Gå til innhold

Middagsrester ol i matpakke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil så gjerne sende med noe annerledes på skolen en gang i blandt, og da hører jeg om elever som har med middagsrester ol. Men ta feks karbonader, sender dere med ungene dette på skolen? Hva slags middagsrester dreier det seg om, og hvordan spiser man det? Altså det må jo spises kaldt. Jeg trenger virkelig forslag, jeg lager matpakker om kvelden og vil gjerne fortsette med dette. Har sendt med salat av og til, og det er supert. Nudler er jo en hit på vår skole, men det er jo ikke særlig sunt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags middagsrester du har kommer jo an på hva du har hatt til middag....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags middagsrester du har kommer jo an på hva du har hatt til middag....

ehh..ja skjønner jo det da..men feks pizza da, skal de liksom spise et kaldt pizzastykke til skolematen, eller kalde kjøttkaker liksom, eller har dere mulighet for oppvarming på skolen?? Det var sånn jeg mente,

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Mange skoler har jo også mikro, men jeg har hatt med dette kaldt selv:

- diverse salater

- kylling og ris med saus

- wok

- tunfisk

Det meste kan jo egentlig spises kaldt, eller kan man f.eks. sende med suppe på termos, som det ble foreslått i en annen tråd her.

Skrevet

Jentene mine får ofte med seg middagsrester, og dette må spises kaldt ja. De liker det godt, men jeg styrer unna ting som klart mister piffen i kald tilstand: fårikål og kjøttmiddager med sterkt innslag av fet saus er utelukket.

Er det karbonade-/kjøttkakerester så får de det med uten evt saus. Kalde kokte poteter/grønnsaker er de heller ikke så begeistret over, da legger vi heller oppi gulrotstaver, minitomater eller agurkstaver.

Kalde pizzaastykker og karbonader er en favoritt :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar, suppe på termos var ikke en dum ide. Kanskje ikke kald pizza var så dumt allikevel..?? takk for innspill :)Gulrotstaver skal jeg sende med, god ide :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at elevene i min klasse ofte har med seg middagsrester på skolen. De spiser kalde pizzastykker, salater, gryteretter ol. På mandager er det flere som har med seg vafler eller pannekaker. Sikkert litt rester fra søndagskosen.

Nudler er en absolutt hit, men jeg ser ikke at dette kan være noe gunstig for elevene å spise. Alt for lite næring

Gjest -Ikke innlogget
Skrevet

Jeg sender med middagsrester nesten hver dag;

Karbonade, fiskekaker, pølsebiter, fullkornspastaskruer, pannekake med gomme, fiskepudding, kjøttboller, kyllingfilet, egg og salater. Alt spises kaldt, og er mye mer populært enn brødskive. :)

AnonymBruker
Skrevet

Mange barn i bhg jeg jobber i har feks med seg: kalde pizzastykker(tydeligvis en favoritt, men selv skjønner jeg ikke hvordan de klarer å ete kald pizza:p), wraps med salat og kjøtt, karbonader på brødskiva, fiskekaker på brødskiva, fylte horn, pastasalat, kyllingsalat osv.

AnonymBruker
Skrevet

AB 9 her, glemte også å nevne pannekaker ja, det er veldig populært:)

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen, takker for mange flotte svar! - men jeg må spørre altså, ja jeg må ha det inn met teskje hehe..

pannekaker..- med hva da på? altså kun pannekake da eller?? skjønner jo at dette kan være en hit hos barna, og skjønner at jeg må revurdere hvordan det er å spise kald pizza:) Takker for supre tips her, skal definitivt begynne å sende med annet enn brødskiver med ost på hehe

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Du kan jo sende med dem "pålegg" til pannekaka, f.eks. syltetøy i eget lite beger, selv om det kanskje fort blir litt søtt og klissete.

