Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi var ute hver dag i mange timer. Det var ikke vanlig å bli hentet av foreldrene når vi var inne, da var vi i såfall i dårlig form eller noe. Kan bare huske en gang jeg var inne når min mor kom for å hente meg og da hadde jeg begynt å bli syk.

Vi var ute i timesvis selv om det var iskaldt eller høljet ned. Som regel gikk vi alltid med regntøy og regnvotter og ble spylt med en hageslange når foreldrene kom og hentet oss. De som kjørte tok av seg regntøyet og de som ble hentet til fots/sykkel gikk bare hjem med regntøyet på.

Småbarn sov i barnevogner ute.

Trodde alle barnehager var ute hele dagen etter lunsj og kviletid jeg? Barna må jo få frisk luft.

Kommer fra nordvestlandet, der fins forresten ikke noe som heter ufyselig vær. Vi hadde ofte snø og mange minusgrader når jeg var liten (og det er jo bare gøy!), men som regel var det kuling og storm fra sen sommer til sen vår. 17. mai huskes som storm/orkantid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for mange svar.

Jeg er egentlig kjempefornøyd med barnehagen og personalet, men det har irritert en stund at de er inne så ofte.

Jeg får ta det opp ved en passende anledning :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

I de barnehagene jeg har jobbet har det vært vanlig at småbarnsavdelingen er ute iallfall på formiddagen, og gjerne på ettermiddagen også hvis de har mulighet til det. Jeg skriver "hvis de har mulighet til det" fordi barna sover ute etter lunch og noen må være inne og passe på de som sover (kommer jo an på hvor barna sover) og hvis man spiser det siste måltidet i barnehagen (som regel frukt) inne så blir det tullete å ta ut alle ungene ti minutter før man skal inn og spise. Mange av de små barna sover lenge.

Gjest Marmot
Skrevet

Jo, det er stress med på/av kledningen men stakkars barna måtte være inne hele dagen... nei,jeg vet ivertfall at jeg ikke skal ha barna mine i en stor/større barnehage,,, syns det er trist jeg,.

Vi byttet fra en relativt lite barnehage til en mye større, og de er mye mer ute i den store, så skjønner ikke helt sammenhengende?

I vår gamle barnehage, var de omtrent aldri ute. Jeg husker jeg ble veldig sjokkert da jeg leverte en morgen nå i vinter, det var 2 varmegrader og strålende sol allerede klokken 8, og barnehagen har kjempefin akebakke. Jeg spurte om de skulle ut og ake, men nei, de hadde planlagt innedag og da må de holde seg til den. Det var ofte de ikke var ute i det hele tatt i løpet av en hel uke, og hadde det ikke vært for at sønnen min sover ute i vogn, hadde jeg vært ganske irritert.

Nå har vi byttet barnehage, og der er de ute hver dag. Sønnen min er blidere på ettermiddagene og sover bedre om natta, pluss at den motoriske utviklingen hans har fått fart på seg.

Skrevet

Hva er grunnen til at de ikke har vært ute, har ingen av barna vært ute, eller har noen vært ute og noen inne?

Still spørsmål til personalet om grunnen.. Synes det er for dårlig å ikke være ute.

Jobber selv på småbarnsavdeling og vi er ute hver dag. Noen barn er ute på formiddagen og så sover de også ute. De som ikke sover er ofte inne på formiddagen har lekegrupper, formingsaktivteter etc, og de er ute når de andre sover... Det hender at noen av de som sover for delta i disse aktivitetene i stedet for å gå ut på formiddagen, og så sover de etter lunsj (gjerne 2 timer...) og da rekker de ikke å gå ut.. Men da forklarer vi situasjonen til foreldrene. Det er gøy å få delta i slike aktiviteter også, men ute tiden er og kjempe viktig :)

I vinter når det var kaldt, så kledde vi ofte bare på 2 åringene, så var de ute en halv times tid.

• Liker 1
Skrevet

Når min gikk i barnehagen på småbarnsavdelingen spurte jeg ofte om de hadde vært ute, og fikk som regel nei til svar. Jeg hadde en følelse av at jeg ikke "hadde greie på" hvordan det var å drive en småbarnsavdeling, de mente de ikke skulle være så mye ute inntil de var 3 år. Om vinteren var det for kaldt, om sommeren var det for varmt, og vår og høst kunne det regne mye.

