Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Arkana

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

:vinke: til Frysepulver og Saeria.

Nå har vi vært og handlet litt smått. Skal lage middag snart, for om halvannen time kjører jeg samboeren min til fest. Skal prøve å få lest littegrann og ellers ta kvelden med ro og nyte å være alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får en riktig så koselig kveld alene! :-D

Må bare takke så masse for oppskriften på ostis med rips og bringebær. Den har falt i god jord hver gang jeg har lagd den. Har fått så masse skryt for den at en nesten kan bli litt :rodme: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du liker ostekaken. :-D Den er en stor favoritt her også. Jeg har aldri vært særlig begeistret for ostekaker, kanskje mest fordi de fleste bruker gelé i den istedet for ekte frukt/bær (og alle skal av en eller annen grunn ha akkurat den fryktelige sitrongeléen), og det smaker ikke særlig godt. Hvorfor jeg valgte å prøve denne aner jeg ikke, men jeg gjorde nå det, og har aldri angret. :sikle:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget gele er det beste. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det velges akkurat sitrongele. Ostelaget er jo syrlig nok fra før. Da er det bedre med spenstigheten og sødmen i bringebæra kobinert med den litt bedre syrligheten i ripsen.

Og som sagt, så har den kaka fått mye skryt. Du er flink, du. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er kjempegodt med sitron... Men så foretrekker jeg også at det er ganske syrlig...

Jo, men da kan man jo lage egen sitrongelé, eller ha mer sitronskall/-saft i selve kremostblandingen. Det smaker uansett mye bedre enn pulvergelé (synes jeg da ;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg! :) Har du en oppskrift på noe som ligner på Maryland Coockies? (og som har holdbarhet fram til jul...)? Jeg hadde en kjempegod oppskrift, men finner den ikke igjen :sur:

Håper du får en fin adventssøndag! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg!  :) Har du en oppskrift på noe som ligner på Maryland Coockies? (og som har holdbarhet fram til jul...)? Jeg hadde en kjempegod oppskrift, men finner den ikke igjen :sur:

Håper du får en fin adventssøndag! :klem:

Disse er helt fantastiske, og et must hos oss til jul. Om de holder helt fram til jul om du baker dem nå vet jeg ikke, har aldri rukket å ha dem så lenge hos oss, men hvis du oppbevarer dem i en tett boks er jeg ganske sikker på at det går fint. Disse er strengt tatt ikke helt som Maryland Cookies, de er litt seigere og ikke fullt så tørre. Men jeg har en annen som er litt mer som Maryland Cookies hvis du heller vil ha det.

Kongelige nøttekaker

125 g margarin

125 g sukker

125 g brunt sukker

125 g hvetemel

½ ts natron

1 egg

100 g grovhakket sjokolade

100 g hakkede nøttekjerner

Rør smøret lett og luftig med begge sukkerslagene. Sikt sammen mel og natron og rør det i smørkremen. Rør deretter inn egget, og til slutt sjokoladen og nøttene. Dekk stekebrettet med bakepapir og sett deigen på i små klatter. Stek kakene midt i ovnen ved 180-190 grader i ca 8 min. Avkjøles på rist.

Chocolate chip cookies

125 g mykt smør

70 g sukker

70 g brunt sukker

¼ ts salt

½ ts vaniljesukker

2 egg

150 g hvetemel

75 g valnøttkjerner

100 g hakket sjokolade

1 ts bakepulver

Rør smør, begge typer sukker, salt og vaniljesukker til en luftig krem. Rør inn eggene. Sikt sammen mel og bakepulver og rør det inn i smørkremen. Tilsett hakkede nøtter og hakket sjokolade. Sett røren med skje på stekebrett. Stek på midterste rille ved 200 grader i 10-12 minutter. Avkjøl på rist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppskrifter! Er det den øverste som et et must hos dere, eller begge? Jeg baker dem nok ikke helt enda, da er det fare for at de blir spist opp lenge før jul :sjenert: Men jeg må liksom ha oppskriftene klare til jeg får ånden over meg... :)

