AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #1 Skrevet 10. mars 2012 jeg blør veldig!! jeg prøvde gå på badet og hente papir men blodet bare renner ned på badekulvet og overalt!! det vil ikke stoppe blø. hva skal jeg gjøre?? forslag??
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2012 #2 Skrevet 10. mars 2012 Hor dypt er kuttet? Og hvor er det? Kommer det ut i en jevn strøm, eller pulserer det?
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #3 Skrevet 10. mars 2012 Hor dypt er kuttet? Og hvor er det? Kommer det ut i en jevn strøm, eller pulserer det? det er flere kutt... på armen det kommer bare mer og mer prøver å få det bort men går ikke!!! det bare renner!!!
Gjest Indra Skrevet 10. mars 2012 #4 Skrevet 10. mars 2012 (endret) Har du kuttet deg, selvskading? DRA PÅ LEGEVAKTEN. Surr noe rent og tørt rundt såret så du klemmer det sammen. Da blør du mindre. Ikke skyll sårene med vann, da blør du bare mer. Hold armen hevet! Det er viktig at du får sydd hvis kuttene er dype, ellers får du mye styggere arr etterpå. Vær så snill. Endret 10. mars 2012 av Indra 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #5 Skrevet 10. mars 2012 Har du kuttet deg, selvskading? DRA PÅ LEGEVAKTEN. ja.. men har ikke bil og kan ikke vise det til noen!! får håpe det stopper
Gjest lily Skrevet 10. mars 2012 #6 Skrevet 10. mars 2012 jeg blør veldig!! jeg prøvde gå på badet og hente papir men blodet bare renner ned på badekulvet og overalt!! det vil ikke stoppe blø. hva skal jeg gjøre?? forslag?? Ring ambulanse 113 Put pressure directly on the wound. If you have some type of gauze, use it. Gauze pads hold the blood on the wound and help the components of the blood to stick together, promoting clotting. If you don't have gauze, terrycloth towels work almost as well. If the gauze or towel soaks through with blood, add another layer. Never take off the gauze. Peeling blood soaked gauze off a wound removes vital clotting agents and encourages bleeding to resume.
Gjest Indra Skrevet 10. mars 2012 #7 Skrevet 10. mars 2012 (endret) Kjære deg, om du har kuttet deg dypt nok får du stygge arr om du ikke syr. De er vant til selvskadere på legevakten. Ta taxi. Gjør det jeg skrev i innlegget. Endret 10. mars 2012 av Indra 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #8 Skrevet 10. mars 2012 Kjære deg, om du har kuttet deg dypt nok får du stygge arr om du ikke syr. De er vant til selvskadere på legevakten. Ta taxi. Gjør det jeg skrev i innlegget. dere skjønner ikke.. jeg kan ikke bare ta taxi!! da er jeg borte når dem kommer hjem!!
kisskissbangbang Skrevet 10. mars 2012 #9 Skrevet 10. mars 2012 Spriker sårene veldig? Pulserer blodet eller strømmer det? Har du blødd lenge?
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2012 #10 Skrevet 10. mars 2012 Press, hardt. Det vil ta et par timer før det roer seg, og det forutsetter at du ikke har kuttet noen større årer. Er det på undersiden eller oversiden av armen?
Gjest lily Skrevet 10. mars 2012 #11 Skrevet 10. mars 2012 ja.. men har ikke bil og kan ikke vise det til noen!! får håpe det stopper http://www.vitusapotek.no/Sykdom-og-plager/Sar-og-smaskader/Generell-sarbehandling/ Generell sårbehandling Hygiene er viktig ved behandling av egne eller andres sår. Vask hendene godt før du begynner – og hold såret rent. Kontakt lege ved behov. Det er viktig å ha renseprodukter og forbindingssaker i medisinskapet hjemme. Rask rensing og god forbinding er viktig for å unngå infeksjon i såret. Rensing av såret Vask hendene grundig før du renser egne eller andres sår. Rens først huden rundt såret. Rens deretter selve såret. Dersom såret blør, la det blø en kort stund. Blødninger renser såret. Skyll først med rent vann eller fysiologisk saltvann (0,9 % natriumklorid) Bruk deretter et rensemiddel som Klorhexidin, Pyrisept eller lignende for å desinfisere. Våtserviett innsatt med desinfiserende væske er et godt alternativ hvis man ikke har tilgang til desinfiserende midler. Alle fremmedlegemer (sand, grus, små gresstrå) må fjernes helt fra såret. En sårkrem eller sårsalve kan smøres på før du dekker såret med plaster eller kompress. Krem kan brukes på både tørre og fuktige sår, mens salve bør brukes på tørre sår. Når sårflaten er helt ren, dekkes såret med en kompress eller plaster. Tildekking av såret Ikke bruk forbinding som fester seg i sårflaten. Ikke berør den siden av forbindingen som skal vende inn mot såret. Dersom såret er rent og ser friskt ut kan forbindingen sitte på i noen dager eller til den eventuelt løsner. Skift plasteret dersom blod eller væske trenger gjennom. Er det tegn til infeksjon (varm, rød og hoven hud, gjerne med verk), må det renses og skiftes på daglig. Det finnes mange ulike produkter til sårbehandling. Vitusapotek gir deg gjerne flere råd om hvilke produkter som passer for deg. Kilder: Eget informasjonsmateriell
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #12 Skrevet 10. mars 2012 Du kan prøve å lage en sånn stram knute at du kveler tilførselen! Jeg vet ikke hva jeg skal kalle det eller hva, men hvis man har f.eks. et tøystykke som er som en hel sirkel, så kan man legge det rundt armen over skadepunktet og så snurre og snurre så det blir kjempestramt.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #13 Skrevet 10. mars 2012 tror jeg gjør det takk for forslag, får håpe det stopper
Gjest lily Skrevet 10. mars 2012 #14 Skrevet 10. mars 2012 Ja, gjør det, og så lar du være å skade deg selv mer om du ikke ønsker å blø. :/
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #15 Skrevet 10. mars 2012 Til og med overfladiske sår kan blø veldig mye. Med mindre det spriker veldig trengs det ikke å sy, men det vil ikke bli særlig pent.
