Gå til innhold

Elever som må dusje på skolen etter kroppsøvning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De som snakker om dette med at ungdommen nå til dags og deres foreldre synes nakne kropper er flaut og tabu, har ikke skjønt problemet. Problemet er ikke at det er flaut å vise seg naken, men at for dem som blir mobbet av andre grunner er det traumatisk å dusje sammen med andre. Fordi mobbere tar tak i alt de ser, inkludert hvordan folk ser ut nakne. Og det verste av alt er at i dagens teknologiske samfunn med muligheter til å ta bilder og filme med mobiltelefon, er faktisk en del mobbere så slemme at de tar bilder eller filmer i smug i gymgarderoben. Derfra er veien til internett (facebook o.l.) kort, og vips har mobbingen tatt en ny og enda mer traumatisk vending.

Det er så alt for lett å føyse bort problemet ved å mene at alle burde skjerpe seg, bli mindre flau over kroppen sin og lære seg å dusje sammen med andre. Hvorfor skal man f.eks. få gå på do i fred, men dusjing skal foregå på rekke og rad uten noen form for skillevegg? Ikke alle er like glad i å vise frem den nakne kroppen, og saken forverrer seg dersom det er mobbing inne i bildet. Jeg tror en god del folk som er negativ til mer private dusjordninger aldri har opplevd mobbing og stygg baksnakking når de gikk på skola. Det kan utarte seg til å bli ganske så jævlig, og alt blir ekstra ekkelt når til og med den nakne kroppen blir gransket for feil mobberne kan ta tak i. Men for noen er dette alt for lett å overse og ignorere, og da kommer beskjeden om å slutte å være så forknytt og sjenert.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her:

For å presisere litt:

Dette var ikke ment som en diskusjon om barn skal eller ikke-skal ha gym

Dette var ikke ment som en diskusjon om barn skal eller ikke-skal dusje etter gymmen

Jeg ønsket å starte en diskusjon om HVILKE TILTAK vi kan iverksette - for at barn kan bli tryggere i en så sårbar situasjon - som når de er nakne og skal dusje - slik at gymmen ikke blir noe de gruer seg til på grunn av dusjinga etterpå.

( Ja. For det er forskjellig på å mobbes for å ha stygge briller - og på det å bli mobbet for å ha en ekkel kropp/ekle pupper - mens du er naken - selv om begge deler kalles mobbing)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det burde være båser med dusjforheng i alle gym-garderober.

Husker jeg skulka gymmen mye selv på ungdomsskolen. Skjemtes over små pupper og mye kviser på bryst og rygg :tristbla:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kom over et leserinnlegg på VG i kveld som jeg kjente meg igjen i,

ja enkelte ting nevnes som om jeg skulle ha sagt det selv.

Det jeg undrer meg over er HVA KAN MAN GJØRE som f.eks forelder for at sitt eget barn skal få "tilrettelagt dusjing" på skolen / slippe å måtte dusje naken med alle andre?

Hadde jeg fått bestemme, hadde det vært obligatorisk for alle skoler å ha egne båser med dusjforheng + rom hvor de som ønsker det kan skifte alene

Svært mange skoler har dusjanlegg hvor det ikke en gang finnes

skillebåser en gang, men hvor det er 10-12 dusjhoder og du har overhode ingenting annet å skjule deg bak, som f.eks dette

030b4.jpg

" Personlig opplevde jeg skiftingen og dusjingen på skolen som forferdelig, ettersom den innebar at de samme klassekameratene som daglig mobbet meg, også fikk se at jeg hadde blåmerker etter vold i hjemmet. Den reaksjonen jeg fikk, var at de sa at jeg burde ta et hint når ikke engang foreldrene mine likte meg. Det er kanskje ikke så overraskende at jeg etter dette oppgav alle tanker om å betro meg til noen som helst om det som foregikk hjemme, hverken på skolen eller andre steder. Videre kan det tilføyes at denne ukentlige ydmykelsen langt fra har motivert meg til å gå på trningssentre eller delta i annen organisert mosjon i voksen alder, selv om det å motivere til trening både var og er et uttalt mål med kroppsøvingsfaget.

Dessuten er det vel noe prinsipielt problematisk ved det å tvinge andre til å eksponere egen kropp. Barn som ikke ønsker å skifte eller dusje i forbindelse med Kroppsøving, blir ofte stemplet som uvillige og uhygieniske av lærere og medelever. Da jeg gikk på skolen ble det nærmest drevet heksejakt på oss som helst unngikk å skifte og dusje. Det kan her være på sin plass å spørre seg i hvilke andre sammenhenger det er ansett som greit å tvinge personer til avkledning med andre tilstede, og ovenikjøpet true dem som nekter med straff?"

