Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Ja, vi feirer nok ganske annerledes enn de fleste nordmenn. Men så er vi en norsk/fransk familie da. Vi pakker opp gavene julaften, men ellers er det 1. juledag som er den store dagen, og den dagen vi har den store julemiddagen. Julaften har vi fri fra matlaging. :)

Kalkunen smakte nydelig, jeg er aldeles stappmett. Vi har spilt Det Store Norske Spillet og nå har vi tatt en liten pause. Broren min har tatt PC'en sin ned og sitter på Pappas kontor og surfer, mens jeg sitter på Mammas kontor ved siden av og KG'er på laptopen hennes. Deilig at de endelig har fått ADSL, det hadde de ikke i fjor jul, og da var internetsurfing ganske tregt.

Endret av Arkana
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

har akkurat spist masse frokost(og jeg spiser aldri frokost) og er sååå mett, også kommer jeg hit å leser om mat mat og mere mat. sukk

*magen vrir seg*

MYE godt da :)

god jul

Skrevet

Nå verken liker eller tåler jeg kalkun, men jammen ble jeg litt sulten... ;)

Skrevet (endret)

I dag sov jeg til kl 15. Det kan nok komme av at jeg og broren min spilte Super Mario 3 på den gamle Nintendoen vi hadde da vi var små (som jeg fremdeles mener er den aller beste) helt til kl 5 om morgenen. :overrasket:

Har spist god frokost, sett en middelmådig film på TV, løst kryssord og nå tenker jeg at jeg skal spise litt middag: kalkun for tredje (og siste) dag på rad. Nam nam. Bare to dager til jeg reiser hjem igjen, gleder meg til det. Se samboeren min og pusekatten, det blir fint. :)

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Så er det siste dag her hos familien min. I morgen setter jeg kursen hjem til Oslo igjen. Ankommer vel Gardermoen rundt kl 14 og så er det rett i bilen (som står parkert trygt og godt innendørs) og kjøre og hente pusekatten vår. Mamma og jeg er alene i kveld, broren min er i selskap hos en kamerat. Familien hans har alltid selskap 4. juledag, hvor de serverer alle restene fra julen, grei måte å bli kvitt dem på. Mamma og jeg har spist god juleskinke med hjemmelaget potetsalat og diverse annet tilbehør til middag, med riskrem og bringebærsaus til dessert. Vi har løst kryssord sammen og nå sitter vi side ved side på Mammas kontor og surfer litt, Mamma på sine forum og jeg på mine. :ler:

Jeg burde vel pakke litt, har sjekket når flybussen går i morgen. Det er et helt prosjekt å reise mellom Narvik og Oslo. 1 time 10 min med flybuss til Evenes, så 1 time 35 min med fly, og så 1 times kjøring hjem fra Gardermoen, og selvsagt all ventingen innimellom. Ganske slitsomt faktisk. Jeg tipper leiligheten er temmelig kalld når vi kommer, vi har slått radiatorene ned på laveste hakk. Så vi kommer vel til å tilbringe første kveld under dyna i stua med radiatorer og oljeovn på fullt. Vet ikke om jeg gidder lage middag i morgen, muligens bestiller vi bare en pizza.

Samboeren min stakkar har blitt så syk de siste dagene, håper han er i form til å fly i morgen, ellers kan det jo bli ganske ubehagelig. Vi hadde kjøpt masse sukkerfri godt til nevøen hans (som har diabetes) i Sverige, hvor det er bedre utvalg, men tror du ikke vi glemte posen hjemme i Oslo. :roll: Vi får sende den når vi kommer hjem.

Nå er jeg sulten på julebrus og julekaker! :sikle:

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Så er vi hjemme igjen. Flyet mitt var 20-30 minutter forsinket og flyturen relativt turbulent (med et høyt bank hvor flyet skvatt til den ene siden :sjokkbla:), men ellers helt greit. Nå har vi hentet pusen som ble veldig glad. Skal straks lage middag. :sikle: Leiligheten er kald (17 grader), men blir forhåpentligvis raskt varm igjen.

Endret av Arkana
Skrevet

17 grader er da ikke så kaldt, i hele fjor hadde vi en gjennomsnittstemperatur på 14 grader - DET var kaldt det. I år har det heldigvis ikke vært så kaldt ute ennå.

