Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Arkana

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

I dag er det nyyyyydelig vær i Oslo! (Sant Fisken? :hoppe: Synd du stikker av fra finværet når det endelig kommer :tunge1:)

Samboeren min hentet slottsbillettene i går. Må bestille kinobilletter i dag. Etter jobb skal samboeren min på middag med prosjektgruppa, lurer på hva jeg skal spise til middag..... :klø: Skal ta meg en tur på butikken og se om jeg lar meg friste av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, herlig vær!

Har lyst til å gå tur :grine:

Gled deg til turen på slottet :wink:

Hva skal dere se på kino? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrynspai med blåbær og vaniljekrem

3 dl store havregryn

½ dl sukker

100 g smør

2 ½ dl melk

2 ½ dl fløte

1 liten vaniljestang

100 g sukker

4 eggeplommer

3 ss maisenna

1 ½ dl krem til stivpisking

blåbær

Bland havregryn og sukker og kna inn smør. Trykk deigen ut i en paiform. Stek på midterste rille ved 225 grader i ca 10 minutter. Avkjøl i formen, ta ut og legg på et kakefat. Del vaniljestangen på langs og skrap ut frøene. Kok opp melk, fløte og vaniljestang med frø. Rør sammen sukker, eggeplommer og maisenna. Bland den varme væsken inn i eggeblandingen under omrøring. Ha massen tilbake i kasserollen og kok opp under omrøring til kremen tykner. Avkjøl. Stivpisk krem og bland i den avkjølte vaniljekremen. Legg kremen i paibunnen rett før servering og dryss over rikelig med blåbær.

Pære- og blåbærpai (6-8 pers.)

250 g hvetemel

125 g smør

25 g sukker

1 eggeplomme

1 lettpisket eggehvite

4 faste pærer, skrelte og delt i biter

500 g blåbær

25 g smør

50 g sukker

Smuldre mel og smør. Bland inn sukker, og så eggehvite og 3-4 ss kaldt vann. Kna raskt sammen. Kjevle ut til en 35 cm sirkel som legges i en 29 cm paiform. Fyll midten av bunnen med pærer og blåbær. Legg små smørklatter over og dryss med sukker. Brett kantene av bunnen over fyllet. Pensle med eggehvite og dryss litt sukker over. Stek ved 200 grader i 35-40 minutter. Server varm. Du kan enkelt bytte ut frukten med f.eks 750 g rabarbra eller 750 g epler.

Enkel blåbærterte

3 dl blåbær

22 sukkerkavringer

100 g smør

3 dl brunt sukker

2 dl kremfløte

Knus kavringene og rør sammen med sukker og smør. Smør en paiform og dekk bunnen med blåbær. Dryss brunt sukker over. Fordel kavringblandingen over bærene. Sett i ovnen ved 200 grader og stek til lokket er gyllent. Server lunken med pisket fløte.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal dere se på kino? :)

Harry Potter :) Skal se den på fredag, jeg og samboeren og en venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror den blir bra. Har sett de andre i allefall. Vi ville unngå de første par ukene den går, men nå er det fritt fram. Og så går vi på kveldsforestillingen, slipper alle småungene som roper og skriker og knitrer i poser. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en helt nydelig katt! Fikk meg til å savne min egen katt hjemme i Norge. Hun heter Trulte, og det er alltid morsomt å fortelle amerikanere det, det virker som om det er umulig for de å si det riktig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ros Kelsey og Mylian. Pusejenta ble veldig glad da hun hørte det. :wink: Hun kler i allefall navnet sitt, hun er virkelig Truly Scrumptious! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får vel bare innse at Sims-spillet mitt ikke har oppført seg helt eksemplarisk de siste månedene. Det krasjer rett som det er og flere av tingene jeg har lastet ned vises plutselig ikke i spillet. Jeg har kviet meg lenge for å avinstallere og reinstallere hele pakka, for det er et stort prosjekt. Først må jeg flytte alle filene som jeg har lastet ned og lagt inn i spillet, for de forsvinner om de ligger i Sims-folderen. Og med alle 7 expansion packs tar det ganske lang tid å installere alt. Jeg tror jeg glemte den ene forrige gang og måtte installere den til sist, og det er ikke så lurt. Må passe på at de kommer i rett rekkefølge nå. Jaja, det er vel bare å sette i gang.... :forvirret:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Sims for noen måneder siden jeg, trodde at jeg skulle bli helt hekta. Men jeg spilte det bare en gang, og etter det har det bare liggi og støvet ned. Synes egentlig at det er gøy når man kommer ordentlig i gang, men er så utålmodig, og den startfasen hvor man skal etablere familie og sånn er så kjeeeedelig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...