Gå til innhold

Elever som må dusje på skolen etter kroppsøvning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vokst opp i en familie hvor nakenhet er helt ok, mamma gikk gjerne naken hele dagen og det var ikke uvanlig for oss ungene å gå naken gjennom huset eller andre ting.

Vi har også hatt campingvogn på naturistcamp så lenge jeg kan huske, og hver somme frem til jeg ble 17-18 gikk jeg naken der. Mange fine sommerminner:)

Dette kan ikke på noen som helst måte i verden sammenlignes med hvordan jeg følte meg i dusjen på skolen. Tenker jeg tilbake på det nå blir jeg kvalm og Lei meg...

Jeg husker hvordan jeg prøvde å skjule alt med hendene, hvordan jeg bet såpeflasken mellom tennene for å ikke risikere å måtte bøye med ned for å hente den.. Hvordan jeg ventet i kø for å få dusjen innerst i hjørnet... Jeg husker ALLE ordene som ble sagt, og alle gangene jeg skulket timene etter fordi jeg hadde angst.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at mye kan løses ved å ha:

-Tilstrekkelig antall separatgarderober

-Hyppig oppsyn i garderoben (Tid mellom dusjing og neste time dreier seg om kanskje 20 min. Til dette trenger man heller ikke å bruke pedagogisk personale).

- Mobil/kameraforbud i alle garderober

- Langsiktig arbeid ifht. mobbing og aksept av forskjeller

Jeg tror at fellesdusjing for ikke-mobbede, normalt selvkritiske barn som nå har komplekser for sine helt normale barnekropper faktisk kan være med på å bygge et mer avslappet forhold til kropp og utseende. Unger trenger jevnaldrende å sammenligne seg med - dersom de aldri ser andre nakne etter fylte fire får de ingen førstehåndskunnskap om hvordan normalitet faktisk ser ut.

Jeg var selv et barn som ble mobbet gjennom hele barne- og ungdomsskolen, også i garderoben. Dette var på åttitallet, og jeg vil si at vi var ganske avslappede ifht. kropp. Problemet gikk først og fremst på at garderoben var et fristed for fysisk vold - fordi ingen voksne var til stede.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Alle disse tegningene og kritiske ord; kan du komme med noe konstruktivt selv kanskje?

Ja, det kan jeg.

Jeg blir meget bekymret og anlegger 53 nye bekymringsrynker - når tilsynelatende voksne oppegående mennesker - bagatelliserer et såpass alvorlig problem på denne måten.

De barna som i nyere tid får fritak for å holde framlegg i klassen - har mest sannsynligvis måtte igjennom en rekke samtaler med helsesøster / sosiallærer, PPT eller spesped for å i det heletatt få godkjent et slikt fritak.

"Tror det er sunt å lære seg at man av og til må gjøre en del ting som man kanskje gruer seg litt til"

- Vet du at mobbing er blant hovedårsakene til at barn utvikler post traumatisk stress i Norge?

- "Å grue seg litt" og å utvikle angst / komplekser for egen kropp er ikke sunt for noen.

"Å tro at dusjen er grunnent il mobbing er noe naivt"

- Det er ingen i denne tråden, annet enn Strykebrettet, som påstår at mobbingen starter i dusjen.

Mobbing FORTSETTER i dusjen.

- Det å bli mobbet mens du er bokstavligtalt helt naken - er noe helt annet enn å bli ertet for at du har en stygg jakke.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

ja, er enig i det. Og medias idealer og reklame som vi ser overalt hver dag som forteller oss hvordan vi skal se ut.

Men disse reklamene og bildene av perfekte kroppene er der. De er en nesten uunngåelig følge av massemedienes eksistens. Det vi som voksne kan gjøre, alle som en, er å gi ungene en motvekt. En mulighet til å fra en tidlig alder se med egne øyne at reklamene ikke nødvendigvis representerer sannheten. Her er fellesdusjingens fortsettelse av stor betydning. Samt at foreldre går foran med et godt eksempel og viser at det går an å være lykkelig og komfortabel i en kropp som aldri hadde havnet i Victoria's Secret-katalogen. At slike kropper også er verdt å elske. Jeg leser stadig om foreldre som ikke lar barna se dem nakne, selv ikke innenfor husets fire vegger. Det er veldig synd. (Men det er forsåvidt litt på siden, kanskje.)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lærer og mor

Jeg tror det er viktig å jobbe med samfunnsproblemet at man dømmer folk ut fra utseende. Tror bare det er på den måten at vi kan få bukt på problemer ift. mobbing.

