Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er opptatt av at sønnen min på 2 1/2 år skal være ute i løpet av dagen på barnehagen, men skjønner at det ikke alltid lar seg gjøre på vinterstid pga. vær og temperaturer.

Men de siste 2-3 mnd synes jeg at barnehagen har hatt alt for mange innedager uten at det har noe med været å gjøre. I snitt vil jeg gjette at de har vært ute 3 av 5 dager. (har også opplevd at de har vært inne 2 dager på rad..)

Hvordan er det på andre barnehager? Kan man forvente at barna er ute hver dag?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er opptatt av at sønnen min på 2 1/2 år skal være ute i løpet av dagen på barnehagen, men skjønner at det ikke alltid lar seg gjøre på vinterstid pga. vær og temperaturer.

Men de siste 2-3 mnd synes jeg at barnehagen har hatt alt for mange innedager uten at det har noe med været å gjøre. I snitt vil jeg gjette at de har vært ute 3 av 5 dager. (har også opplevd at de har vært inne 2 dager på rad..)

Hvordan er det på andre barnehager? Kan man forvente at barna er ute hver dag?

ja, det syns jeg man kan.. er jo en grunn til at de har uteområde med leker og sånn. ungene har godt av det.

• Liker 1
Skrevet

Ta det opp med barnehagen og si fra at du synes kanskje de er mye inne, hva kan grunnen være til det? Og om de kan prøve å komme seg ut litt mer. Syns også at barn bare har godt av å være ute, skulle egentlig tro at de voksne også vil ut for å slippe litt støy :/

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å aktivisere ungen selv de dagene du har tid(f.eks. helga) i stedenfor å bli irritert på barnehagen for hvordan de gjør ting?

Og bare fordi de er inne betyr ikke at ungene ikke får brukt seg altså.

• Liker 4
Gjest Shati
Skrevet

Har hatt samme problemet her, men her var det så ille en periode at de bare var ute en time i UKA... Katastrofalt etter min mening. Jeg tok det opp og nå er de iallefall mye mer ute.. Håper det varer!!! Ikke noe rart om det blir mye sykdom blant både barn og ansatte hvis det bare skal være inne hele tida!!

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt samme problemet her, men her var det så ille en periode at de bare var ute en time i UKA... Katastrofalt etter min mening. Jeg tok det opp og nå er de iallefall mye mer ute.. Håper det varer!!! Ikke noe rart om det blir mye sykdom blant både barn og ansatte hvis det bare skal være inne hele tida!!

Min erfaring er at barnehager sliter med mye sykdom fordi foreldrene sender sine syke barn i barnhagen fordi de ikke vil ta fri fra jobben og være hjemme med de.

Men ellers er jeg enig i at 1 time i uka er altfor lite. De burde ihvertfall være ute noen timer hver dag.

• Liker 5
Gjest Okusan
Skrevet

Jeg forventer ikke at de er ute hver dag, men så mye de kan.

Det er jo stor forskjell på vinter og sommer også. Det kan godt være over "grensen" på 10 minusgrader og allikevel være guffent nok ute til at barna har det mer kjipt enn gøy. Og av og til er det prosjekter inne.

Så lenge de er ute de fleste dagene uansett vær (og omtrent hver dag i sommerhalvåret) synes jeg det er helt ok.

Men du kan jo bare spørre hvis du lurer på hvorfor de er mye inne?

• Liker 1
Skrevet

Hva med å aktivisere ungen selv de dagene du har tid(f.eks. helga) i stedenfor å bli irritert på barnehagen for hvordan de gjør ting?

Og bare fordi de er inne betyr ikke at ungene ikke får brukt seg altså.

Det står i barnehagens årsplan at man skal prøve å være ute hver dag. Derfor har jeg forventninger om at de prøver å overholde det.

Hva vet du om hva vi gjør i helgene forresten?

• Liker 1
Skrevet

Men du kan jo bare spørre hvis du lurer på hvorfor de er mye inne?

Jeg har tenkt å spørre barnehagen. Jeg ville bare høre litt hva andre synes først.

Skrevet (endret)

Den gamle barnehagen vår var sånn! De hadde lissom ingen god forklaring på hvorfor heller for selv på dager med fint vær var de MYE inne.

Den barnehagen han går i nå er de mye ute heldigvis!

Endret av Sumobryter
Gjest redstar
Skrevet

Jeg ble også sjokkert over dette når jeg var barnehage assistent i en barnehage i nesten 3mnd, jeg tok det opp også og prøvde å få med meg et par barn ut hver dag...

