Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Arkana

Anbefalte innlegg

Da har vi vært hos dyrlegen. Stakkars pusekatten var ganske redd og prøvde å gjemme seg i teppet i boksen. Men det gikk fort og greit. Hun har en del tannsten og en begynnende betennelse som må fikses i løpet av året. Tror vi må være mye strengere med maten hennes, hun må spise mer tørrför. Og så har vi kjøpt tannbørste og nyyyyydelig hønse-tannpasta til henne, så nå blir det jevnlig tannpus. Må jo ta vare på de små tannebissene hennes.

Sulten! Så nå skal vi grille hamburgere og kose oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leeeenge før vi engang pleier å stå opp på lørdager satt jeg og venninnen min på Lilloseter med vaffel og iskald brus. Da hadde vi gått fra Linderud og oppover, og det var tungt! Vi hadde fulgt stien istedet for løypa, trange stier med gjørme og sne. Nedover valgte vi løypen og det gikk lettere. Men det var en fin tur. Solen skinte, det var akkurat passe temperatur og en herlig sval bris sørget for at vi ikke ble for varme. I dag skal jeg spise snop med god samvittighet i allefall. :ler:

Nå skal vi snart grille. Holder på å lage hjemmelaget potetsalat som skal serveres til marinert flintstek. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Flink du er som passer på tannebissene til pus :ler:

Her er det også nyydelig vær, utrolig hva det gjør for humøret :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge ut oppskrift på hjemmelaget potetsalat...?  :)

Klart jeg kan! Mamma sin er kjempegod. :sikle:

Du trenger kokte poteter i terninger, hardkokte egg i biter, hakket rødløk, finhakket gressløk og maiskorn. Og så har du i hjemmelaget majones (det er det som gjør denne potetsalaten så god!), lettrømme (omtrent 50/50), salt/pepper og en skvett balsamicoeddik.

Majones lager du enkelt ved å ha to eggeplommer i en bolle sammen med salt, pepper og god sennep (jeg bruker Colmans sennepspulver, men Dijonsennep er også godt). Så bruker du en elektrisk håndmikser og visper gradvis inn olje (jeg måler ikke, men tror det blir 2-3 dl til sammen), først dråpevis og så i en tynn stråle. Jeg bruker omtrent 50/50 god olivenolje og en nøytral olje som maisolje (bare olivenolje blir for skarpt), måler ikke her heller men smaker meg fram til hvor mye av hver olje jeg trenger. Så avslutter du med en god skvett sitronsaft og evt mer salt og pepper. Skulle majonesen skille seg er det ingen katastrofe. Du kan først prøve å redde den ved å ha i sitronsaft. Går ikke det tar du en ny bolle med en eggeplomme i. Så visper du gradvis inn den "ødelagte" majonesen før du fortsetter med olje som vanlig. Det høres kanskje tungvindt ut, men det går veldig raskt og er absolutt verdt det pga smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var utrolig godt! Majonesen blir alltid litt forskjellig fra gang til gang, siden jeg ikke måler noen ting. Dagens var en av de absolutt beste, så potetsalaten ble virkelig god. Og kjøttet var perfekt marinert og stekt. Smakte veldig godt, og ikke minst var det godt med et skikkelig måltid etter å ha gått 1,5 mil i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vooondt! Hoftene og leggene mine merker godt gårdagens tur. :forvirret:

Sol og varmt i dag også, herlig å ha på seg sommerklær. Og trærne blir bare grønnere og grønnere.

Pusen er ikke så glad for å ha blitt fratatt boksematen sin. Hun maser ikke egentlig, men hver gang en av oss beveger seg mot kjøkkenet kommer hun springende for å se om hun får mat. Vi gir henne litt om natten en stund til tenker jeg, for å få nattero. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig vær i dag også! Deilig å gå barbent og kunne bruke skjørt. :-D

Pusekatten har nå vært uten boksemat på dagtid siden fredag. Hun har fått en halv boks Friskies Gourmet hver natt før vi legger oss, og så langt er dette det eneste hun har levd på. Håper hun tar til vettet snart og spiser tørrfôret sitt. Vi skal kjøpe nytt til henne, med spennende smaker, og forhåpentligvis finnes det noen sorter som hjelper til å forebygge tannsten. Jeg tror egentlig vi dropper tannpussen og går over til BucaCat istedet. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Bortskjemte pusekatter er harde å vende om ja... katta til mamma&pappa ble satt på "tørrfôr-kur" av dyrlegen, hun får kun våtfôr ved spesielle anledninger og slik har det vært i nesten et år...men hver gang pappa går inn på kjøkkenet så tripper hun spent etter. Mamma har hun gitt opp, hun vet hun ikke får noe godsaker hos henne, men selv om pappa ikke har gitt henne noe annet enn tørrfôr på lenge så gir hun ikke opp... Hun er jo søt da :ler:

Ha en fortsatt fin kveld :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skikkelig varmt i dag! Det var umulig å få sove etter at samboeren min gikk på jobb (selv om takvifta gikk for fullt), så jeg stod opp og har sittet ute og lest litt. I grunnen ganske herlig! Har vært temmelig usunn allerede, og klokka er bare såvidt over 12. I tillegg til frokost har jeg nemlig spist en sandwich-is og en bolle med italiensk sitronsorbet. Det gode været innbyr veldig til isspising! Har lagt iskremmaskinbollen i fryseren, og ser fram til en sommer hvor jeg skal teste ut mange nye iskremoppskrifter. :sikle:

Tenk at det er 17. mai i neste uke. Og uken etter kommer nevøen og niesen til samboeren min. Det blir et par endringer i aktivitetsplanen for gutten brakk armen sin for noen uker siden, så da er badeland uaktuelt. Men, det blir selvsagt en tur til Tusenfryd (vi har sikret oss billetter til OBOS-dagen der, bare 100 kr per stk!), vi skal ta båten ut til Gressholmen for piknik og kaninkosing. Kanskje blir det Hoppeloppeland?