Leserinnlegget

Jeg har vel følelsen at det er volden hjemme og mobbingen på skole som er det egentlige problemet. Ikke at man dusjer naken. Hvis man ikke dusjer naken er det helt sikkert andre ting mobberene vil ta taken i. Man må ta tak i mobbingen som problem og ikke bare hele tiden "fjerne" (og dermed flytte) det som eleven blir mobbet for.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg tror en god del folk som er negativ til mer private dusjordninger aldri har opplevd mobbing og stygg baksnakking når de gikk på skola. Det kan utarte seg til å bli ganske så jævlig, og alt blir ekstra ekkelt når til og med den nakne kroppen blir gransket for feil mobberne kan ta tak i. Men for noen er dette alt for lett å overse og ignorere, og da kommer beskjeden om å slutte å være så forknytt og sjenert.

Jeg har fått min dose med ikke positive bemerkninger på kroppen min da jeg gikk på skolen. Er likevel en av de som mener at vi ikke må tilrettelegge oss ut av alt som er ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Nå var det ikke mobbing jeg snakket om, men komplekser for sin egen kropp. Tynne/feite, små pupper/store pupper, hårete/ikke hårete osv. Folk har komplekser for alt mulig, og det er ikke alle som er komfortable med å stå naken foran 14 andre jenter nettopp pga dette.

Og komplekser kommer fra samfunnet rundt og de holdninger som avspeiles der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest O___o

Enig med deg. Det blir fryktelig bakvendt hvis man skal tilrettelege så innamri at ingen trenger å gjøre noe de ikke er komfortable med. For eksempel er det mange som syns å holde foredrag foran klassen er grusomt, eller som syns det er fælt å måtte synge i musikktimene. Man kan ikke slutte med alt noen syns er ekkelt.

Tror det er sunt å lære seg at man av og til må gjøre en del ting som man kanskje gruer seg litt til.

Mobbing må bekjempes med alle midler. Å tro at dusjen er grunnen til mobbing er vel noe naivt, selv om det kanskje foregår mer der.

:balltre: :balltre: :balltre:

:scorpis: :scorpis: :scorpis:

:murvegg: :murvegg: :murvegg:

Har ikke ord for hvor ufattelig dumt dette innlegget var

:rasende: :rasende: :rasende:

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

TS her

Men nå skyldtes jo ikke alle barns kroppskomplekser holdningene foreldrene gir.

For min egen del var det jo ikke foreldrene mine som fortalte hvor feit, ekkel, unormal og stygg jeg var når jeg dusjet i gymmen på skolen.

det var jo heller ikke foreldrene mine som spyttet på meg eller stakk av med klærne mine mens jeg dusjet + la de i vasken og satte vannet på.

Ikke bebreider jeg foreldrene til medelevene mine for å ha gjort disse tingene heller.

Du missforstod mitt budskap. Det er foreldrene til de som mobber jeg holder ansvarlige. Samt de som lider under å ha søppelforeldre som påfører egne barn komplekser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener, dette med et anstrengt forhold til nakenhet har virkelig utviklet seg de siste ti-tyve årene.

men hvem har skylda i det?

Jeg tror det dels henger sammen med USAs stadig sterkere kulturelle dominans på vestlig kultur gjennom massekulturen, USA og England har tradisjonelt et langt mer anstrengt forhold til nakenhet enn oss i Skandinavia, og dels bidrar nok også masseinnvandring av mennesker fra deler av verden med enda sterkere nakenhetstabu, ikke minst en del land i Midtøsten.

Skrev en tråd om dette for et par år tilbake:

Baklengs inn i fremtiden: Nytt begrep: "nakendusjing"

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=467363

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som snakker om dette med at ungdommen nå til dags og deres foreldre synes nakne kropper er flaut og tabu, har ikke skjønt problemet. Problemet er ikke at det er flaut å vise seg naken, men at for dem som blir mobbet av andre grunner er det traumatisk å dusje sammen med andre. Fordi mobbere tar tak i alt de ser, inkludert hvordan folk ser ut nakne. Og det verste av alt er at i dagens teknologiske samfunn med muligheter til å ta bilder og filme med mobiltelefon, er faktisk en del mobbere så slemme at de tar bilder eller filmer i smug i gymgarderoben. Derfra er veien til internett (facebook o.l.) kort, og vips har mobbingen tatt en ny og enda mer traumatisk vending.

