Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ser du har sovet like lite som meg i natt :wink: kan ikke helt forstå folk som står opp klokka 8 i ferier. sånn er resten av min familie og.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er slitsomt. Greit når vi er hos dem, for da hører vi ikke at de står opp, men her høres alt godt. En ting er i allefall sikkert, jeg kommer til å sovne raskt i kveld, og det er vel egentlig ikke så farlig.

Skrevet

Jeg kommer og til å sovne tidlig i kveld, kjenner jeg er trøtt allerede :ler:

Skrevet (endret)

Amerikansk potetsalat

8-10 poteter

200-500 g bacon

2 løk

1 boks mais

1 purre

2,5 dl rømme

2-3 ss ravigottesaus

2 ts salt

½ ts pepper

½ ts sukker

Del potetene i terninger og kok dem møre. Skjær bacon i terninger og sprøstek dem. Skjær løk og purre i ringer og stek sammen med baconet. Tilsett så maisen. Bland de stekte ingrediensene med potetterningene og avkjøl litt. Rør sammen rømme og ravigottesaus. Smak til med salt, pepper og sukker. Bland alt godt og server med nystekte rundstykker.

Fransk potetsalat (4 pers.)

1 kg poteter (gjerne små nypoteter)

4 vårløk

4 ts sennep

2 dl olivenolje

2 ss vineddik

½ ts salt

pepper

hakket persille

Børst potetene og kok såvidt møre. Slå av vannet og avkjøl potetene litt. Skjær dem tykke skiver og legg i en bolle. Skjær vårløken i tynne skiver og rør sammen sennep, eddik,salt og pepper i en skål. Visp inn oljen. Hell vårløken og dressingen over de varme potetene og bland godt. Dryss hakket persille over. Kjempegodt til grillmat, kylling eller alene.

Potetsalat (4 pers.)

1 kg faste poteter

salt/pepper

1 slangeagurk

300 g løk

4 dl grønnsaksbuljong

1-2 ss sennep

5-6 ss hvitvinseddik

4 egg

2 brett brønnkarse

Kok potetene og kutt dem i skiver. Skjær agurken i tynne skiver, strø over salt og la stå tildekket å trekke. Kutt løk i terninger og la koke uten lokk i buljongen i 4 minutter. Slå løk og buljong over potetene. Krydre med sennep, eddik, salt og pepper. La bli avkjølt mens du rører av og til. Hardkok eggene. Legg agurkskivene mellom to tallerkener og press ut væsken. Kutt karsen og bland den med agurkskiver i potetsalaten. Krydre eventuelt med salt, pepper og eddik. Del eggene i båter og anrett oppå salaten.

Endret av Arkana
Skrevet
kjenner jeg er trøtt allerede :ler:

Jeg også, duppet faktisk av på sofaen etter frokost.

Skrevet

*gjesp*

La forresten igjen en hilsen til deg i dagboka mi :wink:

Endret: der så du den ja :-)

Skrevet

Ingen rømme/majones i potetsalaten?

Skrevet
Ingen rømme/majones i potetsalaten?

Min favorittpotetsalat har rømme og hjemmelaget majones, oppskriften står på side 6. :)

Skrevet

Forbinder liksom potetsalat med slik hvit guffe... ;)

Skrevet

Jeg også, synes det smaker best. Skal ha den potetsalaten til grillmaten i morgen. :sikle:

Gjest Coral
Skrevet

Her var det gode oppskrifter på potetsalat. Skal grille i dag men har allerede handlet inn, må prøve en av de neste gang :)

Ønsker deg en fin dag, og om jeg forsto det rett hadde du også grillplaner i dag? I såfall må du kose deg, grillmat er toppen :sikle:

:)

Klem fra Hanne

Skrevet

Hei *Hanne*! Her er det grillplaner ja, flintstek, maiskolber, kryddersmør og god potetsalat (den på side 6) står på menyen. :sikle:

Fikk faktisk sove til halv ti i dag, ikke verst. Hørte at de stod opp kl 8, men var så utslitt at jeg bare sovnet igjen og de var heldigvis stille hele tiden. Samboeren min har dratt på jobben bare en times tid, han hadde fått ordnet alt likevel. Når han kommer tilbake skal vi ta med svigers på skimuseet i Holmenkollen. Er spent på om vi får svigerfar til å gå opp alle trappene til utforrennet. :-)

Skrevet (endret)

Gratinerte sjøkreps (4 pers.)

