkbare biter - og det er slik det skal være, men forsøk å sørge for at ingen biter er større enn et fyrstikkhode.

Stek bacon på middels varme til det begynner å bli sprøtt. Ha i løk og skru ned varmen litt. Stek videre til løken er myk. Ha i kjøttdeig, hvitløk, laurbærblad, pepper, selleri, sopp og vin og kok over middels lav varme til mesteparten av vinen har fordampet. Spe på med litt kraft eller vann eller mer vin. Hvis du har god tid, kan du ha i boksetomatene som de er. Har du det travelt, varm ei panne over høy varme. Når panna er skikkelig varm, ha i boksetomatene og kok inn til halvparten er igjen, og ha det oppi i sausen. Fordelen her er at du også oppnår en karamellisering av sukkeret i tomatene, og du derfor får en litt fyldigere smak. La småputre i 15- 20 minutter, eller mer, hvis du har tid. Fem minutter før du skal servere, ha i den friske tomaten.

Kok spagetti i iltert kokende lettsaltet vann i 10 minutters tid.

Endret av Arkana
Gjest lillelou
Skrevet

ååååååå...det hørtes godgodtgodt ut!naaaaaaaaaaam! :sikle: .si fra om det er godt da, så skal vi lage det i heimen på onsdag, selv om jeg egentlig vil ha det nåååå :-) !i dag tenkte jeg å prøve ut snickersmuffinsene dine-det er en tung mandag,og da fortjener vi å kose oss med noe goodies.Kos deg med middagen!

Skrevet (endret)

Det er godt ja, det har vi nemlig laget før. Jeg kutter ut soppen da, for det liker jeg ikke. Snickersmuffinsene mine, ja...jeg ville kanskje ikke anbefale dem så veldig. De var gode, men de var ikke saftige nok for meg, og de kunne godt vært litt søtere. Istedet anbefaler jeg denne gode muffinsoppskriften, så kan du ha hakket snickers i denne istedet.

Amerikanske muffins

2,5 dl melk

1 egg

¾ dl matolje

4,8 dl mel

3 store ts bakepulver

en klype salt

1,5 dl sukker

Det tørre og det våte blandes hver for seg. Deretter røres det tørre lett ut i væsken. Ikke rør for mye, røren skal ikke være jevn, da blir muffinsene seige. Ha i ønsket smakstilsetning, f.eks. Sjokoladebiter (eller snickers :sjarmor:), revet gulrot, most banan m/ hakkede mandler, blåbær, eple + kanel, bruk gjerne brunt sukker istedet for vanlig. Fyll i store muffinsformer (har du muffinsbrett, legger du formene i disse, da blir fasongen finere). Stek ved 200-220 grader i 15-20 minutter.

Endret av Arkana
Skrevet

Nå er det veeeldig lenge siden jeg har vært her inne, og ikke minst vært inne i dagboken din.

Har du det fint for tiden?

Det håper jeg virkelig at du har :-)

Mmm.. muffins, snickermuffins høres godt ut. skal lage hjemmelaget tacopizza idag jeg :sikle:

:klem:

Gjest lillelou
Skrevet

da går jeg for dem i stedet! setter igang bakinga....NÅÅÅÅÅÅ!kjæresten min har forresten også blitt (oppskrifts-)leser hos deg, og fantaserer for tida om lapskausen din,så den må vi OGSÅ prøve :-) .

Skrevet

Har du det fint for tiden?

Det håper jeg virkelig at du har :-)

Mmm.. muffins, snickermuffins høres godt ut. skal lage hjemmelaget tacopizza idag jeg :sikle:

Ja, jeg har det bra jeg. Håper du også har det bra. Studiene begynner igjen i morgen, 9-17 tirsdag, onsdag og torsdag, det blir tungt.

Tacopizza... :sikle:

Skrevet

*magen romler enda mer etter å se oppskrifter*

Skrevet
*magen romler enda mer etter å se oppskrifter*

Er sulten jeg også. Middagen står og putrer på komfyren, må vente på samboeren min og vi skal ut og handle litt først. Så jeg får bare vente. Det verste er at det ligger en halv pose Smash på bordet, som ser veeeeldig fristende ut nå. :roll:

Skrevet

Ja, jeg har det bra jeg. Håper du også har det bra. Studiene begynner igjen i morgen, 9-17 tirsdag, onsdag og torsdag, det blir tungt.

Tacopizza... :sikle:

Joda, jeg lever i alle fall.

Forstår det blir tungt med studier igjen. sliter selv med å komme meg gjennom skoledagene, som er fra 8 til 4 hver dag. uff :(

Tacopizza er kjempegodt :sikle:

Skrevet (endret)

:Gjesp: :Gjesp: :Gjesp:

Da var det slutt på å sove til 12 hver dag. Nå begynner undervisning og lesing. 9-17 de tre nærmeste dagene, men så har jeg fri helt til neste torsdag når praksisen begynner. :hoppe:

Broren min kommer i dag. Jeg skal prøve å få meg fri fra kl 14 (de kan vel forsåvidt ikke nekte meg, selv om det er obligatorisk undervisning, men jeg vil nå avklare det med foreleser og ikke bare stikke av) så jeg kan hjelpe ham. Hvis ikke har jeg gitt ham en veibeskrivelse til Psykologisk Institutt så kan han komme og hente nøkkelen og dra hjem til oss. Den nye husverten er nemlig ikke hjemme før 17 og han vil nok ikke sose rundt i byen med en diger koffert.

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

:vinke: Lunacia

Jeg tok meg fri etter lunsj, istedet skal jeg ta den delen jeg mister neste uke. Nå er jeg hjemme og venter bare på at broren min ringer fra flybussen så drar jeg ut og viser ham veien hjem.

Endret av Arkana
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...