SmallTalk Skrevet 10. mars 2012 #16 Skrevet 10. mars 2012 Det har jo litt å si hvor på armen du har kuttet deg, da... Har du kuttet deg på innsiden av underarmene er du (sorry at jeg sier det) direkte dum dersom du ikke drar på legevakta. Hovedpulsårene dine går her, og har du fått snittet over de, så har du er problem. Dype og sprikende sår skal egentlig sys, slik at de lukkes og det ikke går infeksjon i dem. Du kan gjøre en del riktig selv ved blant annet å stripse sammen sårkantene slik at de ikke spriker og såret gror kant-i-kant. Store blødninger må du legge press på for å stoppe, og skadeområdet skal holdes over hjertehøyde. 1
Gjest Indra Skrevet 10. mars 2012 #17 Skrevet 10. mars 2012 Skaff deg strips så du får lukket sårene! 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #18 Skrevet 10. mars 2012 Kjære deg da... Hvor gammel er du? Hvem er "dem" som kommer hjem? Får du hjelp på noe vis, av BUP, psykolog eller andre? Har du noen å prate med? Selvskading er ingen god løsning på det du sliter med. En dag frem i tid kommer du til å angre deg grønn på at du gjorde det, men arrene vil aldri bli borte. De vil være der selv når problemene og de vonde tankene er borte - og minne deg på denne tiden som ikke var så god. De vil være der, og være synlige for andre - andre som du ikke ønsker at skal se dem. De vil hindre deg i så mye. Tro meg - jeg har vært der selv. Er nå på et helt annet sted i livet, og skulle ønske noen visste hva jeg gjorde den gangen da jeg var 15 og hjalp meg å stanse før underarmene ble så arrete. Skulle ønske jeg klarte å finne en annen måte å takle problemene på. Har selv flere stygge arr som burde vært sydd, men som deg så våget jeg ikke oppsøke legevakt. Trodde ikke at 15-åringer kunne gå på legevakt uten foreldre - men de kan de! Du kan også vise armen din til foreldrene dine, og få dem til å bli med deg på legevakten. Jeg vet at det nok høres utenkelig ut, men jeg tror dine foreldre vil skjønner mer enn du tror... Håper du får hjelp til å komme deg ut av dette! Husk at du alltid kan ringe mental helse på 116 123 om du trenger noen å prate med! 1
bittelura Skrevet 10. mars 2012 #19 Skrevet 10. mars 2012 Vær så snill, oppsøk hjelp!! Har vært veldig nære å miste venninner pga selvskading.. Tenk når du bommer skikkelig og ikke får stoppet blødningen.. Da er ikke blod på gulvet det største problemet.. Vet at det er vanskelig å oppsøke hjelp, men gjør det for din familie og venner! 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #20 Skrevet 10. mars 2012 Kjære deg da... Hvor gammel er du? Hvem er "dem" som kommer hjem? Får du hjelp på noe vis, av BUP, psykolog eller andre? Har du noen å prate med? Selvskading er ingen god løsning på det du sliter med. En dag frem i tid kommer du til å angre deg grønn på at du gjorde det, men arrene vil aldri bli borte. De vil være der selv når problemene og de vonde tankene er borte - og minne deg på denne tiden som ikke var så god. De vil være der, og være synlige for andre - andre som du ikke ønsker at skal se dem. De vil hindre deg i så mye. Tro meg - jeg har vært der selv. Er nå på et helt annet sted i livet, og skulle ønske noen visste hva jeg gjorde den gangen da jeg var 15 og hjalp meg å stanse før underarmene ble så arrete. Skulle ønske jeg klarte å finne en annen måte å takle problemene på. Har selv flere stygge arr som burde vært sydd, men som deg så våget jeg ikke oppsøke legevakt. Trodde ikke at 15-åringer kunne gå på legevakt uten foreldre - men de kan de! Du kan også vise armen din til foreldrene dine, og få dem til å bli med deg på legevakten. Jeg vet at det nok høres utenkelig ut, men jeg tror dine foreldre vil skjønner mer enn du tror... Håper du får hjelp til å komme deg ut av dette! Husk at du alltid kan ringe mental helse på 116 123 om du trenger noen å prate med! Det sier jeg ikke.. vil helst være anonym..mente foreldrene mine. De vet jeg har kutta meg men tror jeg har sluttet så ville ikke at de skulle komme hjem til at det var blod over alt..ja går til bup men hjelper ikke særlig spørr du meg..jeg vet men det hjelper så veldig så vanskelig å slutte :/ bra du klarte å slutte men dumt med arrene. takk for at bryr deg <3
Fremhevede innlegg