Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Arkana

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dæven! Så flink typen din er! :-D

Ja, kjempeflink. :Nikke: Og han har gått dommerkurs, så han dømmer kamper i ny og ne også. Forhåpentligvis får han svart belte akkurat rundt den tiden jeg er ferdig utdannet psykolog. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næææh?!? Guri malla meg! Snart svart belte OG dommer!!! Wow! :-D Tener du er passe stolt av han. Det hadde hvertfall jeg vært. ;)

Typen din får ha lykke til med graderingen.

Natta. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart svart belte OG dommer!!! Wow! :-D

Han er dommer allerede faktisk. ;) Det er forskjellige grader av dommer da, A, B og C. Foreløpig er han bare C-dommer da, må dømme litt flere kamper og gå litt mer kurs før han kan avansere. Er ganske stolt ja, han begynte jo med det i voksen alder også. Tror ikke jeg hadde klart meg i taekwondo i allefall. Synes jeg ser ugrasiøse meg prøve meg på disse poomsene foran et par hundre mennesker. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann Arkana

Er en smule misunnelig på deg for øyeblikket, det må være deilig med juleferie! Jaja, bare en uke igjen nå, så er det min tur.

Lurte på om du har en oppskrift på grov gjærbakst som f.eks. baguetter, rundstykker e.l. Bør helst være en enkel en, for jeg har et gjærbakstkompleks som gjør at jeg må få samboeren min til å lage pizzadeig når vi skal ha det.

Ha en fin dag, og nyt ferien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på om du har en oppskrift på grov gjærbakst som f.eks. baguetter, rundstykker e.l.  Bør helst være en enkel en, for jeg har et gjærbakstkompleks som gjør at jeg må få samboeren min til å lage pizzadeig når vi skal ha det. 

Denne for eksempel.

Grove seter-rundstykker (35-40 stk)

200 g smør

1 liter melk

75 g gjær

3 ts salt

2 ss sukker

200 g havregryn

300 g sammalt hvete

900 g hvetemel

Smelt smøret og hell i melken, varm til 37 grader. Rør gjæren ut i litt av væsken. Tilsett resten av ingrediensene og elt til en blank og smidig deig. Dekk bollen med plast og la heve til dobbel størrelse. Elt deigen lett og del i 35-40 emner som trilles til rundstykker. Sett på stekebrett, dekk til og etterhev ca 20 minutter. Pensle med egg, og stek på midterste rille ved 225 grader i ca 15 minutter. Avkjøl på rist.

Et lite tips, jeg bruker vanligvis ikke oppskrift til slik gjærbakst. Jeg måler opp forskjellige typer grovt mel og frø (sammalt mel, havremel, rugmel, solsikkefrø som har ligget i bløt i vann 10 minutter, linfrø, havregryn, havrekli, fiberbakst og hva du enn måtte ha i skapet), til to brød bruker jeg ca 8 dl, så bruker jeg minst like mye (min erfaring er at grovbrød blir best med minst 50% hvetemel) hvetemel, har i en pakke tørrgjær, noen skjeer olje, litt salt, litt sukker eller sirup og så mye varmt vann/melk/blanding av begge at deigen blir fast og fin. Du kan godt erstatte litt av væsken med f.eks. yoghurt naturell, ha i tørkede krydderurter eller hva du måtte ønske. Knar godt sammen og hever en times tid, baker ut til brød som legges i brødform og heve en halvtime til før de stekes på nederste rille ved 200-225 grader i ca 40 minutter. Du kan gjøre akkurat det samme med rundstykker og steke dem etter oppskriften over her. Veldig lettvint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd Kongelige nøttekaker og jeg bare sier en ting: mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm!!!!!!!!!!

:sikle::sikle::sikle::sikle::sikle::sikle::sikle::sikle:

bakte først en porsjon... så en dobbel en... :kgblunk:

Disse kakene anbefales!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke særlig grasiøs jeg heller, så jeg hadde sikkert sett latterlig ut om jeg skulle prøvd meg.

Må få sett til å lage de kongelige nøttekakene snart. ALLE skryter jo sånn av de. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd  Kongelige nøttekaker og jeg bare sier en ting: mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm!!!!!!!!!!

:sikle:  :sikle:  :sikle:  :sikle:  :sikle:  :sikle:  :sikle:  :sikle:

bakte først en porsjon... så en dobbel en... :kgblunk:

Disse kakene anbefales!!

Godt at du likte dem! De er som sagt veldig populære hos oss også, de får virkelig ben å gå på. Gleder meg til å lage dem selv. :sikle:

Må få sett til å lage de kongelige nøttekakene snart. ALLE skryter jo sånn av de. :)

:Nikke::wow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du verden så fort tiden går, i dag er det allerede 8. desember! Synes julen nærmer seg med stormskritt, og det føles nesten som om fjorårets jul var i går. Fra og med neste fredag har samboeren min juleferie også, det skal bli fint. Gleder meg til å feire jul med ham i år. :hjerte:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bertine

Nam, de rundstykkene høres gode ut... kanskje jeg skulle bakt dem i kveld..... nam...

Dagen flyr ja, det er helt sikkert.

Så dere skal feire jul sammen? Høres veldig koselig ut.... :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Så dere skal feire jul sammen?

Ja, han blir med meg hjem til jul. :hoppe:

Gleder meg veldig. Savner ham når vi ikke er sammen, og det er så koselig å vise ham alle juletradisjonene våre. Han passer så perfekt inn i familien min. :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg laget en stor porsjon hjemmelaget frokostblanding til samboeren min. Tok en liten smak nettopp og det ble veldig godt! Brukte havregryn (mest av den), sesamfrø, solsikkefrø, havrekli, forskjellige hakkede nøtter (det jeg hadde i skapet = mandler, hasselnøtter, pecannøtter og valnøtter), brunt sukker, et par skjeer sirup, et par skjeer honning, litt salt, litt krydder (kanel og malt ingefær) og et par skjeer solsikkeolje. Blandet alt og stekte i ovnen ved 170 grader i ca 40 minutter (rørte rundt med jevne mellomrom). Avkjølte og blandet i rosiner (kan sikkert ha andre tørkede frukter også). Litt kakao i blandingen hadde sikkert gitt en god sjokoladesmak og peanøtter er sikkert godt i også, får prøve det en annen gang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fred:

Bare inne og legger igjen spor etter at jeg har vært og sniklest litt hos deg ;) Blir av en eller annen grunn alltid sulten av å være her.. hehe Den frokostblandingen din hørtes mye mer spennede ut enn min, så må prøve din variant neste gang jeg skal lage!!

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm....ble sulten jeg ogsaa! Men jeg ville droppet rosinene, jeg kan ikke utstaa de smaa, brune rynkeskapningene. :ler: Den sjokoladevarianten maa jeg proeve en gang...med peanoetter...

God helg!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...