Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 Populært innlegg #1 Skrevet 7. mars 2012 Kom over et leserinnlegg på VG i kveld som jeg kjente meg igjen i, ja enkelte ting nevnes som om jeg skulle ha sagt det selv. Det jeg undrer meg over er HVA KAN MAN GJØRE som f.eks forelder for at sitt eget barn skal få "tilrettelagt dusjing" på skolen / slippe å måtte dusje naken med alle andre? Hadde jeg fått bestemme, hadde det vært obligatorisk for alle skoler å ha egne båser med dusjforheng + rom hvor de som ønsker det kan skifte alene Svært mange skoler har dusjanlegg hvor det ikke en gang finnes skillebåser en gang, men hvor det er 10-12 dusjhoder og du har overhode ingenting annet å skjule deg bak, som f.eks dette " Personlig opplevde jeg skiftingen og dusjingen på skolen som forferdelig, ettersom den innebar at de samme klassekameratene som daglig mobbet meg, også fikk se at jeg hadde blåmerker etter vold i hjemmet. Den reaksjonen jeg fikk, var at de sa at jeg burde ta et hint når ikke engang foreldrene mine likte meg. Det er kanskje ikke så overraskende at jeg etter dette oppgav alle tanker om å betro meg til noen som helst om det som foregikk hjemme, hverken på skolen eller andre steder. Videre kan det tilføyes at denne ukentlige ydmykelsen langt fra har motivert meg til å gå på trningssentre eller delta i annen organisert mosjon i voksen alder, selv om det å motivere til trening både var og er et uttalt mål med kroppsøvingsfaget. Dessuten er det vel noe prinsipielt problematisk ved det å tvinge andre til å eksponere egen kropp. Barn som ikke ønsker å skifte eller dusje i forbindelse med Kroppsøving, blir ofte stemplet som uvillige og uhygieniske av lærere og medelever. Da jeg gikk på skolen ble det nærmest drevet heksejakt på oss som helst unngikk å skifte og dusje. Det kan her være på sin plass å spørre seg i hvilke andre sammenhenger det er ansett som greit å tvinge personer til avkledning med andre tilstede, og ovenikjøpet true dem som nekter med straff?" Leserinnlegget 70
Bernardette Skrevet 7. mars 2012 #2 Skrevet 7. mars 2012 Hvis det skal deles inn i båser må det i så fall gjelde alle. Jeg vil si det er enda mer suspekt at en eller to er adskilt, mens resten dusjer sammen. 16
Gjest strykebrett Skrevet 7. mars 2012 #3 Skrevet 7. mars 2012 Det er jo ikke snakk om å tvinge folk til å kle av seg for eksponeringens del, men at folk faktisk må dusje etter å ha hatt en time med kroppsøving. Syns ikke det er et urimelig krav, bare normal hygiene.
Populært innlegg challenger Skrevet 7. mars 2012 Populært innlegg #4 Skrevet 7. mars 2012 Enig, synes det er merkelig at det ikke finnes skillevegger i det minste. I alle gymsalene på skoler jeg har vært i har det vært sånne åpne dusjer som på bildet der. Og det resulterte i at det var MANGE som ikke dusjet etter gymmen både på barne-ungdomskole og vgs. Spesielt vgs! Og det må nevnes at vi hadde gym i FØRSTE time. Flere dro faktisk heller hjem for å dusje(de som bodde i nærheten) enn å dusje der. Da er det kanskje på tide å få gjort noe med dagens dusjgarderober. 54
Gjest NozMonster Skrevet 7. mars 2012 #5 Skrevet 7. mars 2012 Hvis det skal deles inn i båser må det i så fall gjelde alle. Jeg vil si det er enda mer suspekt at en eller to er adskilt, mens resten dusjer sammen. ja, i hvertfall for unger som er så opptatt av rettferdighet!
Gjest NozMonster Skrevet 7. mars 2012 #6 Skrevet 7. mars 2012 Enig, synes det er merkelig at det ikke finnes skillevegger i det minste. I alle gymsalene på skoler jeg har vært i har det vært sånne åpne dusjer som på bildet der. Og det resulterte i at det var MANGE som ikke dusjet etter gymmen både på barne-ungdomskole og vgs. Spesielt vgs! Og det må nevnes at vi hadde gym i FØRSTE time. Flere dro faktisk heller hjem for å dusje(de som bodde i nærheten) enn å dusje der. Da er det kanskje på tide å få gjort noe med dagens dusjgarderober. mmmmhm, og det resulterer ofte i tapt skoletime for å prioritere å dusje! ( av min erfaring ihvertfall)
challenger Skrevet 7. mars 2012 #7 Skrevet 7. mars 2012 mmmmhm, og det resulterer ofte i tapt skoletime for å prioritere å dusje! ( av min erfaring ihvertfall) Nettopp, var mange som kom for seint eller droppet neste time!
