Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Arkana

Anbefalte innlegg

Da står brøddeigen og hever :)

Men lurte på en ting til, har du et lurt forslag til dessert på nyttårsaften...? Vi skal ha pinnekjøtt til hovedrett. Hadde egentlig tenkt å ha forrett også, men tror jeg dropper det, blir så myyyye mat!! :ler: Orker ikke noe ala riskrem og multekrem, vurderer creme brulee... Eller har du noe lurt i oppskriftsbasen din?

:klem: til deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har du et lurt forslag til dessert på nyttårsaften...? Vi skal ha pinnekjøtt til hovedrett. Hadde egentlig tenkt å ha forrett også, men tror jeg dropper det, blir så myyyye mat!! :ler: Orker ikke noe ala riskrem og multekrem, vurderer creme brulee... Eller har du noe lurt i oppskriftsbasen din?

Jeg skal selv lage crème brûlée til nyttårsaften, fordi det er lett å lage (lager den dagen før), smaker herlig og er ikke så tungt. Her er min oppskrift:

Crème Brûlée (5 porsj.)

½ liter H-melk (eller kremfløte, eller en blanding, jeg bruker minst 50% kremfløte)

5 eggeplommer

90 g sukker

1 vaniljestang

Splitt vaniljestangen og skrap ut innholdet som has i melken sammen med stangen. Varm opp. Eggeplommer og sukker piskes til sukkeret er oppløst. Hell over den varme melken og bland det. Sil deretter gjennom en sikt. Hell blandingen over i ildfaste porsjonsformer som stekes i vannbad ved 100 grader i ca 45 minutter til massen har stivnet. Sett evt kaldt over natten, da blir den fastere. Dryss over 1 ts sukker og la porsjonsformene stå 2-3 minutter under varm grill til sukkeret har karamellisert seg.

Andre forslag: Fruktsalat? Bruk f.eks. mango, papaya, melon, kiwi, pasjonsfrukt, nektarin o.l. Så lager du en herlig "dressing" ved å koke opp sukkerlake av 1,5 dl vann og 3 ss sukker sammen med en splittet vaniljestang, noen knuste kardemommefrø, en kanelstang, et par nellikspikre og saften av 1 appelsin og 1 sitron (evt også litt finrevet skall). Avkjøl før den siles og blandes med frukten. Smaker nydelig. Server gjerne med litt pisket krem, vaniljekesam e.l. Også en lett og god dessert etter tung middag. Og den kan lages i forveien også.

Eller hva med en mousse? Veldig godt, og kan lages dagen før. Her er to gode oppskrifter:

Bringebærmousse

5 dl bringebær

3 ss vann

4 ss sukker

4 plater gelatin

3 dl kremfløte

2 ss sukker

Rør bringebær, vann og sukker godt sammen så bærene blir knust. Du kan godt bruke en food processor eller hurtigmikser. Gni blandingen gjennom en sikt slik at du får fjernet de små steinene. Bløt gelatinplatene i kaldt vann i 10 minutter. Klem det meste av vannet ut.

Legg gelatinplatene i en kopp og smelt dem i vannbad. Du kan også bruke mikrobølgeovn til dette.

Visp kremfløten stiv med 2 ss sukker.

Rør gelatinoppløsningen i bærmosen, og bland kremen forsiktig i.

Fordel massen i porsjonsglass, eller fyll den i en form som er skylt med kaldt vann. La moussen stå i kjøleskapet i to-tre timer.

After Eight Mousse

150 g kokesjokolade

6 plater After Eight

1 egg

2 eggeplommer

2 eggehviter

3 dl fløte

Smelt all sjokoladen i en liten gryte. Rør i egget og begge eggeplommene. Stivpisk eggehvitene og bland forsiktig i sjokoladeblandingen. Bland så dette med stivpisket kremfløte og la det avkjøles i kjøleskap.

Jeg har også laget denne hvor jeg erstattet After Eight med litt mer sjokolade og noen dråper peppermynteolje, også veldig godt! Du kan selvsagt sløyfe peppermynte/After Eight og lage ren sjokolademousse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig du som har to uker fri! Aa vaere student har sine fordeler noen ganger ja....

Du faar nyte ferien!

:klem:

Ja, det er forferdelig når eksamen nærmer seg, men når man har lang juleferie føles det godt. :):klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noterer så blekket spruter!!! (Eller hvertfall copy paste :ler: ) Visste det var en gullgruve å komme hit.. Bare at nå klarer jeg ikke bestemme meg for fruktsalat, after eight mousse eller Creme brulee... Kanskje alle tre..?? hehe

Tusen takk, Arkana, det er godt å ha deg :klem:

Brødene ble forresten kjempegode!! De hevet ikke så mye som jeg håpte - tror jeg hevet for lenge - eller hadde for lite væske - bedre lykke neste gang.. Men de ble veldig gode!! Skorpa ble veldig sprø, men vet du et tips for å få mykere skorpe..??

Ha en fin kveld!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi vel hjemme igjen. Litt vemodig, men også godt. Leiligheten var kald da vi kom inn (16 grader), selv om vi hadde latt ovnene i stua stå på litt ekstra siden katten var hjemme. Men hun sover uansett alltid oppå vinduskarmen rett over ovnene, og holder seg mer enn varm nok. Hun var overlykkelig over å se oss og ville bare kose og kose. Naboen dro jo på ferie tidlig tirsdag, så hun har ikke sett noen siden da. Puseline, naboens katt, var også veldig glad for besøk. Men hun er jo vant til å være alene i helger rett som det er.

