Gå til innhold

Rhodesian Ridgeback

Snuppelure

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ikke erfaring med ridgeback, men fra de som forstår seg på det har jeg hørt at det er en sta hund, som ikke adlyder dersom den ikke har lyst. (satt litt på spissen)

Men vakre hunder, det er det! Søk mer på nettet, står nok masse om den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ridgeback er jo en populær rase for tiden. Noen som har noen teorier på hvorfor trender er viktig for valg av rase?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi en trend er en trend og enkelte ikke evner å tenke selv når de ser en trend? Huff, den var stygg, men jeg tror det er litt sant.

For 15 år siden var det Labrador som gjalt. For 10 år siden var det Golden som gjalt. For 5 år siden var det Rottweiler som gjalt. Inntil nylig var det AmStaff som gjalt.

Jeg tror det ligger litt i tilgjengeligheten og prisen. Folk ser at de kan få solgt valper og setter valper på tispa (gjerne for å beholde en valp selv også). Så blir det ikke så lett å selge allikevel og de må avertere i avisa til en rimelig pris. Selv sitter de inne med middelmådig kompetanse og selger til noen med enda mindre kompetanse. Og om 1 år så kanskje det blir et kull og den med "enda mindre kompetanse" av pengeårsaker. Og sånn fortsetter det helt til rasen er så ødelagt at ingen vil ha den lenger.

Nei, jeg liker det ikke og jeg kan godt strekke meg til å si at jeg synes vi skulle hatt et parringspoliti her i landet. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

De respektive raseklubbene prøver da også å være ett slags hundeparringspoliti, men de kan ikke hindre alle de useriøse aktørene å sette valper på tispa si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De respektive raseklubbene prøver da også å være ett slags hundeparringspoliti' date=' men de kan ikke hindre alle de useriøse aktørene å sette valper på tispa si.[/quote']

Ordet prøver er et fint ord her, ja. Med litt innsikt i parring/avling i to forskjellige raser ser jeg forferdelig mye rart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart .... :-? er jeg en "trend-løve" nå.. hehehehe :ler:

Jeg viste ikke at det var en trend med denne rasen jeg... Jeg ( vi ) tok en test på sidene til cains og både jeg og min mann endte opp med blandt annet Rodesian som alternativ. Vi har lest og sett på flere av de vi fikk som alternativer, og endte opp med at dette var en spennende hund.

Den var faktisk ikke i våre tanker før vi fikk den som tips på nettet.

Det jeg lurer mest på er dens evne til å være hjemme alene på dagtid, eller ønsker den å være med på jobb. Hvordan fungerer den sammen med barn osv.

At det er en sta hund har jeg fått med meg. Men med det følger det også masse personlighet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ridgeback!!!

Har heller ikke fått med meg at dette er en trendy rase, men ser ikke bort i fra at det kan bli det. På denne kanten av landet som jeg bor er det svært få RR-er, og jeg får stadig vekk rare spørsmål om hvilken rase er det der da? Hunden min er to år, og grunnen til at jeg valgte denne rasen er mange. RR er en aktiv rase, og enger seg kun til folk som er spesielt intressert i hundetrening. De er glade i å jobbe og egner seg ikke som "bare kosehund". Og ja - de er stae og egne, gjør gjerne som de selv vil uavhengig av hva eiern vil, og dette krever en konsekvent og tålmodig eier. En må ikke bli sint på en RR for de er veldig følsomme. De knytter seg veldig til eierne sine og hunden min følger etter meg alle steder når jeg er hjemme, hun venter gjerne på meg utafor dodøra. Hun er hjemme alene på dagtid, og har ikke noe problemer med det. Men det er viktig med en gradvis tilvenning til å være hjemme alene. Min RR er ekstremt glad i fremmede mennesker noe som egentlig ikke er typsk for rasen, vanligvis er de uintresserte i fremmede, men varseler gjerne hvis det kommer noen innefor dens territorium. Jeg trener masse med hunden min; lydighet, sykler og går spor på sommeren og driver med snørekjøring på vinteren. Jeg er veldig fornøyd med denne rasen.

Dette er min erfaring av denne rasen. For mer info ta en kikk på www.ridgebck.no De forskjellige oppdretterne har skrevet masse intressang info på sine hjemmesider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du kan følg litt med på Animal Planet, de har et program som heter "Breed all about it", der tar de for seg forskjellige hunderaser i et halvtimes program, fordeler og ulemper med rasen, og hvor enkle/vanskelige de er å oppdra.

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...