Jo, det er stress med på/av kledningen men stakkars barna måtte være inne hele dagen... nei,jeg vet ivertfall at jeg ikke skal ha barna mine i en stor/større barnehage,,, syns det er trist jeg,.

Skrevet

I bjg keg jobbet i, var 3-6 år ute minst 4 t hver dag!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger å tro at barnehagen gjør så godt de kan utfra de forutsetningene de har, men så er vi heldige med et fantastisk personale som gir veldig mye av seg selv. I perioder er de ute to ganger om dagen, og andre perioder to-tre ganger i uka

Gjest pysepusen
Skrevet

Sånn var det hos oss også. Jeg tok det opp med ped-leder og hun innrømte selv at de var altfor lite ute. Etter denne samtalen har de vært ute hver dag, utenom når det var klinkis ute, for kaldt eller at det har høljet ned. Dette gjelder da de minste. De som er større har vært ute hver dag.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Noen barnehager er rett og slett sløve når det gjelder å komme seg ut. 2,5åringer bør være uten hver dag så sant det ikke er skikkelig møkka vær.

Mitt inntrykk er at de somhar ansatte som ikke er så glade i å være ute selv finner lettere på unnskyldninger enn andre. dessuten avhenger det mye av ledelsen i barnehagen, organisering av dagene og ikke minst vilje.

Ta det opp med dem, få gjerne flere forleldre til å gi beskjed og mas er mitt tips. FAU er også et bra sted å ta det opp for å forhåpentligvis se en endring til neste vinter.

• Liker 1
Skrevet

I barnehagen vår (småbarnsavdeling med 0- og 1-åringer) er normalen at de er ute 2 ganger pr dag, i ca 1-2 timer i gangen. På kaldeste vinteren er de ute 1 gang pr dag, og har kanskje 5 dager i året hvor de ikke er ute i det hele tatt pga været. På godværsdager om sommeren er de mer eller mindre ute hele dagen, de går bare inn for å skifte bleie (og hvis noen barn foretrekker å sove i seng i stedet for vogn). De spiser måltidene ute, og tar sangstunder og slikt ute også.

Så ja, jeg synes du kan ta opp med dem hvis de har innedager som ikke skyldes veldig dårlig vær.

• Liker 1
Gjest Misteltein
Skrevet (endret)

Nå så er de ute 1,5 time + 2-3 timer om dagen. Det er helt avhenging av været. På vinteren så var de ute 2-3 timer om dagen. Jeg syns det er kjempeflott at de er så mye ute, og jeg ville reagert hvis de ikke hadde gjort det. Det er den nydelig vårsolen her nå! Jeg hadde blitt kjempeskuffet om de var mye inne nå.

Endret av Misteltein
Skrevet

Jeg hadde reagert på det. På 1-års avdelingen hendte det de hadde en innedag annenhver uke. Nå på 2-års avdelingen er de ute hver dag. Lengden varierer, er været ufyselig blir det som regel en time. Ellers er normalen 2-5 timer ute.

Skrevet

Når min gikk i barnehagen på småbarnsavdelingen spurte jeg ofte om de hadde vært ute, og fikk som regel nei til svar. Jeg hadde en følelse av at jeg ikke "hadde greie på" hvordan det var å drive en småbarnsavdeling, de mente de ikke skulle være så mye ute inntil de var 3 år. Om vinteren var det for kaldt, om sommeren var det for varmt, og vår og høst kunne det regne mye.

MEN da sønnen min hadde vært nyoperert og var klar for barnehagen igjen, og jeg ga beskjed om at han skulle ta det helt med ro og ikke være ute de første dagene, hadde de tatt han med på aketur i akebakken i 3 timer. Fordi beskjeden ikke kom fram fra mottak til de andre. Det ble fri dagen etter..

AnonymBruker
Skrevet

Vi var ute hver dag i mange timer. Det var ikke vanlig å bli hentet av foreldrene når vi var inne, da var vi i såfall i dårlig form eller noe. Kan bare huske en gang jeg var inne når min mor kom for å hente meg og da hadde jeg begynt å bli syk.

Vi var ute i timesvis selv om det var iskaldt eller høljet ned. Som regel gikk vi alltid med regntøy og regnvotter og ble spylt med en hageslange når foreldrene kom og hentet oss. De som kjørte tok av seg regntøyet og de som ble hentet til fots/sykkel gikk bare hjem med regntøyet på.

Småbarn sov i barnevogner ute.

Trodde alle barnehager var ute hele dagen etter lunsj og kviletid jeg? Barna må jo få frisk luft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...