Ha en fortsatt fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er den øverste som er favoritten. Fant den i et ukeblad for mange år siden hvor det stod at den svenske kongefamilien pleide å servere disse ved kongelige besøk, så da måtte vi jo bare prøve. De er skikkelig gode (vi lager stort sett trippel porsjon hver gang), anbefales ikke for slankere. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefales ikke for slankere.  ;)

Det passer jo bra for meg som har graviditeten å skylde på ;) De kongelige kakene skal definitivt prøves!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars samboeren min ble skikkelig dårlig på festen i går. Han drikker ikke alkohol mer enn 1-2 ganger i året. Han ringte rundt kl 01 og spurte pent om jeg kunne hente ham, og det gjorde jeg selvsagt. Han var rimelig kvalm og slørete i bilen, og stengte seg inne på badet straks vi kom hjem. Tvang ham til å drikke vann siden alkohol gjør kroppen dehydrert. Han tuslet i seng og sov visst godt hele natten. Vi våknet kl 13, han var fremdeles dårlig, selv etter en dusj og bestemte seg for å holde sengen noen timer til. Etter mer vann og litt søvn følte han seg plutselig mye bedre og satte i gang med å vaske alle gulvene og malte noen lister på kjøkkenet. Han skippet trening da, men tror nok ikke han hadde prestert så veldig der i hans tilstand.

Så spiste vi god middag, satt litt ved hver vår PC, og etterpå så vi Jason Bourne på NRK (så den på kino da den kom, bra film) mens vi koste litt og spiste snop, og pusekatten fikk masse kos hun også. I morgen blir det skikkelig siste innspurt før eksamen. Må se litt mer på tidligere eksamensoppgaver. Føler meg temmelig uforberedt egentlig, men det er sikkert bare sånn typisk før-eksamen-følelse.

Sverige-turen neste helg ble forskjøvet en uke. Venninnen min får besøk av storesøsteren fra London.

Har laget ferdig alle julekortene. Må etterhvert sette oss ned og se hvem vi skal sende til, spesielt de som skal til utlandet. Har pakket alle gavene jeg har kjøpt. Koste meg skikkelig, og de ble veldig fine. Alle som skal tas med til sambos familie i Stavanger har jeg lagt i to store Ikea-poser i kottet, så det står klart til vi skal dra.

Har avtalt med naboen vår om kattepass i julen. Egentlig hadde vi bestilt kattepensjonat (200 kr døgnet :overrasket:), men vi visste hun skulle være hjemme i julen, så da valgte vi det istedet. Vi reiser den 22, men så reiser hun til syden den 27, og vi kommer tilbake hit den 29. Det betyr at begge pusene blir alene i to døgn. Hennes katt er vant til å være alene en helg her og der, men vår pus har aldri vært helt alene, ikke en eneste natt en gang. Jeg er ikke spesielt bekymret over fullt kattedo eller om hun skal overleve på tørrfôr (hun spiser helst boksemat), men jeg tenker litt over om det skulle bli brann eller noe skulle skje. Vet at jeg er litt vel hønemor nå, jeg har helt sikkert ingen grunn til å bekymre meg. Mammas katt er ofte alene, men hun er jo utekatt og har dermed litt mer å bedrive tiden med, og står fritt til å gå inn og ut som hun pleier. Det går nok greit. Tipper hun er ekstremt selskapssyk etter nesten tre dager uten å se et eneste menneske.

I år feirer vi nyttår alene. Broren min skulle være med oss, men han tok juleferie til over nyttår og er sammen med Mamma istedet. Og min beste venninne reiser til England for å være med søsteren sin og mannen hennes. Kunne sikkert dratt på fest med andre venner, men jeg synes nå en rolig nyttårsfeiring er det beste. God middag, og bare slappe av med samboeren min og feire 4 års forlovelsesdag. :hjerte: Neste år er vel siste år vi feirer, siden vi gifter oss etterpå. Jeg tenker vel det blir heller uinteressant å feire forlovelsesdagene når vi er gift, for da er vi jo ikke forlovet lenger.

Men, nå er det vel på tide å legge seg. Må stå opp tidlig sammen med samboeren min for å lese. :forvirret:

Huff, ser ikke fram til de neste dagene. Men, en trøst er det, og det er at dette er aller siste skoleeksamen jeg har i hele mitt liv. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...