AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #1 Skrevet 6. mars 2012 Eg ser folk argumenterar for at det er viktig at me har landbruk i Noreg, og at det er orsaka til at me ikkje skal importere matvarer frå utlandet. Kvifor ikkje? Norsk landbruk er ikkje berekraftig når me må subsidiere det for at det skal bli billig nok. Køyr debatt!
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #2 Skrevet 6. mars 2012 Vi importerer allerede ganske så mye mat fra utlandet. Vi er langt fra selvforsynte når det gjelder mat. Og dette gjelder både menneskemat og dyremat. Så har du kanskje hørt at verdens befolkning øker ganske raskt, mens matjorda bygges ned. I tillegg til å produsere mat, så produserer norske bønder arbeidsplasser og de er mange steder utgangspunkt for bebyggelse på steder som ellers ville vært nedlagt. Og det er riktig at maten subsidieres i norge. Eller er det de store kjedene som subsidieres? Eller forbrukeren? Du vet at det er få land i verden som har innbyggere som bruker så lite av inntekten sin på mat som det nordmenn gjør? Du vet sikkert også at et brød består stort sett av korn, litt vann, litt gjær, litt salt og kanskje litt melk eller egg. Et brød koster mellom 20-30 kroner i butikken. Hvor mye av dette går til den som produserer kornet, tror du? Som ganske aktiv innen idrett spiser jeg mye brød, og jeg synes norske bakere lager gode brød. Ofte kjøper jeg et brød som heter K4. Det koster som regel 24,90 kroner i min nærbutikk. Brødet veier 750 g og inneholder ca ½ kg med korn. Før kornet kan inngå i brødet må bonden pløye, harve, så, gjødsle, treske, tørke og frakte kornet til mølla Da får bonden betalt 1,24 kroner for et halvt kilo korn. Så må kornet males til mel og selges til bakerne. Da har prisen økt til i overkant av 3 kroner. Så bakes brødet, det kjøres ut til butikken og legges i hylla. For disse jobbene har prisen økt med nesten 19 kroner, til 21,80 kroner. Til slutt kommer Staten og legger på 3,10 kroner i moms, og jeg og alle andre forbrukere betaler 24,90 kroner i kassa. kilde: http://www.bondelaget.no/s-hoeland-landbrukslag/gi-oss-i-dag-vaart-daglige-broed-article61238-3202.html Men for all del, vi kan godt legge ned norsk landbruk, så kan vi avfolke store deler av landet vårt (litt kjipt når du ønsker å være turist i eget land, men pytt pytt) også kan alle bo i byer. Så kan vi krysse fingrene for at Kina, Russland og USA fortsetter å eksportere korn til oss. Dette har allerede vært problematisk når det har vært dårlige år, og ekspertene er vel ikke fullt så trygge på at de store matprodusentene ikke vil knipe igjen hvis de trenger maten selv. Du vet, når det kommer til stykket så er mat det viktigste vi har. Siden vi bor i et av verdens rikeste land så har vi kanskje råd til å sørge for å ha et levende landbruk som sikrer oss bebyggelse også utenfor byene samt matsikkerhet? 11
Gjest finurlig Skrevet 6. mars 2012 #3 Skrevet 6. mars 2012 Vi importerer allerede ganske så mye mat fra utlandet. Vi er langt fra selvforsynte når det gjelder mat. Og dette gjelder både menneskemat og dyremat. Så har du kanskje hørt at verdens befolkning øker ganske raskt, mens matjorda bygges ned. I tillegg til å produsere mat, så produserer norske bønder arbeidsplasser og de er mange steder utgangspunkt for bebyggelse på steder som ellers ville vært nedlagt. Og det er riktig at maten subsidieres i norge. Eller er det de store kjedene som subsidieres? Eller forbrukeren? Du vet at det er få land i verden som har innbyggere som bruker så lite av inntekten sin på mat som det nordmenn gjør? Du vet sikkert også at et brød består stort sett av korn, litt vann, litt gjær, litt salt og kanskje litt melk eller egg. Et brød koster mellom 20-30 kroner i butikken. Hvor mye av dette går til den som produserer kornet, tror du? kilde: http://www.bondelaget.no/s-hoeland-landbrukslag/gi-oss-i-dag-vaart-daglige-broed-article61238-3202.html Men for all del, vi kan godt legge ned norsk landbruk, så kan vi avfolke store deler av landet vårt (litt kjipt når du ønsker å være turist i eget land, men pytt pytt) også kan alle bo i byer. Så kan vi krysse fingrene for at Kina, Russland og USA fortsetter å eksportere korn til oss. Dette har allerede vært problematisk når det har vært dårlige år, og ekspertene er vel ikke fullt så trygge på at de store matprodusentene ikke vil knipe igjen hvis de trenger maten selv. Du vet, når det kommer til stykket så er mat det viktigste vi har. Siden vi bor i et av verdens rikeste land så har vi kanskje råd til å sørge for å ha et levende landbruk som sikrer oss bebyggelse også utenfor byene samt matsikkerhet? Så utrolig bra! Signerer! 1