I går dro vi til en dyrebutikk og plukket ut et par nye sorter tørrfôr til pusekatten. Hun har alltid fått dyrebutikk-fôr, men siden hun har spist så lite av det i det siste er kanskje maten for gammel for den kresne pusen vår. Så vi tenkte vi skulle kjøpe noe nytt og friskt med spennende smak, og så ville vi finne en sort som er bra mot tannsten. I tillegg fikk vi et pulver som blandes i maten som skal forebygge tannsten. Vi vasket skålen grundig og fylte inn ny mat, og hun spiste for første gang siden fredag! :hoppe: Hun tok 4-5 turer bort til matskålen i løpet av kvelden, og vi droppet den nattlige boksematen helt uten problemer! Når jeg nå ser hvor lett dette tydeligvis kommer til å gå får jeg litt dårlig samvittighet over at vi i det hele tatt begynte med boksemat. Vi vil jo at hun skal ha friske og fine tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget at dyrebutikk-damen hadde gitt oss en boks C-vitaminer for dyr istedet for Plaque Off. :klaske: De lignet jo da, men det var flaks at vi så det før vi åpnet boksen. I tillegg hadde den gått ut på dato for nesten et halvt år siden. Vi tok den tilbake og fikk byttet. Dyrlegen hadde sagt at smaken var litt rar og at ikke alle katter godtok den, men blandet med en kvart boks Friskies Gourmet gikk hele greia ned på høykant. Etter å ha byttet boksen dro vi på Plantasjen og kjøpte spanske margeritter til balkongkassen. Har akkurat plantet dem og det ble veldig fint. Så bestemte vi oss for at vi istedet for å grille skulle dra på Egon og spise middag der, og det var godt og koselig. Og på vei tilbake til bilen gikk vi innom McDonalds og kjøpte sundae. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa har vært kjempeflink og spist Plaque Off-Friskies-blandingen sin i dag også. Etter mer eller mindre ren tørrfôrdiett siden fredag og Plaque Off i to dager er ånden hennes fantastisk. :ler:

I dag har jeg forresten laget bananiskrem, den ble veldig god! Brukte Gary Rhodes sin oppskrift, men sløyfet bananlikør.

3 dl kremfløte

3 dl melk

1 vaniljestang eller noen dråper vaniljeessens

6 eggeplommer

175 g sukker

225 g modne bananer (uten skall)

noen dråper sitronsaft

1-2 ss bananlikør (kan sløyfes)

Bland melk og fløte i en kjele. Del vaniljestangen og legg i kjelen med utskrapte frø. Varm opp. Visp egg og sukker sammen. Visp inn den varme fløtemelken. Hakk bananene og bland med sitronsaft. Tilsett i kjelen og kjør alt sammen i hurtigmikser. Rør inn likøren og frys, eller bruk iskremmaskin.

Jeg storkoste meg i fjor med å teste ut alle slags iskremoppskrifter. Så langt har jeg følgende favoritter (ja, det er en del):

bananiskrem

sitrussorbet (appelsin og sitron)

cookies-iskrem (med Oreo-kjeks)

cookie dough-iskrem

vanilla/brownies-iskrem

Daim-iskrem

italiensk appelsiniskrem

kaffeiskrem

lakrisiskrem

mynteiskrem

sjokolade/marshmallow-iskrem

vannmelonsorbet

Må vel si at kaffeiskrem og vanilla/brownies er de absolutt beste etter min mening.

I sommer har jeg planer om å prøve meg på bl.a. følgende:

kastanjeiskrem

Ben & Jerry’s New York Super Fudge Chunk (takk -eline-!)

cappuccinoiskrem

sjokolade/hasselnøttiskrem

honning/mandeliskrem

karamelliskrem med macadamianøtter og hakket snickers-sjokolade

kokosiskrem (kanskje med hakkede pistasjnøtter i)

ripssorbet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samboeren min blir sen fra jobben i dag. Men jeg er sulten nå. :sur:

*tenke på den gode bananiskremen som ligger i fryseren nå* I slike omstendigheter er det vel ikke forbudt å ta desserten før middagen, eller? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Eg er innom og snikles litt her av og til.

Tenkte bare eg skulle gje deg eit råd i forbindelse med at du vurderte å eta dessert før middagen:

Life is uncertaint; eat dessert first!

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Life is uncertaint; eat dessert first!

:ler: Den var god!

Velkommen inn til meg forresten! Alltid hyggelig med sniklesere som står fram. :vinke:

Forøvrig er jeg nå god og mett, både på grillmat og bananiskrem. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...