Nå er det varmt og godt her igjen, vi har pakket ut av koffertene, åpnet mange julekort som kom mens vi var borte, og satt på en maskin med klær. Vi bestilte mat og det var i grunnen greit å slippe å lage mat etter å ha reist i flere timer. Det er nesten et helt prosjekt å reise til/fra Narvik.

I morgen skal vi ut og handle litt. Vi skal bruke en del av pengene vi fikk til jul på nye gardiner og matchende pynteputer til stua. Ellers spiser vi vel lunsj ute og skal handle et par andre småting, samt god mat til nyttårshelgen. Broren min er hjemme fremdeles, han kommer tilbake til Oslo sent på søndag. Han sitter vel og spiller Carcassonne med Mamma akkurat nå tenker jeg. Jeg og Mamma spilte vel 6-7 ganger i går kveld, veldig koselig. Det er et spill som er morsomt uansett hvem som vinner og man vet aldri hvordan det går før helt på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skorpa ble veldig sprø, men vet du et tips for å få mykere skorpe..??

Hvis du vil ha mykere skorpe bytter du alt vannet med melk. Eventuelt (hvis du vil ha vann istedet for melk), eller i tillegg, kan du vri et kjøkkenhåndkle opp i vann og legge over brødene mens de avkjøles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke pussig i grunn. Julen skal på død og liv starte så tidlig. Mange begynner allerede i oktober/november (eller tidligere) med å kjøpe julegaver, bake kaker, smake på julebrusen, pynte, snakke om, planlegge og tenke på julen. Gradvis, ettersom dagene går, blir det mer og mer jul. Alt bygges opp til julaften. Men, så, straks nyttårsaften er over, da er det ikke måte på hvor raskt julen skal pakkes sammen. Da er alt plutselig over, alle er tilbake på arbeidet med en gang og hverdagen er tilbake med et brak. Jeg synes det er for tidlig begynnelse, og for brå slutt. Kunne nesten trengt en uke eller to for litt langsom avvenning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke pussig i grunn. Julen skal på død og liv starte så tidlig. Mange begynner allerede i oktober/november (eller tidligere) med å kjøpe julegaver, bake kaker, smake på julebrusen, pynte, snakke om, planlegge og tenke på julen. Gradvis, ettersom dagene går, blir det mer og mer jul. Alt bygges opp til julaften. Men, så, straks nyttårsaften er over, da er det ikke måte på hvor raskt julen skal pakkes sammen. Da er alt plutselig over, alle er tilbake på arbeidet med en gang og hverdagen er tilbake med et brak. Jeg synes det er for tidlig begynnelse, og for brå slutt.  Kunne nesten trengt en uke eller to for litt langsom avvenning.

:enig: Jeg tenkte faktisk på det da jeg våknet i dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi fått nye gardiner og pynteputer i stua. Det ble straks en ganske stor forskjell. De forrige var i flere farger, røde, blå og gule, med blå kappe over. Nå er gardinene og putene istedet en varm beigefarge, og det ser straks lysere ut. Og fargen på putene passet godt til sofaen i mørkerødt skinn. Veldig fornøyd altså. :-D Eneste minus er at jeg får ikke lagt opp gardinene for broren min har strykjernet vårt, og han er jo hjemme og kommer ikke hit før på søndag. Men jeg måtte jo bare henge de opp og se likevel, så få de heller bare være litt lange et par dager.

Nå ble jeg litt giret, så tenkte jeg skulle rydde litt i stuen. Skal pakke vekk noen spill og ting vi ikke har brukt på lenge, og heller sette flere bøker der. Har tenkt på det lenge, men har ikke følt ånden komme over meg før nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg virkelig vært effektiv og flink! Jeg har ryddet masse i stuen. Kastet en hel del ting jeg ikke trenger, pakket bort en del som skal i kjelleren og ordnet slik at det er bedre plass til bøker. I tillegg har vi laget og spist middag, og jeg har akkurat laget crème brûlée til i morgen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, då byrjar det vel å bli på tide å ynskje alle mine søte, snille og gode KG-vener:

:nissekonekyss:Eit Riktig Godt Nytt År :engel:

fylt til randa med alt det gode du måtte ynskje deg! :nisseblunk:

Takk for eit supert år, eg gler meg masse til å tilbringe meir tid saman med dykk alle i 2006

:rosaengel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, då byrjar det vel å bli på tide å ynskje alle mine søte, snille og gode KG-vener:

:nissekonekyss:Eit Riktig Godt Nytt År :engel:

fylt til randa med alt det gode du måtte ynskje deg! :nisseblunk:

Takk for eit supert år, eg gler meg masse til å tilbringe meir tid saman med dykk alle i 2006

:rosaengel:

Et riktig godt nytt år til deg også. :klem: Nydelig skrift forresten. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riktig godt nytt år og alt det beste ønskes for 2006!!!

Kos deg og ha det gøy imorra!! Jeg har også tatt ut Creme Bruleen fra ovnen... (Men neste anledning jeg skal lage dessert må det bli After Eight mousse!! Litt vel vankelig å bestemme seg her.. :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg alt godt i 2006, og ikke minst en strålende avslutning på året i kveld!  :smilyblomst:  :kose:  :klem:

Takk. Håper du også får en fin nyttårsaften og et godt nytt år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var det siste dagen i 2005. Vi har akkurat vært en snartur på CC-Vest, spiste frokost på La Baguette, kjøpte litt mat på Ultra og gass til å fylle på gassbrenneren så det blir fin karamellisert crème brûlée. Vi hadde egentlig tenkt å ha en dyrestek til middag i dag, men bestemte oss istedet for en spanskinspirert grytestek av okse, med ovnsbakte poteter og grønnsaker. Det blir nok godt. :)

Og ved midnatt har vi altså vært forlovet i 4 år :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...