Gå til innhold

"Da var man..."


Pixie

Anbefalte innlegg

Det vrenger seg i magen hver gang en eller annen oppdaterer facebookstatusen sin med "Da var man trygt hjemme igjen" "Da har man skaffet seg iPod" osv osv, hvor kommer dette tullet fra?? :kjefte:

Enda verre når det blir brukt IRL, når de skal være viktige på cafe med latte og sigarett... "Nei da får man(jeg) tenke på turen hjem! Og hun(jeg) skal kose seg med chips og pepsi max og tangerudbakken, og det synes man(jeg) ikke er feil!"

Fysjom.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når venner omtaler seg som man,han, hun, en, osv, så spør jeg av og til på spøk "å, er det den andre personligheten da, altså?".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe imot det egentlig.. Så lenge det ikke blir for mye. Jeg føler dette er typisk møringer og nordlendinger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vrenger seg i magen hver gang en eller annen oppdaterer facebookstatusen sin med "Da var man trygt hjemme igjen" "Da har man skaffet seg iPod" osv osv, hvor kommer dette tullet fra?? :kjefte:

På Facebook er det jo også mange som snakker om seg selv i tredje person fordi teksten kommer rett etter navnet. Som dette:

Kari Jensen synes hun har vært flink til å rydde i dag. Jeg synes det også ser litt tullete ut... :sjenert:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Facebook er det jo også mange som snakker om seg selv i tredje person fordi teksten kommer rett etter navnet. Som dette:

Kari Jensen synes hun har vært flink til å rydde i dag. Jeg synes det også ser litt tullete ut... :sjenert:

Der forsvant det et avsnitt, den siste setningen hørte ikke til statusen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Facebook er det jo også mange som snakker om seg selv i tredje person fordi teksten kommer rett etter navnet. Som dette:

Kari Jensen synes hun har vært flink til å rydde i dag. Jeg synes det også ser litt tullete ut... :sjenert:

Og om du har vært på facebook siden begynnelsen, så vet du hvorfor.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Leopard

Kan være litt irriterende om noen omtaler seg selv i tredjeperson jevnlig - og da spesielt på facebook, men ellers tenker jeg ikke noe særlig over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være litt irriterende om noen omtaler seg selv i tredjeperson jevnlig - og da spesielt på facebook, men ellers tenker jeg ikke noe særlig over det.

Virker som mange får "tredjepersonsyken" når de blir mødre. "Mamma skal bare ditten og datten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om du har vært på facebook siden begynnelsen, så vet du hvorfor.

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Da var man" er da bare en uttrykksmåte? Jeg sier det ikke ofte, men reagerer heller ikke når noen sier det. Det er da verken feil norsk eller en "hip" trend.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kate Moss - Vintaqe

Jean Paul - classique - den rosalige med brun "netting" over.. bra forklart :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kate Moss - Vintaqe

Jean Paul - classique - den rosalige med brun "netting" over.. bra forklart :jepp:

ahahahah, feil tråd :sjenert:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Da var man" er da bare en uttrykksmåte? Jeg sier det ikke ofte, men reagerer heller ikke når noen sier det. Det er da verken feil norsk eller en "hip" trend.

Men det hører vel til under "språk" for det om? ;)

Og jeg synes det er en ekkel snakkemåte, selv om en ikke skal begynne setninger med hverkenverkensnerken "men" eller "og"! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det hører vel til under "språk" for det om? ;)

Og jeg synes det er en ekkel snakkemåte, selv om en ikke skal begynne setninger med hverkenverkensnerken "men" eller "og"! :sjenert:

Hvor tråden hører hjemme mente jeg ikke å kommentere noe om - jeg fant den via "Nye innlegg"-søket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, men det er jo på en måte feil norsk når enkelte bruker denne snakkemåten hele tiden?

Husker da jeg var 16 og i gother-miljøet, plutselig begynte alle å prate sånn! Allerede da gikk dette meg på nervene, for "Nå skulle man gjerne hatt ett glass rødvin og vært død i en kiste mens Nosferatu nekrojukka på meg. Man liker vampyrer!" "Man vil dø" "Da har stargazerpudderet kommet i posten, nå skal man bli hvit som Nemi!"

:snurt:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe, men det er jo på en måte feil norsk når enkelte bruker denne snakkemåten hele tiden?

Husker da jeg var 16 og i gother-miljøet, plutselig begynte alle å prate sånn! Allerede da gikk dette meg på nervene, for "Nå skulle man gjerne hatt ett glass rødvin og vært død i en kiste mens Nosferatu nekrojukka på meg. Man liker vampyrer!" "Man vil dø" "Da har stargazerpudderet kommet i posten, nå skal man bli hvit som Nemi!"

:snurt:

Det der var jo bare rart! Jeg er vant til at uttrykket brukes i sammenhenger som...

"Ja, da var man hjemme fra ferie igjen."

Nei, kanskje man skulle laget seg litt mat?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vrenger seg i magen hver gang en eller annen oppdaterer facebookstatusen sin med "Da var man trygt hjemme igjen" "Da har man skaffet seg iPod" osv osv, hvor kommer dette tullet fra?? :kjefte:

Enda verre når det blir brukt IRL, når de skal være viktige på cafe med latte og sigarett... "Nei da får man(jeg) tenke på turen hjem! Og hun(jeg) skal kose seg med chips og pepsi max og tangerudbakken, og det synes man(jeg) ikke er feil!"

Fysjom.

Helt enig! Generelt synes jeg plutselig folk bruker "da" altfor mye. For eksempel skal man jo bruke "når" hvis man skriver i historisk presens, men aviser og andre gjor veldig mye feil med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

For å være helt ærlig, så skjønner jeg ikke nøyaktig hva dere klager på her. Er det bruk av "da"? Bruk av "man"? Bruk av tredje person?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Hvorfor?

Fordi det i begynnelsen på facebook ikke var et valg. Uansett hva du skulle skrive så begynte det med "*** *** is (og senere "er" når det kom på norsk)", dette henger igjen hos en del som begynner statuser på samme måte etter at det ble valgfritt.

Ellers lurer jeg litt på problemet jeg også. Er det "da" eller "man"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...