Testosteron Skrevet 6. mars 2012 #4 Skrevet 6. mars 2012 I tillegg til å produsere mat, så produserer norske bønder arbeidsplasser Men det samme gjør jo alle som driver med næringsvirksomhet. Dersom staten spytter inn penger for å "skape" arbeidsplasser, så blir det flere arbeidsplasser, men er dette noe vi bør gjøre, eller burde heller pengene ha vært brukt på å legge forholdene til rette for næringsvirksomhet som klarer å overleve uten statstøtte? Det er jo ikke noe vanskelig å drive næring når staten kommer og betaler underskuddet hvert eneste år. Enhver slik produksjon kan påberope seg at den skaper arbeidsplasser. Det skulle jeg også ha klart. Gi meg 400 000 i året, så skal jeg fint klare å skape en arbeidsplass, nemlig til meg selv. Og pengene jeg bruker vil jo andre få glede av ved at jeg kjøper inn varer og tjenester som jeg trenger i min næringsvirksomhet. 1
Testosteron Skrevet 6. mars 2012 #5 Skrevet 6. mars 2012 Men for all del, vi kan godt legge ned norsk landbruk, så kan vi avfolke store deler av landet vårt Men om vi kutter landbruksstøtten, så vil vi kunne bruke disse pengene på å stimulere til annen næringsvirksomhet i distriktene. F.eks. kan pengene brukes til å bedre infrastrukturen i distriktene slik at det generelt blir lettere å drive næringsvirksomhet der. 1
Marikke Skrevet 7. mars 2012 #6 Skrevet 7. mars 2012 Kortreist mat sparer miljøet. Det er en fin tanke å samle matproduksjonen i større og mer økonomiske enheter, men det har sine ulemper også. Hvis all maten vår skal produseres andre steder, må den transporteres til Norge på et eller annet vis, med fly/båt/bil. Det gir økt forurensning og stiller større krav til infrastruktur. 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #7 Skrevet 7. mars 2012 Det er noe spesielt med norsk produsert mat. Bønder og fruktdyrkere beriker det norske kostholdet og gir forbrukerne gode råvarer. Det er trist at produsentene ikke får bedre betalt enn det de gjør, noe som helt klart er det aller største utfordringen for de. Hadde de kunnet tatt bedre betalt, hadde de ikke måttet fått så mye støtte som enkelte av de må. Selv kjøper jeg kun norske råvarer så lenge disse er å oppdrive i butikkene. Dessverre er det slik at butikkene tenker kun på penger, og derfor må den "dyre" norskproduserte maten konkurrere med den billige maten fra utlandet. Produsentene sitter igjen som tapere, og med et stempel om at de skal ha så mye betalt for produktene sine. Faktum er at det er mellomleddene og butikkene som sitter igjen med pengene og overskuddet. 5
marsy Skrevet 7. mars 2012 #8 Skrevet 7. mars 2012 Matfestivalen med Bondens Marked hadde 35 000 besøkende på to dager i Oslo forrige helg. Folk sto i kø for å kunne kjøpe norske varer som spekemat, flatbrød, syltetøy, sjømat, oster osv. Varer og smaker man ikke får andre steder. Det har med kultur, tradisjon og håndtverk å gjøre. Skal det bare forsvinne? Henviser også til innlegget ovenfor. En bonde får betalt en svært liten andel av det varen selges for. En melkebonde for eksempel, får tildelt en viss kvote melk de kan levere til Tine i løpet av året. Produserer de mer melk får de ikke betalt for disse ekstra literne. Bonden må også dekke utgifter til innkjøp og vedlikehold av utstyr og maskiner, i tillegg til fõr, dyrlegeutgifter osv for de som holder dyr. 6
Apis Skrevet 7. mars 2012 #9 Skrevet 7. mars 2012 Men det samme gjør jo alle som driver med næringsvirksomhet. Dersom staten spytter inn penger for å "skape" arbeidsplasser, så blir det flere arbeidsplasser, men er dette noe vi bør gjøre, eller burde heller pengene ha vært brukt på å legge forholdene til rette for næringsvirksomhet som klarer å overleve uten statstøtte? Det er jo ikke noe vanskelig å drive næring når staten kommer og betaler underskuddet hvert eneste år. Enhver slik produksjon kan påberope seg at den skaper arbeidsplasser. Det skulle jeg også ha klart. Gi meg 400 000 i året, så skal jeg fint klare å skape en arbeidsplass, nemlig til meg selv. Og pengene jeg bruker vil jo andre få glede