Gjest O___o Skrevet 7. mars 2012 #8 Skrevet 7. mars 2012 Jeg har gått på 5 forskjellige skoler - og det var kun en av skolene som hadde skillebåser. Men da var jo båsene paralelt overfor hverandre, så man så jo de som sto tvers over uansett. Var flere elever som strøk i gym fordi de ikke ville dusje. Og selvsagt en del elever som kunne forsvinne fra skolen ut dagen, dersom de hadde hatt gym ( fordi de ikke dusjet, men kunne ikke ha mer fravær i faget, i fare for å stryke i gym - så droppet de heller faget etterpå) Var mange jenter som hadde jævlig mye menstrasjon og stod over gymmen, for å si det sånn. 2
Gjest Solsmil Skrevet 7. mars 2012 #9 Skrevet 7. mars 2012 På alle de skolene jeg har gått, har det vært dusjer som de over. Det resulterte at jeg ikke dusjet etter barneskolen, og gikk heller utenog dusje/ skulket for å dra hjem å dusje. Og det var jeg ikke alene om. På videregående fikk jeg fritak for praktisk gym fordi jeg ikke ville dusje sammen med andre, og skolen hadde ikke mulighet/interesse av å tilrettelegge for en annen løsning.
Sweet77 Skrevet 7. mars 2012 #10 Skrevet 7. mars 2012 Det er jo ikke snakk om å tvinge folk til å kle av seg for eksponeringens del, men at folk faktisk må dusje etter å ha hatt en time med kroppsøving. Syns ikke det er et urimelig krav, bare normal hygiene. ...nei, men eksponering er unektelig et resultat. Leste du hovedinnlegget i det hele tatt??? Dette ligner jo mer på barnemishandling! Det er jo helt hjerteløst overfor barn som har det som han som ble omtalt her. og de er sannsynligvis flere enn man tror. Må si at min første reaksjon når jeg så overskriften var "Selvfølgelig skal de dusje!!" Men etter dette innlegget, TS, skiftet jeg brått perspektiv på saken. Og det er et poeng her, i at det for alle andre er en frivillig sak å eksponere seg. I saker som denne er de psykiske skadene er langt værre enn evt forkjølelser man pådrar seg av å ikke dusje. Bare å konstatere at dagens løsning er elendig, samme hva man velger. Blir ikke enkelt for de som evt ber om fritak heller, er de uglesett fra før blir de det i hvert fall om de skal få individuelt fritak. Bør tas tak i straks! 20
Gjest Sobril Skrevet 7. mars 2012 #11 Skrevet 7. mars 2012 (endret) Siden jeg ble sent utviklet var dusjing på ungdomsskolen helt forferdelig. Endret 7. mars 2012 av Sobril
Moscato Skrevet 7. mars 2012 #12 Skrevet 7. mars 2012 På generelt grunnlag synest eg at det er svært synd at folk skal føle at det er så uendeleg grusomt å dusje i same rom som andre. Og at foreldre fører den haldninga vidare til ungane sine. 35
Gjest NozMonster Skrevet 7. mars 2012 #13 Skrevet 7. mars 2012 bare tenkt så mye adskilte dusjer kunne forhindret mht mobbing! på barneskolen blir man mobbet for om man er flatbrystet! ( knekkebrød, speilegg, myggstikk osv....) ooooog man blir mobbet om man begynner å få pupper, for da er man feit for pupper er jo fett ..ikke la meg begynne å snakke om hårvekst vs ikke hårvekst! 19
Aldrisur Skrevet 7. mars 2012 #14 Skrevet 7. mars 2012 Det er en veldig interessant problemstilling du tar opp her. Vi skal huske på at alle mennesker trenger å verne om sin integritet, det gjelder i høyeste grad også barn og ungdom, spesielt som du nevner unger som blir mobba, føler seg usikre o.l. Kanskje vi burde lage en kampanje for å få skolearkitektene til å revurdere dagens dusjløsninger på skolene og anlegge alle dusjrom med båser? 15
Cuckold Skrevet 7. mars 2012 #15 Skrevet 7. mars 2012 Kom over et leserinnlegg på VG i kveld som jeg kjente meg igjen i, ja enkelte ting nevnes som om jeg skulle ha sagt det selv. Det jeg undrer meg over er HVA KAN MAN GJØRE som f.eks forelder for at sitt eget barn skal få "tilrettelagt dusjing" på skolen / slippe å måtte dusje naken med alle andre? Hadde jeg fått bestemme, hadde det vært obligatorisk for alle skoler å ha egne båser med dusjforheng + rom hvor de som ønsker det kan skifte alene Svært mange skoler har dusjanlegg hvor det ikke en gang finnes skillebåser en gang, men hvor det er 10-12 dusjhoder og du har overhode ingenting annet å skjule deg bak, som f.eks dette " Personlig opplevde jeg skiftingen og dusjingen på skolen som forferdelig, ettersom den innebar at de samme klassekameratene som daglig mobbet meg, også fikk se at jeg hadde blåmerker etter vold i hjemmet. Den reaksjonen jeg fikk, var at de sa at jeg burde ta et hint når ikke engang foreldrene mine likte meg. Det er kanskje ikke så overraskende at jeg etter dette oppgav alle tanker om å betro meg til noen som helst om det som foregikk hjemme, hverken på skolen eller andre