Skrevet

17° er nesten uforsvarlig kaldt, faktisk... *brrr* Som arbeidstilsynet sier: "Temperatur under 19° eller over 26° skal unngås." Okei, så gjelder det på arbeidsplassen (hvis det er innendørs), men jeg synes det gir en liten pekepinn for hva som er bra og ikke bra. :)

Skrevet

Det er sant, men har man ikke råd til å fyre så har man ikke råd.

Skrevet (endret)

14 grader? *brrr* :overrasket: Vi har en veldig upraktisk leilighet sånn sett, det er ikke helt tett rundt vinduene, så vi fyrer litt for kråkene. Men jeg klarer ikke kulde så det får bare være. Jeg foretrekker en innetemperatur på rundt 22 grader, men jeg kler heller på meg en genser og sokker enn å skru opp varmen for det forandrer seg så lett.

I dag sov vi til over 13, nå skal vi straks spise rask frokost før vi skal ut og handle litt. Skal bruke en del av julegavepengene (bl.a. en ny lampe til stua) og så må vi handle mat til i morgen. Pusekatten krøp opp i sengen vår i går kveld og sov der en times tid før jeg kom borti henne og hun stakk av. Hun er slik når vi har vært borte fra henne, da vil hun være nært oss og passe på at vi ikke stikker av igjen. :hjerte:

Endret av Arkana
Skrevet

Jeg takler også kulte særdeles dårlig. Det er en grunn til at jeg stort sett går forkjølet nesten hele vintrene.

Skrevet

Nå har vi vært litt overalt. Vi kjøpte ny lampe på Lampemagasinet, en kattekurv (som hun elsker!) på CC-vest, nytt sengetøy og laken i sateng (bomullssateng)med fine kinesiske tegn på og en ukeshandel mat/husholdning. Skal straks lage pizzadeig og pizzasaus, og rømmedressing. Og så skal jeg lage sjokoladefondant til dessert i morgen, greit å ha den ferdig og bare la stå i kjøleskap og så steke i morgen. Jeg vil helst ha minst mulig å gjøre i morgen. Vi har kjøpt et lass drikke og potetgull/snop til i morgen også.

Skrevet

Jeg takler også kulde dårlig og bedre blir det ikke når man har en kald betong kjeller under seg. MEN det er økonomien som spiller en stor rolle her og den er ikke god nok til å fyre sånn som jeg vil - dessverre.

Skrevet (endret)

Nå har jeg laget sjokoladefondant til i morgen, den får stå i kjøleskapet så lenge.

Lampen ble skikkelig stilig, utrolig hvor mye lysere stua ble nå. Pusen ligger fremdeles i kurven sin, så den var populær. Håper det blir klart vær i morgen. Vi har fantastisk utsikt over hele Oslo fra verandaen, men da bør det jo ikke være overskyet. :roll:

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

I dag dro vi oss opp kl 12 for å rekke butikken. Kjøpte et par småting til helgen. Nå skal vi spise en rask frokost, skal begynne på middagen om bare litt over to timer, så vi bør ikke bli for mette. Nyttårsmiddagen blir hjortestek med hasselbackpoteter, hjemmelaget viltsaus og rosenkål og gulrøtter. Sjokoladefondant til dessert. :sikle:

Samboeren min skal vaske alle gulvene, jeg tar en kjapp sveip over badet, så er leiligheten presentabel for gjestene i kveld.

Endret av Arkana
Skrevet

Nå skal jeg gå og rydde litt, før jeg setter i gang med nyttårsbrev. Ble ingen julekort, nemlig. Og så må jeg mekke waldorfsalat og ta meg et bad...

Skrevet

I Frankrike sender man faktisk heller nyttårskort/-brev enn julekort. Hvilket minner meg om at jeg må sende et til bestefaren min og også takke for julegaven.

Skrevet

Bildet er fjernet, i henhold til Kvinneguidens regler.

Veslejenta - moderator

Skrevet

Bildet er fjernet, i henhold til Kvinneguidens regler.  

Veslejenta - moderator

:-) :klem:

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...