Gå til innhold

Slør eller ikke slør...

Gjest Lompa

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg synes det er en romantisk skikk med å ha sløret foran ansiktet, men det er vel ikke så helt vanlig her hjemme? Er det noen som har noe kjennskap til denne tradisjonen, og hvorvidt sløret skal løftes av brudens far når han "leverer" bruden, eller om det er brudgommen som skal gjøre det etter vielsen? HVA er egentlig bakgrunnen for denne skikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

definitivt ikke noe slør på meg!

liker ikke symbolikken i det..

jeg har kort hår og har tenkt å sette oppi en liten enkel tiara.. det får holde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en diskusjon om det her for ikke så lenge siden, så du kan jo se på den også hvis det ikke kommer så mange svar her.

Jeg er en av den som hadde slør foran ansiktet, og synes slør er romantisk og fint. Det var heller ikke noe problem å se gjennom sløret, det er jo så tynt. Bruder uten slør er ikke skikkelige bruder, synes jeg. Men det er bare min mening. Jeg tror jeg er i mindretall om det her på KG, iallfall.

Grunnen til at vi "skal" ha slør foran ansiktet, er for å beskytte oss mot onde krefter/ånder som kan komme og ta oss. Men når vi er viet, har vi ektemannen til å beskytte oss. Så da kan vi ta sløret vekk fra ansiktet. Det er altså ektemannen din som skal løfte sløret bak, etter at dere har kommet dit i vielsen hvor presten erklærer dere for rette ektefolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt på å ha slør foran ansiktet, men har ikke bestemt meg ennå! Jeg ville da at sambo eller pappa skulle løftet opp sløret før vi satte oss etter jeg og pappa kommer opp kirkegulvet...Loolaa, jeg synes heller ikke man er skikkelig brud uten slør, i allefall ikke for min del! Vi er nok i fåtall ja..Men man har sikkert forskjellige grunner for ikke å ha det! Det får være opp til hver enkelt!! Jeg ville i allefall ikke gått uten slør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv tror jeg (selvfølgelig litt avhengig av kjolen, men er ganske bestemt på dette) ikke at jeg kommer til å ha slør. Synes ofte det dekker til en brud litt for mye. Kjolen + frisyren for dagen + tiara er så flotte elementer i seg selv at det er ikke er nødvendig med noe slør. Slør foran ansiktet er vel, som flere her skriver, veldig unorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også ha slør, men ikke foran ansiktet. Oppfatter det først og fremst som en katolsk skikk + liker ikke helt symbolikken (jeg kan da passe på meg selv, jeg!) + det minner meg litt for mye om amerikanske bryllupsfilmer. Og jeg tror vel egentlig ikke det er noen særlig tradisjon for det i Norge, i alle fall ikke ifølge min mor-mor på 90 :ler:

Men er det ikke godt at vi kan gjøre som vi vil?!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...