av ved at jeg kjøper inn varer og tjenester som jeg trenger i min næringsvirksomhet. Å bruke penger fra staten for å legge forholdene til rette for næringer som ikke trenger statstøtte? Er ikke det en selvmotsigelse? Tror du at en matprodusent bare får 400 000,- i postkassa uten å ha en produksjon av en viss størelse? For å få 400 000 i tilskudd så driver du rimeligt stort 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #10 Skrevet 7. mars 2012 Jeg får et årlig tilskudd på rundt 230 000 kroner. Jeg produserer en del, og får en egen inntekt på rundt 200 000 - 300 000 (det avhenger av hvor god sesongen er). Men disse 430 000- 530 000 går ikke rett i lomma på meg. Jeg skal først og fremst betale lønn til de arbeiderne jeg har på gården. Det er rundt 220 000 pr. år (disse jobber til sammen 3-4 måneder på gården). Videre er det driftsutgifter, det er utgifter til utsyr, sprøytemiddel, reparasjoner av diverse osv. I tillegg kommer andre utgifter som andre har, i form av mat, strøm, hus, bil, lån, barn osv. Til slutt er det ikke så mye til meg. Jeg driver med dette fordi jeg vil, ikke for å bli rik. Men det er klart, at den politikken som blir ført i dag ikke er god nok for oss som driver i denne næringen. Jeg skulle gjerne ha kunnet solgt mine varer til en høyere pris, enn de få kronene jeg får pr. kilo produsert mat, men slik er det ikke. Vi bønder sitter igjen som syndebukkene når butikkene og mellomleddene øker prisene sine. Jeg håper at landbruket får en oppsving snart, slik at også vi kan føle at vi er til nytte. Inntil da er det å oppfordre forbrukerne om å velge norskprodusert mat når det er tilgjengelig. 8
Gjest Badabing Skrevet 7. mars 2012 #11 Skrevet 7. mars 2012 Vi bør tilstrebe å være selvforsynte både mtp miljø, matsikkerhet, dyrevern, kriser osv. Det bør fokuseres mer på viktigheten av norskprodusert mat. Kanskje vi da vil begynne å betale det det faktisk koster og bør koste. Ønsker bedre utvalg av lokale produsenter, økologiske matvarer osv i butikkene. Ps: Gleder meg til Mathallen i Oslo åpner! 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #12 Skrevet 7. mars 2012 Det er jo ikke noe vanskelig å drive næring når staten kommer og betaler underskuddet hvert eneste år. Enhver slik produksjon kan påberope seg at den skaper arbeidsplasser. Det skulle jeg også ha klart. Gi meg 400 000 i året, så skal jeg fint klare å skape en arbeidsplass, nemlig til meg selv. Du påstår at det ikke er vanskelig å drive landbruk? Vel, du kan jo ta deg jobb som avløser og prøve deg litt. En bonde som mottar 400 000 kr i årlig tilskudd skaper nok arbeidsplass til flere enn seg selv; staten, kommune, meieri, slakteri, entreprenør av alle slag, mølle, foredling, dyrleger, rådgivingsapparat, banker osv. Annen næringsaktivitet skaper nok også arbeidsplasser, men jeg liker ikke å tenke på hvordan jorda som dyrkes i dag vil se ut. Kratt og skog overalt etter få år...? Jeg tror ikke det er mulig å beholde bosetting i distrikts-Norge uten landbruket. 2
Testosteron Skrevet 7. mars 2012 #13 Skrevet 7. mars 2012 Å bruke penger fra staten for å legge forholdene til rette for næringer som ikke trenger statstøtte? Er ikke det en selvmotsigelse? Nei. Hvorfor skulle det være det? All næringsvirksomhet er avhengig av infrastruktur. Det er ikke den enkelte næringsdrivende som sørger for bygging og vedlikehold av veier, jernbane, flyplasser m.m. Dette tar staten seg av.
Testosteron Skrevet 7. mars 2012 #14 Skrevet 7. mars 2012 Du påstår at det ikke er vanskelig å drive landbruk? Nei. Det har jeg ikke påstått. Du får lese innlegget mitt en gang til. :gjeiper:
Testosteron Skrevet 7. mars 2012 #15 Skrevet 7. mars 2012 En bonde som mottar 400 000 kr i årlig tilskudd skaper nok arbeidsplass til flere enn seg selv Ja, men det er da ikke unikt for landsbruksstøtten at den har ringvirkninger til andre næringer. Slik er det jo for all næringsstøtte uavhengig av hvilken næring som får støtten.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #16 Skrevet 10. mars 2012 Selvsagt fordi vi forbrukere skal flås. Først tas store deler av lommeboken vår til å subsidiere landbruket i hver en liten avkrok av landet, så skal vi etterpå betale vanvittig overpris for varene i butikken. Vareutvalget er selvsagt også utrolig dårlig. Hurra for Norge!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå