Gå til innhold

Hund i barnehage..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Problemet må jo være at det blir ekstra slitasje på område og lekeapparater om mange bedriver hundetrenning der. Og om hunden får fert på noe spennende på andre siden av gjerdet og jumper elegent over og forsvinner.

Sier som flere her oppe: Langline er tingen å trene hund med. Eneste grunn til å ha hund løs er strengt tatt på jakt, og da bør hunden ha GPS på seg i tilfelle den får et raptus og stikker av. Skjer selv den mest veldresserte hund.

Jeg tror ungene sliter ut lekeapparater litt mer enn noen få skvetter hundetiss gjør..

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når man har en valp, så bruker man langline for å øve på innkalling. Punktum.

Barnehagene her i området, som er kommunale, har alle skilt om at hundelufting er forbudt i barnehagen. Burde egentlig vært unødvendig, men «people are basically stupid» som min tidligere psykologiprofessor alltid sa.

AnonymBruker
Skrevet

Når man har en valp, så bruker man langline for å øve på innkalling. Punktum.

Barnehagene her i området, som er kommunale, har alle skilt om at hundelufting er forbudt i barnehagen. Burde egentlig vært unødvendig, men «people are basically stupid» som min tidligere psykologiprofessor alltid sa.

Kan du forklare hvorfor det er så utrolig dumt å lufte hunden i barnehagen?

Jeg synes nå heller det er de som er imot lufting av hund i barnehage som er litt tette i pappen! Det er UTENDØRS! Hunder er ikke farlige spesielt om de ikke lengre oppholder seg der. Da er de ikke farlige i det hele tatt!!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper ikke om jeg har bikkja i langline når andre hunder likevel kommer bort til oss..Våres problem er nemlig ikke at bikkja stikker av eller ikke kommer på komando... Virker som hundeeiere har lettere for å slippe hundene sine bort til hunder som går i langline enn hunder som går i kortere bånd... Altså, dere må bare la bikkja deres løpe bort til oss, men da kan jeg ikke garantere at den er like hel når du får den tilbake!!

AnonymBruker: Hvor står den regelen at man Må bruke langline når man trener hvalp? Eller føler du at du har rett til å bestemme hvordan andre mennesker skal te seg??

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fatter ikke at dere som hundeeiere tror dere automatisk har lov til å benytte dere av områder fordi det er kommunalt.

Det er en barnehage, ikke en hundehage.

Frekkheten lenge leve.

Men det er jo akkurat det vi har :) hihihi

Det er forresten dere som mener dere har rett på området for dere selv og at det skal stå tomt og urørt mesteparten av dagen som er egoistiske.

Hvis en barnehage er den eneste muligheten jeg har til å la hunden strekke på bena så tar jeg den helt uten dårlig samvittighet. Hunden min er viktigere for meg enn hva du er!

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes det er helt greit å bruke barnehager til å slippe hundene. Så lenge man tar opp etter hundene, så ser jeg ikke problemet. Hunder har da ikke drøssevis av bakterier som de bare slipper ned der de ferdes. Dessuten ferdes de jo langs veiene, og der ferdes jo barn også.

Så slutt å være overhysteriske!

Jeg gjør det ikke selv, ettersom vi her har store fjellområder, som vi heller drar til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her, hentet fra hundeloven,Kapittel 2, sikring av hund §6

"§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet

a) i og i tilknytning til boligområder og handleområder,

b) i parker, på gravplasser, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon,

c) på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser,

d) i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder,

e) i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når storfe, sau, geit eller hest normalt går ute, eller

f) under ekstraordinære forhold som gjør båndtvang påkrevd for å beskytte viltet.

Båndtvang etter bokstav c og d kan ikke fastsettes i større grad enn nødvendig og slik at hensynet til de som ønsker å ferdes med løs hund også ivaretas i tilstrekkelig grad, både hva angår omfang og geografisk spredning. Ved fastsettelse av båndtvang etter bokstav e og f kan båndtvang bare innføres i de områder av kommunen hvor husdyr har rett til å beite og faktisk beiter, eller hvor vilt man ønsker å beskytte har sitt leveområde. Båndtvang fastsatt i medhold av bokstav f må opphøre straks forholdene tilsier det. Der beite, natur- og rekreasjonsområder berører flere kommuner, bør disse samordne sine forskrifter. Kommunens innføring av båndtvang etter bokstav f kan påklages til fylkesmannen.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder ikke har adgang til barnehager, skolegårder eller gravplasser. "

I oslo feks er det lov med hund i barnehager etter stengetid, men det er båndtvang på kirkegårder. Da står det et kommunalt skilt med regler for stedet. Hvis det på porten til en kommunal barnehage henger et "hjemmesnakra" hund forbudt skilt så er ikke det av betydning, sånn egentlig..

På nettsidene til oslo kommune står det:

"Utover det som står i politivedtekten har ikke Oslo noen egen forskrift med lokale båndtvangsbestemmelser, adgangsbegrensninger eller antallsbegrensinger for hund."

....Og i politivedtektene står det:

"§ 2-4. Kirke, kirkegård og gravlund

Inntil kirke, på kirkegård og gravlund er det forbudt å drive aktiviteter eller ferdes på en måte som ikke sømmer seg der.

Det er forbudt å trenge seg inn på kirkegård og gravlund når den er stengt for besøk.

Kjæledyr som går løs eller husdyr må ikke slippes inn eller tas med på kirkegård og gravlund. "

...og...

"§ 6-1. Ansvar for dyr på offentlig sted

På offentlig sted plikter person med ansvar for dyr å ha kontroll med dyret ved bruk av bånd eller på annen måte, slik at dyret ikke er til fare eller sjenanse.

§ 6-2. Forvaring av kjæledyr, salg, avliving o.a.

Politiet kan ta i forvaring dyr som går løs i strid med bestemmelsene i § 6-1. Unnlater eier eller besitter å hente dyret innen en uke etter at han eller hun er varslet personlig eller ved kunngjøring i pressen, kan politiet selv eller overlate til kommunen å la dyret selges eller avlives. "

Sånn... Ble tsjeen liten nok for dere nå folkens?

Ps. Husk å sjekke reglene for din kommune før du slipper i barnehagen. :) kan fort bli klein :gjeiper:

• Liker 4
Gjest Eline4
Skrevet

Langline er da virkelig ikke pålagt til trening av valp!

Og ja, nå har jeg altså mer og mer forstått min egen bekymring ang. hund i barnehage, nettopp pga folk er trangsynte når det kommer til enkelte ting!

Har man fått lov, så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor enkelte skal henge seg så ekstremt opp i dette at hundeeiere er så fryktelig uansvarlige OSV. Dritten blir plukket opp om det skulle skje uhell, ingenting blir ødelagt, og dagen etter blir ingen å merke at det har vært hund der.

Jeg blir å bruke barnehagen når jeg føler for det jeg, med god samvittighet ;)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sånn... Ble tsjeen liten nok for dere nå folkens?

Ps. Husk å sjekke reglene for din kommune før du slipper i barnehagen. :) kan fort bli klein :gjeiper:

...teskje selvfølgelig :)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

oida, ser ut til at noen har glemt å gjøre jobben sin i min kommune. I forskriften om hund her så står det bare at de ikke skal stå og bjeffe i boligfelt og de får ikke jakte bufe.

Så her kan man gjøre hva F. man vil så lenge bikkja ikke forstyrrer eller dreper.

AnonymBruker
Skrevet

oida, ser ut til at noen har glemt å gjøre jobben sin i min kommune. I forskriften om hund her så står det bare at de ikke skal stå og bjeffe i boligfelt og de får ikke jakte bufe.

Så her kan man gjøre hva F. man vil så lenge bikkja ikke forstyrrer eller dreper.

Da foreslår jeg at du tar en titt i hundeloven jeg ;) Det er til og med blitt linket til den her.

Men jeg kan godt forklare: Kommunale vedtektene er det som gjelder spesielt for din kommune og er kun vedtekter, mens det som i hundeloven gjelder for hele landet og alle (nesten hvertfall) hunder innenfor norskegrensa ;)

Er det virkelig så jævlig vondt og sårt for dere at vi faktisk har lov til å lufte bikkja der???

• Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Da foreslår jeg at du tar en titt i hundeloven jeg ;) Det er til og med blitt linket til den her.

Men jeg kan godt forklare: Kommunale vedtektene er det som gjelder spesielt for din kommune og er kun vedtekter, mens det som i hundeloven gjelder for hele landet og alle (nesten hvertfall) hunder innenfor norskegrensa ;)

Er det virkelig så jævlig vondt og sårt for dere at vi faktisk har lov til å lufte bikkja der???

Ikke sårt for meg i det hele tatt. Jeg lufter bikkja mi på barneskolen jeg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sårt for meg i det hele tatt. Jeg lufter bikkja mi på barneskolen jeg.

Så fint:) sorry!

Men jeg tror ikke det er så vanlig at kommunen mange vedtekter ang hundehold, med mindre det er en veldig hundefiendelig kommune da...

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke det er noe problem!

Der jeg har bodd, er det helt vanlig å kunne benytte barnehagen utenom åpningstid.

Så lenge man plukker opp evt hundebæsj, burde det være greit.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå ble det stille her....

Man ser jo tydelig hvem som frekke og egoistiske her, det er jo småbarnsforeldrene det, som vanlig! megmegmegmegmegmegmegmegmeg!!

• Liker 3
Gjest Eline4
Skrevet

Nåja, la oss nå ikke ta alle under en kam :)

Alle er litt egoistiske innimellom, og alle har forskjellige meninger! :)

Jeg er bare glad for litt positiv tilbakemelding, så føler jeg meg ikke som en kriminell om vi bruker barnehagen innimellom ;)

Skrevet

Et spørsmål? Når en barnehage er kommunal, og kommunen har forskrift om at hunden skal "holdes i bånd eller forsvarlig inngjerdet" i barnehager og lekeparker hvor det er barn. Kan da barnehagen nekte meg å gå gjennom der med hunden?

Er en barnehage i nabohuset som har gangvei gjennom, og de kjeftet på meg fordi jeg trente hunden der. Dagen etter satt de opp skilt om forbud for hund og jeg fikk beskjed om at jeg ikke kan gå gjennom barnehagen for å komme til andre siden heller.

AnonymBruker
Skrevet

Nå ble det stille her....

Man ser jo tydelig hvem som frekke og egoistiske her, det er jo småbarnsforeldrene det, som vanlig! megmegmegmegmegmegmegmegmeg!!

Nå har vi hundeeiere som har svart negativt på spørsmålet alle understreket at vi ikke har barn. Hva er problemet ditt egentlig?

AnonymBruker
Skrevet

Et spørsmål? Når en barnehage er kommunal, og kommunen har forskrift om at hunden skal "holdes i bånd eller forsvarlig inngjerdet" i barnehager og lekeparker hvor det er barn. Kan da barnehagen nekte meg å gå gjennom der med hunden?

Er en barnehage i nabohuset som har gangvei gjennom, og de kjeftet på meg fordi jeg trente hunden der. Dagen etter satt de opp skilt om forbud for hund og jeg fikk beskjed om at jeg ikke kan gå gjennom barnehagen for å komme til andre siden heller.

Hadde du hunden i bånd da?

Det høres forresten veldig merkelig at en gangvei skal gå igjennom en inngjerdet barnehage.

Skrevet

Hunden min er unntatt fra regel om båndtvang på kommunal grunn. Og de har ikke sett at jeg har hatt den løs. I og med at jeg alltid tar hunden i bånd når det kommer folk, for ikke å skremme noen.

Hvis jeg bare går igjennom, så har jeg hunden i bånd. Går heller ikke inn der når det er barn. Det var ikke poenget heller, gidder ikke trene en plass jeg får kjeft, når jeg får lov i barnehagen 50m bortenfor. Gidder heller ikke trene i barnehage når snøen har smeltet. Trener der bare fordi det er tonnevis med snø alle andre steder, og barna har tråkket ned snøen.

Poenget var om de har lov til å sette opp egne regler når kommunen har bestemt en ting?

Det var ikke barnehage der før, det er derfor veien går igjennom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...