MEN da sønnen min hadde vært nyoperert og var klar for barnehagen igjen, og jeg ga beskjed om at han skulle ta det helt med ro og ikke være ute de første dagene, hadde de tatt han med på aketur i akebakken i 3 timer. Fordi beskjeden ikke kom fram fra mottak til de andre. Det ble fri dagen etter..

Det er ikke barebare å måtte ha hele barnegruppa inne en hel dag fordi et barn ikke kan være ute. Er ikke barnet i form til å være ute i løpet av dagen, så bør heller ikke barnet være i barnehagen. Sånn i utgangspunktet.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg er forøvrig tilkallingsvikar i barnehager, og er i hovedsak på tre småbarnsavdelinger.

Alle disse avdelingene holder til i mer eller mindre midlertidige lokaler, og den ene avdelingen har ikke lekeplassen rett utafor døra. Der er det ikke barebare å komme seg ut. Først er vi to voksne på å kle på opptil 9 barn i alderen 2-4 år. (avdelinga har 19 barn, men gruppa deles etter alder 1-2 og 2-4 år, og vi er to voksne pr gruppe)

Siden vi ikke har lekeplassen eller noen form for gjerde utafor døra må vi gå i samla flokk de 50 meterene til lekeplassen. Noe som igjen vil si at det barnet som er først ferdig påkledt fort må vente i 30-40 min på å komme ut, sittende inne i varme uteklær. Begynner vi å kle på kl 09.30 blir klokka godt over 10 før vi er ute. Så er det jo hovedmåltid kl 11, som gjerne spises inne, med mindre vi er på tur og har med niste.

Måltidet er ferdig ca kl 11.30-45, alt etter hvor presis vi er ved bordet etter at vi har vert ute.

Så er det noen som skal sove, og ca halve gruppa som må ha ny bleie. Resten skal på do. På den andre gruppa skal alle ha bleie, og sove. Klokka blir da fort 12.15-30 før stell og legging er ferdig. Da skal stort sett de som ikke sover ut igjen. Så er det pauseavvikling mellom kl 12.30 og 14.00. En vakt går uten pause, og har 30 min kortere dag. Rett og slett for å få dagene til å gå opp.

I pauseavviklingstida er en person på avdelinga for å passe de som sover, samt gjøre forefallende arbeid som rydde etter måltid, gjøre klar til neste måltid, rydde avdelinga for vask, samt kle på de som skal vekkes etc. Vi prøver å spise lettmåltidet ute, men det er ikke alltid det lar seg gjennomføre. Noen dager i uka er vi tre voksne fra kl 14, evt. to fra kl 15.

Etter lettmåltidet er det stell igjen, noe som tar tid. På det meste er det vel 13 bleier som må byttes, noe som er èn person sin jobb (en rydder etter måltid, en er ute med barna, og en bytter bleier) Uteklær må av i større eller mindre grad, alt etter hva som er i bleia, så skal alt på igjen.

Av og til tenker jeg at mange foreldre hadde hatt godt av å være personal i barnehage en ukes tid om høsten/vinteren, for å se hva tida brukes på. Vi sitter ikke og drikker kaffe og skravler mens barna styrer seg selv i Duplohaugen. Det er et puslespill som må til for å få dagene til å gå opp. Det er andre ting enn bare å være ute som vi gjerne vil gjøre sammen med barna og. Når skal vi f.eks få tid til baking, matlaging sammen med barna, forming, bursdagssamlinger, lese bøker, tegne, spille spill, pusle? Om ungene skal være ute 5 timer hver dag?

På denne avdelinga jeg har beskrevet her er vi mye ute selv om det er mye arbeid i vinterhalvåret. Men det hender seg dessverre at det blir dager der barna som sover ikke får utetid. Noen av de litt større barna "må" ha en tur eller to ut i løpet av dagen, ellers blir det altfor mye herjing og støy inne. Når fem 3-åringer leker løve, monster, troll og hai inne, er det en smule mer behagelig å gå ut ;)

Endret av fruBeist
  • Liker 2
Skrevet

Veldig bra innlegg, fruBeist. Det er bra å se saken fra den andre siden også, og jeg sliter selv å få tid til alt mulig som skal gjøres i løpet av en dag. Hvor vanskelig må det ikke være når man har 8 timer tilgjengelig?

AnonymBruker
Skrevet

Først er vi to voksne på å kle på opptil 9 barn i alderen 2-4 år. (avdelinga har 19 barn, men gruppa deles etter alder 1-2 og 2-4 år, og vi er to voksne pr gruppe)

Dere er jo for få voksne da... skulle vært en til.

