Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Arkana

Anbefalte innlegg

Trenger du en "bror" til ?

Jeg er nemlig glad i ostekake ;)

Man kan vel ikke ha for mange brødre. ;)

Skal spare et stort stykke til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dagen i dag har vært rolig og koselig. Vi sov til halv ett og koste oss med frokost sammen. Koselig å spise med noen i helgene, på hverdagene spiser vi jo frokost hver for oss siden vi står opp til forskjellige tider. Etterpå kokte jeg en høne som ble brukt i hønsegryten, bakte ostekake og laget bringebærsaus til kaken. Koselig å pusle på kjøkkenet. Broren min kom i 17-tiden og vi spiste opp hele hønsegryten og nesten halve ostekaken. Alt var veldig godt! Jeg er skikkelig stappmett. :sikle: Så spilte vi både Rummy og Carcassonne mens vi tittet litt på filmen Big på TV3. Kjempehyggelig. Samboeren min er nå vel plassert foran WoW, jeg tror jeg skal spille litt Sims2 før vi legger oss. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Efficient and good fun, but odd and too expensive.

Ja, det er Norge i et nøtteskall i følge denne morsomme artikkelen. :ler:

Jeg ville vel ikke si at 10 dager i Lillehammer midtvinters gir det beste inntrykket av Norge da. Det blir litt som Bill Bryson som tilbrakte 16 (!) dager i Hammerfest (jeg ville ikke vært der én dag en gang) attpåtil i desember/januar og et par dager i Oslo og så har han liksom fått med seg essensen av Norge. :ler: Ikke rart han ikke akkurat gav Norge terningkast 6 i boken sin. 16 dager i Hammerfest, men bare 5 i Paris..... :ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Whities (hvite brownies)

100 g smør

400 g hvit sjokolade i biter

1 dl kaffefløte

4 egg

150 g sukker

2 ts vaniljesukker

2 klyper salt

150 g skåldede mandler, grovhakket

100 g usaltede pistasjnøtter, grovhakket

200 g hvetemel

Smelt smør i en gryte, tilsett sjokolade og kaffefløte og rør til sjokoladen såvidt er smeltet. Avkjøl litt.

Pisk egg, sukker, vaniljesukker og salt i en bolle til det er hvitt. Rør inn sjokoladeblandingen. Bland pistasjnøtter, mandler og mel og bland dette i røren.

Hell røren i smurt, liten langpanne, evt 26 cm springform., og fordel den jevnt utover. Stekes ved 180 grader på nederste rille i ca 45 min.

Peanøttsmør-brownies

180 g smør

150 g mørk sjokolade

385 g sukker

4 egg

1 ts vaniljeessens

120 g hvetemel

¼ ts bakepulver

35 g kakao

50 g mørk sjokolade, hakket

95 g grov peanøttsmør

Smelt smør og sjokolade. Avkjøl litt. Rør inn sukker, egg og essens, så siktet mel, bakepulver, kakao og hakket sjokolade. Hell i en smurt 20x30 cm langpanne. Legg små klatter av peanøttsmør rundt på kaken og bruk en kniv til å dra gjennom røren med. Stek ved 170 grader i ca 50 minutter. Avkjøl i formen.

Turtle Brownies

¾ kopp hvetemel

¼ ts bakepulver

½ ts salt

150 g mørk sjokolade

½ kopp smør

1 kopp brunt sukker

1 ts vaniljeekstrakt

2 store egg

¾ kopp sukker

⅓ kopp sirup

3 ss vann

⅓ kopp kremfløte

1 ts vaniljeekstrakt

1½ kopp pecannøtter

smeltet sjokolade til pynt

Rør sammen mel, bakepulver og salt. Smelt sjokolade og smør og avkjøl litt. Rør inn brunt sukker og vaniljeekstrakt. Rør inn eggene, ett om gangen. Tilsett melblandingen. Fordel i en smurt firkantet form (ca 22x22 cm)og stek på midterste rille ved 175 grader i 30-35 minutter. Avkjøl helt i formen før kaken vendes over på rist.

Kok opp sukker, sirup, vann og en klype salt i en kjele. La koke uten å røre i ca 10 minutter, til blandingen blir gyllen. Ta av varmen og rør forsiktig inn fløte og vanilje. Rør inn hakkede nøtter og hell med en gang over kakebunnen og fordel. Avkjøl helt. Ringle smeltet sjokolade over og avkjøl minst 4 timer før servering.