8-12 mellomstore sjøkreps

2 røde paprika

120 g usaltet smør

1 potte estragon

120 g ost som egner seg til smelting

4 tynne lyse brødskiver

3 hvitløksbåter

½ sitron

Del sjøkreps nesten over, rens bort paven og streng. Kjør sammen smør, hakket estragon, hakket hvitløk og saften av ½ sitron i en foodprocessor. Legg paprika under grillen til den blir mørk og faller litt sammen. Avkjøl noe og trekk av skinnet før kjøttet skjæres i biter. Legg sjøkreps med snittflaten opp i langpanne og fordel rikelig med urtesmør på. Rist brødskivene og fordel ost på dem, bakes i ovnen ved sterk varme til osten har smeltet. Sett sjøkrepsen midt i ovnen ved sterk varme til smøret "steker" og det får gyllen overflate. Legg sjøkreps, toast og paprika på varme tallerkener. Hell på smeltet estragonsmør fra langpannen.

Krepsepaier (4 pers.)

175 g hvetemel

en klype salt

90 g smør

1 eggeplomme

3-4 ss kaldt vann

2 ss hvetemel

½ finhakket grønn paprika

½ finhakket løk

1 finhakket selleristang

2,5 dl kremfløte

6 ss smør

6 finhakkede vårløk

1 knust hvitløksfedd

350 g rensede krepsehaler

1,5-2 ts Cajun Spice Mix

Sikt mel og salt ien bolle og smuldre i smøret. Bland sammen med eggeplomme og vann. Kjevle ut til en leiv som skal dekke fire 10 cm paiformer. La avkjøles 20 minutter. Legg i bakepapir og bønner og forstek ved 200 grader i 10 minutter, ta av papir/bønner og stek videre 5 minutter.

Varm 2 ss olje i en panne til det begynner å ryke. Rør inn hvetemelet og la frese under kraftig omrøring 2-3 minutter, til det blir brunt. Ta av varme og tilsett paprika, løk og selleri. Rlr godt til blandingen kjølner. Varm opp fløten til den småkoker og spe gradvis i melblandingen. Kok opp og visp til en tykk saus. Smelt smøret og fres vårløk og hvitløk 1 minutt. Tilsett krepsehalene og krydder og fres 3 minutter til. Rør inn sausen. Fordel i paiformene og server med en gang.

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Tenkte jeg også kunne legge ut oppskrift på Cajun Spice Mix (som bl.a. brukes i krepsepaiene rett over her). Denne er veldig god, jeg bruker å blande dem med mel og panere kyllingbiter som frityrstekes, eller blander med olje til å lage krydrete potetbåter, og alt annet som trenger litt god smak med futt i.

Cajun Spice Mix

60 g paprikapulver

30 g sort pepper

1-2 ss cayennepepper

2 ss hvitløkspulver

2 ss løkpulver

Bland sammen og oppbevar i tett boks.

Endret av Arkana
Skrevet

Suuuulten! Og har ikke lunsj riktig enda...

Skrevet

Har ganske nettopp spist frokost. Blir vel ikke mer mat før middag tenker jeg, skjønt de kjøpte nettopp en diger pose sjokolade sm står på bordet og frister. :sikle:

Skrevet

Hysj på deg!

Jeg skal være flink og ikke spise godter før lørdag!

Skrevet

God ettermiddag arkana! :vinke: forandret navnet på dagboken til arkania? :klø: eller er det bare øynene mine som spiller meg et puss?

Kjæresten lagde potetmos og kokte pølser til meg i går :ler: og i dag skal han lage noe så vanskelig som spagetti og kjøttsaus :wink: men er greit å slippe unna litt matlagning av og til.

*sitter her med en stor pose bamsemums og innbiller meg selv at det er lørdag*

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...