Skrevet

TS her igjen, takker for mange flotte svar! - men jeg må spørre altså, ja jeg må ha det inn met teskje hehe..

pannekaker..- med hva da på? altså kun pannekake da eller?? skjønner jo at dette kan være en hit hos barna, og skjønner at jeg må revurdere hvordan det er å spise kald pizza:) Takker for supre tips her, skal definitivt begynne å sende med annet enn brødskiver med ost på hehe

Pannekaker med brunost eller prim, pannekaker med litt smør og sukker, pannekaker med gulost og skinke, pannekaker med røkelaks, pannekaker med syltetøy, eller bare pannekaker uten noentingen på. ... mulighetene er uendelige!

Det skal vel kanskje nevnes at jeg alltid lager pannekaker uten sukker, og at de ofte serveres med f.eks kjøttsaus inni.

Skrevet

Kan du ikke bare spørre barna hva de liker/ ikke liker å ha med i matpakka? Regner med at de kan svare bedre enn brukerne her ;)

• Liker 3
Skrevet

Ville i alle fall unngått kalde kokte grønsaker, poteter og ris. Klade poteter er kanskje noko av det minst velsmakande som finnest? Ser nokon nemnte ris. Vil berre opplyse om at ris har ekstremt gode forhold for bakterievekst. Ein skal faktisk aldri ta vare på rester av ris, med mindre ein er lysten på å bli sjuk.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Her er det jo mye rart man kan bruke. Har du f.eks noen kjøttboller til overs? Sleng dem i en boks sammen med kokt pasta, litt stekte (eller rå) grønnsaker og litt oljedressing over så ikke pastaen blir så tørr.

Kremet pastasalat er kjempegodt, og her kan man bruke det man har.

Jeg lager den av pasta, creme fraiche, lett majones, salt og pepper, sitronsaft og litt oregano. Så putter jeg oppi purre, skinke, mais, paprika, løk eller hva jeg nå enn måtte finne i kjøleskapet. Lager en stor skål som varer til lunsj for hele familien i en dag eller to.

Kyllingfilet i terninger passer fint sammen med oppskjærte grønnsaker, kanskje med en frisk dip i en liten boks ved siden av, og litt godt brød av noe slag.

Fiskekaker kan brukes på skiven. Du kan lage fiskehamburger av to skiver, og putte inni fiskekaker,salat, grønnsaker og dressing.

grove wraps og pitabrød kan fylles med det du har i kjøleskapet.

Når det kommer til hvordan det skal spises syns jeg det er enklest å bare ha en pakke engangsgafler liggende i sekken, og å prøve å basere seg på at man ikke trenger kniv til maten.

Kjøp gjerne matbokser med flere rom. Da kan man putte litt forskjellig i hver, så blir det nesten tapas. (Tapasretter er forresten perfekt til lunsj! Mange er superenkle å lage, uten at du må koke og styre så fælt. Asparges med skinke, lakseruller osv).

Endret av sauen87
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ein skal faktisk aldri ta vare på rester av ris, med mindre ein er lysten på å bli sjuk.

Hvordan i alle dager skal man lage stekt ris, da? Folk over hele landet spiser og har spist stekt daggammel ris i flere tiår, har ikke hørt noen felles diagnose på disse.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan i alle dager skal man lage stekt ris, da? Folk over hele landet spiser og har spist stekt daggammel ris i flere tiår, har ikke hørt noen felles diagnose på disse.

Det er jo faktisk mogleg å koke fyrst og så steike etterpå?Er vel ikkje så farleg når ein steiker risen, men kald? Eg ville haldt meg langt unna.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

vi kjøpte en ryggsekk med sånn sølv greier i en lommen i sekken.(ganske stor lomme så god plass til matboks).som holder maten varm eller kald.

Gjest Jytte
Skrevet

Jeg husker tilbake da mine unger gikk på skolen - da skulle de aldri ha med seg noe som luktet, husker jeg. Tror det var flaut å ha mat som luktet over hele klasserommet i den alderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...