Selvfølgelig forstår jeg at det kan være belastende å dursje sammen med andre.. men vil vi samtidig ha et samfunn der du aldri har sett en annen naken kropp... Det er veldig mye forskning som går på at media blir mer og mer seksualisert.. mens nakenhet blir mer og mer tabu. Hva slags bilde sitter da barna igjen med av en normal kropp.

De må jo dusje dersom de er i svømmehallen eller andre steder også. Tror vi ved individuelle båser forsterker problemet fremfor å løse det.

Så må vi heller kreve et godt skolemiljø for alle.

Mobbere finner alltid noe å ta mobbeofferene sine for, uansett...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bandit

Selvsagt skal vi ikke fjerne en av de få arenaer hvor barn og unge får oppleve kroppslig variasjon og mangfold!

Ved tilfeller av mobbing vil jeg heller ha vakter som holder oppsyn i garderobene.

Og disse vaktene skal følge elevene i friminuttene og på hjemveien også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men disse reklamene og bildene av perfekte kroppene er der. De er en nesten uunngåelig følge av massemedienes eksistens. Det vi som voksne kan gjøre, alle som en, er å gi ungene en motvekt. En mulighet til å fra en tidlig alder se med egne øyne at reklamene ikke nødvendigvis representerer sannheten. Her er fellesdusjingens fortsettelse av stor betydning. Samt at foreldre går foran med et godt eksempel og viser at det går an å være lykkelig og komfortabel i en kropp som aldri hadde havnet i Victoria's Secret-katalogen. At slike kropper også er verdt å elske. Jeg leser stadig om foreldre som ikke lar barna se dem nakne, selv ikke innenfor husets fire vegger. Det er veldig synd. (Men det er forsåvidt litt på siden, kanskje.)

Jeg tror ikke fellesdusjen er en stor hjelp akkurat. For de som er usikre på kroppene sine blir det bare verre å få se med egne øyne at man ser annerledes ut enn selv sine normale klassevenninner ,og det vil alltid være baksnakking og mobbing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skaffe dusjforheng løser ikke problemet, når det er snakk om mobbing. Det løser ingenting. Det fjerner kanskje en liten del av problemet, men driter man i resten av problemet så er man kommet like langt.

Nei, men så snakker jeg heller ikke om å bare skaffe dusjforheng og drite i resten. Selvsagt må skolen ta tak i mobbing og prøve å unngå problemene, men fakta er at ikke så mange skoler klarer dette. Knapt med tid til stort annet enn papirarbeide og undervisning (av opptil 30 elever i hver klasse) gjør at lærerne ikke alltid har tid og overskudd til å "se hver enkelt elev" som det så fint heter.

Jeg tenker ja takk, begge deler. Arbeide med å få slutt på mobbing og slengkommentarer i og utenfor garderoben, og i tillegg skape et litt tryggere miljø ved å ha muligheter for å dusje litt mer privat.

Alle har forståelse for at man ønsker et avlukke når man skal dra ned buksene og sette seg på doskåla, men å kle av seg alle klærne og såpe inn den nakne kroppen sin burde alle gjøre i full offentlighet uten sjenanse...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lærer

Dersom elever mobber, og det er i alvorlig grad eller at det gjentar seg etter samtale mellom lærer og elev. Da mener jeg at disse elevene bør følges en periode på arenaer der mobbinge oppstår av foresatte. Det er foresatte som har oppdrageransvaret for sine barn.

Har eleven en eller annen form av atferdsvanske som fører til svak sosial kompetanse så må eleven følges av andre voksenpersoner fra f.eks skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom elever mobber, og det er i alvorlig grad eller at det gjentar seg etter samtale mellom lærer og elev. Da mener jeg at disse elevene bør følges en periode på arenaer der mobbinge oppstår av foresatte. Det er foresatte som har oppdrageransvaret for sine barn.

Har eleven en eller annen form av atferdsvanske som fører til svak sosial kompetanse så må eleven følges av andre voksenpersoner fra f.eks skole.

Du hørtes nøyaktig ut som en lærer.

Etter 13 års skolegang i norsk grunnskole har jeg aldri hørt eller sett en lærer snakke om mobbing i et klasserom med elever tilstede.

Etter å ha gått på blant norges støreste barne - ungdom - videregående skoler,

så har jeg fortsatt til gode å høre en lærer eller en rektor som vedkjenner seg det at det forekommer mobbing i deres skole.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

Og disse vaktene skal følge elevene i friminuttene og på hjemveien også?