Kokos-brownies

160 g mørk sjokolade

4 dl kokosmelk

4,5 dl sukker

4 egg

2,5 ts vaniljesukker

2 ss mørk rom (kan sløyfes)

3 dl hvetemel

½ ts kanel

¼ ts nellik

2 ts bakepulver

Smelt sjokoladen i noe av kokosmelken, enten i vannbad eller i mikrobølgeovn. Rør inn resten av kokosmelken slik at sjokoladen blir godt blandet.

Visp sammen egg, sukker, rom og vaniljesukker. Bland inn sjokolade/kokosmelk. Sikt inn hvetemel, krydder og bakepulver og visp til alt er blandet, men ikke lenger enn nødvendig.

Kle en liten langpanne med bakepapir og hell røren i. Stekes ved 180 grader i ca 35 minutter. La kaken avkjøle i langpannen. Skjær i firkanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom artikkel, Arkana! Jeg er egentlig mest spent på hva forfatteren siktet til når han snakket om "Lillehammer’s equivalent of Piccadilly Circus" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der minnet du meg paa noe....kanskje jeg skal lage brownies til hytteturen? De med peanoettsmoer blir jo sikkert til aa spise opp....hihi! ;)

Haaper du har en fin uke!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der minnet du meg paa noe....kanskje jeg skal lage brownies til hytteturen? De med peanoettsmoer blir jo sikkert til aa spise opp....hihi!  ;)

Haaper du har en fin uke!

:klem:

Ja. :sikle:

Ønsker deg også en fin uke! :klem:

Laget de hvite browniesene noen gang? Hvordan ble de?

Ellers god kveld :):klem:

Nei, har ikke laget dem enda, men tenkte jeg skulle prøve dem en av de neste ukene. Jeg har faktisk ikke bakt så mye med hvit sjokolade, litt fordi det inntil for noen måneder siden ikke var så lett å få tak i (men nå har jo Freia en hvit sjokolade) og litt fordi jeg ikke alltid har vært så glad i det, så jeg har vært litt skeptisk til å prøve oppskriften når jeg vet at vanlige brownies er så godt. Er spent på resultatet. Hvit sjokolade smaker jo veldig søtt da, så jeg tipper kaken blir temmelig søt den også.

God kveld til deg også! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom artikkel, Arkana! Jeg er egentlig mest spent på hva forfatteren siktet til når han snakket om "Lillehammer’s equivalent of Piccadilly Circus"  :ler:

Ja, det lurer jeg også på. Har bare vært i Lillehammer én gang, kan ikke huske noe som skilte seg ut på den måten. :klø: :ler:

:sikle:

:Nikke: Kaker er alltid godt.

lenge siden jeg har skrevet her, men jeg er innom altså! :)

Ja, jeg skjønner jo at du har nok å gjøre i din egen dagbok, med å sørge for at vi ikke begynner å spekulere på om ting har skjedd eller ikke. Der går jo ryktene bare du stikker en tur i butikken. ;)

:vinke:

:vinke::klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg skjønner jo at du har nok å gjøre i din egen dagbok, med å sørge for at vi ikke begynner å spekulere på om ting har skjedd eller ikke. Der går jo ryktene bare du stikker en tur i butikken.  ;)

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag sov jeg til kl 13, og det var i grunnen ganske herlig. Særlig siden jeg stod opp kl 9 i går, etter bare 6 timers søvn og var rimelig trøtt. Har lest ut så mange bøker den siste uken (jeg holde alltid på med 10 bøker om gangen, og tilfeldigvis ble 4 av dem lest ut de siste dagene). Alle morsomme og fengende bøker jeg hadde problemer med å legge fra meg, og nå føler jeg ikke at det er noen bøker igjen jeg virkelig gleder meg til å lese. Det er alltid slik etter å ha lest ut spesielle, gode bøker, da blir alle de andre så kjedelige.

Det er torsdag, og som vanlig ser jeg ikke samboeren min før rundt 21 i kveld siden han skal trene. Vi skal ha hjemmelaget viltgryte til middag, det er godt. Jeg spiste en stor bakt potet med fyll til frokost/lunsj kl halv tre, så jeg håper jeg blir sulten nok til middag senere. Og så er jeg skikkelig hekta på eplejuice for tiden, tror jeg har drukket en liter om dagen de siste dagene. Bakegalskapen har gått ned litt da. I går kveld spiste vi siste rest av ostekaken jeg bakte på søndag, tror ikke jeg skal bake noe mer på en stund. (Får se hvor lenge jeg holder ut da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner jo at du har nok å gjøre i din egen dagbok, med å sørge for at vi ikke begynner å spekulere på om ting har skjedd eller ikke. Der går jo ryktene bare du stikker en tur i butikken.  ;)

Hva var det jeg sa! En halv dag uten internett og så sitter halve KG og venter på de vitale mål. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...