De er like mange små om ikke flere i barnehagen til sønnen min. Klarer fint å komme seg ut de :) Men jeg har full forståelse for at de kun går ut en gang om dagen nå om vinteren da.

Gjest Marmot
Skrevet

På en småbarnsavdeling skal det jo vare en voksen per 3 barn?

Baking, puslespill, tegning osv. får man veldig god tid på de dagene det er skikkelig drittvær. Det er mer enn nok av dem her i landet. ;)

Skrevet

Det er ikke lovfestet personale i barnehagen. Det skal være en pedagog per 9/10 barn på småbarn og 1 på 18 storbarn. Øvrig personale settes etter hva som er forsvarlig.. (husker ikke helt ordlyden i loven...)

Men det nye lovforslaget er 3 barn per voksen på småbarns avdelinger det vil si at de avdelingene med 14 barn + 4 voksne (som er veldig utbredt) har 2 barn for mye hvis lovforslaget blir vedtatt

Skrevet

Dere er jo for få voksne da... skulle vært en til.

De er like mange små om ikke flere i barnehagen til sønnen min. Klarer fint å komme seg ut de :) Men jeg har full forståelse for at de kun går ut en gang om dagen nå om vinteren da.

Vi er nok innafor reglene/normen, men pga merkelig aldersfordeling på avdelinga blir det som det blir. De yngste teller to enheter, mens de eldste teller en enhet. Siden vi må dele avdelinga i to grupper blir fordelinga skjev, men det tar jo ikke reglene hensyn til, så lenge avdelinga som helhet har "nok" bemanning.

Det største problemet med å komme seg ut på denne avdelinga er som sagt det at vi må gå en liten runde for å komme på leikeplassen. Det nytter ikke at en voksen kler på seg og går ut med de to først ferdig påkledte barna, og at en sender ut etterhvert som resten er klar. Minst halvparten av barna må være klar før noen kan komme seg ut, og da tar det enda mer tid før resten kommer seg ut, siden det da er en voksen igjen i garderoben. På gruppa med de minste barna tar det gjerne enda lenger tid, da alle må gå samla, og vogner tas i bruk for å komme fram.

Avdelinga har vert i "midlertidige" lokaler siden 90-tallet, men til høsten igjen er forhåpentligvis nye lokaler klar. Bygginga er i alle fall i full gang :jepp:

Skrevet (endret)

På en småbarnsavdeling skal det jo vare en voksen per 3 barn?

Baking, puslespill, tegning osv. får man veldig god tid på de dagene det er skikkelig drittvær. Det er mer enn nok av dem her i landet. ;)

Nå har vi en årsplan som vi gjerne skal forholde oss til. I alle fall til en fornuftig grad. Til jul skal vi bake pepperkaker og julemenn, lage julegaver, og lære om julebudkskapet. Til påske skal vi lage påskepynt og fuglemat, lære litt om hvorfor vi feirer påske. Vi har brannvernuker, fellessamlinger for alle avdelingene på barnehagen. Og så videre. Slike ting tar ikke hensyn til når det måtte finne på å være grisevær og sprengkulde.

Unger blir sliten av å være ute hele tida og. Selv stemmer jeg på en gylden middelvei. Er det en dag eller så i løpet av en uke uten utetid, så bør da det bli godtatt. Barna er så forskjellig. Noen har mer behov for utetid enn andre, mens andre trives og fungerer best inne. Hvorfor er det bare "utebarna" det skal tas hensyn til?

Jeg er forøvrig glad for at jeg er assistent, og ikke førskolelærer som må bestemme og planlegge altmulig. Det ligger mye arbeid bak dagene.

Endret av fruBeist
  • Liker 2
Skrevet

Min erfaring er at foreldre er opptatt av kvantitet når det gjelder utetid, mens de som jobber i bhg er mer opptatt av kvalitet. (Det er ikke nødvendigvis noen motsetning, men heller ikke noen automatisk sammenheng)

Noen ganger har jeg følt at vi har vært ute mest for foreldrenes del, fordi de forventer det. Mens barna ikke nødvendigvis har syntes det har vært morro overhodet...

Da tar man en 'reality check' og tenker over hvem sitt beste man skal jobbe for. Hva er viktigst...

Vi har da gått inn!!!