Det er så alt for lett å føyse bort problemet ved å mene at alle burde skjerpe seg, bli mindre flau over kroppen sin og lære seg å dusje sammen med andre. Hvorfor skal man f.eks. få gå på do i fred, men dusjing skal foregå på rekke og rad uten noen form for skillevegg? Ikke alle er like glad i å vise frem den nakne kroppen, og saken forverrer seg dersom det er mobbing inne i bildet. Jeg tror en god del folk som er negativ til mer private dusjordninger aldri har opplevd mobbing og stygg baksnakking når de gikk på skola. Det kan utarte seg til å bli ganske så jævlig, og alt blir ekstra ekkelt når til og med den nakne kroppen blir gransket for feil mobberne kan ta tak i. Men for noen er dette alt for lett å overse og ignorere, og da kommer beskjeden om å slutte å være så forknytt og sjenert.

her har skolen ett ansvar, å forebygge mobbing helt fra 1.klasse... følge nøye med på elevene og ha oppfølgingssamtaler og skape tillit, så læreren får et blikk i hvordan det går med det sosiale. Fange opp små tegn som kan tyde på at det skjer noe negativt og gjøre noe med det på en ordentlig måte. Og selvfølgelg la foreldrene være en del av dette, så eleven kan opprettholde de samme positive holdningene rundt middagsbordet hjemme også.

Jeg har akuratt hatt praksis i en 7 klasse, en alder der det gjerne kan oppstå mobbing og de begynner å bli forvirrede, sinte ungdommer... men de hadde en veldig god måte å forebygge mobbing på. Tilogmed løsninger som kan virke uetiske mht andre ting, men det viktigste var å fremme læring og trivsel... og veldig ofte hadde klasseforstander små foredrag og oppfordringer til at elevene skulle repsektere hverandre, være snille og greie og alt det der.... og etter hva jeg observerte så fungerte det kjempefint. Litt slenging med leppa, men ikke så mye at folk ble veldig lei seg, og alle turte å si ifra hvis det var noe negativt som skjedde. De hadde tillit til at læreren kunne løse problemer som oppsto, og begge parter hørte på læreren.

Å skaffe dusjforheng løser ikke problemet, når det er snakk om mobbing. Det løser ingenting. Det fjerner kanskje en liten del av problemet, men driter man i resten av problemet så er man kommet like langt.

Og så er ikke nakenhet noe som bør være tabu heller.... skal man bare være vant med sin egen kropp, og de man ser på TV, så får man eg et sjokk når man møter virkeligheten en dag omtrent :P

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ufattelig trist at barn og unge (..og voksne) ikke tør å dusje etter gym eller trening. Det er helt klart at kroppsfiksering og unaturlig holdning til nakenhet burde tas tak i. Kanskje er det holdninger i hjemmet som har skylda, kanskje er det storsamfunnet. Dessverre er det vanskelig å ta fatt i slike problemer, og det krever mange ressurser. Forheng og skillevegger vil gjøre dagen til mange, mye enklere! Det er en rask og effektiv løsning, og man kan heller ta tak i roten av problemet på sikt.

Hadde det vært avlukker i dusjen på mine skoler, ville skolehverdagen min vært så mye enklere! Spesielt ille var det på vgs hvor jeg gikk i klasse med mange ukjente, i tillegg til at vi måtte dele garderober med andre klasser. Jeg har aldri skammet meg veldig over kroppen min, men har vært veldig sjenert. Det å stå naken og vaske meg foran mange andre var ubehagelig. Jeg gruet meg, og de dagene jeg skulket skolen var det gym!

Jeg ønsker ikke å generalisere dette til hele befolkningen, men jeg husker at mange hadde med seg badedrakt, dusjet i truse, eller hold håndkledet foran seg. Tror derfor at jeg ikke var alene om å være usikker, selv om jeg ellers var "normal".

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

men hvem har skylda i det?

Det er da det samme hvem som har skylden for det. Fokuset må jo være å ta ansvar, og å forsøke å endre på denne negative utviklingen i barn og unges selvbilde. Det å beholde arenaer hvor barn eksponeres for kroppslig mangfold er helt essensielt for at dette skal gå an. Jeg ønsker meg ideelt sett et jevnt over mer liberalt og aksepterende syn på kropp og nakenhet. Vi må gi barna mulighet til å være kritiske mot - og mindre mottakelige for - det strenge kroppsidealet massemedia konstant forsøker å tre ned over hodene våre, og det kan kun gjøres om barn også har noe ekte, virkelig og normalt å forholde seg til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:balltre: :balltre: :balltre:

:scorpis: :scorpis: :scorpis:

:murvegg: :murvegg: :murvegg:

Har ikke ord for hvor ufattelig dumt dette innlegget var

:rasende: :rasende: :rasende:

Alle disse tegningene og kritiske ord; kan du komme med noe konstruktivt selv kanskje?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det dels henger sammen med USAs stadig sterkere kulturelle dominans på vestlig kultur gjennom massekulturen, USA og England har tradisjonelt et langt mer anstrengt forhold til nakenhet enn oss i Skandinavia, og dels bidrar nok også masseinnvandring av mennesker fra deler av verden med enda sterkere nakenhetstabu, ikke minst en del land i Midtøsten.

Skrev en tråd om dette for et par år tilbake:

Baklengs inn i fremtiden: Nytt begrep: "nakendusjing"

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=467363

ja, er enig i det. Og medias idealer og reklame som vi ser overalt hver dag som forteller oss hvordan vi skal se ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det først og fremst er klassemiljøet som har et problem dersom mobbing foregår under dusjing etter gymtimen. Skal en ta tak i et problem, må en nesten starte der det begynner, og det vil jo for mange oppleves som like sigmatiserende å skulle få tilgang til en egen dusj.

Men jeg er enig i at mange skolegarderober er bygd på en veldig eksponerende måte. Der jeg har gått har det aldri vært noen form for avlukk eller noen ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan faktisk ikke huske at dette var noe problem i de klassene jeg har gått i i det hele tatt.. Men det er jo mulig at man glemmer litt med årene :) Jeg tenker at det må være fryktelig å oppleve dusjingen som en så stor belastning at man dropper å ta gymfaget i det hele tatt. Bare så det er nevnt, i dagens samfunn hvor ungdom nesten ikke rører på seg er et fag som gym kjempeviktig..

Jeg tror at det er viktig å jobbe med trygghet i de gruppene man skal dusje sammen med. Det at man kjenner hverandre og er trygge på de andre i gruppen kan være veldig viktig for om man er komfortabel med å kle av seg eller ikke. Det er også viktig å jobbe med holdningene man han til dette med kropp. Jeg husker en del slengbemerkninger som nok kom fra jenter med veldig dårlig selvbilde på ungdomsskolen, det er viktig at de forstår at det å ha ulike kropper ikke alltid skyldes en sykdom og at dette er noe veldig privat og intimt samtidig som det er helt naturlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest MorAase

De som tror nytt design på garderobe og dusj løser problemtaikken rundt mobbing er grenseløst fantasiløse eller enda verre, total uten bakkekontakt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Det blir fryktelig bakvendt hvis man skal tilrettelege så innamri at ingen trenger å gjøre noe de ikke er komfortable med. For eksempel er det mange som syns å holde foredrag foran klassen er grusomt, eller som syns det er fælt å måtte synge i musikktimene. Man kan ikke slutte med alt noen syns er ekkelt.

Tror det er sunt å lære seg at man av og til må gjøre en del ting som man kanskje gruer seg litt til.

Mobbing må bekjempes med alle midler. Å tro at dusjen er grunnen til mobbing er vel noe naivt, selv om det kanskje foregår mer der.

Jeg er lærer selv og har ikke denne oppfatningen om at barn har godt av å presses til å gjøre alt det som skremmer dem eller får dem til å ønske å gråte. Jeg synes det er ganske stor forskjell på å presse barna litt i forhold til å snakke høyt i timene eller gjøre ting de ikke nødvendigvis gleder seg til, og det å tvinge dem til å kle seg naken foran 14 klassekompiser/venninner (hvorav noen kanskje er ondsinnede mobbere). For noen er det å dusje tett i tett med andre venner og uvenner mer enn bare "noe man kanskje gruer seg litt til". Det oppleves som helt jævlig og skaper traumer i mange år fremover.

Og nei, fellesdusjen er ikke grunnen til mobbing, men den forsterker allerede store mobbeproblemer. Og vakter i dusjene høres i teorien ut som en god ide, men tror dere de som er flau over kroppen sin vil bli mindre sjenerte av at noen vakter sto og glodde inn i dusjen? For ja, skal man passe på at ikke mobbing foregår, må man faktisk stå helt inne i dusjene og følge nøye med.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte aldri noe fra gymtimene. jeg visste fra før av at det er sunt å trene. Og all kunnskap jeg har om trening og kosthold har jeg fått fra andre steder enn gymtimene på ungdomskolen og vgs. Så jeg ser ikke helt viktigheten med faget. De fleste i klassen min var sunne og spreke folk fra før av, og de fleste trente noe på egenhånd utenom gymtimene. er gym så viktig egentlig?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...