Hvis elever blir trakasserte på skoleveien, må det selvsagt bli satt inn tiltak øyeblikkelig, og mobberne må slås hardt ned på. Dette gjelder uansett om mobbingen gjelder Lises flatbrysthet eller Tommys stamming.

Å forsøke å bekjempe mobbing ved å fjerne det som mobberne kan tenkes å pirke på, er stort sett alltid feil strategi. Det er, som noen tidligere i tråden sa, litt som å pisse i buksa for å holde varmen.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men så snakker jeg heller ikke om å bare skaffe dusjforheng og drite i resten. Selvsagt må skolen ta tak i mobbing og prøve å unngå problemene, men fakta er at ikke så mange skoler klarer dette. Knapt med tid til stort annet enn papirarbeide og undervisning (av opptil 30 elever i hver klasse) gjør at lærerne ikke alltid har tid og overskudd til å "se hver enkelt elev" som det så fint heter.

Jeg tenker ja takk, begge deler. Arbeide med å få slutt på mobbing og slengkommentarer i og utenfor garderoben, og i tillegg skape et litt tryggere miljø ved å ha muligheter for å dusje litt mer privat.

Alle har forståelse for at man ønsker et avlukke når man skal dra ned buksene og sette seg på doskåla, men å kle av seg alle klærne og såpe inn den nakne kroppen sin burde alle gjøre i full offentlighet uten sjenanse...

TS her

Godt poeng! :klemmer:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tror nytt design på garderobe og dusj løser problemtaikken rundt mobbing er grenseløst fantasiløse eller enda verre, total uten bakkekontakt.

Nå er det ingen her som tror det, så her tror jeg det er du som har mistet bakkekontakten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig enig i det som står i leserinnlegget. Det er et stort paradoks at man fortelles at det er viktig å sette egne grenser for sin egen kropp, for så å bli kommandert inn i fellesdusjen. Vi kan ikke kreve av barna våre noe vi ikke ville godtatt selv, nemlig å kle seg naken foran noen man ikke ønsker å kle seg naken for. Og det argumentet enkelte bruker om at det er viktig for barn å se andre barn nakne for å se hvor forskjellige folk er, blir bare håpløst. Hvis en person ikke ønsker å vise seg naken for en annen, må jo hensynet til det gå foran at den andre personen skal se ulike kropper. Og man trenger ikke ha komplekser eller skavanker for å ønske å holde kroppen sin privat.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ble sent utviklet var dusjing på ungdomsskolen helt forferdelig.

:klemmer: :klemmer: :klemmer:

For meg og som var den første i klassen som fikk mensen, pupper og kjønnshår 4-5 år før alle de andre

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vi på død og liv se hverandre nakne hele tiden?? Hvorfor er det så viktig at man gjør når man er barn/tenåring? Vi gjør det jo ikke når vi blir voksne.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest "gjest"

Gidder man virkelig å kikke så mye på folk når man har dårlig tid og er stressa og skal få vasket seg og være påkledd i løpet av ett kvarters tid?????

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

ingen jenter i klassen min dusjer fordi ingen vil man skal se hvarandre naken. Så vi sprayer oss med parfyme istedenfor (: problem løst. lærern merker det ikke så ikke noe problem

det er jo enda værre enn å bare ikke dusje da!

huff for en grusom stank av den kombinasjonen der!

hvilket klassetrinn er det du går i!?

jo eldre man er, så viktigere er å dusje etter gymmen!

parfyme erstatter ikke en dusje! :riste:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at noe må gjøres. Jeg vokste opp i et hjem med et veldig naturlig forhold til nakenhet og kropp. Men dusjing etter gymtimene på ungdomsskolen var et mareritt.

På skolen min hadde vi slike dusjer, og jeg husker at jeg skyndet meg med å kle av meg, så jeg fikk dusjen helt innerst i hjørnet og kunne bli fort ferdig så jeg kunne komme meg ut før resten av jentene gikk i dusjen. Jeg hadde "mensen" hele tiden, og gruet meg til hver eneste gymtime. Jeg var veldig ung, utrolig usikker på kroppen min siden jeg var litt sent utviklet, klassemiljøet var veldig dårlig og jenter kan være så utrolig slemme mot hverandre. Det er rett å slett forjævlig å tenke tilbake på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt mobba gjennom mesteparten av min tid på skolen fordi jeg var feit, brukte briller, hadde feil klær, likte å lese, og ift de jeg hang med, fikk dugelige karakterer.

Men aldri har jeg hatt et problem med å kle av meg for å dusje i en fellesdusj. Verken som barn eller voksen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...