• Liker 3
Skrevet

Min erfaring er at foreldre er opptatt av kvantitet når det gjelder utetid, mens de som jobber i bhg er mer opptatt av kvalitet. (Det er ikke nødvendigvis noen motsetning, men heller ikke noen automatisk sammenheng)

Noen ganger har jeg følt at vi har vært ute mest for foreldrenes del, fordi de forventer det. Mens barna ikke nødvendigvis har syntes det har vært morro overhodet...

Da tar man en 'reality check' og tenker over hvem sitt beste man skal jobbe for. Hva er viktigst...

Vi har da gått inn!!!

Helt enig!

Det er virkelig ikke noe hyggelig å være voksen ute når 7 av 9 unger hylgråter fordi de er våte og kalde. I løpet av barnehagedagene er jeg en av de som barnet skal ha tillit til, og føle seg trygg på. Om jeg tvinger de til å være ute (fordi foreldre krever det?) så kan det resultere i at barnet føler at jeg svikter som omsorgsperson den dagen... Jeg vil være i barnehagen i hovedsak for ungene, ikke for foreldrene.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg jobber selv i en bhg og forstår ikke argumentene for hvorfor en ikke kommer seg ut!

Vi er ute hver dag, skal være kjempe kaldt om vi ikke kommer oss ut.

Når været tillater det er vi ute fra 8.30 -16.30.

Er det for kaldt og spise ute så går vi inn til samling og måltid.

Skal vi ha formingsaktiviteter kan man ha mye ute, men går selvsagt inn om det er umulig(vått etc).

Dette bruker en bare en del av dagen til (1t?) og ikke hver dag..

Kan ha egne tegnesaker, bøker og lignende som en kan ta med ut på trappa/ved eget bord etc

Det er holdningen til personalet som setter standard for hva en kan få til i en bhg, og om terskelen for det å gå ut eller komme seg på tur.

God planlegning, positive holdninger og samarbeid er gode nøkkelord.

Men sist og ikke minst er det viktig at bhg opplyser foreldre hva en trenger av utstyr og klær/sko. Så ikke det skal kunne bli en hidring!

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener ikke at barna skal være ute for enhver pris, og heller ikke hele dagen, men jeg er av den oppfatningen av at barn har godt av å lufte seg i løpet av en dag.

Jeg vet at avdelingen noen ganger har delt opp barna i 2 grupper, hvor en gruppe er ute og en gruppe er inne. Så det er flere måter å løse det på...

Hittil i uka har de hatt 2/3 innedager :sukk:

Skrevet

Det er jo forskjell på været i ulike deler av landet, men her hvor vi bor er det strålende vårvær om dagen, og de har vært ute fire-fem timer hver dag dene uka så langt. Merker det i alle fall godt på vår gutt - han elsker å være ute og er i bedre humør om de har vært mye ute.

Jeg skjønner også godt siden til barnehagen, var flere fine innlegg lenger oppe her som hjalp meg med å se det fra den siden.

Allikvel hadde jeg reagert på flere innedager enn utedager. Og det er jo ikke snakk om å være ute hele dagen, men en tur før eller etter lunsj? Men spør barnahgen, kanskje de har en god forklaring?

AnonymBruker
Skrevet

da jeg jobbet i barnehage var vi ute hver dag.noen timer av gangen. men det går jo ann å bytte barnehage til feks en naturbarnehage eller idrettsbarnehage. eller evt bare en annen barnehage hvor barna er ute mer;P

Skrevet

I vår bhg skal de egentlig være ute hver dag. Avd er småbarns, med ett- og toåringer. I vinter har det vært lange perioder hvor det har vært isholke over hele uteområdet, da har de vært mye inne for de har ikke nok personale til å holde barna på beina. Hvis det bare er kaldt eller snør mye, kan de ta med seg toåringene ut, og la ettåringene være inne da de har mindre glede av det. Men jeg har sett tendensen, spesielt en dame som er fast vikar holder dem ofte inne unødvendig. F.eks på våren når alt som skal til er jakke, lue og sko. Jeg vet ikke om det er fordi hun ikke gidder kle på, jeg mistenker hun rett og slett selv trives bedre med å stulle inne enn ute.

Alle foreldrene har fokus på utetid, spør ofte ved henting om de har vært ute, sier på en hyggelig måte på foreldremøter at de ønsker barnet sitt skal være mest mulig ute. Så bhg er veldig klar over forventningen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...