steder. Videre kan det tilføyes at denne ukentlige ydmykelsen langt fra har motivert meg til å gå på trningssentre eller delta i annen organisert mosjon i voksen alder, selv om det å motivere til trening både var og er et uttalt mål med kroppsøvingsfaget. Dessuten er det vel noe prinsipielt problematisk ved det å tvinge andre til å eksponere egen kropp. Barn som ikke ønsker å skifte eller dusje i forbindelse med Kroppsøving, blir ofte stemplet som uvillige og uhygieniske av lærere og medelever. Da jeg gikk på skolen ble det nærmest drevet heksejakt på oss som helst unngikk å skifte og dusje. Det kan her være på sin plass å spørre seg i hvilke andre sammenhenger det er ansett som greit å tvinge personer til avkledning med andre tilstede, og ovenikjøpet true dem som nekter med straff?" Leserinnlegget At naken kropp er noe så forferdelig at det er mer ille å bli "tvunget" til å dusje naken enn å bli "tvunget" til å ha matte, eller sosialisere med andre barn selv om man skulle ha antydning til sosial angst er et syn som har bredt om seg og som etter hvert kanskje vil ta over og gjøre samfunnet vårt til et enda mer kroppshysterisk samfunn. Det er en grunn til at barn oppvokst i naturistfamilier har et mer avslappet forhold til nakenhet enn barn oppvokst i hjem der nakenhet er fy-fy. Og skulle det bli slik at neste generasjon skulle vokse opp som den første i vår del av verden i nyere tid som ikke får se hvordan andre helt vanlige barn ser ut, med det mangfold og alle de normalvariasjoner som finnes, er det i hvert fall veien til enda flere komplekser og et mer anstrengt og negativt forhold til egen kropp. For hvis man ikke lenger vil se alle normalvariasjonene vil man ende opp med å bare ha Internett, film og reklame å måle seg med, og de nakne kroppene vi ser der er definitivt ikke representative. Så å avskaffe den noenlunde avslappede kultur vi i vår del av verden har hatt for naken kropp gjennom blant annet å kunne dele dusj og garderobe med samme kjønn er som å pisse i buksa for å holde varmen: Det er snarveien til enda flere komplekser og et mer negativt forhold til egen kropp. 30
Gjest Gjesten Skrevet 7. mars 2012 #16 Skrevet 7. mars 2012 Grunnen til at det fremdeles er sånn handler nok om økonomi. Ikke nødvendigvis pga. at skilleveggene er så dyre i innkjøp - men fordi det krever mer av renholdspersonalet. Ideelt sett burde alle få sitt eget avlukke, men jeg tviler på det skjer med det første. 2
Sweet77 Skrevet 7. mars 2012 #17 Skrevet 7. mars 2012 På generelt grunnlag synest eg at det er svært synd at folk skal føle at det er så uendeleg grusomt å dusje i same rom som andre. Og at foreldre fører den haldninga vidare til ungane sine. Det er vel heller holdningene til de rundt som er problemet? De som får andre til å føle seg "unormale"? 13
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #18 Skrevet 7. mars 2012 Det er jo ikke snakk om å tvinge folk til å kle av seg for eksponeringens del, men at folk faktisk må dusje etter å ha hatt en time med kroppsøving. Syns ikke det er et urimelig krav, bare normal hygiene. TS her ÅÅÅÅNEI? Jeg trodde jo at alle barn må dusje på skolen etter gymmen, slik at jentene i klassen kan stå og peke på deg/spytte på deg - når du står der splitter naken. Gjerne stikke av med klærne dine / låse deg inne splitter naken eller annet morsomt medelevene kan finne på. Jeg trodde jo at alle barn må dusje på skolen, sånn at i hvert fall 2-3 av elevene kunne få sin daglige dose med mobbing, sånn at vi opprettholder stigningen av barn med psykiske problemer + sånn at selvmordsstatistikken kan øke. 11
Gjest MorAase Skrevet 7. mars 2012 #19 Skrevet 7. mars 2012 Enig, synes det er merkelig at det ikke finnes skillevegger i det minste. I alle gymsalene på skoler jeg har vært i har det vært sånne åpne dusjer som på bildet der. Og det resulterte i at det var MANGE som ikke dusjet etter gymmen både på barne-ungdomskole og vgs. Spesielt vgs! Og det må nevnes at vi hadde gym i FØRSTE time. Flere dro faktisk heller hjem for å dusje(de som bodde i nærheten) enn å dusje der. Da er det kanskje på tide å få gjort noe med dagens dusjgarderober. Da er det kanskje på tide å få gjort noe med dagens ungdom sin tragiske og unaturlige holdning til nakne kropper! 22
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #20 Skrevet 7. mars 2012 Jeg synes det var forferdelig å dusje med de andre! Og det ble mye snakking mellom jentene, pga slike åpne dusjer, som de igjen sa til guttene, så helt enig i at det burde vært båser! 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå